Календарно-тематичне планування
уроків образотворчого мистецтва
в 5 класі за новою програмою
34 години ( одна година на тиждень, 4 години резервний час)
№
п/п
|
Дата
|
Навчальні завдання
|
Орієнтовні тематичні вправи та завдання
|
Техніка та матеріали
|
І семестр. 16 годин (2 години – резервний час)
Тема 1: Графіка. 8 годин.
|
1.
|
|
Види образотворчого мистецтва та їх походження. Стежинки графіки. Засоби виразності графіки: штрих, лінія, крапка, пляма.
|
1. Вправи на виявлення гнучких хвилястих, колючих, тонких, товстих ліній, штрихів, крапок, плям.
2. Створення композиції (малюнка) з використанням виразних ліній, крапок.
|
Олівець, ручка, туш, воскові олівці, вугілля.
|
2.
|
|
Краєвид, як жанр графіки. Основні правила композиції, виявлення головного, ритм, композиція, лінійний малюнок як виражальний засіб для створення графічних образів.
|
1. Створення композиції «Поетичні краєвиди рідної землі».
2. Створення пейзажної композиції.
|
Олівці, ручки фломастери, пастель, крейди.
|
3.
|
|
Основні правила композиції та вибору формату аркуша.
|
1. Вправи на зображення образів дерев у композиції « Диво дерево».
2. Виконання абстрактної композиції « Допоможи метелику».
|
Фарби гуаш, чи акварельні, ниткографія, плямографія, акватипія.
|
4.
|
|
Засоби виразності графіки: лінія, штрих, крапка, пляма, освітлення, тоновий малюнок.
|
1. Замальовки фруктів, овочів
2. Створення натюрмортів «Осінній букет», «Дари осені».
|
Олівці, пастель, ручки, сангіна, вугілля.
|
5.
|
|
Силуетна графіка виражальні можливості графіки, пляма, силует, контур, виявлення характеру форм.
|
1. Вправи на створення силуетів птахів, тварин, образів дерев на кольоровому тлі.
2. Вправи на засвоєння різних графічних технік «Розмова з морем» (акватипія, монотипія)
|
Олівці, ручки, туш. Перо, фломастери.
Фарби
Акватипія, монотипія, гратографія.
|
6.
|
|
Шрифтова композиція в графіці (буквиця, буква-слово, декор літери, асоціації, характер написання літер.
|
1. Створення композиційної роботи «Весела абетка» (буква-образ, буквиця, буква-слово, декоративна літера).
2. Створення ілюстрації, заставки до улюбленого твору. («Колосок», «Пан Коцький»).
3. Вправи на написання букви-образу, буквиці, букви-слова, декоративних літер.
|
Фарби, олівці, крейди, ручки, фломастери.
|
7.
|
|
Загальні пропорції, масштаб, композиція, єдність та співвідношення частин з цілим, передача образу людини, виявлення стану, настрою.
|
1. Вправи на передачу композицій людини, (великий – малий, дорослий – дитина).
2. Створення композиції «Моя родина передача характерних особливостей людини».
|
Олівці, крейди, ручки, пастель.
|
8.
|
|
Підсумковий урок з теми: «Графіка» Характер і побудова форм, масштаб, художні прийоми виявлення характеру.
|
1. Створення тематичної композиції «Смарагдове місто», «Місто майстрів».
2. Тестове опитування з теми «Графіка».
|
Фарби, олівці, фломастери, туш, перо, крейди, пастель.
|
Тема 2: Живопис, кольорознавство. 8 годин
|
9.
|
|
Живопис - як вид мистецтва, основні виражальні засоби: колір, холодні, теплі кольори, насиченість, тонова розмивка, мазок.
|
1. Виконання вправ на отримання кольорів, створення розтяжки кольору, насиченості.
2. Послідовність кольорів у спектрі, змішування, тонова заливка.
3. Створення композиції «Звідки веселка воду набирає».
|
Фарби акварельні, гуашеві, заливка кольору.
|
10.
|
|
Засоби виразності живопису, ахроматичний, хроматичний колір, насиченість, світлота, відтінок, мазок, пляма, тонова розмивка.
|
1. Вправи накладання фарб акварелі (по-вологому, по-сухому). Ахроматичні кольори, насиченість
2. Створення композицій «Зі світлини моєї бабусі», «Осіння симфонія», «Тихий листопад».
|
Гуаш, акварель, по-вологому, по-сухому.
|
11.
|
|
Колір і форма, основні кольори, доповнювальні кольори, тепла та холодна колірна гама, лесування, колір природних форм.
|
1. Тепла кольорова гама. Створення композиції «Стоять веселі соняхи в цвіту».
2. Холодна кольорова гама «Осінній дощ», «Хмарки на небі» (пейзаж-настрій).
|
Фарби, олівці.
Техніки: по-вологому, по-сухому, кольорові розтяжки.
|
12.
|
|
Засоби виразності живопису, нюанс, контраст, колір природних форм.
|
1. Вправи на отримання різних відтінків кольорів.
2. Створення образу пташки, використовуючи нюанс, контраст. «Папуга», «Павич».
3. Композиція на зображення тварин, птахів.
|
Фарби гуашеві, акварельні.
Змішування кольорів.
|
13.
|
|
Композиція в живописі. Композиційний центр, динамічна форма, колір та різні його відтінки.
Особливості зображення неба, хмар, води в мариністичного пейзажі.
|
1. Вправи на промальовку різних форм риб, каміння, піску.
2. Створення мозаїчного панно «В гостях у Нептуна».
3. Мариністичний пейзаж за мотивами творів І. Айвазовського.
|
Мозаїка, папір, клей, ножиці, фарби акварельні, гуашеві.
|
14.
|
|
Передача плавності композиції, проробка окремих деталей переднього плану.
|
1. Виконання вправ на зображення предметів другого плану, промальовку деталей переднього плану.
2. Створення образів, що уособлюють поняття добра і зла, радості і смутку за мотивами казок.
|
Фарби
Різні техніки живопису.
|
15.
|
|
Основні виражальні засоби живопису, композиційний центр, передача характерних особливостей образу.
|
1. Вправи на зображення обличчя та постаті людини
2. Створення ескізів композиції за мотивами народного дійства або різдвяної вистави «Колядники», «Щедрувальники», «Ніч перед Різдвом» (Портрети головних героїв на тлі зимового пейзажу).
|
Акварель, гуаш, акварельні олівці, кольоровий папір. Техніка за вибором.
|
16.
|
|
Підсумковий урок, композиція в живописі, художні форми виявлення характеру, виразні засоби художніх технік.
|
1. Завершення роботи над створенням тематичної композиції «Зимові свята» у кольорі.
2. Ескіз композиціЇ-мініатюри розпису новорічних кульок з пап’є-маше: «Зимовий ліс», «Новорічна казка», «Зимова квітка»…
3. Тестове опитування «Види живопису».
|
Техніка лесування, мазок. Акварель, гуаш, акварельні олівці, кольоровий папір, пензлик, гелієві ручки, паєтки.
|
ІІ семестр. 18годин (2години – резервний час).
Тема 1 : Скульптура та декоративно-прикладне мистецтво (10 год.)
|
17.
|
|
Скульптурна мова образотворчого мистецтва, види скульптури, засоби виразності: об’єм, пластика, форма, фактура, рельєф, барельєф, горельєф, контррельєф, об’ємна скульптура.
|
1. Створення рельєфу кахлі з фантастичним казковим образом.
2. Створення барельєфу «Казковий будинок», передача фактури стін, даху.
|
Пластилін, солоне тісто, пластика.
|
18.
|
|
Передача ритму, статики, динаміки в скульптурі.
|
1. Виконання анімалістичної композиції «Диво-птах», торцювання, кругла скульптура.
2. Передача статики, динаміки, ритму, ракурсу при зображенні тварин.
|
Пластилін, папір, ножиці.
|
19.
|
|
Засоби виразності скульптури, малі форми, дрібна пластика, виявлення фактури.
|
1. Вправи на створення об’єму, виявлення пластичних форм, різні прийоми та техніки.
«Світ казкових героїв».
2. Багатофігурна композиція «Танцюристи», «Спортсмени» (робота в парі).
|
Пластилін, барельєф, горельєф.
|
20.
|
|
Скульптурна мова образотворчого мистецтва: статика, динаміка, ракурс.
|
1. Виконання круглої скульптури «На арені цирку», «Дресирувальник» (робота в парі)
|
Пластилін, солоне тісто.
|
21.
|
|
Декоративні форми, орнамент (геометричний, зооморфний, рослинний), рапорт, спрощення.
|
1. Знайомство з народними художніми промислами України та їх центрами – Опішне, Косів.
2. Вправи на створення нескладного стрічкового орнаменту. Стилізація. Поняття рапорту, ритму.
3. «Бабусин глечик». Оздоблення та декорування форми,
|
Фарби гуашеві, папір кольоровий, ножиці, аплікація.
|
22.
|
|
Народна іграшка. Ліплення народної іграшки, особливості розпису, фактура в традиційній іграшці.
|
Ліплення народних іграшок з подальшим розписом «Півень, що співає», «Свищик».
|
Пластилін, глина, гуашеві фарби, пап’є–маше.
|
23.
|
|
Цілісність форми і декору, симетрія, рівновага, декоративна форма.
|
Виконання композиції «Вазон», «Дерево життя».
Вправи на передачу символічних зображень.
|
Витинанка. Ножиці, кольоровий папір, клей. Аплікація.
|
24.
|
|
Ознайомлення з властивостями паперу. Композиція та декор вітальної листівки, плакету або об’ємної композиції «Птах щастя».
|
1. Створення декоративної композиції «Подарунок мамі», «Птах щастя» (аплікація, об’ємна пластика).
2. Створення святкової листівки «8 Березня», «Сувенір» в техніках оригамі, кірігамі, квілінгу.
|
Ножиці, кольоровий папір, картон, клей, матеріали для оздоблення.
|
25.
|
|
Петриківський розпис, основи композиції, (зернятко, гребінчик, горішок, перехідний мазок, знайомство з майстрами, види ДПМ.
|
1. Вправи на оволодіння технікою петриківського розпису (зернятко, гребінчик, перехідний мазок).
2. Ескіз пташки в техніці петриківського розпису.
|
Гуаш, акварель, пензлі з котячої шерсті.
|
26.
|
|
Основи композиції петриківського розпису. Композиція в крузі, квадраті.
|
Створення декоративної композиції «Задрімали на калині золоті жар – птиці». Петриківський розпис.
|
Гуаш, акварель, пензлі з котячої шерсті..
|
Тема 2: Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва.
(архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно). 8 годин.
|
27.
|
|
Види архітектури, вплив історичної епохи на формування художнього образу, основні виражальні засоби.
|
1. Створення макету об’ємного будиночка.
2. Розробка проекту палацу для казкового героя.
|
Паперопластика. Клей, картон, пензлик, папір кольоровий, ножиці, фарби. Ліплення. Солоне тісто, пластилін, стеки.
|
28.
|
|
Ілюстрування літературних творів.
|
Створення макету книжки з ілюстраціями українських казок:
«Івасик-Телесик», «Мудра дівчинка», «Коза-Дереза»...
|
Техніка на вибір учня.
|
29.
|
|
Відтворення настрою, стану за допомогою засобів образотворчого мистецтва – композиції, ліній, плям, тону, колориту.
|
1. Практична робота. Абстрактна композиція «Я бачу музику».
2. Фантазії на теми музики. Живопис. Графіка
|
Фарби акварельні, гуашеві, ручки гелеві, пензлик.
Графічне доопрацювання.
|
30.
|
|
Театрально-декораційний вид живопису, взаємозв’язок форми і змісту.
|
1. Створення ескізу декорацій до улюбленої вистави.
2. Виготовлення рухливої ляльки-маріонетки, як найпростішої ляльки, або ляльки-рукавички.
|
Аплікація, фарби, пензлі, пластилін. Солоне тісто, тканина, картон, ножиці, предмети декору, нитки.
|
31.
|
|
Цирк і образотворче мистецтво, виражальні можливості кольору.
|
1. Створення композиції «Веселий клоун» аплікація, колаж.
2. Створення композиції «На арені цирку», «Ми в цирку» (техніка на вибір).
|
Кольоровий папір, картон, ножиці, клей, фарби, пензлі.
|
32.
|
|
Кіно та образотворче мистецтво, виявлення характеру образів, виділення головного.
|
1. Рольова гра «Створюємо нову телепрограму». Створення образів для телешоу.
2. Створення заставки до телевізійної програми «Всезнайко».
3. Виконання портретів персонажів українського мультфільму «Як козаки…»
|
Матеріали за вибором учня.
|
33.
|
|
Особливості композиції, колорит, кольорова гамма.
|
1. Створення лірико-поетичної композиції на теми пейзажу «В травневім лісі галява запашна».
2. Декоративний натюрморт «Весняні квіти».
3. Виготовлення панно (декоративне) «Весняні мотиви».
|
Акварель, гуаш. Живопис.
|
34.
|
|
Узагальнюючий урок.
|
Гра- вікторина
«Види мистецтва».
|
Техніка на вибір.
|
|