Вимова і написання префіксів з-, (зі-, с-)


Скачати 72.22 Kb.
Назва Вимова і написання префіксів з-, (зі-, с-)
Дата 15.12.2013
Розмір 72.22 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
ТЕМА: Вимова і написання префіксів з-, (зі-, с-).
МЕТА: поглибити знання про написання слів з префіксами; сприяти зміцненню навичок правопису слів з префіксами з-, (зі-, с-), пояснювати їх за допомогою орфографічних правил;

формувати в учнів уміння та навички правильно писати слова з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння, зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; збагачувати словниковий запас ;

виховувати любов до рідної мови, підвищувати мовленнєву культуру учнів.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань (за класифікацією В.Онищука)

МЕТОДИ, ПРИЙОМИ ТА ФОРМИ РОБОТИ: «Спільна угода», «Мозковий штурм», метод «Прес»,прийом білінгвізму, індивідуальна робота, парна, групова.

ОБЛАДНАННЯ: підручник, презентації до уроку, опорні схеми, орфографічні словники, російсько-український словник сталих виразів, мультимедійний екран.

ХІД УРОКУ


І. Організація учнів до уроку.

Музичний супровід.

1.Слово вчителя.

Рідна мова – каже письменник Б. Антоненко-Давидович, - це невід’ємна частка Батьківщини, голос свого народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші й найніжніші струни людської душі.

Справжня любов до своєї родини, свого народу немислима без любові до рідної мови.Наше завдання – любити, вивчати рідну мову.

2.Перевірка домашнього завдання.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Сьогодні на уроці ми повторимо вивчений матеріал і познайомимось з новими правилами про вимову та написання префіксів з-,с-; будемо працювати в групах,використовуючи опорні схеми, підручники, словники, виконувати цікаві завдання.

Запишіть у зошити число, класна робота, тема уроку: «Вимова і написання префіксів з-, (зі-, с-)».

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ


1. Метод «Спільна угода»

Для успішного виконання завдань на уроці укладемо спільну угоду. Подумайте і скажіть, які б правила роботи в групах ви запропонували на уроці?

Записуємо на великий аркуш паперу і звертаємось до них протягом уроку.

1. Активне слухання( мова тіла, звуки, жести, заохочення, уточнювальні запитання)

2.Усі беруть участь.

3.Ніхто не домінує.

4.Не критикувати.

5.Не відхилятись від завдання.

6.Бути тактовним, ввічливим, дисциплінованим.

Для кращого розуміння теми повторимо будову слова і проведемо «Мозковий штурм».

1.Гра «Мозковий штурм»

  • Назвіть значущі частини слова. Наведіть приклади.

  • Чи змінюється лексичне значення слова зі зміною префікса, суфікса, закінчення?

  • Як визначити корінь у слові?

  • Які значущі частини слова входять в основу?

  • Як розібрати слово за будовою?

2.Моделювання нових слів.

Від поданих слів за допомогою суфіксів і префіксів утворіть нові слова. Виділіть основу і закінчення. Вправу виконайте письмово.

Село, весна, грати, брат, козак, синій.

3.Правильні варіанти відповідей на мультимедійному екрані.

Взаємоперевірка.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО

МАТЕРІАЛУ


1.Пояснення вчителя. Робота за опорними схемами

Використання прийому білінгвізму на уроці під час пояснення нового матеріалу, та закріплення.

Колективне опрацювання опорної схеми №1.

Розглянемо правила написання префіксів з-, с- в українській та російській мовах.

2. Правила в українській мові:

Префікс С- пишеться тільки перед буквами К, П,Т, Ф, Х.

Буква с пишеться перед літерами к, п, т, ф, х: сказати, список, стерти, сформувати, схопити, їх легко запам'ятати у вислові: кафе «Птах».
Перед дзвінкими приголосними префікс з- вимовляється дзвінко, а перед глухими наближається у вимові до парного глухого [с].
В інших випадках потрібно писати букву з: зчистити, зжувати, змити, зцідити, здружити.


Написання префіксів з-, с- у російській мові.

Робота за опорною схемою №1.

В російській мові немає префікса у словах:

здесь, здешний, здание, здоровье, ни зги и однокоренных.

Неизменяемая пристака с-(со) – сдвинуть, сбиться, сберечь, сдаться, сдружиться ,сделать.

Например.Не всё сбывается, что желается.
Легко сказать, да не легко сделать


Приставки з в русском языке нет.

3.Дослідження-зіставлення з використанням прийому білінгвізму.
Запишіть слова, розташовані на мультимедійному екрані. Зверніть увагу на вимову префікса з-.
зсунути        збити    здмухнути    скочити
зцідити        збудити    зіскочити    спитати
зшиток        зібрати    зіштовхнути      схитрувати


- Як вимовляється префікс з-?

В російській мові:

Сцедить, сшить, сбить, разбудить, соскочить, столкнуть, спросить, схитрить.

- Отже, якого префікса немає у російській мові?

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Робота в парах.

Опрацювання теоретичного матеріалу підручника.

2.Творче завдання. Переклад з російської мови.

Обозначьте приставки в словах и обьясните написание приставок.

1.Тучи сгустились и повисли над землей.2.Крестьянин сжалился над птичкой и впустил ее в избу.3.Охотник крепко сжимает руже.4.Дровпа сгорели и костер погас.

3. Письмове інтерактивне опитування .

Хмари
То не хмара, а дірява парасоля: сама змокла, ще й мене
до нитки намочила.
Бачив я, бачив, як несе вона на плечах малі хмарята.
І. Калинець

4.Робота в групах з використанням прийому білінгвізму.
Поясніть значення прислів’їв, визначте префікси у словах, користуючись мультимедійним екраном.


Перекладіть їх на російську мову.

Спікери груп:

І група-Тарасенко А.,

ІІ група-Ташевська О.,

ІІІ група-Черних М.

Спікер обирає секретаря, посередника, доповідача.

І група. Зробив наспіх-як насміх.

(Поспешишь-людей насмешишь).

ІІ група. Сказано-як завязано.

(Сказано-сделано).

ІІІ група. Легше говорити, ніж зробити.

(Скоро сказка сказывается, да не скоро дело делается).

Відповіді учнів.

7. Мовознавча діагностика.

Запишіть слова у три колонки, розкриваючи дужки.

Зразок.        з-    зі-    с-
змити         зіскочити    спіймати
(3/зі/с)ставити, (з/зі/с)найти, (з/зі/с)м'ятий, (з/зі/с)фотографувати, (з/зі/с)псувати, (з/зі/с)бирати, (з/зі/с)брати, (з/зі/с)ламати.

V.Хвилинка відпочинку.

1.Фізхвилинка.Музичний супровід.

Діти, ви вже втомились, давайте відпочинемо.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться.

Раз присіли, два присіли

І за парти тихо сіли.

Продовжимо роботу.

2.Лінгвістична лабораторія.

І група. Прочитайте текст. Визначте тему та основну думку.До якого типу мовлення він належить? Випишіть слова з префіксами.

Багато тисяч літ тому жила в Україні прекрасна дівчина. Була вона добра, ласкава, щира і привітна, готова всім допомогти. А коли глянула на кого своїми чарівними очима, то відразу відчували до неї прихильність та любов. Співала вона так гарно, що здавалось — неначе то соловейко співає. Маленькі діти і молодь прагнули бути з нею разом. А вона розказувала діточкам про чудові речі, співала їм українські пісні і тим вливала любов до України й українського народу в їхні юні душі. Всім, хто був з нею разом, було дуже приємно, привітно і радісно. Всі чулися незвичайно щасливими. А називалася ця красуня УКРАЇНСЬКА МОВА. Жила вона в народі нашому і з народом нашим — ніколи з ним не розлучалась

ІІ група. Мовознавці.

Проаналізуйте, якою була дівчинка, яку звали Українська мова?

Чому почались негаразди наУкраїні? Випишіть слова з префіксами.

Бог наділив Українську Мову не тільки красою, але й розумом. Що скаже і як скаже кому, то все те таке приємне і розумне, немовби розкидає поміж людей прекрасні перли. Любила вишивати та й вбиратись у вишиванку.
Дівчина любила писати писанки і роздавати їх всім-всім, щоб поширювати цю красу і робити людей щасливими. З українською мовою наш нарід ріс, розвивався і творив чудову культуру, яку передавали з покоління в покоління аж донині.
Все було гарно, приємно і радісно. Хотілось жити життям вільним — по-Божому.
Та знали люди, що є багато зла на світі, яке змагає, щоб робити людям кривду.


ІІІ група. Творча вітальня.

Придумайте продовження казки. Випишіть слова з префіксами.

Український нарід розбігався по широкому світі, щоб рятувати себе і свою рідну мову. Та чужина руйнувала їх ще більше, і наш нарід ставав погноєм для чужих народів. Свої діти відрікались від рідного слова і ставали чужинцями для свого народу.
З частиною українського народу помандрувала й Українська Мова, шукаючи доброї долі на чужині. Мандрує Українська Мова по світі, де зустрічає своїх земляків, яких не раз і не впізнає: чи це свої люди?


3.Творче конструювання з використанням прийому білінгвізму.Робота зі словником сталих виразів.

На мультимедійному екрані записані фразеологізми:

Переписати, вставляючи пропущені літери. Позначити в словах орфограму «літери з–с у префіксі з-(с-)».

..кинути ярмо; ..давати в архів; ..хрестити мечі; язика ..ламаєш; ..палити мости; ..рівняти із землею; ..садити з хмар на землю; як гора з плечей ..сунулася; ..клеїти кислу міну.

4. Гра «Утворіть слова»

Для гри виготовляється кубик, на гранях якого написані префікси з-, с-. Учні по черзі кидають кубик, стежачи за тим, який випаде префікс, і утворюють з ними слова.

5. Робота з орфографічним словником

Випишіть зі словника по 3 слова з префіксами з-,( зі-, с-), складіть по одному реченню.

6.Навчальне редагування.

«Ти-редактор»

Відредагувати речення,виділені слова розібрати за будовою.
В сердці ніжну і погідну сбережу я мову рідну.
(М.Хоросницька).

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

Що нового ви дізнались про написання префіксів у російській та українській мовах?

1.Метод «Прес»

Почніть свою відповідь, використовуючи метод «Прес»

1.      Позиція: «Я вважаю, що…» (висловлення своєї думки).

2.      Обґрунтування «Тому що…» (на чому ґрунтується докази на підтримку вашої позиції).

3.      Приклад «Наприклад…» (факти, дані, що підтверджують позицію).

4.      Висновки «Отже (тому), я вважаю…» (узагальнення думки).

VI. Підсумок уроку.

1.Рефлексія.

Визначення емоційного фону.

Візьміть на своєму столі різнокольорові листочки і розмістіть їх на дошці.

2.Оцінення учнів.

VIІ. Домашнє завдання.

І група . Пояснити значення прислів’я: «Легше говорити, ніж зробити».

ІІ група.Пояснити значення прислівя: Зробив наспіх-як насміх.

ІІІ група- скласти твір-мініатюру, використовуючи подані слова.

Сказати, сфотографувати, сходи, спогади, схилитись, схопити.

Пояснити написання префіксів у словах.









Схожі:

Тема. Ознайомлення з префіксом як значущою частиною слів Мета
Мета: ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією, з найуживанішими префіксами; формувати вміння утворювати...
Урок розвитку зв’язного мовлення №1 Творчий переказ тексту «Відпочинок на морі»
Державний Гімн України. Мова — жива скарбниця історії народу. Мова і мовлення. Збагачення мови новими словами. Утворення нових слів....
Тема: Написання нн- і -н- у прикметниках Мета
Мета: з’ясувати умови написання -нн- та -н- у прикметниках, формувати вміння позначати відповідну орфограму та обґрунтовувати написання;...
Автобіографія, стилі її написання
Під час написання автобіографії (виклад людиною свого прожитого життя) можна використовувати різні стилі
Мовленнєва змістова лінія
Приголосні тверді та м’які, дзвінкі й глухі; вимова звуків, що позначаються звуками г і ґ
НАПИСАННЯ НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ Мета
Мета: дати відомості про написання не з прикметниками, формувати вміння знаходити в словах орфограму «не з прикметником», удосконалювати...
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6 Димитровської міської ради УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
«ВИМОВА І ПРАВОПИС СЛІВ З НЕНАГОЛОШЕНИМИ [ Е ] [ И ] В КОРЕНІ СЛОВА. РОБОТА З ТЕМАТИЧНИМ СЛОВНИКОМ»
Рекомендації щодо написання контрольних робіт з історії України та...
Рекомендації щодо написання контрольних робіт з історії України та всесвітньої історії (інтегрований курс) 6 клас
МІНІСТЕРСТВО КУЛЬТУРИ УКРАЇНИ КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ...
Одним з важливих етапів процесу підготовки висококваліфікованих спеціалістів є написання та захист курсових робіт. Навчальним планом...
5 МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДО ВИКОНАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ Написання контрольної...
Мета написання контрольної роботи полягає в закріпленні і поглибленні теоретичних знань, здобутих у процесі вивчення курсу, набутті...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка