Б. Харчук «Планетник». Добро і зло в повісті, в сучасному світі і в людині


Скачати 92.11 Kb.
Назва Б. Харчук «Планетник». Добро і зло в повісті, в сучасному світі і в людині
Дата 03.11.2013
Розмір 92.11 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Астрономія > Документи
Тема. Б.Харчук « Планетник». Добро і зло в повісті, в сучасному світі і в людині.

Мета. – Повторити відомості з життя Б.Харчука, пов’язані з Полтавщиною, порівняти твори Б.Харчука «Планетник» та А.С.Екзюпері «Маленький принц», на прикладі образу Планетника показати, як в людині можуть поєднуватися риси і добра , і зла, навести приклади зла в сучасному світі, продемонструвати важливість гармонійного ставлення людини до природи, дати поняття, хто такий Планетник;

- розвивати навички образного мислення, вміння до кольорових асоціацій, переживати позитивні та негативні емоції;

- виховувати добро в собі, бажання творити добро навколо себе, захоплення прирдою, необхідність захищати її.

Методи та прийоми. «Подаруй квітку», компаративний аналіз, метод незакінчених речень, словникова робота, робота в групах, робота з текстом, психодрама, бесіда, сенкан, літературне «доміно», рольова гра.

ПЛАН УРОКУ
І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Оголошення теми уроку, мотивація навчальної діяльності.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

V. Підсумки уроку.

VІ. Оцінювання навчальних досягнень.

VІІ. Домашнє завдання.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.

Налаштування на урок. «Подаруй квітку»

- Доброго дня! Сьогодні на урок я пришла не з порожніми руками, я принесла з собою квітку(нарцис), і хочу подарувати її… і побажати отримати від уроку не тільки знання, а й насолоду… Пропоную тобі подарувати цю квітку комусь зі своїх однокласників і теж щось побажати.

Сподіваюсь, що всі побажання здійсняться. А я вітаю вас на уроці-зустрічі. Називаю цей урок зустріччю не лише тому, що сьогодні ми вкотре зібралися для плідної співпраці, і зовсім не тому, що до нас на урок завітали гості. Називаю цей урок зустріччю, бо сьогодні ми матимемо змогу спостерігати за вічною зустріччю добра і зла, і самі зустрінемо непересічних літературних героїв.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- Будь-який герой в літературі є результатом творчого пошуку митця, непересічний герой – результат творчого пошуку непересічного митця. З одним з таких митців ми познайомились на минулому уроці. Перед нами постала постать …

(Бориса Харчука)

- Антуан де Сент-Екзюпері говорив: «Перш ніж писати, треба жити», і він, Борис Харчук, жив, жив своїми творами.

На минулому уроці ми з вами зробили висновок, що цей письменник так чи інакше пов’язаний з усіма нами. Давайте пригадаємо, що ж спільного в долі письменника з нами.

(Він деякий час прожив на Полтавщині).

- Справді, благодатна полтавська земля, що виплекала цілу когорту геніїв українського письменства, не змогла не надихнути і Б.Харчука.

Відеовірш М.Бойко «Полтава».

Саме такою постала полтавська земля перед Б.Харчуком. Давайте ж згадаємо, де і за яких обставин перебував на Полтавщині письменник?

(Він вступив навчатися до Кременчуцького педінституту, тут він вперше почав писати. За зміст цих творів його відраховують і він переводиться до Полтавського педагогічного інституту. Друкувався у «Зорі Полтавщини». Після закінчення інституту працює в літературно-меморіальному музеї І.П.Котляревського.)

Робота з картою «Літературна Полтавщина». (Учні прикріплюють портрет письменника на карту «Літературна Полтавщина», на якій зображені письменники-полтавці. Вчитель наголошує, що Б.Харчук не полтавець, але його доля повязана з Полтавщиною)

Так, але Б.Харчук пов’язаний не тільки з нашою батьківщиною, він пов’язаний з нашим дитинством, як саме?

(Він був редактором журналу «Малятко»)

ІІІ. Оголошення теми уроку, мотивація навчальної діяльності.

- Справді, будучи редактором дитячого журналу, пишучи твори для дітей, Борис Харчук завжди дотримувався гасла «Письменник – це сумління народу». Його сумління ніколи не йшло на компроміс з добром і злом. Тому сьогодні й ми спробуємо чітко розмежувати ці поняття.

Отож, запишіть тему уроку «Б.Харчук « Планетник». Добро і зло в повісті, в сучасному світі і в людині».

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

Головний герой повісті … (Планетник), саме він втілює в собі уявлення митця про ці вічні категорії, саме його зіткнення з навколишнім світом показують одвічну боротьбу добра зі злом.

Та, перш ніж говорити про самого Планетника, давайте з’ясуємо, кого називають планетником?

(Відповіді учнів)

Словникова робота. (В зошиті)

Планетник – 1)чарівник;

2)той, хто приборкує небесні стихії;

3)дивна, незвичайна, «крилата» людина.

- Так, саме такою незвичайною особистістю був Планетник. А він вам нікого не нагадує із уже вивчених персонажів? Сподіваюся, ви впізнаєте його.

Рольова гра.являється Маленький принц)

Тут треба пильнувати… Уранці встав, умився, причепурився і гайда чепурити свою планету. Треба щодня полоти баобаби, як тільки вже їх можна відрізнити від трояндових кущів: молоді паростки в них однакові. Ця праця дуже нудна, але зовсім легка.

- То чи не пригадуєте ви цього героя?

(Це Маленький принц)

- Так, дійсно, ці герої мають багато спільного. Як ви думаєте, яка головна риса характеру поєднує цих однаково незвичайних героїв.

(Доброта)

Саме добро. Спробуйте підібрати до слова «добро» антонім. Пропоную скласти літературне «доміно». Які слова спадають вам на думку, коли ви чуєте «добро», «зло»? Підберіть слова-синоніми до них.

Літературне «доміно». (В групах)

Наприклад:

а) добро — вірність, ввічливість, людяність, мужність, працьовитість, щирість...

б) зло — жорстокість, егоїзм, боягузтво, грубість, зазнайство, скупість, заздрість.

- Саме безмежна доброта, всепрощення відрізняли і Планетника, і Маленького принца від злого, жорстокого, примітивного оточення. Але

«Кожна людина, людський рід — з кореня добра і зла... людина з добра і зла, вона і зла, і добра.»

Колективна робота. (Робота над таблицею)

Давайте ж спробуємо знайти те добро і зло, що є в кожній людині, і в Планетнику.

Планетник

Зло

Добро

Гнів на однолітків, на матір; нерозуміння людей

Життя у гармонії з природою; любов до праці; всепрощення; безкорислива допомога людям.

- Кого можна назвати вчителями головних героїв, хто навчав їх прислухатися до того добра, що було в їх душах?

(У Маленького принца – Лис, у Планетника – дідо Капуш)

- Це реалістичні, чи казкові постаті?

(Казкові)

- Яким життєвим істинам навчає дідо Капуш Планетника?

(Любити природу, показував лікувальні властивості рослин, навчав мови звірів, важливість праці, бути Людиною)

- Справді, він говорив «Шукай пізнання у трьох коренях — землі, з якої піднявся, у небі, до якого прагнеш, і у самому собі, у своїй душі».

Тож, спробуймо пізнати свою душу, пізнаючи землю, і небо. Я зачитаю вам уривок з повісті, попрацюймо над кольоровою доріжкою вражень.

Хвилинка емоційного розвантаження. (Кольорова доріжка вражень: під час читання уривку вчителем під музику, учні на заготовлених стрічках з паперу кольоровими олівцями зображують кольори, які в них асоціюються з прочитаним. Виходить така собі «індивідуальна веселка»)

Почалися серпневі ночі, а це саме той час, коли зорі достигають у небі, вони тихі, тому їх добре видно й можна прочитати. А хіба не так і на землі? У серпні вже достигло зело в полі, молодняк у кошарі, виводки на болотах. Усе на світі зв’язане. Ось над нами в небі зоряний Віз.

Хлопець дивився на червоні, вишневі, на ледь видимі у срібних туманах зірки, запам’ятовуючи їх. Зоряна картина неба мінялась. Червоні зорі засвічувалися зелено, зелені вишневіли, а то ставали блакитними. А просто неба, його глибини, чорніли і ніби дихали холодом. (Аналіз доріжок вражень. Вони, зазвичай, яскраві, різнобарвні.)

- Я бажаю, щоб враження від навколишнього світу у вас були завжди якомога яскравішими і приємнішими, а для цього слід просто озирнутися навколо, побачити ту красу, яка нас оточує, спробувати долучитися до творення цієї краси. Що і зробили Планетник і Маленький принц. Вони мали квіти, про які піклувалися, що це за квіти?

(У Маленького принца – троянда, у Планетника – нарцис.)

Робота з текстом.

- Дійсно, будучи оточеним такою природою, Планетник не міг не поринути у світ її краси. Пропоную і нам з вами зануритися в прекрасне: відкрийте свої підручники на сторінці 225, перечитайте уривок від слів «Така хата була й в хлопчика» до кінця сторінки, знайдіть в тексті назви рослин, які росли на подвір’ї хлопчика.

(Нарциси, тюльпани, мальви, калина, зозулині черевички, півонії, жоржини, жовті баранці, сивий мороз, соняшник, кручені паничі, наречена, дикі ромашки, хміль, повійка; явори, ясени, дуби, липи, яблуні, вишні, груші, сливи.)

- Так, але яким би не був гармонійним навколишній світ, природа іноді теж буває злою по відношенню до людини. Як це зло проявляється у повісті?

(Гроза зламала квітку Планетника)

Психодрама.

- Я пропоную вам пережити ті емоції, що відчував хлопчик, втративши те, що виплекав своїми руками, те, що виростив з такою любов’ю – свого нарциса. Для цього підведіться і спробуйте відтворити почутий текст повісті.(Учні намагаються втілитися в образ Планетника, пережити емоції, що він відчував. Читання уривку відбувається під музику, яка змінюється зі спокійної, романтичної на збуджену, грізну.)

Хлопчик присів біля нарцисового кущика, обдивився його зі всіх боків, погладив гривку, яка зійшла з-під снігу, зеленіючи, і почав викопувати. Робив це своїми пальчиками. Не пошкодив жодного корінчика, переніс гривастого кущика і посадив його біля маминої грядки.

Йому хотілося, щоб нарцис швидше зацвів, тому приніс в глечику води і підлив його з рота, щоб вода була тепліша.

Нарцис розцвів наче з його долонь – став квіткою. Єдине, на що спромігся хлопчик – доторкнувся своїми устами до пелюсточок, не відаючи навіщо. Вони ніби поцілувалися – дитина і квітка.

Ковзаючись і зашпортуючись, прибіг на город і запізнився: висока ніжка нарциса зламалася. Квітка перестала жити.

Малий почервонів, зціпив зуби і міцно стиснув кулаки. Впершись ногами в землю, він підняв угору голову. Підняв свої міцно стиснуті кулаки і, грізний, похмурий, пішов проти хмари.

Хлопець вдивлявся в чорний небозвід, наче хотів розняти хмару, і, несамовитий, пробивав її закляклими кулаками. Не схилявсь, не ховав свого лиця від дощу й граду.

Він стояв на городі, врісши по коліна в землю.

Гроза перейшла на ліс. Виглянуло сонце, і світ обновився.

Бесіда.

- Злою виявилася природа до хлопчика. Тяжко він переживав втрату своєї квітки. А чи в наш час ми можемо спостерігати жорстокі природні явища, які не щадять людство?

(Так, це землетруси, повені, пожежі тощо).

- А чи люди впливають на природу? Який негативний вплив на природу має людська діяльність?

(Забруднення відходами, вирубування дерев, індустріалізація, забруднення рік, атмосфери, знищення рідкісних видів рослин, тварин).

- Правда, діяльність людини по відношенню до природи почасти теж можна назвати злом. І нам, людям, слід задуматися: можливо всі ці природні катаклізми це відповідь людству на його жорстоку діяльність? Адже не дарма кажуть: «Як гукнеш, так і вігукнеться».

V. Підсумки уроку. (Складання сенкану)

Планетник

Незвичайний, добрий, мовчазний

Прощавав, допомагав, любив

Розвиваймо найкращі якості душі своєї

Для гармонії

Садіння нарцисув горщик.

- Не випадково на початку уроку я подарувала вам саме нарцис, адже в повісті він виступає символом чистої, ніжної душі. Пропоную нам посадити свій нарцис, на знак того, що ми теж будемо прагнути до чистоти, світла, до добра. Будемо піклуватися про нього, як про свої душі. І, сподіваюся, ми побачимо, як ця квітка розквітне на знак того, що все-таки маємо в душах більше добра, ніж зла. А зараз можемо тільки помріяти про те, якою буде вона – наша квітка.

Зняття емоційної напруги. Слайд-шоу «Нарциси»

VІ. Оцінювання навчальних досягнень.

VІІ. Домашнє завдання.

І. Розподілити події твору на «добро» і «зло», розмістивши їх у таблицю.

Зло

Добро








- Олена Булига прийняла агронома на квартиру безкоштовно.

- Квартирант зробив лавку і стіл, які поставив під вишнею: тут він з бабусею вечеряв.

- Любов матері до сина, землі, праці.

- Кріпацтво. Люди вимушені були відпрацьовувати, сплачувати по­датки.

-Град, який завдає шкоди квітці хлопчика, городам, посівам.

- Стосунки хлопчика з нарцисом, свійським птаством.

- Хвороба героя.

- Вдячність людей хлопцю за його вміння випасати худобу.

- Вміння хлопця цінувати і оберігати природу.

- Сільські хлопці не сприймали Планетника, ображали його.

- Заздрість людей хлопцю. «Не інакше зв'язаний з нечистою силою».

- Порозуміння героя з дідом Капушем.

- Шкода і збитки, що наробила злива наступного разу.

- Допомога хлопця матері по господарству.

- Неврожайний рік: злива, а потім спека.

- Намагання хлопця викликати хмару з дощем, щоб спасти майбутній урожай..

- Прагнення героя жити «...у згоді з людьми, з усім...»

- Допомога хлопця людям у вирішенні їх проблем, (лікування худоби,
дітям робив свистки, сопілки, виправляв людям вивихи і складав кості).

- Ув'язнення Планетника, рішення його спалити.

- Зневажливе ставлення героя до «могорича».

- За допомогою квітки нарциса мати сприяє звільненню сина з не­волі.

ІІ. Написати міні-твір на тему «Які факти з життя Планетника примусили мене замислитися».

Схожі:

Тема: Б. Харчук «Планетник». Добро і зло в повісті, в сучасному світі і в людині
Мета: дослідити, як у творі відтворено добро і зло; охарактеризувати образ Планетника, з'ясувати роль діда Капуша у творі та його...
Б. Харчук «Планетник». Добро і зло в повісті
Обладнання: текст твору, дидактичний матеріал (кросворди,опорні конспекти),малюнки до твору
Урок №2 Тема уроку : Як розрізняють добро і зло
Після уроку діти зможуть : пояснювати зміст понять «добро» і «зло»,»доброчинність»
Бориса Харчука «Планетник» Назвіть автора твору
Тести для закріплення вивченого матеріалу на уроці «Казкове й реалістичне в повісті-притчі Бориса Харчука «Планетник»
Урок Доброти. 4 клас Тема: «Той, хто творить добро, творить саме життя»
Василя Сухомлинського; розвивати уявлення про добро і зло, уміння творити добро у повсякденному житті; виховувати бажання бути добрими,...
Конспект уроку української літератури у 5 класі Тема: Добро і зло...
Мета: повторювати, закріплювати знання змісту казки, проаналізувати добро і зло в казці «Хуха-Моховинка», дати поняття «портрет»,...
Інформатікус-2013
Усе в світі тримається на антиподах: є полюс Північний і Південний, є плюс і мінус, є чорне і біле, є добро і зло, любов і ненависть,...
Тема: Добро і зло в нашій душі
Милосердя – щиросердність, співчуття,готовність робити добро всякому, любов на ділі, здатність відгукнутися на чужий біль. Людям...
11-й (12-й) клас Людина в сучасному світі
Курс за вибором „Людина в сучасному світі” для учнів 11 класу є предметом, який міг би слугувати заключним у інтегрованому курсі...
Завдання для перевірки знань, умінь, навичок учнів до вивченої теми: «Добро і зло»
З’днай колонки сонечка та місяця, отримаєш поради про те, як бути доброю людиною
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка