|
Скачати 145.12 Kb.
|
Художня культура 9 клас Матеріали підготувала учитель зарубіжної літератури та художньої культури Мліївської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Городищенської районної ради Черкаської області Кравець Тетяна Миколаївна Спеціаліст вищої категорії Тема уроку Види мистецтва та специфіка їх художньо–образної мови. Поняття «образ» у мистецтві. Світ людини й образ світу у мистецьких шедеврах Мета: дати учням загальне уявлення про культуру, мистецтво як складову частину духовної культури людини, про види мистецтва та їх специфіку; розвивати естетичний смак, розуміння ролі мистецтва у житті людини; виховувати розуміння та любов до мистецтва. Тип уроку: вивчення нового матеріалу Обладнання: схеми, ілюстрації, репродукції (якщо є можливість можна використати комп’ютер для показу шедеврів мистецтва). Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності
О.С.Пушкін писав: «Час може йти собі вперед… але поезія залишається на одному місці. Ціль її єдина… навіть якщо висновки, праці, відкриття великих представників стародавньої астрономії, фізики, медицини застаріли і кожен день замінюються іншими – твори істинних поетів залишаються світлими і завжди юними.» У відомого французького письменника ХІХ століття Віктора Гюго ця ж думка звучить так: «Наука безупинно йде вперед, перекреслюючи саму себе… наука – сходинки. Поезія – змах крил. Шедеври мистецтва народжуються навіки. Данте не перекреслює Гомера…» Шедеври мистецтва… Ці слова відносяться звичайно не лише до поезії. В порівнянні з наукою та технікою все мистецтво знаходиться, в цьому розумінні, в привілейованому стані. Історія мистецтва подібна не сходинкам, які безупинно йдуть вгору, де кожен щабель, виконавши свою функцію, уступає місце наступному, а гірському хребту сяючі вершини якого, змагаючись одна з одною, створюють величну та непорушну в своїй красі панораму. Можливо хтось із вас заперечить цю думку і запитає: а як же прогрес, який рухає все вперед? Чи можна говорити про якісний прогрес в мистецтві? Пропоную провести експеримент, а учасниками цього експерименту буде кожен з вас. Мистецтво відображає епоху – і в цьому відношенні немає дзеркала більш досконалого і переконливого, як мистецтво. Перед вами шедеври мистецтва створені руками людини в різні часи та в різні епохи. Ваше завдання: розглянути кожну картину і вибрати ті твори мистецтва, які вам найбільше сподобалися, або найбільше вас вразили (не менше 5 і розмістити їх в певному порядку: найбільше сподобалася, дуже сподобалася і т.д.). Дати відповідь на запитання: Мистецтво – це сходинки, які безупинно ведуть вгору чи гірський хребет, сяючі вершини якого змагаються одна з одною? Проведення експерименту: на дошці створюю невеличку галерею: репродукції картин відомих художників, фото архітектурних споруд, скульптур (не менше 20 репродукцій, на яких представлені різні види мистецтва, що належать різним епохам. Обов’язково вказати назву, автора, дату створення). Архітектура: піраміди Хеопса, храм Артеміди в Ефесі,Колізей, Софіївський собор у Києві, Пізанська вежа, Ейфелева вежа, Тадж Махал та інші. Живопис : «Сікстинська мадонна» (Рафаель), «Джоконда» (Леонардо да Вінчі), «Флора» (Рембрандт), «Соняшники»( Ван Гог), «Схід сонця» (Клод Моне)та інші. Скульптура: Статуя Зевса( Фідій), Статуя Вольтера (Гудон), Дискобол (Мирон), Лаокоон (Агесандр, Помідор, Афінодор). Декоративно-прикладне мистецтво:(кераміка, художнє кування, вишивка, ювелірна справа). За результатами експерименту діти отримують відповідь на запитання (вони виберуть твори мистецтва, які належать різним епохам, тобто буде порушена хронологія). Висновок: мистецтво можна порівняти з гірським хребтом, сяючі вершини якого змагаються одна з одною. Матеріали до уроку Вірш «Мистецтво» О. Ніконенко (читає вчитель або підготовлений учень) Мистецтво незбагненне й незрівнянне – Його не може розум осягнуть, Є в ньому вічна і священна тайна, Що кличе людство на духовну путь. Чому обличчя змінюють епохи? І час від часу інша новина? Здається наче розібрались трохи, Але відкрилась більша глибина. Мистецтво піднімається на крилах До вищої мети між інших мет, Воно летить невпинно і нестримно, Шляхи його, мов спалахи комет. То величає, то сміється їдко, То говірке, то стримує вуста, Примхливе і вибагливе нерідко, А інколи грайливе, як дитя. Воно, як жінка, чарівне й прекрасне, Вдиха натхнення яблуневий цвіт, Та якщо жінка із роками гасне, Краса мистецтва не рахує літ. ІІ. Актуалізація знань Запитання до учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу План лекції
Завдання для учнів ( під час вивчення нового матеріалу) 1 група – створити кросворд (на 10 завдань-запитань) 2 група – підготувати 5 запитань для програми «Що? Де? Коли?» 3 група - створити схему «Класифікація видів мистецтва» Матеріали для вчителя Культура – це сукупність досягнень людського суспільства у виробничому, суспільному та духовному житті.
Диференціація культури на матеріальну та духовну умовна. Вони взаємозв’язані й взаємообумовлені. Неможливі розвиток, прогрес однієї при відставанні або ігноруванні іншої. Невід’ємною складовою духовної культури є культура художня. Культура художня (мистецтво)- це вид духовного освоєння дійсності людиною, що має на меті формування й розвиток її здатності творчо перетворювати довкілля і саму себе за законами краси. Мистецтво часто називають джерелом насолоди. Споконвіків люди насолоджуються чудовими витворами архітекторів, скульпторів, живописців. Можна сказати, що мистецтво – одна з форм відображення людського життя. В основі мистецтва лежить художньо-образне відображення дійсності. Мистецтво допомагає пізнавати світ, формує духовний склад людей, їх почуття і думки, їх світогляд, виховує людину, розширює її кругозір, будить творчі здібності. Функції мистецтва:
«Мистецтво – найпрекрасніший, найсуворіший, найбільш радісний і благий символ споконвічного, не підвладного розуму прагнення людини до добра, до істини та досконалості.» (Томас Манн) Митець, в яку б епоху він не жив, намагається зобразити в своїх творах навколишній світ, передати своє відношення до нього. Але кожний митець робить це по-своєму: на полотні, в камені, в книжковій ілюстрації. Так з’явилися основні види мистецтва: архітектура, живопис, скульптура, графіка, музика та інші. Види мистецтва ті їх класифікація
Специфіка способів відтворення дійсності та художніх завдань, а також матеріальних засобів створення художнього образу визначає особливості видів мистецтва. Естетичне відтворення світу
Всі види мистецтва розкривають сутність життя, високі етичні ідеали, але кожен з видів мистецтва виражає це по-своєму. Один вид мистецтва від іншого відрізняється за своїм змістом, засобами художнього вираження, за матеріалом і т.д.. Предметом зображення в мистецтві являються найважливіші для людини події, засобом зображення є художній образ, який відображає загальне й значиме через конкретне. Художній образ у мистецтві – результат відображення типового (загального, що найчастіше повторюється, характерного) в дійсності у вигляді естетичної реальності, переданій специфічними засобами мистецтва: словом, звуками, фарбами, пластикою, в мармурі, в глині тощо. Художній образ у мистецтві (літературі музиці) – дух поза плоттю, що створений творчою фантазією автора і має сугестивний (гіпнотичний) вплив на людину. Художній образ – єдність
Тримає він у руці різець, перо або пензель, митець дійсно заслуговує цього імені лише тоді, коли вселяє душу в матеріальні предмети або надає форму дешевим поривам, коли він ідеалізує реальне, яке бачить, і реалізує ідеальне, яке відчуває. Олександр Дюма-син Люди з найдавніших часів прагнули передати і зберегти свої думки, почуття і враження. Оскільки тисячоліття тому не в кожного народу був великий запас слів у мові й не кожен народ мав свою писемність, найпоширенішим видом мистецтва стала музика і танець. А трохи пізніше до них додалися архітектура, живопис, скульптура, театр, декоративно-прикладні види мистецтва. Розглянемо деякі види мистецтва. Музика й танець є одним з найдавніших видів мистецтва. Багато хто порівнює музику з мовою – настільки точно правильно підібрані ритм і тональність можуть передавати внутрішній стан людини та її емоції. Вже в країнах стародавнього світу – Єгипті, Вавилоні, Греції, Римі, Китаї та інших – музиці та співам приділялося багато уваги, тому композитори, музиканти і співаки були досить шанованими людьми не тільки в народі, але й при дворах правителів. Один з найпростіших і розповсюджених інструментів у світі – кастаньєти, що виготовлялися з каменю або твердого дерева. Цим інструментом дуже зручно підтримувати ритм танцю. Танцем називається вид мистецтва, що складається з різноманітних рухів, жестів і положень тіла людини, що часто супроводжуються музикою. У світі нараховується кілька сотень усіляких танців: від традиційних народних до суперсучасних. Від грецького танцю сиртакі, індійських – катхак, маніпурі й танаша, українських веснянок і російської кадрилі до бугі-вугі, рок-н-ролу, брейк-дансу, року та репу. По всій Європі танцювали й місцями продовжують танцювати мазурки, польки, вальси і полонези. Французькі: котильйон, міньйон, бурре, ригодон, гавот. Російські: тихоня, кадриль, перепляс, гусачок. Українські: гуцулка, коломийка. Білоруські: лявониха (лавониха), Янка, крижачок. Польські: краков’як, мазурка, куяв’як. Іспанські: фанданго, болеро, качуча, фламенко, пасадобль. Італійські: тарантела. Молдавські: жок, хору. Грузинські: давлурі та лезгинка. Угорські: чардаш, вербункош. Живопис Живопис – зображення не плоскості за допомогою фарб – пов’язаний виключно із зоровим сприйняттям. Живописець може зобразити абсолютно все: тіла живі і неживі, явища природи, події справжні й уявні. Мова живопису умовна. Площина полотна не відповідає простору, фарби палітри не передають точно забарвлення реальних предметів, враження освітленості, що створюється засобами живопису, не співпадає із сонячним світлом найчорніша фарба, що є в розпорядженні живописця, тільки в 60 разів темніша від найбілішої, адже колір має десятки тисяч відтінків, які можна вловити. Нарешті, все в природі знаходиться в русі, а на картині зображена лише одна мить. Тому призначення митця – переказати мовою мистецтва, пропустивши через свої почуття і світорозуміння, те, про що розповіла йому видима натура. Живопис – вид образотворчого мистецтва, в якому художні твори створюються за допомогою фарб, що наносяться на яку-небудь тверду поверхню. Художники використовують олійні фарби, акварель, гуаш, пастель, туш, вугілля, крейду тощо. Крім того, існують іще фрески (спеціальні водяні фарби наносяться на сиру штукатурку), вітражі й мозаїки. Малюють також силікатними фарбами, що закріплюються на предметі за допомогою випалу (високої температури). Жанри живопису Залежно від того, що зображено на полотні, живопис поділяється на такі жанри:
У живописі існує розподіл і залежно від його призначення:
Архітектура Архітектура – це не просто зведення споруд, що відповідають своєму призначенню. Архітектор прагне створити довершений художній образ. І неважливо, чи йде мова про палац, чи про склад. Давні римляни, наприклад, зуміли перетворити в справжній шедевр архітектури навіть водопровід. Через абстраговані уявлення: незграбність і легкість, громіздкість і стрункість, щільність і свободу, суворість і декоративність – архітектура передає образи людини і світу, який її оточує. «Міцність, користь, краса» - складові частини справжнього витвору архітектури. Навіть найрозкішніший палац створюється для того, щоб у ньому жити. Пам’ятник архітектури не може існувати в штучному музейному просторі, як картина або скульптура. І справа не в тому, що розміри і маса споруди не дозволяють вивезти її будь-якому колекціонеру. Наприклад, кріпосні брами міста Вавілона було переправлено в Берлін і вміщено під музейні склепіння. Складність виявляється в іншому: архітектурний пам’ятник тісно пов’язаний з навколишнім світом. І неможливо розірвати цю єдність, не зруйнувавши цілісний художній образ. Кожен вид мистецтва має особливі властиві лише йому засоби і прийоми створення художнього образу, свою неповторну художню мову. В архітектурі використовують такі засоби і прийоми створення художнього образу:
Симетрична Асиметрична легко сприймається дисгармонія, будить уяву
Конструкції, форма і простір, пропорції і ритм, світло і колір утворюють єдність характерних ознак розвитку архітектури – стиль. Стиль архітектури, як і інших видів мистецтва, - це, з одного боку, зовнішня форма художнього образу, а з іншого – відбиття уявлень певної епохи. Саме в архітектурі найповніше і найточніше відбиваються художні ідеали певного історичного періоду. Стиль епохи – це, передусім, стиль архітектури. Найбільші архітектурні споруди світу Найбільшу єгипетську піраміду – піраміду Хеопса – будували близько 20 років. Над її спорудженням працювали чотири тисячі мулярів-професіоналів і ще кілька тисяч простих людей були зайняті на підсобних роботах. Висота піраміди – 147 метрів, ширина одного боку – 230 метрів. На її будівництво пішло 2300 тисяч блоків вагою близько 2,5 тонни кожний. Знамениті вежі світу: Падаюча вежа в Пізі (Італія) висотою 56 метрів, побудована в 1174-1372 роках; Ейфелева вежа в Парижі (висота близько 300м), побудована для Всесвітньої виставки в 1889 році інженером А.Г.Ейфелем; Останкінська телевізійна вежа в Москві висотою 533 метри, побудована в 1960-1967 роках. У Тайвані наприкінці 2004 року було введено в експлуатацію 101-поверховий хмарочос висотою 508 метрів. Будинок прославився не тільки своєю висотою, але й інженерними досягненнями – найшвидшими ліфтами у світі, що піднімаються зі швидкістю близько 63 км/год. Для того, щоб потрапити з першого поверху на 89-й, де знаходиться головний оглядовий майданчик будинку, знадобиться всього 39 секунд. Найвищий готель у світі – Бурж Аль Араб, що знаходиться в 15км від міста Дубай (Пакистан). У будинку 56 поверхів, а висота його - 321 метр. ІV. Перевірка засвоєних знань
Запитання для тестів
V. Інструктаж із домашнього завдання Підготувати інформацію з підручників історії 5-8 класи 1 група : найвідоміші архітектурні пам’ятки Давньої Греції та Давнього Риму 2 група: найвідоміші пам’ятки епохи середніх віків. Словник до теми Культура – це сукупність досягнень людського суспільства у виробничому, суспільному та духовному житті. Культура художня (мистецтво)- це вид духовного освоєння дійсності людиною, що має на меті формування й розвиток її здатності творчо перетворювати довкілля і саму себе за законами краси. Художній образ у мистецтві – результат відображення типового (загального, що найчастіше повторюється, характерного) в дійсності у вигляді естетичної реальності, переданій специфічними засобами мистецтва: словом, звуками, фарбами, пластикою, в мармурі, в глині тощо. Живопис – зображення не плоскості за допомогою фарб – пов’язаний виключно із зоровим сприйняттям. Бібліографія 1. Лук’янов С.О. Українська та зарубіжна культура в схемах і таблицях. Навч. посібник. – Харків: Видавнича група «Академія», 2000. 2. Світ мистецтва. Популярна дитяча енциклопедія. – Харків: Синтекс, 2001. (Серія «Що? Як? Чому?») 3. Платонова Н. Искусство. Энциклопедия. – Москва: «Росмэн», 2002. 4. Лагунова Т.І. Культури світу. Ілюстрована енциклопедія для дітей. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2006. |
Урок Види мистецтва та специфіка художньо-образної мови. Створення кросвордів "Види мистецтва" |
Конспект уроку у 6 класі Тема. Філософ. Поет. Музикант Мета. Визначити особливості відображення життєвого змісту та почуттів у пісенній творчості Г. Сковороди; збагачувати емоційно-естетичний... |
МИСТЕЦТВО Мета курсу “Мистецтво” в основній школі полягає в особистісному художньо-естетичному розвитку учнів, формуванні у них ціннісних орієнтацій... |
С. В. Гловацький, методист Черкаського Головною метою художньо-естетичної освіти в загальноосвітній школі є розвиток особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва та навколишнього... |
Тема семестру: «Мистецтво у просторі культури» Мета уроку: *навчальна: стимулювати процес духовного росту учнів; сприяти формуванню особистісного творчого сприйняття мистецтва;... |
Урок з образотворчого мистецтва у 5-му класі на тему: «Витинанка. Види витинанок» Ознайомити учнів з різноманітними формами декоративно-прикладного ужиткового мистецтва, розповсюдженого в Україні |
ТЕМА: ЕКРАННІ ВИДИ МИСТЕЦТВА. КІНО Учитель. Наш попередній урок був присвячений театру. Ми з вами розглядали основні художні засоби театрального мистецтва, ознайомились... |
Тема. Візуальні мистецтва. Архітектура. Скульптура. Мета уроку Мета уроку: дати поняття «архітектура», «скульптура»; навчити розпізнавати види архітектури та скульптури; розвивати навички сприймання... |
В’язівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Урок з образотворчого мистецтва по темі «Види декоративно-ужиткового мистецтва: килимарство, ткацтво, розпис, лозоплетіння, флористика, різьба по дереву, ковальство, гончарство... |
Тема. Художні техніки декоративно-прикладного мистецтва. Виготовлення... Нців, види декоративно-ужиткового мистецтва (визначати практично). Познайомити із складною витинанкою-композицією (багатоколірною),як... |