Урок № 2
Тема уроку : Як розрізняють добро і зло.
Мета уроку : Навчити пояснювати зміст понять «добро», «зло», «доброчинність»;
дати характеристику певних подій та явищ як проявів добра і зла ;
пояснити критерії оцінки певних вчинків; виховувати схильність до
доброчинності та людяності.
Тип уроку : Урок вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати уроку :
Після уроку діти зможуть : - пояснювати зміст понять «добро» і «зло»,»доброчинність» ;
- давати характеристику подій та явищ як проявів добра і зла ;
- пояснювати критерії оцінки певних вчинків .
План змісту уроку : 1. Що називаємо добром, а що – злом.
2. Чому люди повинні вибирати між добром і злом.
3. Що таке доброчинність
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Читання учнями міні твору-роздуму «Найцінніша чеснота».
Письмове опитування :
(Учитель пропонує учням записати на аркуші шість понять, а потім називає шість визначень, Учням необхідно поставити цифру наведеного визначення поряд з його назвою).
Етика, етикет, етикетка, мораль, духовний світ, чеснота.
А) Усе пов’язане з людською душею, - почуття, думки, бажання, прагнення,
інтереси.
Б) Позитивна моральна риса в характері людини, доброчесність.
В) Норми та приписи поведінки в ставленні людей одне до одного й до
суспільства.
Г) Наука про мораль.
Д) Правила поведінки.
Е) Товарний знак, ярлик, що наклеюють на товар або його упаковку.
ІІІ. Актуалізація знань та умінь учнів.
Читання в ролях.
Діалог між Олесею та Богданком.
Бесіда .
- Чому сперечаються Олеся та Богданко ?
Хто , на вашу думку , правий : Олеся чи Богданко ? Чому ?
Миша – це позитивний чи негативний герой ? Чому ?
За якою ознакою ми це визначаємо ?
ІY. Оголошення теми та мети уроку .
Y. Робота над матеріалом уроку.
1. Пояснення вчителя.
На попередньому уроці ми говорили про те, що сучасні норми моралі ґрунтуються на засадах добра і зла. Сьогодні ми намагатимемось зрозуміти,
що є добро , а що є зло в людському житті.
Тлумачний словник української мови визначає поняття «добро» так : добро – усе гарне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням,
мріям. Добро в усі часи пов’язували з любов’ю , милосердям, справедливістю, щирістю. Чинити по-доброму допомагають людині моральні правила. Їх
втілено в народних звичаях та традиціях, прислів’ях та приказках, народних
казка тощо.
Будь-яку людину оцінюємо за її вчинками. Доброю людиною вважають ту людину, яка в різноманітних життєвих ситуаціях, свідомо вибираючи між добром і злом, здатна поступитися власними інтересами, бажаннями, комфортом заради інших.
Зло – є протилежністю добра. Зло завжди пов’язували з ненавистю,
жорстокістю, підлістю тощо.
2«Асоціювання»
- Добро - - Зло –
2. Робота в групах.
Пригадайте або придумайте короткі ситуації, в яких герою доводилось
би вибирати між добром і злом.
3.«Кероване слухання».
Давним-давно жив мудрий Кеміне. Одного разу над вечір він прийшов до одного
села і попросив дозволити переночувати у місцевого багатія. Проте той подивився на бідний одяг Кеміне і не пустив його навіть на поріг своєї оселі.
У мене немає нічого для жебраків ! – сердито відповів бай на прохання Кеміне.
Тоді Кеміне пішов до найбіднішої кибитки і там попросився на нічліг :
Пустите гостя на ніч ?
Заходь, заходь. Хоча і немає чим пригостити гостя, але місце для нічлігу знайдеться.
Кеміне зайшов до кибитки і бачить : на вогні стоїть казан, а в ньому щось вариться.
«Ось і вечеря буде», - подумав він.
Час минав, а в казані щось булькотіло й підіймався пар. Проте господиня стала класти дітей спати, так і не відкривши казана.
- Чому. Ж діти лягли спати без вечері ? Адже у казані щось вариться ? – спитав Кеміне.
Господиня важко зітхнула, подивилася, чи заснули діти, і відповіла :
Ой подорожній, ти зачепив наше найболючіше місце. У нас нічого немає, діти плачуть від голоду і кричать : «Ми хочемо їсти!». Для того, щоб обманути їх, ми кладемо у казан камені . Вода кипить, а ми подивимося до казана і кажемо 6» Ні, ще не зварилося ягня, лягайте спати, діти, а коли страва звариться ми вас розбудимо.» Ось вони і засинають спокійно.
Болісно було це чути і гірко бачити Кеміне таке бідування. Коли всі поснули,
він тихо вийшов із кибитки, спіймав одного з баранів бая і привів його до бідняка.
Зваріть і нагодуйте дітей , - сказав він. А сам взяв глек із водою і решето та піднявся на дах кибитки.
Коли баран зварився, дітей розбудили, і вони вперше за тривалий час досхочу поїли, А Кеміне зверху зрошував дітей через сито водою.
Уранці бай заходився шукати барана і згадав, що жебрак у рваному халаті, якого
він учора вигнав, пішов спати до бідняка, і подумав : «Це вони забрали барана!»
Пішов бай до кибитки бідняка і позвав його дітей до себе.
Чи їли ви коли-небудь баранину ? – запитав він.
Їли, їли!! – відповіли діти.
А коли ви її їли ?
Та ось тієї ночі, коли йшов дощ, який нам усі сорочки намочив?
А останній дощ у цьому році був декілька місяців тому, й бай вирішив : «Це
вони згадують, що їли навесні», і пішов додому, так нічого і не з’ясувавши.
( Туркменська народна казка «Мудрий Кеміне і жадібний бай»)
Чи можна стверджувати, що Кеміне вчинив біднякам добро ?
Поясніть свою думку.
«Мозковий штурм»
YІ. Закріплення вивченого матеріалу.
«Мікрофон»
- Чому ми змушені робити вибір між добром і злом ?
(Здатність робити вибір між добром і злом вказує на те, якою ми є людиною).
YІІ. Рефлексія.
- Чи сподобалося вам урок ?
- Що нового ви дізнались на уроці ?
- Чи допоможуть вам в реальному житті отримані на уроці знання ?
YІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.
ІХ. Домашнє завдання. (На вибір)
1.Намалювати на аркушах А4 добро та зло .
2. Написати невеликий твір-роздум «Чи легко вибирати між добром і злом ?»
|