|
Скачати 116.85 Kb.
|
Тема: Суцільна колективізація України (1 урок) Мета: розкрити причини, етапи здійснення і наслідки суцільної колективізації, показати, що колективізація проводилася насильницькими, антигуманними методами; допомогти усвідомити трагедію того часу; розвивати уміння аналізувати історичні факти; формувати навички роботі із статичнім матеріалом, як з історичнім джерелом. Основні поняття: комуна, радгосп, колгосп, артіль, «розкуркулювання». Основні дати: 1927-1928р.р. – хлібозаготовча криза, січень 1928р. – початок надзвичайних заходів в с/г, листопад 1929р. – постанова пленуму ЦВКП(б) про здійснення суцільної форсованої колективізації та «розкуркулювання». Тип уроку: комбінований. Хід уроку І. Організаційний момент. ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Орієнтовна таблиця: Підсумки індустріалізації (1928-1940)
Аналітична група учнів, працюючи самостійно, готує заздалегідь декілька «докладів» своїх тверджень у таблиці у вигляді низки статистичних матеріалів, які роздаються учням та коментуються, аналізуються представниками «аналітичної комісії» (приклад статистичних матеріалів у додатку №1). ІІІ. Мотивація теми. Знайомство с планом уроку. Драматичні події в СРСР доводили поета Є.Євтушенка дати характеристику радянського суспільства в поемі «Братська ГЕС» таким чином: Плетка – лекарство, хотя она не мед. Основа государства – досмотр, досмотр Народ без насилия работать он не смог: И войны раскинув, бежали как сброд. Основа героизма – досмотр, досмотр. Опасны, кто задумчив, всех мыслящих к закланию. Вы снова загалдели, вы снова за нытьё? Свободы захотели, а разве нет её? И звучат не слишком громко голоса: есть, есть. То ли есть у них свобода, то ли хочется им есть? Розкриття трагічних сторінок історії України в складі СРСР присвячено матеріалу цієї теми. План уроку
Проблемне завдання: Якою мірою примусова колективізація могла змінити природну захищеність селян від стихійних та соціальних негараздів? (відповідь на це запитання учні формують в кінці 2 уроку з теми) IV. Вивчення нового матеріалу.
Аналіз таблиці Соціальна-класова структура сільського населення Радянської держави у 1917 та 1923 рр.
(Ленін розумів, що в країні, де переважно більшість складали селяни, неможливо відбудувати соціалізм без їх залучення до цього процесу. Він вбачав у кооперації шлях до подолання приватних та державних інтересів, підкреслював, що соціалізм – це лад цивілізованих кооператорів). Всіма коопераціями в Україні наприкінці 20-х р. було охоплено 85% сільських господарств. Робота з схемою на дошці. Види кооперації збутова споживча кредитна виробнича (1%) артіль комуна ТСОЗи Самостійна робота з п. 1 § 54. Виконання завдання:
Рішення XV з’їзду ВКП(б) 1927р. передбачили поступовій і добровільний процес кооперації. Але, як відомо, було здійснено перехід до швидких і жорстоких методів.
Виступ учня з додатковим повідомленням (2хв) Приблизна інформація. Наслідком поїздки Сталіна до Сибіру стало рішення РНК СРСР у січні 1928р. про достроковий збір з селян усіх видів платежів. Хлібозаготовча криза переборювалася екстраординарними засобами: за допомогою обшуків, величезних штрафів, розпродажу майна платників податку й боржників хлібозаготівель, депортації найнепокірніших у віддалені регіони. Всі ці акції проводили під наглядом ДПУ. Лише на Дніпропетровщині у 1928р. було віддано під суд 1200 громадян, а понад 3000 сімей вислано. Незаможні селяни стимулювалися до боротьби с куркулями. Тільки протягом 1928р. було заарештовано 33 тис. «куркулів». Влада в червні 1929р. фактично відновила продрозкладку, а сільські ради одержали право накладати штрафи до п’ятиразового розміру від вартості незданого хліба, продавати господарства боржників, порушувати проти них карні справи. Так, нещадний метод «ліквідації куркульства як класу», почав застосовуватися ще до 1930р. Учитель: У 1927 р. «куркульство» України разом із сім'ями складало близько 5,4% населення. Але навіть у тих, хто мав по 16 га ріллі і більше, частка найманої праці становила 5,8%, а робочий день самих господарів, їх важка праця в середньому тривала 11 годин. Які висновки на підставі цього можна зробити?
Активізуючи завдання: В кінці уроку створити самостійний варіант трактування поняття примусова колективізація. Безпосереднє завдання: Обговорення в трьох міні-групах проблемного питання: яке місце посідала примусова колективізація у планах Сталіна з перестрою радянського суспільства? Що вона б дала? Кожна група розкриває свій напрямок у звіті. І група ІІ група ІІІ група Дешевий хліб Дешева робоча сила Соціалізація Через хлібозаготовчу кризу Треба було забезпечити Найшвидший і найпростіший могли зірватися форсовані індустріалізацію не тільки спосіб «соціалізувати» село, темпи індустріалізації - коштами, а й дешевою колгоспами легше керувати, потрібен надійний механізм робочою силою. При цьому ніж мільйонами селянських у безперебійному постачанні йшлося не тільки про перехід господарств, які видмовля- хліба – колгоспи. Потрібно селян у промисловість у лись віддавати зерно було за мінімальний термін результаті набору робочої «задарма». Дрібнотоварний часу створити великі сили в колгоспах за селянський уклад загрожував господарства, які, договорами. Ті, що соціалізму. Наявність умов хоч і ціною зубожіння, насадженню колгоспів до колективізації (націоналі- дали б за безцінь той об’єм поповнювали табори зація землі, кооперація, продукції, який можна було б ув’язнених, їх теж успіхи НЕПу тощо). використати для розподілу обслуговували потреби за картками в містах, а також індустріалізації, де танув для експорту (отримання будь-який ентузіазм. коштів для індустріалізації). Проміжний підсумок: ХV з'їзд ВКП(б) у 1927 р. схвалив курс на кооперацію села на основі ленінських засад кооперації, але цей курс дуже швидко змінювався.
Опрацювати текст підручника щодо цього питання, скласти в зошитах логічний ланцюг та довести його ланки за допомогою док. №1 та №2 у підручнику. (Згортання НЕПу – силове вилучення хліба – заборона приватної торгівлі – тиск на «куркульство» (штрафи, обшуки, арешти…) – покарання місцевої влади за «м'якотілість» - відмова від ленінських принципів кооперації). Учитель: Цілком логічним у цьому зв'язку було прийняття у листопаді 1929 р. пленумів ЦКВКП(б) постанову про суцільну колективізацію у найстисліше строки та «розкуркулювання». З осені 1929 р. було взято курс на ліквідацію різноманітних форм кооперації, на одержавлення всіх кооперативних систем, що дістало назву «колгоспне будівництво». ІV. Закріплення знань Доведіть твердження: «Між індустріалізацією та колективізацією існував тісний зв'язок». V. Підсумки уроку. Оцінювання. Переходом до політики суцільної колективізації було покладено край навіть найменшим відхиленням від затвердженої директивної лінії, проведення якої кардинально змінювало ситуацію на селі та й, власне, систему господарювання на землі. VI. Домашнє завдання
Додаток 1 Таблиця 1 Зростання деяких видів продукції в СРСР
Таблиця 2 Порівняння абсолютного обсягу виробництва деяких видів промислової продукції в СРСР і капіталістичних країнах
|
Суцільна колективізація України (2 урок) Мета: Розкрити етапи колективізації і її наслідки; показати, що колективізація проводилася насильницькими, антигуманними методами;... |
61. Колективізація українського села. ПРИЧИНИ КОЛЕКТИВІЗАЦІЇ Згідно з більшовицькою доктриною, шлях до соціалізму був пов'язаний з переходом селянства до колективного виробництва. |
Як показують результати 20 річного поступу української незалежності,... Замість економічного зростання — заморожування заробітних плат, згортання виробництва і ріст безробіття. Медицина, освіта, армія... |
УРОК У «ДІЛОВА ГРА» Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності.... |
Урок подорож по сторінкам Червоної книги Готуючи урок,автор використовувала Червону книгу України та підручник з біології різних років видання |
Урок по темі «Тварини. Охорона тварин» Вч.: Сьогодні у нас незвичайний урок, тому що ми поєднаємо урок природознавства з уроком англійської мови. А щоб урок минув приємно,... |
Сучасний урок: основні вимоги щодо підготовки та проведення Вони стверджували: «Урок як форму організації навчання придумав Я. А. Коменський ще чотири століття тому. Отже, урок – це архаїка.... |
Урок це дзеркало загальної педагогічної культури вчителя, мірило... Урок –це логічно закінчений цілісний, обмежений певними рамками відрізок навчально-виховного процесу |
Урок № Тема Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Дихання», повторимо органи дихання і з’ясуємо будову та значення гортані. Але урок проведемо... |
Урок: Місце України в інтеграційних процесах в Європі та у світі Дидактична: з’ясувати що таке «інтеграція» та «інтеграційні процеси»,відзначити суть інтеграційних стосунків України з європейськими... |