Урок
з розвитку зв’язного мовлення.
Твір на тему:
«Моє село.»
Тема: Твір на тему «Моє село.»
Мета: узагальнити знання учнів з теми «Текст», вчити розрізняти типи текстів, складати тексти – розповіді за планом та опорними словами на визначену тему; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, творчість; виховувати любов до рідного села, бажання зробити його кращим.
Обладнання: ілюстрації різних сіл і міст України, фотографії про рідне село, карта України.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда з учнями.
Діти, очевидно, кожен з вас, не задумуючись, дасть відповіді на такі запитання:
Як називається країна, де ми живемо?
Яку назву має народ нашої держави?
А хто ж ми з вами?
Яке місто є столицею України?
2.Читання вірша П.Тичини.
Добридень тобі, Україно моя!
Струмок серед гаю, як стрічечка,
На квітці метелик, мов свічечка,
Хвилюють, малюють, квітучі поля –
Добридень тобі, Україно моя!
Яку картину ви б намалювали після почутого твору?
Чи любить поет Україну? Чи любите її ви?
3. Україна – наша ненька.
- Україна – це отча земля, рідний край, де ти народився. Широкі й чарівні простори, прекрасні села і міста.
Могутньо котить до Чорного моря сиві хвилі найбільша річка України - Дніпро. Буйною зеленню шумлять по його берегах сади, ліси. Золотистим морем розливається по безкраїх нивах жито – пшениця, всяка пашниця. Працьовиті й волелюбні люди здавна живуть в Україні. Погляньте, діти, на карту України. На ній позначені кордони української земле, де з давніх-давен живе наш народ. Простір землі, заселений українцями, є такий великий, що аби його перетнути, треба пішки йти з заходу на схід 90 днів, долаючи щоденно по 30 км. Загальна територія займає площу близько 1 млн. км ²
Тому – Україна одна з найбільших країн світу. Сусідами українців є поляки, чехи, угорці, румуни, болгари, білоруси, росіяни – це на суші, а Чорне море розділяє нас з турками. Українців є близько 50 млн. і тому ми, після росіян та німців, належимо до найбільших народів в Європі.
Легенда про виникнення України.
Діти, послухаймо, як виникла Українська держава. Дивіться уважно на карту. Ця тонка смужка – найбільша річка України – Дніпро. Над Дніпром на правому березі розташований Київ. Звідси взяла початок Українська держава. Київ – найстаріше і найгарніше українське місто. Його почали будувати наші предки дуже багато років тому, ще до того часу, як прийняли християнську віру. Хрестив нашу землю князь Володимир Великий.
Слухання віршів про Україну.
Читають вірші учні, які раніше підготувалися. Я. Паладій. Над Дніпром широким. Карпати.
Підсумок.
Ми з вами багаті! Маємо рідних, рідну хату, рідну вулицю, рідне село. Все це і є наша з вами рідна земля – земля, на якій ми народились. Вона для нас найсвятіша, найкраща. Читають вірш Д. Павличка
Де зелені хмари яворів…
Але ця земля нам, діти, рідна ще й тому, що тут народилися наші батьки, тобто в цій землі – коріння нашого роду.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про рідне село. Коли воно утворилося, звідки пішла його назва, які є визначні місця, що цікавого можна розповісти про свої рідні місця. Уявимо себе екскурсоводами. Будемо їм розповідати про наше село так, щоб воно їм дуже сподобалось.
ІV. Робота з мовним матеріалом.
Завдання 1 (зошит, стор. 20)
Прочитати подані слова та словосполучення.
Подумати, на яку тему можна скласти розповідь з цими словами (Про село).
Народні символи українців.
а) Мамина пісня, батьківська хата, дідусева казка, бабусин рушник, сорочка – вишиванка, калина біля вікна, барвінок, - все це наші народні символи.
Рідна хата! Оспівана в піснях, сповита легендами, переказами, вона завжди буде символом добра і надії, її незгасимий вогник світитиметься теплом материнської любові, вірю в добро. Як мовиться в пісні, Батьківщина починається з рідного порога, а отже – з отчого дому. Ось з якою любов’ю співають про українську хату в одній із відомих пісень:
Хата моя, біла хата,
Рідна моя сторона,
Пахне любисток і м’ята,
Мальви цвітуть край вікна…
Тут найкраще місце на землі, тут, де навчилися ходити, говорити, вчимося справедливості, доброти, де посадили першу квіточку.
б). Прислів’я та вислови про хату. Своя хата – своя правда, своя стріха – своя втіха.
Чим хата багата, тим і рада.
Де будь, там будь, а свою хату не гудь.
Де хата не метена,там дівка не плетена.
Люди добрі, хата тепла.
Легенди про історію походження назви твого села.
Розповідь учнів – екскурсоводів про найцікавіші куточки свого села. (Про ліс, річку, пам’ятники, нові будинки,школу, клуб, вулиці, історичні пам’ятники).
Розгляд ілюстрацій про своє село.
Завдання 3 (стор. 20)
Прочитайте, як про своє село розповідала Оля.
Як називається село?
Звідки пішла його назва?
Яке село?
Чим цікаве воно?
Які люди живуть там?
V. Фізхвилинка
Два прихлопи,
три притопи,
на насок
на каблучок
Руки вліво, руки вправо,
Ми танцюєм козачок
Раз- присядем, два- присядем,
настрій гарний.
Покружляли, повертілись,
І тихенько всі усілись.
VІ. Робота над складанням розповіді про своє село.
Розгляд фотографій про своє село.
Відповіді на запитання.
а). Як називається твоє село?
б). Чому його так назвали?
в). Які в селі установи, підприємства, навчальні заклади?
г). Як змінилось твоє село за останні роки?
д). Чим воно славне?
е). Що ти робиш для того, щоб твоє село стало ще кращим?
3. Словникова робота.
Інститути, школи, дитячі садки, світлі, легкі будівлі, широкі вулиці, центральна вулиця, затишні алеї, зелені садки, парки, ліси, густа зелень, гарні ошатні хатки, зелені садки, тваринницькі ферми, широкі лани.
4. Усне складання розповіді (2-3 учні) Завдання 4 стор. 20.
5. Запис розповіді «Моє село». Завдання 5, стор. 21
6. Перевірка написаного.
VII. Підсумок уроку.
Кожна людина з великою любов’ю згадує край, де вона народилась, де вона народилась, де промайнуло її дитинство з дивосвітом – казкою у затишній батьківській оселі. Це місце є для кожної людини її маленькою батьківщиною.
Нашу землю, рідну домівку, Україну, що здобула незалежність і розбудовує державу, ми повинні берегти і любити, гордитися нею.
Багата і славна наша земля. Гарна і мова наша, мова українського народу. Ви виростете, багато цікавого ще дізнаєтесь про наш край. Та місця, де ви народились, рідна мова будуть для вас найріднішими, найкращими.
О слово! Шум дерев!
Музика зір блакитнооких,
Шовковий спів степів широких,
Дніпра між ними левий рев…
О.Олесь.
Урок
розвитку зв’язного мовлення на тему:
«Моє село»
Вуйцик Галини Петрівни
вчительки початкових класів
Голосківської ЗОШ
І – ІІІ ступенів
Кривоозерського району
Миколаївської області
|