|
Скачати 122.06 Kb.
|
Ольшаницька ЗОШ I-III ст. Конфлікт і способи його вирішення Заняття для учнів 11 класу Підготувала психолог Ольшаницької ЗОШ I-IIIст. Пахаленко Ірина Андріївна 2009 Мета: учнів з поняттям «конфлікт», «конфліктоген», видами конфліктів, причинами, позитивними та негативними сторонами конфлікту, виявами конфліктогенної поведінки,способами вирішення конфлікту, формувати вміння безконфліктно поводитися, враховувати інтереси й потреби інших, розвивати аналітичні здібності,рефлексію, виховувати ввічливість, доброзичливість. Хід заняття
Поняття конфлікту Доберіть синоніми до слова «конфлікт»: протиріччя, суперечка,сутичка, протистояння, протиборство, зіткнення, скандал, бійка, сварка… Конфлікт у перекладі з латини – зіткнення різноспрямованих сил (цінностей, інтересів, поглядів, позицій) суб’єктів – сторін взаємодії. Наука, яка вивчає причини виникнення,особливості перебігу, запобігання та вирішення конфлікту називається конфліктологією. Типологія конфліктів За кількістю та складом сторін конфлікту (внутрішньо особистісний, міжособистісний, особистісно-груповий, між груповий, між колективний, міждержавний, міжнаціональний). За проблемно-діяльнісною ознакою (управлінські, сімейні, педагогічні, політичні, економічні, творчі). За тривалістю перебігу конфлікту (гострі і таронічні, швидкоплинні, тривалі та інші). За змістом (побутові й суто проблемні). За ступенем загострення протиріч (незадоволення, протидія, розбрат, ворожнеча, війна). За ознакою можливого вирішення (конструктивний (продуктивний) і деструктивний). Причини конфліктів Причини конфліктів полягають у розбіжності:
Створення дерева конфліктогенів Однією з причин виникнення конфлікту є конфліктогени поведінки. Це слова або дії, які породжують конфлікт. Давайте разом намалюємо дерево конфліктогенів. На дошці є стовбур дерева. У кожного з вас є листочки з дерева. На цих листочках напишіть приклади конфліктогенів. Причепіть свій листочок до дерева і зачитайте свій приклад. Ознаки конфліктогенів поведінки:
Який висновок ми можемо зробити, поглянувши на дерево конфліктогенів. (намагатися їх не вживати, щоб не створювати конфлікти) Групова робота. Визначте позитивні й негативні сторони конфлікту. Позитивні сторони конфлікту:
Негативні сторони конфлікту:
Який висновок ми можемо зробити, проаналізувавши позитивні й негативні сторони конфлікту? У конфлікті є багато позитивного. Зараз ми з вами розглянемо способи вирішення конфліктів. Способи вирішення конфліктів Вчені К. Томас і Р. Кілмен визначили основні найбільш прийнятні стратегії поведінки в конфлікті. Вони вказують, що існує 5 основних стилів поведінки в конфлікті: пристосування, компроміс, уникання, суперництво, співпраця.
наполегливість, до своїх інтересів Кооперація, увага до інтересів іншого «Я» - позиція «Ти» - позиція Активність с компроміс півпрацяс Пасивність Тест «Як би я поводився в конфліктній ситуації» Для кожного конфлікту в наведеному нижче переліку вкажіть, що ви найімовірніше зробили б. Відмітьте судження,яке найточніше відображає ваші можливі дії. У деяких випадках ви, можливо, не обрали б жодного варіанту, але, будь ласка, надайте якомусь із них перевагу.
А)я перестав би хотіти працювати й не вірив однокласнику як другу; Б)я намагався б примусити його поступитися й дозволити мені працювати на комп’ютері першому. 2.Ви й однокласник хочете читати одну й ту ж книгу з бібліотеки одночасно: А)я перестав би претендувати на неї й розчарувався в однокласникові як в другові; Б)я вислухав би уважно, навіщо йому потрібна ця книжка. І якби його аргументи були переконливіші, ніж мої, я дозволив би йому читати її, бо хороший друг – це дуже важливо. 3)Ви й однокласник хочете одночасно скористуватися під стругачкою для олівців: А)Я б дозволив своєму однокласникові загострювати першому, аби не сваритися ; Б)Я б запропонував вирішити цю проблему так: один загострює два олівці япроміжку часу. 4)Ви й однокласник хочете одночасно стати першим в черзі в їдальні: А)Я б дозволив однокласникові стати першим й розчарувався б у ньому як у другові; Б)Старався б досягти компромісу й запропонував би стати першому у черзі в певні дні. 5)Ви й однокласниця хочете в один і той самий час сісти на одне місце за вашим улюбленим столом у бібліотеці: А)Я намагався примусити однокласницю дозволити мені сісти на це місце, незважаючи на її невдоволення; Б)Я уважно вислухав би, чому моя однокласниця хоче там сидіти, і якби її аргументи були переконливіші за мої,я б поступився, бо хороші відносини – це важливо. 6)Ви й однокласник працюєте над класним проектом. Ви обидва хочете малювати ілюстрацію до нього, й ніхто не хоче писати текст: А)Я намагався б примусити однокласника дозволити мені малювати ілюстрацію й не зважав би на його невдоволення. Б)Я б шукав компроміс і згодився на те, щоб кожен із нас малював половину малюнків і писав половину тексту. 7)Ви й однокласник граєте м’ячем .Ніхто з вас не хоче навести порядок на спортивному майданчику: А)Я намагався б примусити однокласника це зробити і не зважав би на його невдоволення ; Б)Я запропонував би працювати разом . 8.Ви й однокласник знімаєте відеофільм . Обидва хочете знімати відеокамерою , але ніхто не хоче писати сценарій; А)Я уважно вислухав би , чому мій однокласник хоче знімати фільм, і якби він мене переконав, я б дозволив йому , бо добрий друг – це важливо ; Б) Я шукав би компроміс з однокласником ,щоб кожен з нас половину часу писав би сценарій . 9)Ви розповіли однокласниці секрет, а вона розкрила його для кількох сторонніх людей: А)Я уважно вислухав би, чому вона так зробила, й постарався зрозуміти її, тому що друг – це важливо; Б)Я запитав би мою однокласницю, що трапилось, й ми домовились би про зберігання секретів в майбутньому. 10)Ви й однокласниця вважаєте, що виконувати більшу частину роботи у спільному звіті: А)Я дійшов би компромісу і погодився із тим, що кожен із нас виконував половину роботи; Б)Я намагався б розв’язати цю проблему, переглядаючи кожну сторінку написаного, й вирішив би, який внесок кожного у цей звіт. Нарахування балів Обведіть кружечком ті літери, які ви обрали в кожному пункті. Потім полічіть кількість обведених літер у кожній вертикальній колонці. Чим більша сума балів з певної стратегії розв’язування конфліктів, тим частіше ви схильні її застосовувати. Чим менша сума, тим рідше ви цією стратегією користуєтеся.
Інформаційне повідомлення Важливість мети й стосунків впливають на наші дії під час конфлікту. Враховуючи ці умови можна визначити 5 способів розв’язання конфліктів.
Ще один спосіб вирішення конфлікту – картографія, або візуалізація. Це дає змогу зосередитися на проблемі, а не на емоціях, заглибитися не в переживання і задоволення своїх образ та амбіцій, а у вирішення проблеми. Технологія картографії конфлікту: Етап 1. У чому проблема? Етап2. Хто учасники конфлікту? Етап 3. Які істинні потреби та побоювання кожного із учасників конфлікту? Етап 4. Можливе вирішення проблеми Який з цих способів вирішення конфлікту ви найбільше застосовуєте? Який спосіб вам подобається найбільше і чому? Як впливає конфлікт на людський організм? Релаксаційна пауза Звучить музика, використовуються елементи хаготерапії (терапія прогладжування). Учні гладять своє обличчя, заплющують очі, намагаються розслабити всі м’язи тіла, перенестися в уяві в іншу ситуацію, яка сприяє емоційному піднесенню. Практична вправа «Вихід з конфлікту» На плакаті записано прислів’я , які відображають один із способів виходу з конфлікту. Визначте, якого способу вирішення конфлікту стосується кожен вислів, і поясніть, чому ви так вважаєте.
Групова робота Правила безконфліктної поведінки
Вчитель ознайомлює учнів з формулою мудрої поведінки в конфлікті. Формула мудрої поведінки в конфлікті(ВПРСТ) В – відкритість розуму. П – позитивне ставлення. Р – раціональне мислення С – співпраця. Т – терпимість до людей. Підбиття підсумків Що цікавого ви сьогодні дізналися? Чого навчилися? Що нам потрібно для того, щоб створювати якомога менше конфліктних ситуацій? (бути ввічливими, толерантними, дипломатичними) Кожний учасник заняття отримує пам’ятку про короткий курс доброзичливих стосунків. Короткий курс доброзичливих стосунків Шість важливих слів: «Я визнаю, що припустився цієї помилки». П’ять важливих слів : «Ти зробив це просто чудово». Чотири важливих слова : «А як ти вважаєш ?» Три важливих слова : « Порадьте , будь ласка ». Два важливих слова : «Щиро дякую ». Найважливіше слово : «Ми». |
Що таке конфлікт? Мета. Навчити учнів усвідомлювати першопричини конфлікту, що таке конфлікт, наслідки конфліктів |
Методика розробки постановки завдання для його автоматизованого вирішення... Цілі підприємства, і впровадження безпаперової технології управління, і впровадження систем електронного документообігу, електронної... |
Кожен із нас інтуїтивно розуміє, що таке конфлікт, адже він є невід’ємною... У процесі конфлікту людина покладається на власний егоїзм, незважаючи на почуття та думки свого опонента, але згодом виснажується... |
Тема. СПОСОБИ ІММОБІЛІЗАЦІЇ ТА ТРАНСПОРТУВАННЯ ПОТЕРПІЛИХ Мета: розглянути способи іммобілізації та транспортування постраждалих при різноманітних ушкодженнях, пояснити способи накладання... |
Формування позитивної Я-концепції учнів, як спосіб профілактики конфліктів... Думайте про дитину справедливо і не буде конфліктів. Вміння попередити конфлікт одна з основних частин педагогічної мудрості вчителя.... |
Тренінгове заняття для учнів 5 – 8 класів Привіт! Я конфлікт Мета: створити умови для прагнення учнів бути неконфліктними людьми; ознайомити зі складовими конфлікту, стадіями його подолання;... |
Інформація, для проведення бесіди з особовим складом караулу щодо... Гання і протидії корупції конфлікт інтересів це суперечність між особистими інтересами особи та її службовими повноваженнями, наявність... |
Інформація, для проведення бесіди з особовим складом караулу щодо... Гання і протидії корупції конфлікт інтересів це суперечність між особистими інтересами особи та її службовими повноваженнями, наявність... |
«Попередження та вирішення конфліктів в освітніх організаціях» Мета Мета: актуалізація знань про прийоми та методи вирішення конфлікту, відпрацьовування практичних навичок та умінь розв’язання конфліктних... |
Історія будь-якої науки в тому числі і криміналістики окрема галузь... Потрібно сказати, що зародження прийомів і засобів розслідування злочинів, які отримали пізніше назву криміналістичних, безумовно... |