ТЕМА: ЕКРАННІ ВИДИ МИСТЕЦТВА. КІНО


Скачати 139.71 Kb.
Назва ТЕМА: ЕКРАННІ ВИДИ МИСТЕЦТВА. КІНО
Дата 10.12.2013
Розмір 139.71 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Музика > Документи
Художня культура. 9 клас.

ТЕМА: ЕКРАННІ ВИДИ МИСТЕЦТВА. КІНО.

Мета:

Вчити учнів:

  • розповідати про історію виникнення кінематографу;

  • називати імена найвидатніших режисерів, акторів та назви відомих світових кінокомпаній;

  • розпізнавати види та жанри екранних мистецтв;

  • характеризувати основні художні засоби екранних мистецтв;

  • порівнювати особливості театрального та кіномистецтва;

  • використовувати спеціальну мистецьку термінологію, набуті знання у процесі

художньо-творчої самореалізації;

  • формулювати власні враження;

  • знаходити інформацію для художньої самоосвіти;

  • працювати зі SМАRТ дошкою.

Поняття: екранні мистецтва, кіно, ігрове, науково-популярне, анімаційне; жанри

кіномистецтва.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, фрагменти запису

кінофільму «Сімнадцять миттєвостей весни», матеріал для довідок.

Хід уроку

  1. Організація класу.

  2. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

Учитель. Наш попередній урок був присвячений театру. Ми з вами розглядали основні художні засоби театрального мистецтва, ознайомились із театральними професіями.

  • Давайте з вами пригадаємо, що таке театр?

  • Чому театр називають синтетичним видом мистецтва?

Відповідь будемо аргументувати методом «ПРЕС» за відомою схемою.

\Приблизна відповідь учнів\

Я вважаю, що театр є синтетичним видом мистецтва,

Тому що в ньому синтезуються, тобто поєднуються багато видів

мистецтв: література, образотворче мистецтво, хореографія, музика.

Наприклад, драматурги пишуть текст п'єси, художники малюють декорації,

ескізи костюмів, хореографи здійснюють постановку танців, рухів, у виставі

присутнє музичне оформлення.

Отже, я вважаю, що театр є синтезом мистецтв.

Учитель. Вашим творчим домашнім завданням було створення ескізу театральної афіші до шкільної вистави. Тому прошу представити на загал ваші роботи. (Презентація робіт: на магнітній дошці демонструється виставка афіш, напис «Творча майстерня»). Коментарі. Оцінювання за тими складовими ознаками, які повинна містити афіша.


III. Вивчення нового матеріалу. Представлення теми.

Сьогодні наш урок буде присвячений кіномистецтву - одному з наймолодших та

найсучасніших видів мистецтв. (слайд 1.) Запишемо до зошитів тему.

Мотивація навчальної діяльності

Учитель. І почати нашу роботу я би хотіла із демонстрації репродукції станци Рафаеля «Парнас - місце проживання Муз» (слайд 2)

На ньому зображені:

Калліопа (із сувоями в руках) - Муза епічної поезії

Мельпомена ( з театральною маскою) - трагедії

Евтерпа ( у серпанку із квітів та флейтою) - ліричної музики

Ерато (зі струнним інструментом) - ліричної поезії

Терпсихора ( з лірою) - танцю

Талія (у легкому вбранні та вінку із плюща) - комедії

Кліо (із грифельною паличкою) - історії

Полігамнія (закрита плащем і задумлива) - пісень-гімнів

Уранія (з моделлю планети) - астрономії.

За давньогрецьким міфом олімпійський бог Зевс у союзі із Мнемосіною (Пам'яттю) - покровителькою наук і мистецтв народжують дев'ятьох сестер, які стають покровительками витончених насолод духу. На вершині гори Гелкон сестри вдень водять хороводи, обходячи жертовник Зевса. А коли настає ніч і землю огортає густий туман, Музи спускаються до людей. На землі вони обдаровують людей здатністю до творчості, навіюють розумні думки, оспівують встановлені Зевсом закони моралі, вгамовують суперечки.

Проблемне завдання:

На жаль, серед муз Парнасу не було Музи - покровительки кіномистецтва. Але якщо ми спробуємо уявити Музу Кіно, то який вигляд, на вашу думку, вона могла б мати? Протягом уроку ви матимете час для роздумів. Це риторичне запитання я поставлю вам наприкінці нашого уроку. (слайд 3.)

Оголошення очікувань, мети уроку (слайд 4.)

Після засвоєння змісту цієї теми ви зможете:

■ розповідати про історію виникнення кінематографу;

■ називати імена найвидатніших режисерів, акторів та назви відомих світових кінокомпаній;

■ розпізнавати види та жанри екранних мистецтв;

■ характеризувати основні художні засоби екранних мистецтв;

■ порівнювати особливості театрального та кіномистецтва;

■ використовувати спеціальну мистецьку термінологію, набуті знання у процесі художньо-творчої самореалізації;

■ формулювати власні враження;

■ знаходити інформацію для художньої самоосвіти;

■ працювати зі SМАRТ дошкою.

Епіграфом до нашого уроку можуть стати слова відомого мистецтвознавця Ю.Борєва:

«Кіно перевищує театр, літературу, живопис, у створенні зорових рухливих

образів, які здатні охопити сучасне життя у всьому естетичному значенні

своєрідності» (слайд 5.)
Запитання

- Висловіть своє розуміння , що таке екранні мистецтва?

Робота в парах:

Порівняйте театр і кінематограф. Що спільного, а що відмінного мають ці види мистецтв?

Розповідь вчителя про появу кіномистецтва

Проблема зображення дійсності рухомою, динамічною хвилювала людину ще з давніх часів - навіть у наскельних зображеннях первісної людини (в серіях малюнків) спостерігається певна послідовність, що відображає початок, кінцеву мету та етапи її досягнення. Згодом, коли техніка живопису сягає досконалості, художники прагнуть передати динаміку розгортання подій.

Ще Леонардо да Вінчі проводив досліди одержання зображення на спеціальній плівці - зображення за допомогою спеціальної камери обс переносилося на площину і перемальовувалося (кінець XV ст.). Отже, ідея рухомого зображення виникла не на безплідному ґрунті, а була підготовлена усім попереднім розвитком культури.

Повідомлення учня про винахід кіно (слайд 6.)

На засіданні Паризької Академії наук 7 січня 1839 року було повідомлено про винахід технічного апарата - дагеротипу, за допомогою якого можна отримати візуальні зображення об'єктів на світлочутливих матеріалах. Авторами патенту були художник Луї Дагер, винахідники Нісефор Ньєпс та Фокс Таліьбот. Хімічна обробка давала можливість зберегти малюнок, створений світлом. Так почалась ера фотографії. Ми вже не уявляємо, собі життя без фото, кіно, відео. Фото- і кінокадри стають історичними документами, бо закарбували для нащадків минуле, і з часом стають усе ціннішими.

Через 56 років (1895) Луї Люм'єр (син художника, який захоплювався фотографією) вивчав кінетоскоп Едісона. Малюнки з парою танцівників, які швидко рухались у кінетоскопі і створювали ілюзію розвитку дії, плавного переходу від однієї фази до іншої. Це підштовхнуло Л. Люм'єра до винаходу кінематографа - так він назвав свій апарат. Разом із братом Огюстом вони почали знімати перші документальні фільми. Згодом організували серійний випуск кіноапаратів, плівки. Було знято 1 500 малесеньких фільмів на 1-2 хвилини. Кіносеанси проходили під

акомпанемент фортепіано або саксофона.

Робота над поняттям:

Кіно - один із видів екранного мистецтва, поряд з телебаченням та відео, який оперує фотографічним зображенням, що рухається.

Запис визначення до зошитів зі слайду 7.

Розповідь учителя супроводжується показом слайдів:

Слайд 8. 28 грудня 1895 року в Парижі було вперше влаштовано прилюдний показ нового винаходу . Перший фільм був знятий на вокзалі і отримав назву “Прибуття поїзда”. За кілька місяців брати вдосконалили свій апарат, збільшили кількість фільмів і відкрили перший у світі кінотеатр.

Цей день вважають днем народження нового мистецтва.

Слайд 9. На початку ери кінематографа ігрові німі фільми супроводжувалися грою піаніста-ілюстратора. Уявіть себе на місці перших кіноглядачів. Перед їхніми очима оживало фотографічне зображення, рухались, поспішали, розмовляли кіногерої, але все це відбувалось у повній тиші. А рух і життя без звуків неможливі. Тому музика повинна була «оживити» безмовний світ кіномистецтва.

Слайд 10. Новий етап у розвитку кінематографа пов’язаний із ім’ям Чарльза Спенсера Чапліна. Ексцентрична зовнішність: широкі штани, тісний піджак, черевики з довгими носами, маленькі вуса, капелюх-казанок, в руках тростинка, кумедна хода – образ, створений талановитою людиною, актором, сценаристом, режисером і композитором Ч.Чапліном.

Вчитель. Давайте спробуємо зрозуміти, що означає слово «ексцентрика», скориставшись довідковою інформацією, яку я підготувала для вас (лежить у кожного на парті).
- Ну а зараз послухаємо коротке повідомлення учня, що отримав випереджальне завдання та підготував для нас історико-біографічну довідку про Ч.Чапліна.
Народився Ч. Чаплін у Швейцарії в родині акторів мюзик-холу, дуже рано почав виступати на сцені. Із театром пантоміми приїхав на гастролі до Америки (1914 р.) Знімався в короткометражних німих фільмах. Із 1920 року організував власну кіностудію, почав випускати повнометражні картини, де виступав як актор, сценарист, режисер і навіть композитор. Протягом життя Ч. Чаплін отримав кілька премій: «Оскар» - за внесок у кіномистецтво (1971 р.), Золотий приз кінофестивалю у Венеції (1972 р.), радянську Міжнародну премію миру (1964 р.).

Вчитель (слайд 11.)

Вершиною творчості Чарльза Чапліна вважається фільм-комедія «Вогні великого міста» про кохання безробітного жебрака до сліпої продавщиці квітів. «Букет» почуттів викликає образ, створений на екрані Чапліним: м'яка усмішка, легкий смуток, людське співчуття до людини, яка попри всі негаразди намагається бути щасливою.

Слайд 12. Перший звуковий фільм з'явився в 1928 році. Великий інтерес до кіномистецтва з боку всіх верств населення сприяв швидкому розвитку індустрії кіно, розширенню його матеріальної бази, наукових засад техніки зйомки. Згодом виникає і кольорове кіно.

До появи електронних засобів запису всі фільми знімались на фотоплівку – камера послідовно фіксувала окремі моменти руху акторів: щоб людське око сприйняло ці

окремі кадри як єдине рухоме ціле, необхідно було робити від 16 до 24 знімків за секунду.

Слайд 13. Щодо українського кінематографу, то у 1922 році було засновано Всеукраїнське фотокіноуправління, а у 1928 році введена в дію Київська кінофабрика, яка була однією з найбільших та найсучасніших у світі.

Фільми режисера Олександра Довженка відігравали особливу роль у становленні українського кіномистецтва.

У 1958 році на Всесвітній виставці в Брюсселі (Бельгія) 117видатних кінокритиків із 26 країн світу визначили фільм “Земля” одним із 12 найкращих картин усіх часів.
Слайд 14. Ігрове кіно - один із видів кіномистецтва, який, на відміну від документального кіно, знімається за певним сценарієм, передбачає гру акторів, чим наближається до театрального мистецтва поділяється на жанри.

Опрацювання схеми «Калейдоскоп жанрів художнього кіно». Жанрове розмаїття ігрового кіно надзвичайно велике. Зверніть увагу на схему, в якій зазначено жанри художнього кіно та спробуйте дати коротку характеристику (1 речення) кожному з них. Можете при цьому скористатись матеріалами для довідок, що лежать у вас на партах (заздалегідь роздані вчителем).




Слайд 15. Близьким родичем кіномистецтва є анімація. Перші мультиплікаційні

фільми були випущені в 1908 році у Франції. А перший звуковий мультфільм створив Уолт Дісней (1901-1966), американський режисер, художник-мультплікатор, продюсер. Це був мультфільм про Міккі-Мауса. У 1930 році за нього У.Дісней отримав Оскара.

Завдання:

Що таке мультиплікаційне кіно знайдіть і прочитайте у довідковому матеріалі (лежить в кожного на парті).

Слайд 16. Крім ігрового існує ще й хронікально-документальне кіно, видами якого є портрет, літопис, соціологічне дослідження. Документальне кіно - вид кіномистецтва, матеріалом для якого є зйомки справжніх подій та осіб.

Слайд 17. Науково-популярне - це вид кіно, в якому основи різних наук викладаються в доступній широкому колу глядачів формі; популяризує досягнення в усіх сферах знань. Фільми можуть мати навчальний або пізнавальний характер.

Слайди 18-19. Перед вами логотипи найвідоміших кіностудій світу.

Слайд 20. Після Першої світової війни лідером у світі з виробництва кінофільмів стають США. У мальовничій місцевості Голлівуд неподалік від Лос-Анджелеса будуються великі американські кіностудії. Офіційною датою заснування Голлівудської кіноімперії вважається 1913 рік.

Слайд 21. Найвідомішими радянськими кіностудіями були Московська, Ленінградська та кіностудія ім.М.Горького.

Слайд 22. З українських кіностудій слави набули кіностудія ім. О.Довженка та Одеська.

Слайди 23-24. Перед вами кінорежисери, які зажили світової слави: Федеріко Феліні, Стів Спілберг, Жан Рено, Уолт Дісней.

Запитання:

Імена яких всесвітньо відомих режисерів ви б додали до цього переліку? Можливо комусь відомі і їхні кінороботи, назвіть декілька з них.

Слайд 25. В радянському кіно відзначились Ельдар Рязанов, Микита Михалков, Сергій Параджанов.

До слова, Сергій Параджанов отримав всесвітню славу після виходу на екрани у 1964 році фільму "Тіні забутих предків", знятого за романом відомого українського письменника Михайла Коцюбинського. Цей романтичний фільм-ода унікальній культурі гуцулів, мешканців Карпатських полонин, переміг на кінофестивалях в Італії, Аргентині та Греції.

Слайд 26. Перед вами зірки світового кіно: Мерилін Монро, Джеки Чан, Вупі Голдберг, Жан Поль Бельмондо.

- Прізвища яких світових зірок ви змогли б ще назвати?

Слайд 27. Перед вами всім знайомі з дитинства обличчя радянських кіноакторів. Сподіваюсь, ви їх впізнали та зможете назвати за іменами. Пригадайте назви фільмів, в яких вони грали.

Слайд 28. А це неперевершені митці українського кіно: Іван Миколайчук, Леонід Биков, Ада Роговцева, Богдан Ступка, які створили низку незабутніх образів на вітчизняному кіноекрані.

Слайд 29. За досягнення в області кінематографії існують різноманітні міжнародні премії та нагороди, серед яких найпрестижнішими є Оскар – відзнака американської академії кіно, Золота пальмова гілка Канського фестивалю у Франції та російська Ніка.

Слайд 30. Художні засоби кінематографу. Музика в кіно

Слово вчителя. Музика в кіно стала ще одним прикладом синтезу мистецтв: музики та кінематографа. За обмежений час кіносеансу композитор мусив лаконічно сконцентровано втілити в музичні звуки образи кінострічки. Завдяки музиці в кіно, з перших тактів музичного вступу слухач (глядач) може безпомилково відчути історичну епоху, у якій відбуваються екранні події, зануритися в потрібну культурно-історично атмосферу.

Слухання вальсу Є. Доги з х/ф «Мой ласкавый и нежный зверь».

Учитель. Замість щастя, на яке сподіваються всі молоді закохані, кохання для головної героїні фільму «Мій ласкавий і ніжний звір» обернулось на трагедію. Знятий за сюжетом повісті А. П. Чехова, фільм вийшов на екрани з чарівною музикою композитора Є. Доги. Вальс-характеристика образу закоханості, мрій, сподівань на щастя з перших тактів вступу створює у слухачів передчуття трагедії і тільки польотна дзвінка кульмінація у виконанні скрипок на деякий час переконує всіх у зворотньому.

Слайд 31. Перегляд фрагменту фільму Тетяни Ліознової «Сімнадцять миттєвостей весни» - зустріч Штірліца з дружиною.

Вчитель переказує стислий сюжет сцени:

Радянський розвідник Максим Ісаєв під виглядом шдандартенфюрера СС Штірліца довгі роки працював у політичній розвідці Німеччини. Перебуваючи далеко від Батьківщини та родини він неймовірно сумував. Одного разу керівництво влаштувало йому побачення з дружиною у кав'ярні. Проте подружжя не могло виказати себе жодним словом. Лише погляд, довгий погляд та прекрасна музика талановитого композитора Микаеля Таривердієва, написана спеціально для цієї сцени розповідають глядачеві історію героя без слів...

Зверніть увагу на художню цінність музичного супроводу, який створює спеціальне емоційне забарвлення сцени. Упродовж фільму образ героя розвивається, змінюється. Під впливом подій і обставин змінюються його душевний стан, думки, почуття. Усе це відбивається в його музичній характеристиці.

IV. Закріплення

Вправа «Незакінчене речення»

  • Сьогодні на уроці мене вразило найбільше...

  • Про кіно я запам'ятав...

Учитель узагальнює матеріал і поняття, вивчені на уроці.

Робота в парах зі створення образу музи КІНО (звучить вальс Доги до фільму «Мой ласковый и нежный зверь»)

\ Я вважаю, що з атрибутів у неї в руках був би «Золотий Оскар» приз кінофестивалів - і кіноплівка, що серпанком обвивала б її постать.\

Демонстрація слайду 32 із зображенням образу Музи Кіно, якою її уявив вчитель.

V. Підведення підсумків.

Оцінки

слайди 33-34 Д\з на вибір учня:

  • Скласти кінорецензію на переглянутий кінофільм за поданою пам'яткою \див.додаток\.

  • Намалювати музу Кіно.


Додаток

Матеріали для довідок:

Ексцентрика - загострено-комедійне зображення алогічних безглуздих дій персонажа.

Комедія - жанр драми, в якому дії та характери трактуються комічно.

Мелодрама - п'єса з гострою інтригою, різким протиставленням добра і зла, перебільшеною емоційністю.

Бойовик (фільм-екшн) - фільм, насичений дією з несподіваними поворотами сюжету. Часто до них належать також пригодницькі, фантастичні, кримінальні картини.

Фентезі - жанр наукової фантастики, але більш вільно, «казково» використовує теми космічних пересувань у просторі й часі, міфології прадавніх цивілізацій. Епопея - складна тривала історія будь-чого, яка вміщує низку значних подій. Блокбастер - «високобюджетний фільм», фільм, на який витрачені великі кошти.

Мультиплікаційне кіно - вид кіномистецтва, твори, якого створюються шляхом зйомки послідовних фаз рухів мальованих або об'ємних об'єктів.
Пам'ятка для написання кінорецензії на переглянутий кінофільм

Уявіть себе кінокритиком і

1.Визначте назву фільму, його жанр, кіностудію, на якому знімався фільм, автора сценарію та режисера-постановника, акторів, що виконують головні ролі, композитора, що написав саунд-трек.

2.Відзначте особливості гри акторів.

3.По можливості, сформулюйте головну ідею фільму.

4.Висловіть власні враження від перегляду.





Схожі:

Тема Домашнє завдання
Екранні мистецтва: кіно, відео. Телебачення як мистецтво і засіб комунікації. Художні засоби кінематографу
Тема Європейське кіномистецтво Тема: Франція батьківщина мистецтва...
Тема: Франція батьківщина мистецтва кіно (видатні режисери, актори). Кіно США. Основні жанри американського кіно
Урок художньої культури 9клас Тема: Анімація. Мультиплікація. Види анімаційного кіно
Мета: Ознайомити учнів з мистецтвом анімації, історією виникнення і розвитку,видами і технологіями анімаційного кіно
Уроку Види мистецтва та специфіка їх художньо-образної мови
Мета: дати учням загальне уявлення про культуру, мистецтво як складову частину духовної культури людини, про види мистецтва та їх...
Урок Види мистецтва та специфіка художньо-образної мови. Створення кросвордів "Види мистецтва"

Тема. Художні техніки декоративно-прикладного мистецтва. Виготовлення...
Нців, види декоративно-ужиткового мистецтва (визначати практично). Познайомити із складною витинанкою-композицією (багатоколірною),як...
Урок з образотворчого мистецтва у 5-му класі на тему: «Витинанка. Види витинанок»
Ознайомити учнів з різноманітними формами декоративно-прикладного ужиткового мистецтва, розповсюдженого в Україні
Тема. ВИДИ І ЖАНРИ ЖИВОПИСУ Мета
Мета: викликати живий інтерес та прищепити любов учнів до творів живопису, навчити розуміти їх ідейний зміст та засоби художньої...
В’язівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Урок з образотворчого мистецтва по темі
«Види декоративно-ужиткового мистецтва: килимарство, ткацтво, розпис, лозоплетіння, флористика, різьба по дереву, ковальство, гончарство...
Тема: «Аплікація як вид декоративно-ужиткового мистецтва»
Мета: узагальнення і систематизація знання з теми Аплікація як вид декоративно – ужиткового мистецтва, закріпити знання про види...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка