Предмет конституційного права


Скачати 91.99 Kb.
Назва Предмет конституційного права
Дата 15.03.2013
Розмір 91.99 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Предмет конституційного права

Основним предметом правового регулювання конституційного права України є суспільні відносини, які виникають і діють в процесі здійснення влади народом України.

Предмет конституційного права опосередковує собою чотири групи (блоки) суспільних відносин.

1. Відносини, які складають основоположні засади народовладдя, суверенітету народу.

Суверенітет народу – це природне право народу бути верховним і повновладним на своїй території. Суверенітет буває потенційним і реальним. Потенційним суверенітетом володіє практично будь-який етнос, незалежно від того, має він свою державність чи ні, оформився він у таку історичну спільність, як народ, визнаний він іншими державами і націями чи ні.

Реальний суверенітет – це втілення в життя суверенних прав народу, його волі йти таким шляхом, який він вважає найкращим. Суверенна воля народу України, вільно сформована і втілена у відповідних документах (передусім у Конституції України), і є єдиним джерелом державної влади.

2. Відносини, які опосередковують будівництво (будову), устрій держави як організації влади народу і для народу.

Влада – необхідний спосіб організації суспільства, процесів, що відбуваються в ньому, в тому числі за рахунок авторитарних методів, які передбачають можливість нав’язування волі суб’єкта влади, застосування в разі потреби примусу.

3. Відносини, які опосередковують основоположні засади функціонування держави.

Головними з них є гуманізм, демократизм, розподіл влад, виразом якого є механізм противаг, взаємного контролю гілок влади, їх врівноваженості.

Такі засади забезпечують стабільність і належну цілеспрямованість функціонування держави, її соціальний характер.

4. Відносини, що визначають характер зв’язків між державою і конкретною особою. Це:

а) відносини громадянства, під якими, звичайно, розуміють постійний правовий зв’язок між особою і державою, що надає їм відповідні права й покладає певні обов’язки;

б) відносини фундаментальних прав громадян України: економічних, політичних, соціальних, культурних, екологічних;

в) відносини гарантій реалізації прав і свобод;

г) відносини, що випливають із факту відповідальності держави перед особою і навпаки.
Норми КП

Конституційно-правові норми – це встановлені чи санкціоновані державою правила, які визначають поведінку учасників конституційно-правових відносин.

Як важливий засіб соціальної орієнтації особи вони встановлюються чи санкціонуються державою; мають державно-владний характер, є формально визначеними загальнообов’язковими правилами поведінки; закріплюються в правових актах, що видаються компетентними державними органами; мають двосторонній характер, тобто встановлюють не тільки права, але й обов’язки учасників правовідносин; передбачають наявність особливого механізму реалізації, елементами якого є матеріальні, ідеологічні, соціально-психологічні та правові чинники; визначають можливість багатоваріантної поведінки; мають ситуаційний характер; є цілеспрямованими і гарантованими.

Найбільш поширеною є класифікація конституційно-правових норм за їх змістом.

Перша група – це норми, які визначають основні засади конституційного ладу України.

Друга група – це норми, які закріплюють основні конституційні права і свободи людини і громадянина

Третя група – норми, які закріплюють народне волевиявлення (вибори, референдуми) та інші форми безпосередньої демократії.

Четверта група – норми, які закріплюють організацію державної влади: законодавчої, виконавчої та судової, влади Президента України, самоврядування тощо.

П’ята група – норми, які закріплюють територіальний устрій України.

В залежності від змісту, норми конституційного права поділяються на матеріальні і процесуальні.

Процесуальні норми є складовою частиною практично всіх інститутів конституційних прав України. В цьому їх функціональне призначення: обслуговувати інститут, забезпечувати реалізацію його норм.

Розрізняють насамперед регулятивні та охоронні норми. Це – головний розподіл норм конституційного права, який відповідає поділові спеціально-юридичних функцій на регулятивні і охоронні. Регулятивні (правоустановчі) відносини виникають здебільшого при встановленні суб’єктивних прав та обов’язків учасників правовідносин.

У свою чергу, регулятивні норми можуть бути зобов’язуючими, забороняючими та уповноважуючими.

Зобов’язуючі – це такі юридичні норми, які встановлюють обов’язок особи вчинити певні позитивні дії.

Уповноважуючі конституційно-правові норми встановлюють суб’єктивні права з позитивним наповненням, тобто права на здійснення тих чи інших позитивних дій.

Серед конституційних норм немало спеціалізованих норм: загальних, дефінітивних, норм-принципів, установчих, гарантуючих, оперативних, колізійних та інших.

За сферою дії норми бувають загальні і локальні; за тривалістю дії – постійні й тимчасові. Їх можна класифікувати також за органами що видають нормативні акти, можна розрізняти норми, видані Верховною Радою України, Президентом України, місцевою радою або іншим органом місцевого самоврядування тощо.
Конституційно-правова відповідальність

Кон.-пр. відпов. – вид соціальної та юридичної відповідальності, що існ. у сфері кон.-пр. відносин, характеризується наявністю специфічних суб’єктів, механізму реалізації та санкцій і полягає у примусовому застосуванні заходів впливу за протиправне діяння. Два види: позитивна і ретроспективна.

Позитивна – відпов., за яку не наступають санкції (парламентська відпов. перед населенням). Позитивна класифікація є правовим станом, що включає відпов. за неналежне виконання роботи, покладених обов’язків, ефективність та доцільність. Вона втілює у правові відн. підзвітність або підконтрольність, в якій беруть участь 2 сторони.

Ретроспективна відпов. – наступає за вчинення правопорушення. Підстави ретроспективної відпов.: 1) нормативні підстави – законод. акти в яких передбачені можливості та умови притягнення до даного виду відповідальності. 2) фактичні підстави – юридичний факт неправомірної поведінки у конституційно-правовій сфері. Склад кон. правопорушення, що є підставою притягнення до кон-пр. відпов.: - Обєктом є сусп. відносини, що регулюються нормами КП; - Обєктивною стороною є протиправна пов. суб’єкта, що не відповідає нормам КП; -Субєктами у ретроспективному аспекті є ті суб. КП Укр., які наділені деліктоздатністю. Суб’єкти кон.-пр. відпов.: індивідуальні, колективні.; - Субєктивною стороною складу конституційного правопорушення є вина, зміст якої залежить від характеру суб’єкта, що несе відповідальність. Іноді ще її характеризують і такі додаткові ознаки, як мотив і ціль (ст. 37КУ).

Конституційна відпов. класифікується за формами здійснення контролю: судова і позасудова. За санкціями: 1) визнання роботи державного органу чи посадової особи незадовільною; 2) дострокове розформування органу; 3) відміна або зупинення нормативно-правого акту; 4) обмеження або позбавлення спеціального статусу; 5) примус до виконання конституційних обовязків; 6) заборона здійснювати окремі види діяльності; 7) примус, ліквідація; 8) вираження недовіри(імпічмент).
Конституція

Виділяють 2 знач. пон. конституція:

1)матеріальне значення: Кон. – писаний акт або сукупність актів чи конституційних звичаїв, які перш за все проголошують чи гарантують права та свободи людини та громадянина та визначають основи суспільного ладу, форму правління і територіального устрою, основи організації центральних та місцевих органів влади, їх компетенцію та стосунки, державну символіку та столицю.

2)Формальне визначення: К. – закон для законів, що виражається в її особливому порядку прийняття та внесення змін, у верховенстві в правовій системі держави.

Функції: -юридична; - політична; -ідеологічна; -правотворча; -установча; -регулятивна; -охоронна; -культурна; -інформативна.

Формально-юридичні властивості К. – це її ознаки як основного нпа держави: 1) К. посідає найвищу сходинку в ієрархії нпа.; 2) Вона має найвищу юр. силу (ч.2 ст.8 КУ) та проявляється у двох аспектах: -Усі нпа приймаються органами, передбаченими К. та в установленому нею порядку; - Жоден нпа держави не може суперечити нормам К; 3) К. є юридичною базою законодавства: --К. визнач. зміст усіх нпа, що приймаються в державі; --К. визнач. види нпа, що прийм. в розвиток її положень; --К. визнач. ієрархію нпа; 4)К. характеризується особливим порядком прийняття та внесення змін до неї; 5)К. має особливий зміст та структуру; 6)К. характеризується прямою дією норм, ч.3 ст 8 КУ.

Способи внесення змін: жорсткий і гнучкий. Не може бути змінена, якщо зміни передбачають скасування або обмеження прав та свобод або спрямовані на ліквідацію незалежності; не можлива в умовах воєнного стану. Лише через рік після внесення змін можна знову змінити К. Після внесення змін заборонено знову вносити зміни цьому парламенту.
Конституційно правовий статус людини і громадянина (кпслг)

Кпслг – встановлена К. та ін.. законами система юридичних параметрів, яка визначає становище людини і громадянина у суспільстві на конкретному етапі суспільно-політичного розвитку держави.

Російський дослідник Невинський до елементів кпслг включає: 1)Права, свободи і обовязки як підвалину конституційного статусу особи; 2) Громадянство, правосуд., юридичні гарантії як умови реалізації прав, своюод та обов’язків; 3) Принципи правового статусу особи,, як вихідні засади, що інтегрують у собі нормативний зміст прав, свобод та обов’язків особи, а також умови їх реалізації.

Права і свободи людини належать кожному індивіду, а права і свободи громадянина – тільки тим особам, які перебувають у громадянстві даної держави.

Принципи кпслг: 1) Людина, її життя і здоровя, честь і гідність, недоторканість і безпека –найвища соціальна цінність (ст.. 3 КУ); 2)Конституційний принцип рівноправя, який передбачає: -рівність громадян перед законом (ч.1,2 ст 27 КУ); - рівність прав жінки і чоловіка (ч.3 ст.24 КУ); -рівний доступ громадян до публічних посад (ч.2 ст.38 КУ); -рівність у галузі політ прав (ст..38, 71 КУ); -рівність у виборі професії та роду трудової діяльності (ч.2 ст.43 КУ); -рівність прав і обов. у шлюбі та сімї кожного з подружжя та рівність дітей незалежно від походження, аткож незалежно від того, народжені вони у шлюбі чи поза ним; -рівність перед судом, що означає рівний судовий захист прав та інтересів; 3) Невідчужуваність та непорушність основних прав та свобод; 4) Єдність кон. прав та обов (ст.23 КУ). Виконання людиною і громадянином своїх обов. є передумовою нормального існування сусп.. і держави та реалізації нею кореспондуючого обов’язку права; 5) Принцип безпосередньої дії прав та свобод людини і громадянина (ч.3 КУ);

6) Невичерпність прав і свобод людини і громадянина і неможливість їх скасування; 7) Принцип гарантованості прав та свобод людини і громадянина відповідно до загальновизнаних принципів і норм міжнародного права.
Громадянство

Громадянство – це структурний елемент правового статусу особи, який розкриває головний зміст зв’язку людини і держави, взаємовідносин громадянина з державою та суспільством. У визначенні громадянства України, яке дається в преамбулі Закону “Про громадянство України”, підкреслюється правовий характер зв’язку особи й Української держави. Громадянство – правовий, а не фактичний стан. Громадян держави не можна розглядати як сукупність осіб, що проживають на її території, оскільки за цією ознакою останні утворюють населення країни – категорію демографічну. Терміном “населення” охоплюється не тільки громадяни певної держави, а й іноземці та особи без громадянства, які проживають в країні. Громадянином держави є особа не в силу того, що проживає на її території, а внаслідок існування між особою і державою певних правових зв’язків. Підставами і умовами набуття громадянства України. Ст. 11 Закону про громадянство України зазначає, що підставами набуття громадянства є:

1) народження;

2) походження;

3) прийняття до громадянства України;

4) поновлення громадянства України;

5) інші підстави, передбачені міжнародними договорами України, які ратифіковано Верховною Радою України.

Даний перелік підстав для набуття громадянства є вичерпним. Це означає, що жодні інші заокнодавчі чи підзаконні акти не можуть встановлювати додаткових підстав набуття громадянства, або ж скасувати чи обмежувати їх дію.

Набути громадянство України шляхом натуралізації за індивідуальними заявами можуть іноземні громадяни та особи без громадянства. Для цього їм потрібно виконати зазначені у ст. 16 Закону про громадянство України умови:

1) відмовитись від іноземного громадянства;

2) постійно проживати на території України протягом останніх п’яти років перед подачею клопотання. Це правило не поширюється на осіб, які прибули в Україну на постійне проживання і виявили бажання стати громадянами України за умов, якщо вони народились чи довели, що хоча б один із їхніх батьків, дід чи баба народилися на її території, і не перебувають у громадянстві інших держав;

3) володіти українською мовою в обсязі, достатньому для спілкування;

4) мати законні джерела існування;

5) визнавати і виконувати Конституцію України та закони України.

Вказані вимоги можуть не враховуватись тільки у виняткових випадках, а саме щодо осіб, які мають видатні заслуги перед Українською державою. Рішення щодо цих осіб приймає Президент України.

Законодавство України встановлює обмеження щодо набуття громадянства окремими особами. Зокрема, в громадянство України не приймаються особи, які:

“1) вчинили злочини проти людства чи здійснювали геноцид, чинили насильницькі дії проти національної державності України;

2) засудженні до позбавлення волі до зняття судимості;

3) перебувають під слідством або уникають покарання чи вчинили злочин на території іншої держави;

4) перебувають на військовій службі, у службі безпеки, в правоохоронних органах, органах юстиції або органах державної влади іноземної держави”.

Отже, громадянство України припиняється:

1) внаслідок виходу з громадянства України;

2) внаслідок втрати громадянства України;

3) за підставами, передбаченими міжнародними договорами, які ратифіковані Верховною Радою України, - так проголошує ст. 19 Закону.

Вихід з громадянства (експатріація – від лат. ех – колишній, раtrіа – батьківщина) відбувається тільки за ініціативою самої особи (по відношенню до дітей можуть діяти їхні законні представники). Вихід з громадянства України здійснюється за клопотанням особи (ст. 19).

Схожі:

Питання для державного іспиту з Конституційного права
Затверджено на засіданні кафедри конституційного, адміністративного та міжнародного права
КОНТРОЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ для подготовки к экзамену по учебной дисциплине «Хозяйственное право»
Предмет, метод господарського права, його співвідношення з іншими галузями права.(Предмет, метод хозяйственного права, его соотношение...
КАФЕДРА КОНСТИТУЦІЙНОГО ТА МІЖНАРОДНОГО ПРАВА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ...
Олійник А. Ю. – професор кафедри конституційного та міжнародного права НАВС, кандидат юридичних наук, професор
Тараса Шевченка Юридичний факультет Кафедра конституційного та адміністративного...
Укладач: доктор юридичних наук, професор кафедри конституційного та адміністративного права Пришва Надія Юріївна
Семінарське заняття № Конституційне право України: поняття, система, принципи
Система галузі конституційного права України. Принципи конституційного права. Конституційно-правові норми та інститути
Закон як джерело конституційного права в зарубіжних країнах: поняття та класифікація
...
У будь-якій державі існує і виникає величезна кількість норм права....
Норми права за предметом правового регулювання (або за га­лузями права): норми конституційного, адміністративного, кри­мінального,...
1. Поняття про джерела конституціного права
Констиутція України один з найважливіших різновидів джерел конституційного права. 9
1. Поняття римського права як загального права ан­тичного світу....
Рецепція римського права: причини рецепції та її наслідки. Особливості рецепції римського приватного права в Україні
ТРУДОВЕ ПРАВО, ПРАВО СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ”
Трудове право України як самостійна галузь права, її співвідношення з суміжними галузями права. Предмет трудового права. Метод трудового...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка