Тема: Вимова та правопис слів з префіксами з -, с-.
Мета: Ознайомити учнів з вимовою і правописом слів з префіксами з -, с-. Формувати орфоепічні та орфографічні навички. Виховувати шанобливе ставлення до народних традицій.
Обладнання:
Хід уроку
Організаційна частина.
Стали діти всі рівненько, усміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли й працювати почали.
Працюватимем старанно, щоб почути укінці,
Що у 3 – А класі діти просто молодці.
Діти, а яка зараз пора року? А ви любите зиму? Аза що? Я не випадково почала розмову про зиму, бо сьогодні на уроці української мови я пропоную вам здійснити мандрівку у історію українських звичаїв і обрядів, пов’язаних з зимовими святами. А які зимові свята ви знаєте? У вас на партах лежать календарики зимових народних свят. Про деякі з них ми поговоримо протягом уроку, а про інші ви розпитаєте своїх рідних, дізнаєтеся на уроках курсу «Я і Україна»
Перевірка домашнього завдання і актуалізація опорних знань.
Скажіть мені, будь ласка, яку тему ви зараз вивчаєте з української мови? На попередньому уроці ви познайомилися з префіксами роз -, без-. Давайте перевіримо, як ви засвоїли правопис цих префіксів.
а) Робота на картках.
б) Антонімічний диктант.
Діти записують слова – антоніми до поданих слів. Виділяють префікси. Пояснюють їх правопис.
Рогатий, вусатий, взутися, загадка, шумний, сніжний, марний, заплести.
в) Вибірковий диктант.
А зараз послухайте розповідь про перше зимове свято і запам’ятайте слова у яких є префікси роз-, без-.
7 грудня – одне з найулюбленіших жіночих свят – великомучениці Катерини. Дослідники дохристиянських вірувань розповідають, що в давнину це було свято Дівочої долі. В цей день долю потрібно розвеселити. Для цього молодь збиралася на вечорниці. Дівчата вишивали, хлопці розказували веселі оповідки. Весь вечір розважалися, співали і танцювали. А ще в цей день дівчата гадали. Якщо на Катерини поставити у воду вишневу гілочку, а на Маланку вона розпуститься і зацвіте – це добрий знак, доля буде квітучою і безтурботною.
Які слова виписали? Назвіть у них префікси. Як вони пишуться?
г) Висновок. Таблиця.
У префіксах роз- і без-
Не буває букви с.
Букву з завжди пиши, й всім про це ти розкажи.
Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми продовжимо працювати з префіксами і познайомимося з вимовою і правописом префіксів з-, с-. На цьому уроці ми повинні з’ясувати, коли потрібно писати префікс с-, а коли з-.
а) Проблемне питання.
Як ви думаєте, який префікс з- чи с- потрібно вставити у словах:
.. чепити, ..шити, ..дерти, ..палити, ..фотографувати.
Виконати це завдання правильно ми зможемо тоді коли з’ясуємо правило написання цих префіксів.
Вивчення нового матеріалу
а) Робота з текстом
У вас на партах текст, про наступне зимове свято, яке припадає на 13 грудня. Давайте прочитаємо його і випишемо в два стовпчики слова з префіксами с- і з- .
13 грудня - свято Андрія . У народі його ще називають Калита. У цей день хлопці збиралися на вечорниці. Вони зносили до чиєїсь хати різні пісні страви. В цей день обов’язково потрібно було скуштувати калиту – спечений круглий корж з отвором посередині. Його підвішували під стелю. Хлопці стрибали, щоб відкусити. Хто не зможе підстрибнути, повинен станцювати. А хто схопить найбільший шматок, той буде на вечорницях паном Калитинським.
Висновок. Давайте зробимо висновок , перед якими буквами потрібно писати префікс с. Це правило для зручності запам’ятовування називають правилом кптфх. А як ви думаєте чому воно отримало таку назву? (Бо потрібно запам’ятати ключові букви, перед якими пишеться префікс с- , а в усіх інших випадках будемо писати префікс з-.)
Діти, але ми назвали не всі ключові букви. Є ще одна буква перед якою пишуть префікс с -, але вона не зустрілася у нашому тексті. Відкрийте правило у підручнику на с. 107 і з’ясуйте, яку букву ми забули включити у наше правило кптхф.
б) Опрацювання правила на с. 107. Вивішую таблицю на дошці.
Так які ж префікси потрібно написати у наших проблемних словах? (Діти вставляють префікси, записують слова коментовано).
в) Вправи на вживання префіксів з- і с-.
Дидактична гра «Прикрась ялинку»
Раз у нас сьогодні мова йде про свята , мабуть, ви зі мною погодитеся, що до свят потрібно прикрашати оселю, клас, щоб створити святковий настрій.
Я пропоную прикрасити ваш клас ось такими сніжинками. Але для того, щоб їх повісити потрібно правильно вставити префікс у словах, які до них прикріплені.
Стерти, сказати, списати, зв’язати, сховати, сформувати, зсипати, зчистити, зчесати, змішати.
г )Розповідь вчителя про святого Миколая.
А наступне свято дуже добре відоме всім дітям, бо є їх улюбленим. Мабуть кожен з вас чекає на нього. Ану підкажіть мені, що це за свято. (Свято Миколая). А хто такий святий Миколай?
1600 років тому жив у місті Мирах хлопець на ім’я Миколай. Він народився у дуже багатій родині, але його батьки рано померли залишивши синові великий спадок. Серце хлопчика переповнювала доброта і він вирішив віддати усе своє багатство бідним людям. Він робив це таємно уночі. Щоб ніхто його не впізнав. Коли Миколай помер, його душа стала перед Богом. В нагороду за добре життя на землі Господь забажав нагородити Миколая , запропонував виконати будь – яке бажання. Але Святий попросив лише про одне, щоб Бог дозволив йому час від часу сходити з неба і допомагати тим, хто потрапив у біду. Відтоді кожного року в день своїх іменин у ніч на 19 грудня святий Миколай ходить по землі і розносить добрим дітям подарунки.
Ви,мабуть, думаєте, як він може про всіх дізнатися. У нього є помічники – маленькі янголята, вони постійно за нами спостерігають і про все записують у книжечки: одна – чорна – про погані вчинки, а інша – біла – про хороші справи. І сьогодні на урок до нас також завітав ангел зі своєю книжечкою для того, щоб з’ясувати, які діти навчаються у вашому класі, чи можуть вони розраховувати на подарунки на свято Миколая.
Заходить ангел.
Добрий день малята. Я трудилась увесь рік, добрі вчинки підмічала, імена дітей хороших у цю книжечку писала. А зараз хочу провести з вами фізкультхвилинку.
Ангел буде запитувати про ваші чесноти і недоліки, а ви думайте, чи ви такі чи ні, чи виконувати вам запропоновані дії, чи не варто.
Фізкультхвилинка.
Встаньте ті, хто серцем добрий.
Підстрибніть, хто з вас хоробрий.
Покрутіться щедрі й чесні.
Ну а злі в долоні плесніть.
Підстрибніть, хто завжди маму слуха.
Неслухи смикніть себе за вуха.
Хто веселий, усміхніться.
Ті,хто вдячний, поклоніться.
Дуже гарні тут малята. Ждіть даруночків до свята.
Каліграфічна хвилинка.
До Миколи нема зими ніколи.
5.Закріплення вивченого матеріалу.
а)Вправа 261. (усно)
Прочитайте виділені слова, визначте префікс, поясніть його вживання.
б) Гра «Хто перший?»
Знайдіть у тексті слова, у яких всі приголосні звуки є дзвінкими (грудня, вони,день,), глухими (що, щось), звуків більше ніж букв( щиро, їм, обов’язково), звуків менше, ніж букв (вірять, день).
Спишіть перше речення, визначте головні члени.
Релаксаційна пауза . (Звучить святкова зимова мелодія).
А зараз закрийте очі і уявіть, що вже настало свято, загадайте бажання, які подарунки ви б хотіли отримати, і подумайте, що для цього потрібно робити, як себе вести, над чим попрацювати, можливо, щось змінити.
в) Гра «З- чи с -».
У дітей сигнальні картки. Вони показують ними, який префікс вони вставлять у словах, які вчитель демонструє на картках.
..терти, ..няти, ….хопити, ..пекти, ..казати, ….мовчати, ..класти, ..дати, писати, ..тиснути, ..в’язати, ..ховати, ..клеїти, ..хопити, ..чепитися. ..шити.
г) Самостійна робота.
Придумайте і запишіть по ти слова з префіксом з- і з префіксом с-.
д) Розвиток мовлення.
Скласти речення за малюнками, на яких зображено зимові свята.
Підсумок уроку.
Над якою темою ми сьогодні працювали?
Яке правило вивчили?
Про які свята дізналися?
Який настрій був у вас на уроці?
Що найбільше сподобалося?
Домашнє завдання. Вправа 265.
|