Уроку Види мистецтва та специфіка їх художньо-образної мови


Скачати 145.12 Kb.
Назва Уроку Види мистецтва та специфіка їх художньо-образної мови
Дата 07.04.2013
Розмір 145.12 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Художня культура

9 клас
Матеріали підготувала

учитель зарубіжної літератури та художньої культури

Мліївської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2

Городищенської районної ради Черкаської області

Кравець Тетяна Миколаївна

Спеціаліст вищої категорії


Тема уроку Види мистецтва та специфіка їх художньо–образної мови.

Поняття «образ» у мистецтві. Світ людини й образ світу

у мистецьких шедеврах
Мета: дати учням загальне уявлення про культуру, мистецтво як складову частину духовної культури людини, про види мистецтва та їх специфіку; розвивати естетичний смак, розуміння ролі мистецтва у житті людини; виховувати розуміння та любов до мистецтва.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: схеми, ілюстрації, репродукції (якщо є можливість можна використати комп’ютер для показу шедеврів мистецтва).
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності

  • Слово вчителя

О.С.Пушкін писав: «Час може йти собі вперед… але поезія залишається на одному місці. Ціль її єдина… навіть якщо висновки, праці, відкриття великих представників стародавньої астрономії, фізики, медицини застаріли і кожен день замінюються іншими – твори істинних поетів залишаються світлими і завжди юними.»

У відомого французького письменника ХІХ століття Віктора Гюго ця ж думка звучить так: «Наука безупинно йде вперед, перекреслюючи саму себе… наука – сходинки. Поезія – змах крил. Шедеври мистецтва народжуються навіки. Данте не перекреслює Гомера…»
Шедеври мистецтва… Ці слова відносяться звичайно не лише до поезії. В порівнянні з наукою та технікою все мистецтво знаходиться, в цьому розумінні, в привілейованому стані.

Історія мистецтва подібна не сходинкам, які безупинно йдуть вгору, де кожен щабель, виконавши свою функцію, уступає місце наступному, а гірському хребту сяючі вершини якого, змагаючись одна з одною, створюють величну та непорушну в своїй красі панораму.

Можливо хтось із вас заперечить цю думку і запитає: а як же прогрес, який рухає все вперед? Чи можна говорити про якісний прогрес в мистецтві?

Пропоную провести експеримент, а учасниками цього експерименту буде кожен з вас.

Мистецтво відображає епоху – і в цьому відношенні немає дзеркала більш досконалого і переконливого, як мистецтво. Перед вами шедеври мистецтва створені руками людини в різні часи та в різні епохи.
Ваше завдання: розглянути кожну картину і вибрати ті твори мистецтва, які вам найбільше сподобалися, або найбільше вас вразили (не менше 5 і розмістити їх в певному порядку: найбільше сподобалася, дуже сподобалася і т.д.).
Дати відповідь на запитання:

Мистецтво – це сходинки, які безупинно ведуть вгору чи гірський хребет, сяючі вершини якого змагаються одна з одною?

Проведення експерименту: на дошці створюю невеличку галерею: репродукції картин відомих художників, фото архітектурних споруд, скульптур (не менше 20 репродукцій, на яких представлені різні види мистецтва, що належать різним епохам. Обов’язково вказати назву, автора, дату створення).

Архітектура: піраміди Хеопса, храм Артеміди в Ефесі,Колізей, Софіївський собор у Києві, Пізанська вежа, Ейфелева вежа, Тадж Махал та інші.

Живопис : «Сікстинська мадонна» (Рафаель), «Джоконда» (Леонардо да Вінчі), «Флора» (Рембрандт), «Соняшники»( Ван Гог), «Схід сонця» (Клод Моне)та інші.

Скульптура: Статуя Зевса( Фідій), Статуя Вольтера (Гудон), Дискобол (Мирон), Лаокоон (Агесандр, Помідор, Афінодор).

Декоративно-прикладне мистецтво:(кераміка, художнє кування, вишивка, ювелірна справа).

За результатами експерименту діти отримують відповідь на запитання (вони виберуть твори мистецтва, які належать різним епохам, тобто буде порушена хронологія).

Висновок: мистецтво можна порівняти з гірським хребтом, сяючі вершини якого змагаються одна з одною.

Матеріали до уроку

Вірш «Мистецтво» О. Ніконенко (читає вчитель або підготовлений учень)

Мистецтво незбагненне й незрівнянне –

Його не може розум осягнуть,

Є в ньому вічна і священна тайна,

Що кличе людство на духовну путь.

Чому обличчя змінюють епохи?

І час від часу інша новина?

Здається наче розібрались трохи,

Але відкрилась більша глибина.

Мистецтво піднімається на крилах

До вищої мети між інших мет,

Воно летить невпинно і нестримно,

Шляхи його, мов спалахи комет.

То величає, то сміється їдко,

То говірке, то стримує вуста,

Примхливе і вибагливе нерідко,

А інколи грайливе, як дитя.

Воно, як жінка, чарівне й прекрасне,

Вдиха натхнення яблуневий цвіт,

Та якщо жінка із роками гасне,

Краса мистецтва не рахує літ.
ІІ. Актуалізація знань

Запитання до учнів

  1. З якими видами мистецтва ви вже знайомі? (література, образотворче мистецтво, музика).

  2. Який вид мистецтва, на вашу думку, найдавніший?(танці й музика, виконувалися під час обрядів).

  3. Мистецтво твориться руками та розумом людини. Чим мистецтво відрізняється від інших видів діяльності людини?


ІІІ. Вивчення нового матеріалу

План лекції

  1. Поняття «культура» та його зміст. Культура матеріальна та духовна.

  2. Художня культура (мистецтво). Види мистецтва та їх класифікація.

  3. Художній образ у мистецтві.

  4. Світ людини й образ світу у мистецьких творах.


Завдання для учнів ( під час вивчення нового матеріалу)

1 група – створити кросворд (на 10 завдань-запитань)

2 група – підготувати 5 запитань для програми «Що? Де? Коли?»

3 група - створити схему «Класифікація видів мистецтва»
Матеріали для вчителя
Культураце сукупність досягнень людського суспільства у виробничому, суспільному та духовному житті.


Cultura aqri” –

«оброблення ґрунту»

Матеріальна культура

Cultura Literarum”-

«оброблення духу»

Духовна культура

  • Засоби виробництва

  • Продукти праці

  • Трудові навички

  • Форми громадської організації праці

  • Постановка освіти і виховання

  • Уміння суспільства практично використовувати досягнення науки і техніки




  • знання, теорії, ідеї, наукові праці

  • освіченість населення

  • моральні навички і рівень вихованості

  • філософія, релігія, мораль, право, етика, естетика

  • твори мистецтва

  • ступінь прилучення до досягнень науки і техніки


Диференціація культури на матеріальну та духовну умовна. Вони взаємозв’язані й взаємообумовлені. Неможливі розвиток, прогрес однієї при відставанні або ігноруванні іншої.
Невід’ємною складовою духовної культури є культура художня.
Культура художня (мистецтво)- це вид духовного освоєння дійсності людиною, що має на меті формування й розвиток її здатності творчо перетворювати довкілля і саму себе за законами краси.

Мистецтво часто називають джерелом насолоди. Споконвіків люди насолоджуються чудовими витворами архітекторів, скульпторів, живописців. Можна сказати, що мистецтво – одна з форм відображення людського життя. В основі мистецтва лежить художньо-образне відображення дійсності.

Мистецтво допомагає пізнавати світ, формує духовний склад людей, їх почуття і думки, їх світогляд, виховує людину, розширює її кругозір, будить творчі здібності.

Функції мистецтва:

  • комунікативна,

  • пізнавальна,

  • виховна,

  • естетична,

  • розвивальна.

«Мистецтво – найпрекрасніший, найсуворіший, найбільш радісний і благий символ споконвічного, не підвладного розуму прагнення людини до добра, до істини та досконалості.» (Томас Манн)

Митець, в яку б епоху він не жив, намагається зобразити в своїх творах навколишній світ, передати своє відношення до нього. Але кожний митець робить це по-своєму: на полотні, в камені, в книжковій ілюстрації. Так з’явилися основні види мистецтва: архітектура, живопис, скульптура, графіка, музика та інші.


Види мистецтва ті їх класифікація

Часові

(слухові)

Просторові

(зорові)

Просторово-часові

(синтетичні)

Музика

Літературі

(життя в розвитку)

Живопис

Скульптура

Архітектура

Декоративно-прикладне мистецтво(різьблення по дереву, кераміка, художнє кування, вишивка ювелірна справа)

(зупинена мить)

Театр

Кіно

Опера

Балет

Циркове мистецтво


Специфіка способів відтворення дійсності та художніх завдань, а також матеріальних засобів створення художнього образу визначає особливості видів мистецтва.

Естетичне відтворення світу

У літературі

Через слово

у музиці

через звукові інтонації

у живописі

через зорове сприйняття образів кольорового багатства світу

у скульптурі та архітектурі

через пластичні образи, об’ємно-просторові форми

у графіці

через лінію малюнка, штрих, світлотінь

у театрі та кіно

через втілення акторами дій героїв


Всі види мистецтва розкривають сутність життя, високі етичні ідеали, але кожен з видів мистецтва виражає це по-своєму. Один вид мистецтва від іншого відрізняється за своїм змістом, засобами художнього вираження, за матеріалом і т.д..

Предметом зображення в мистецтві являються найважливіші для людини події, засобом зображення є художній образ, який відображає загальне й значиме через конкретне.

Художній образ у мистецтвірезультат відображення типового (загального, що найчастіше повторюється, характерного) в дійсності у вигляді естетичної реальності, переданій специфічними засобами мистецтва: словом, звуками, фарбами, пластикою, в мармурі, в глині тощо.

Художній образ у мистецтві (літературі музиці) – дух поза плоттю, що створений творчою фантазією автора і має сугестивний (гіпнотичний) вплив на людину.
Художній образ – єдність

Об’єктивного й суб’єктивного

Раціонального й емоційного

Конкретного й абстрактного

Загального й індивідуального

Частини й цілого

Форми й змісту


Тримає він у руці різець, перо або пензель, митець дійсно заслуговує цього імені лише тоді, коли вселяє душу в матеріальні предмети або надає форму дешевим поривам, коли він ідеалізує реальне, яке бачить, і реалізує ідеальне, яке відчуває.

Олександр Дюма-син
Люди з найдавніших часів прагнули передати і зберегти свої думки, почуття і враження. Оскільки тисячоліття тому не в кожного народу був великий запас слів у мові й не кожен народ мав свою писемність, найпоширенішим видом мистецтва стала музика і танець. А трохи пізніше до них додалися архітектура, живопис, скульптура, театр, декоративно-прикладні види мистецтва.

Розглянемо деякі види мистецтва.
Музика й танець є одним з найдавніших видів мистецтва. Багато хто порівнює музику з мовою – настільки точно правильно підібрані ритм і тональність можуть передавати внутрішній стан людини та її емоції. Вже в країнах стародавнього світу – Єгипті, Вавилоні, Греції, Римі, Китаї та інших – музиці та співам приділялося багато уваги, тому композитори, музиканти і співаки були досить шанованими людьми не тільки в народі, але й при дворах правителів. Один з найпростіших і розповсюджених інструментів у світі – кастаньєти, що виготовлялися з каменю або твердого дерева. Цим інструментом дуже зручно підтримувати ритм танцю.

Танцем називається вид мистецтва, що складається з різноманітних рухів, жестів і положень тіла людини, що часто супроводжуються музикою.

У світі нараховується кілька сотень усіляких танців: від традиційних народних до суперсучасних.

Від грецького танцю сиртакі, індійських – катхак, маніпурі й танаша, українських веснянок і російської кадрилі до бугі-вугі, рок-н-ролу, брейк-дансу, року та репу.

По всій Європі танцювали й місцями продовжують танцювати мазурки, польки, вальси і полонези. Французькі: котильйон, міньйон, бурре, ригодон, гавот. Російські: тихоня, кадриль, перепляс, гусачок. Українські: гуцулка, коломийка. Білоруські: лявониха (лавониха), Янка, крижачок. Польські: краков’як, мазурка, куяв’як. Іспанські: фанданго, болеро, качуча, фламенко, пасадобль. Італійські: тарантела. Молдавські: жок, хору. Грузинські: давлурі та лезгинка. Угорські: чардаш, вербункош.

Живопис

Живопис – зображення не плоскості за допомогою фарб – пов’язаний виключно із зоровим сприйняттям.

Живописець може зобразити абсолютно все: тіла живі і неживі, явища природи, події справжні й уявні. Мова живопису умовна. Площина полотна не відповідає простору, фарби палітри не передають точно забарвлення реальних предметів, враження освітленості, що створюється засобами живопису, не співпадає із сонячним світлом найчорніша фарба, що є в розпорядженні живописця, тільки в 60 разів темніша від найбілішої, адже колір має десятки тисяч відтінків, які можна вловити. Нарешті, все в природі знаходиться в русі, а на картині зображена лише одна мить. Тому призначення митця – переказати мовою мистецтва, пропустивши через свої почуття і світорозуміння, те, про що розповіла йому видима натура.

Живопис – вид образотворчого мистецтва, в якому художні твори створюються за допомогою фарб, що наносяться на яку-небудь тверду поверхню. Художники використовують олійні фарби, акварель, гуаш, пастель, туш, вугілля, крейду тощо.

Крім того, існують іще фрески (спеціальні водяні фарби наносяться на сиру штукатурку), вітражі й мозаїки.

Малюють також силікатними фарбами, що закріплюються на предметі за допомогою випалу (високої температури).

Жанри живопису

Залежно від того, що зображено на полотні, живопис поділяється на такі жанри:

  • історичний (історичні персони та події);

  • побутовий (сцени з життя людей різних класів і способу життя);

  • батальний (сцени бою);

  • анімалістичний (зображення тварин);

  • пейзажі (зображення природи) та інші.

У живописі існує розподіл і залежно від його призначення:

  • монументально-декоративний (стінні розписи, панно);

  • станковий (картини);

  • декораційний (ескізи театральних і кіно декорацій та костюмів);

  • іконопис;

  • мініатюра (ілюстрації рукописів, портрети тощо), а також діорама і панорама.


Архітектура

Архітектура – це не просто зведення споруд, що відповідають своєму призначенню. Архітектор прагне створити довершений художній образ. І неважливо, чи йде мова про палац, чи про склад. Давні римляни, наприклад, зуміли перетворити в справжній шедевр архітектури навіть водопровід. Через абстраговані уявлення: незграбність і легкість, громіздкість і стрункість, щільність і свободу, суворість і декоративність – архітектура передає образи людини і світу, який її оточує. «Міцність, користь, краса» - складові частини справжнього витвору архітектури. Навіть найрозкішніший палац створюється для того, щоб у ньому жити.

Пам’ятник архітектури не може існувати в штучному музейному просторі, як картина або скульптура. І справа не в тому, що розміри і маса споруди не дозволяють вивезти її будь-якому колекціонеру. Наприклад, кріпосні брами міста Вавілона було переправлено в Берлін і вміщено під музейні склепіння. Складність виявляється в іншому: архітектурний пам’ятник тісно пов’язаний з навколишнім світом. І неможливо розірвати цю єдність, не зруйнувавши цілісний художній образ.

Кожен вид мистецтва має особливі властиві лише йому засоби і прийоми створення художнього образу, свою неповторну художню мову.

В архітектурі використовують такі засоби і прийоми створення художнього образу:

  • архітектурна конструкція (враховує фізичні властивості матеріалів - опір, міцність, вагу);

  • принцип тектоніки – гармонійного поєднання різних частин споруди, що створює враження її стійкості, закінченості, природності споруди (атектонічний ефект – порушення принципу тектоніки);

  • декор (лат. – «належний») – використовується для створення особливого художнього ефекту; декоративні деталі повинні саме відповідати конструкції, підкреслювати її будову;

  • масштаб – враження від величини будівлі – виразний засіб архітектури;

  • форма – зовнішній контур споруди – буває простою і тяжіє до правильної геометричної фігури (симетрична або асиметрична).

Симетрична Асиметрична

легко сприймається дисгармонія, будить уяву

  • пропорції – відповідність архітектурних форм одна одній і будівлі (найважливіший елемент художньої мови архітектури);

  • ритм – викликає певні відчуття: спокою, стійкості, вільного природного руху, ніби долає сили земного тяжіння (готика – вікна, колони, елементи скульптурної декорації);

  • внутрішній простір – мета архітектурних конструкцій (світло, колір).

Конструкції, форма і простір, пропорції і ритм, світло і колір утворюють єдність характерних ознак розвитку архітектури – стиль. Стиль архітектури, як і інших видів мистецтва, - це, з одного боку, зовнішня форма художнього образу, а з іншого – відбиття уявлень певної епохи.

Саме в архітектурі найповніше і найточніше відбиваються художні ідеали певного історичного періоду. Стиль епохи – це, передусім, стиль архітектури.

Найбільші архітектурні споруди світу

Найбільшу єгипетську піраміду – піраміду Хеопса – будували близько 20 років. Над її спорудженням працювали чотири тисячі мулярів-професіоналів і ще кілька тисяч простих людей були зайняті на підсобних роботах. Висота піраміди – 147 метрів, ширина одного боку – 230 метрів. На її будівництво пішло 2300 тисяч блоків вагою близько 2,5 тонни кожний.

Знамениті вежі світу: Падаюча вежа в Пізі (Італія) висотою 56 метрів, побудована в 1174-1372 роках; Ейфелева вежа в Парижі (висота близько 300м), побудована для Всесвітньої виставки в 1889 році інженером А.Г.Ейфелем; Останкінська телевізійна вежа в Москві висотою 533 метри, побудована в 1960-1967 роках.

У Тайвані наприкінці 2004 року було введено в експлуатацію 101-поверховий хмарочос висотою 508 метрів.

Будинок прославився не тільки своєю висотою, але й інженерними досягненнями – найшвидшими ліфтами у світі, що піднімаються зі швидкістю близько 63 км/год. Для того, щоб потрапити з першого поверху на 89-й, де знаходиться головний оглядовий майданчик будинку, знадобиться всього 39 секунд.

Найвищий готель у світі – Бурж Аль Араб, що знаходиться в 15км від міста Дубай (Пакистан). У будинку 56 поверхів, а висота його - 321 метр.

ІV. Перевірка засвоєних знань

  1. Презентація результатів роботи кожної групи.

  2. Тестування за вивченим матеріалом.

Запитання для тестів

  1. Найдавніший вид мистецтва

  • живопис

  • архітектура

  • музика і танець

  1. До якого виду мистецтва відноситься архітектура

  • часові

  • просторові

  • просторово-часові

  1. «Cultura Literarum» - в перекладі звучить як

  • «оброблення грунту»

  • «оброблення духу»

  • «оброблення розуму»


V. Інструктаж із домашнього завдання

Підготувати інформацію з підручників історії 5-8 класи
1 група : найвідоміші архітектурні пам’ятки Давньої Греції та Давнього Риму

2 група: найвідоміші пам’ятки епохи середніх віків.
Словник до теми

Культураце сукупність досягнень людського суспільства у виробничому, суспільному та духовному житті.

Культура художня (мистецтво)- це вид духовного освоєння дійсності людиною, що має на меті формування й розвиток її здатності творчо перетворювати довкілля і саму себе за законами краси.

Художній образ у мистецтвірезультат відображення типового (загального, що найчастіше повторюється, характерного) в дійсності у вигляді естетичної реальності, переданій специфічними засобами мистецтва: словом, звуками, фарбами, пластикою, в мармурі, в глині тощо.

Живопис – зображення не плоскості за допомогою фарб – пов’язаний виключно із зоровим сприйняттям.
Бібліографія

1. Лук’янов С.О. Українська та зарубіжна культура в схемах і таблицях. Навч. посібник. – Харків: Видавнича група «Академія», 2000.

2. Світ мистецтва. Популярна дитяча енциклопедія. – Харків: Синтекс, 2001. (Серія «Що? Як? Чому?»)

3. Платонова Н. Искусство. Энциклопедия. – Москва: «Росмэн», 2002.

4. Лагунова Т.І. Культури світу. Ілюстрована енциклопедія для дітей. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2006.

Схожі:

Урок Види мистецтва та специфіка художньо-образної мови. Створення кросвордів "Види мистецтва"

Конспект уроку у 6 класі Тема. Філософ. Поет. Музикант
Мета. Визначити особливості відображення життєвого змісту та почуттів у пісенній творчості Г. Сковороди; збагачувати емоційно-естетичний...
МИСТЕЦТВО
Мета курсу “Мистецтво” в основній школі полягає в особистісному художньо-естетичному розвитку учнів, формуванні у них ціннісних орієнтацій...
С. В. Гловацький, методист Черкаського
Головною метою художньо-естетичної освіти в загальноосвітній школі є розвиток особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва та навколишнього...
Тема семестру: «Мистецтво у просторі культури»
Мета уроку: *навчальна: стимулювати процес духовного росту учнів; сприяти формуванню особистісного творчого сприйняття мистецтва;...
Урок з образотворчого мистецтва у 5-му класі на тему: «Витинанка. Види витинанок»
Ознайомити учнів з різноманітними формами декоративно-прикладного ужиткового мистецтва, розповсюдженого в Україні
ТЕМА: ЕКРАННІ ВИДИ МИСТЕЦТВА. КІНО
Учитель. Наш попередній урок був присвячений театру. Ми з вами розглядали основні художні засоби театрального мистецтва, ознайомились...
Тема. Візуальні мистецтва. Архітектура. Скульптура. Мета уроку
Мета уроку: дати поняття «архітектура», «скульптура»; навчити розпізнавати види архітектури та скульптури; розвивати навички сприймання...
В’язівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Урок з образотворчого мистецтва по темі
«Види декоративно-ужиткового мистецтва: килимарство, ткацтво, розпис, лозоплетіння, флористика, різьба по дереву, ковальство, гончарство...
Тема. Художні техніки декоративно-прикладного мистецтва. Виготовлення...
Нців, види декоративно-ужиткового мистецтва (визначати практично). Познайомити із складною витинанкою-композицією (багатоколірною),як...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка