Б. Харчук «Планетник». Добро і зло в повісті
Мета: опрацьовуючи ідейно-художній зміст повісті «Планетник», дослідити, як у творі відтворено добро і зло, а також в сучасному світі і в людині; охарактеризувати образ Планетника, проаналізувати його вчинки; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, надавати оцінку подіям, явищам, вчинкам героя; виховувати бережливе ставлення до природи, її краси; прищеплювати риси чуйності, доброти, відповідальності за доручену справу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: текст твору, дидактичний матеріал (кросворди,опорні конспекти),малюнки до твору.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка Д/З творчої групи (мікрохрестоматія цитат до х-ки образу Планетника)
2. Хронологічний диктант (розтавити події в хронологічній послідовності)
3. Бесіда за питаннями.
-
Чому людина і природа міцно взаємопов’язані між собою? Про що це свідчить?
Яким чином ви сприяєте збереженню довкілля?
Чи завжди добро перемагає зло? Свої переконання аргументуйте.
Яким чином у сучасному світі і в людині виявляється добро і зло? Як кожний із вас намагається підтримати добро і знищити зло? Наведіть конкретні життєві приклади.
ІІІ. Оголошення теми мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
Оголошення конкурсу «Кращий учень уроку»
ІV. Основний зміст уроку
ГРА «Чарівні цеглинки» та «Пізнавальна поличка» (діти складають епіграф до уроку)
Земля — найпривітніша людська домівка. Кращу чи й знайти?
Б. Харчук
1. Вступне слово вчителя
Добро і зло... Скільки казок уже перечитав кожний із вас, на сторінках яких ведеться боротьба між силами красивого і потворного. Наші предки вміли долати труднощі з усмішкою й жартами на вустах. Вони вміли пожартувати і над ворогом, і над собою.
У в сучасному світі людина завжди намагається протистояти лиху, кривді, жорстокості, захищаючи добро, правду, справедливість. Як персонаж твору, так і людина опиняється в конфліктних ситуаціях і мусять самі вирішити, обрати власний вірний шлях. Тому герой твору Б. Харчука «Планетник» повсякчас прагне довести людям свою щирість, доброту, чуйність, але вони не завжди її сприймають. Всі життєві негаразди люди пов’язують з Планетником — представником, на їх думку, нечистої сили. Сам герой твору, перебуваючи в ув’язненні, не страждає від того, що його спалять. Планетник жалкує через те, що не встиг злетіти у небо, не встиг... пізнати більшого, щоб і далі творити добро на благо інших.
2. Складіть «доміно», добираючи синоніми до слів «добро», «зло»
Наприклад:
а) добро — вірність, ввічливість, людяність, мужність, працьовитість, щирість...
б) зло — жорстокість, егоїзм, боягузтво, грубість, зазнайство, скупість, заздрість...
3. Дослідницька робота. Застосовуючи текст (зміст) твору, заповнити таблицю «Добро і зло»
4. Інформаційне ґроно «Навчання Планетника у діда Капуша»
Наука про небо, землю, пастухів, дерева і звірів, про зілля.
Мета навчання:
а) «Ми будемо... шукати... корінь... Корінь «весни і літа, корінь осені й зими...»
б) «...Як зв’язаний світ проникнути у цю складність. Як у дріб’язку вгадати велике? Як у частинці побачити ціле?»
Висновок. «Шукай пізнання у трьох коренях — землі, з якої піднявся, у небі, до якого прагнеш, і у самому собі, у своїй душі».
5. Характеристика образу Планетника
Орієнтовний план до характеристики Планетника.
1) Легенда про незвичайне хлоп’я.
2) Портрет, зовнішність героя.
3) Риси характеру: а) «...добрий, правдивий, вірний...» (дід Капуш); б) спритний і працьовитий; в) цілеспрямований і наполегливий; г) допитливий і безкорисний; д) чемний і чуйний.
4) Інші риси: а) прагнення пізнати світ за допомогою навчання діда Капуша; б) порозуміння з тваринним та рослинним світом; в) обізнаність у лікарській справі; г) зневажливе ставлення до пияцтва;
д) повага до матері, людей;
е) знання природних прикмет, народних свят.
5) Прагнення героя перемогти зло добром.
6) Чи є на нашій землі Планетники?
. Бесіда за питаннями.
-
Про що свідчить те, як герой твору садив, а потім доглядав за нарцисом?
Над чим розмірковує хлопець, навчаючись у діда Капуша? («А земля і людина хіба теж не відбиваються в небі, як у великому дзеркалі? Тоді доля неба, його сонця залежить від землі й від людини? ...Що відбувається в небі, те відразу ж дістається і землі. ...Вони віддзеркалюються одне в одному»)
В чому виявляється доброта, чуйність, щирість героя?
Як Планетник сприймав науку діда Капуша про добро і зло?
Чому хлопця названо Планетником? (Хтось підстеріг, як ішов греблею, як, умившись, вибрався на гору й накликав дощ. ...— Еге ж, стягнув хмари — він Планетник»)
В чому виявляється вміння хлопця працювати на землі? Через що він ставився до землі, як до живої істоти?
Чому люди змінили своє доброзичливе ставлення до Планетника? Які відчуття в результаті цього охопили героя?
За що люди засудили хлопця? Чи можна його вважати злочинцем?
Чому агроном завжди згадує легенду про Планетника?
V. Закріплення опрацьованого матеріалу
1. Гра «Мудрий квадрат» (Відповіді ТАК/НІ)
VІ. Підсумок уроку. Бесіда за питаннями
Чому Б. Харчук назвав свою повість «Планетник»?
Чим повчальний даний твір?
Як необхідно ставитися до наших мам? («Матері не вибирають... Її любити — закон і совість. Одна материнська сльоза не пропадає даром. Коли плаче мати, розверзається небо і стогне земля...»)
Які враження вас охопили після закінчення читання твору?
Чи живуть поруч з вами Планетники?
РЕФЛЕКСІЯ (розвісити листочки на дерево ДОБРА ТА ЗЛА)
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
Результати конкурсу «Кращий учень уроку»
Оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання
Дібрати матеріал про життєвий і творчий шлях Є. Гуцала, скласти план твору «Сім’я дикої качки».
|