Що таке конфлікт?


Скачати 54.79 Kb.
Назва Що таке конфлікт?
Дата 15.12.2013
Розмір 54.79 Kb.
Тип Вопрос
bibl.com.ua > Право > Вопрос
Як поводитися в конфліктній ситуації

Мета. Навчити учнів усвідомлювати першопри­чини конфлікту, що таке конфлікт, наслідки конфліктів.

Що таке конфлікт?

Вчитель. Що ви розумієте під словом «конф­лікт»? Чи доводилося вам потрапляти в конфлікт? Наведіть конкретні приклади. Виберіть з наведених тверджень ті, з якими ви згодні. Під час конфлікту більшість людей:

  • сперечаються;

  • намагаються зрозуміти один одного;

  • допомагають один одному;

  • кричать один на одного;

  • співпрацюють;

  • уважно слухати один одного;

  • підозрюють один одного;

  • намагаються перемогти;

  • посміхаються;

  • б'ються;

  • змагаються один з одним;

  • звинувачують один одного;

  • ображаються один на одного;

  • намагаються закінчити розмову.

Обговоріть, чи збіглися ваші думки, яку роль відіграють конфлікти в житті

Вчитель. Слово «конфлікт» {від латинськогоборотися разом} викликає у більшості лю­дей відверто негативні почуття і думки. Під ним ро­зуміють зіткнення протилежних людей, інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру супе­речку в спілкуванні.

Є кілька причин того, чому ми намагаємося не конфліктувати:

  • конфліктувати страшно. Можна зовсім зруйнувати стосунки й образити близьку і рідну людину;

  • конфліктувати погано. Ми боїмося набути тавро «поганої», «сварливої» людини;

  • минулий досвід підказує нам, що конфлікт — це болісно. Багатьох із нас переслідують спогади про сварки батьків І про те страшне напруження, яке викликало їхнє бойкотування один одного.

Те, як розв'язували конфлікти наші батьки, час­то стає для нас єдиною моделлю розв'язання наших проблем у стосунках з іншими людьми,

Водночас конфлікти — невід'ємна частина жит­тя. Варто зрозуміти, що конфлікт — це нормально. Всі люди різні, і відмінності сприймати дуже важко. Конфлікт є проявом незгоди між двома чи кількома людьми або ідеями. Він означає насампе­ред взаємодію, діалог. Сторони конфлікту завжди впливають одна на одну, дії однієї сторони викли­кають «відповідь» словами або діями іншої сторо­ни.

Саме тому конфлікт може стати початком роз­витку гармонійних стосунків, поліпшення свого життя й життя інших, можливістю реально щось змінити. Але така можливість виникає лише за умо­ви позитивного спілкування, взаємодії між його сто­ронами.

Ключ до взаємовигідного розв'язання конфлікту полягає в тому, щоб по можливості задовольнити обидві сторони, шляхом взаємного толерантного ставлення досягти консенсусу або компромісу.

Виконайте та обміркуйте.

Об'єднайтесь в групи по 4—5 осіб. Ще раз прог­ляньте тези із вправи 6-ї і оберіть групою 5 тез, котрі, на вашу думку, є найкориснішими для розв'язання конфлікту.

Продовжуйте обговорення до ухвалення однос­тайного рішення всіх учнів та учениць групи сто­совно 5 тез.

Три підходи до розв'язання проблем і конфліктів

В історії людства відомі три підходи до розв'язан­ня проблем і конфліктів: з позиції сили; з позиції інтересів; з позиції правил За доби Середньовіччя, наприклад, численні конфлікти між рицарями розв'язувалися через дво­бої або турніри. Але і сьогодні люди (інколи навіть друзі) розв'язують проблеми чи то за допомогою бійки, чи то погрожуючи силою, або владою дорос­лого, начальника тощо. Проблему вирішують з по­зиції сили. Інакше кажучи, переваги однієї сторони — у фізичній силі під час бійки, військовій силі — в ході військових дій, в авторитеті, владі, грошах — у різних відносинах між людьми.

За допомогою сили проблема або конфлікт мо­жуть бути розв'язані швидко. Але завжди наслідками такого розв'язання будуть відверта чи прихована об­раза, зіпсовані стосунки тощо. Крім того, під час си­лового розв'язання проблем часто порушуються сво­бода і рівність людини, її право на життя, здоров'я, повагу і гідність.

Продуктивнішим є підхід до розв'язання конфлікту з позиції інтересів. У будь-якій суперечці здоровий глузд, доброзичливе ставлення до людини потребують глибокого розуміння, пояснення її реаль­них інтересів. Інтерес — це глибинна причина ви­никнення думок або бажань. Наприклад, вчитель хо­че, щоб учні готувались до уроків, виконували до­машні завдання. Але чому вчитель цього бажає? На­певно, для того, щоб на уроках учні могли активно працювати й уроки були цікавими, В цьому — інте­реси вчителя, і тому він вимагає виконання домашніх завдань. Водночас учні теж бажають, щоб уроки бу­ли цікавими. Отже, вчитель і учні мають спільні інте­реси. Ось чому завжди, коли є можливість з'ясувати інтереси сторін конфлікту, краще це зробити, і тоді проблему можна розв'язувати шляхом взаємного за­доволення: без образи, бажання помсти, зруйнова­них стосунків. Для цього сторони вступають в пере­говори.

Якщо переговори не закінчуються розв'язанням конфлікту, залишається третій підхід — з позиції правил. Ми часто вирішуємо свої проблеми, вико­ристовуючи правила. Так, під час спортивних зма­гань правила гри допомагають визначити перемож­ця. При конфлікті в школі звертаються до Статуту школи або Правил поведінки учнів у школі. Кому сісти на вільне місце в автобусі — вирішують прави­ла моралі. Релігійні правила вчать нас вибачати того, хто нас скривдив і навіть молитися за нього Серед правил особливе місце посідають норми за­кону, які є основою для мирного розв'язання спорів, конфліктів державою. Для цього в нашій державі існує багато різних органів: суд, прокуратура, міліція, Уповноважений з прав людини та інші. Всі вони розв'язують проблеми і конфлікти не з точки зору інтересів сторін, а з точки зору правил, записаних у законах України.

Разом із тим, суд і закон — надійний спосіб розв'язати проблему більш-менш справедливо і мир­но. Коли б законів (записаних правових норм) не бу­ло, тоді зазвичай перемагав би сильніший або кмітливіший.

Як допомогти ровесникам помиритися?

Вчитель. Подумайте і дайте відповідь:

  • Чи доводилося вам брати участь у переговорах?

  • З ким і з якого приводу?

  • Що вам вдалося вирішити, а що — ні?

  • В чому були сильні і слабкі сторони ваших пере­
    говорів?

Вчитель. Інколи в ситуації серйозного конфлікту люди не бажають розмовляти один з одним. Тоді їм краще звернутися до третьої особи, яка допоможе провести переговори, стане між ними посередником. Переговори, що здійснюються з допомогою посеред­ника, називають медіацією (від латинського словасередина), а саму людину-посередника — медіатором.

В Україні медіація, як особлива процедура веден­ня переговорів за участю нейтрального посередника, поки що мало відома, хоча посередництво в перего­ворах використовують доволі часто. Наприклад, вчи­тель в школі буває посередником між. учнями, які посварилися, або між батьками. Інколи однокласни­ки допомагають розв'язати проблему між друзями. Суддя часто пропонує сторонам розв'язати конфлікт мирним шляхом і виступає посередником, особливо в сімейних суперечках.

У багатьох випадках таке посередництво можна перетворити на медітацію, знаючи її принципи, ета­пи та магічні методи. Тоді проблему можна розв'яза­ти швидше і краще!

Медіація, подібно до переговорів, органічно пов'язана з правами людини: зі свободою, рівністю всіх людей, із правом на повагу та гідність, зі свобо­дою думки і слова, з особистою недоторканістю. Медіація і переговори дають змогу зберегти й зміцнити мир і взаєморозуміння між людьми. Недар­ма у багатьох країнах, наприклад, в Америці, медіація широко відома і популярна.

Медіація — це мистецтво. її успішність великою мірою залежить від кваліфікації медіатора та його особистої здатності допомогти обом сторонам, не схиляючись на бік жодної, трансформувати конфлікт так, щоб сторони мали сумісні цілі й змогли знайти оптимальне розв'язання проблеми.




Схожі:

Кожен із нас інтуїтивно розуміє, що таке конфлікт, адже він є невід’ємною...
У процесі конфлікту людина покладається на власний егоїзм, незважаючи на почуття та думки свого опонента, але згодом виснажується...
Конфлікт і способи його вирішення
...
Формування позитивної Я-концепції учнів, як спосіб профілактики конфліктів...
Думайте про дитину справедливо і не буде конфліктів. Вміння попередити конфлікт одна з основних частин педагогічної мудрості вчителя....
Інформація, для проведення бесіди з особовим складом караулу щодо...
Гання і протидії корупції конфлікт інтересів це суперечність між особистими інтересами особи та її службовими повноваженнями, наявність...
Інформація, для проведення бесіди з особовим складом караулу щодо...
Гання і протидії корупції конфлікт інтересів це суперечність між особистими інтересами особи та її службовими повноваженнями, наявність...
Що таке світло?
Що таке кут падіння, кут відбиття та кут заломлення при падінні світлової хвилі на поверхню розподілу двох середовищ?
«Крихітка Цахес» шедевр романтичної казки-новели. Протистояння митця...
«Крихітка Цахес» шедевр романтичної казки-новели. Протистояння митця та філістера – основний конфлікт твору
ВСТУП
Конфлікт як деструкція соціально-психологічного клімату студентського середовища
ЛЕКЦІЯ №5 ТЕМА: МІЖОСОБИСТІСНЕ РОЗУМІННЯ. КОНФЛІКТ
Соціально-психологічний клімат як результат та умова ефективності спільної діяльності(самостійна робота №24)
Особистісні труднощі і проблеми підлітків
Ключові поняття: підлітковий вік, соціалізація, відособлення, автономія, конфлікт, криза, ідентичність, колектив, референтна група,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка