Урок художньої культури 9клас Тема: Анімація. Мультиплікація. Види анімаційного кіно


Скачати 153.08 Kb.
НазваУрок художньої культури 9клас Тема: Анімація. Мультиплікація. Види анімаційного кіно
Дата09.02.2014
Розмір153.08 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Історія > Урок
Урок художньої культури 9клас

Тема:Анімація. Мультиплікація. Види анімаційного кіно.

Мета:Ознайомити учнів з мистецтвом анімації, історією виникнення і розвитку,видами і технологіями анімаційного кіно;

розширювати обізнаність учнів щодо мультиплікації, викликати зацікавленість скарбами світового анімаційного кінематографу;

сприяти формуванню естетичного смаку та мистецьких уподобань;

вчити аналізувати художній зміст анімаційних фільмів, формулювати власне враження.

Експозиція

Доброго дня! Вітаю вас на наших традиційних мистецьких зустрічах! Кожна зустріч з мистецтвом – це завжди несподіванка, здивування, відкриття,сподіваюсь, що сьогоднішня не стане винятком.

(муз.фрагмент: «Сюрприз»)

Так, я сподіваюсь, що сьогоднішній урок стане для всіх приємним сюрпризом, а ще - щойно ви почули першу підказку до теми уроку. А зараз – підказка № 2.

Робота з таблицею.

Культова споруда паркова альтанка

Вітраж картина

Пам’ятник статуетка

Симфонія п’єса

Опера пісня

Роман оповідання

Вистава сценка

  • Які види мистецтва представлені парами цих слів?(архітектура, живопис, скульптура, музика, література, театр)

  • Яка різниця між творами мистецтва, представленими в лівому та правому стовпчиках? (Ліворуч – твори великі за розміром, праворуч – невеличкі)

  • Як ми бачимо,кожен вид мистецтва має твори великих та малих форм. Кіномистецтво теж не виключає такого розподілу. І це був ще один натяк на тему нашого уроку.

  • І, нарешті, підказка № 3:

Зав’язка

(перегляд фрагмента мультфільму «Жив-був пес»)

Приємно бачити, що на кожному обличчі з’явилась усмішка і я підтверджую ваші найкращі сподівання: тема сьогоднішнього уроку – Мультики. А точніше – «Анімація. Мультиплікація. Види анімаційного кіно.

Слайд 1

  • Яке значення мультиплікації в вашому житті?

  • А чи можна мультиплікацію назвати мистецтвом? Давайте спробуємо з’ясувати. На які три великі групи можна умовно поділити всі види мистецтва?

( просторові, часові, синтетичні)

  • Пропоную вам створити «Мистецький коллаж » Для цього кожен з вас візьме листівку і розмістить її на нашому імпровізованому панно .(учні розміщують листівки з зображенням творів мистецтва у відповідну колонку)

У нас залишилась одна листівка. Куди ж її розмістити і чи є взагалі місце мультиплікації в мистецькій мозаїці? Спробуємо сьогодні на уроці відповісти на це запитання. А наш пошук я пропоную почати з вислову:
«Мультиплікація починається там, де закінчуються можливості інших видів мистецтв»

Цю крилату фразу висловив свого часу відомий болгарський режисер-мультиплікатор Тодор Дінов. І з ним важко не погодитись.

-А як ви вважаєте, мультиплікація – мистецтво стародавнє чи новітнє?

- Які види мистецтв вважаються найдавнішими?

Я спробую довести вам,що мультиплікація – одне з найдревніших мистецтв.

Розробка

Ще з незапам`ятних часів наші предки прагнули зобразити дію, рух в його розвитку. Французькі дослідники після 20 річного дослідження печер, стіни яких були покриті настінним живописом епохи палеоліту зробили висновок : перші спроби зобразити рух були зроблені людиною кам`яного віку .

Зубр з печери Шове не випадково зображений з вісьмома кінцівками . Роздивляючись зображення при світлі смолоскипів під різними кутами, печерні люди насолоджувались ілюзією руху.

Всього в Франції спеціалістами було вивчено 12 печер, які містять в загальній складності 53 малюнка тварин ( 20 з них – в печері Ласко ), що рухають лапами, хвостами, або головою.

На стінах печери Шове розгортається сюжет, зафіксований доісторичними мисливцями .Десятиметрове «полотно» зображує групу левів, які вистежують і переслідують зубрів.

Крім наскельного живопису археологи вивчали покриті зображенням кам`яні і кістяні диски з отворами всередині, з зображенням по обидва боки тварин в різних позах.

Повертаючи древній диск можна було спостерігати, як тварина почергово змінює позу від стоячої до сидячої.

І це не єдині свідчення.( послідовні розповіді в серії малюнків, виконані на єгипетських пірамідах, петрогліфи багатьох країн світу.)

Можна сказати, що принцип мультиплікації був відомий ще 10000 літ тому.

Але мультиплікацією вона стала називатись значно пізніше.

Слайд 2
Мультипліка́ція - (від multiplicatio — множення, збільшення, зростання, розмноження) — технічні прийоми отримання рухомих зображень, ілюзій руху або зміни форми об’єктів за допомогою декількох або багатьох нерухомих зображень і сцен.

Прийняте в світі професійне визначення «анімація» (в перекладі с латинської «аніма» – душа, «анімація» – оживлення) найточніше виражає всі сучасні технічні і художні можливості анімаційного кіно, адже майстри анімації не просто оживляють своїх героїв, а вкладають в їх створення часточку своєї душі.

Слайд 3

Анімація, як і будь-який інший вид мистецтва, має свою історію. Вперше принцип інертності зорового сприйняття, який лежить в основі анімації, був

продемонстрований в 1828 році французом Паулем Рогетом . Об’єктом демонстрації був диск, на одному боці якого знаходилось зображення птаха, а на іншому – клітки. Під час обертання диска у глядачів складалась ілюзія птаха в клітці.

Слайд 4

XV ст. – з’явились книжки с малюнками, що відтворюють різні фази руху людини. Згорнуті в рулон, а потім миттєво разгорнуті, ці книжки створювали ілюзію малюнків,що ожили.

Слайд 5

В середні віки також знаходились умільці,які разважали публіку сеансами рухомих картинок за допомогою оптичних пристроїв, куди вставляли прозорі пластини з малюнками. Такі апарати називали чарівним ліхтарем або латиною "laterna magica".

1646 г. - ієзуїтський монах Атанасіус Кіршер надав перший опис пристрою, сконструйованого ним «чарівного ліхтаря" - приладу, який висвічував зображення на прозорому склі. З XVII ст. по всій Європі проводились такі демонстрації.

Слайд 6-7

1832 р. – спроби знайти способи оживлення малюнків за допомогою спеціальних апаратів задовго випереджають появу кінематографа.

Молодий бельгійський професор Жозеф Плато створив ще в 1832 році маленький лабораторний пристрій - фенакистископ, конструкція якого заснована на здатності сітчатки людського ока зберігати зображення (назва ця походить від грецького слова «фенакс» - обманщик і кореня «скоп»-дивитись)

Слайд 8-9

1832 р.
Той же принцип був покладений віденським професором Симоном фон Штампефером в основу стробоскопа. «Стробоскопом" був названий кортонний барабан, насаджений на вісь. На внутрішній стороні цього барабана на бумажній стрічці знаходилась серія малюнків (зазвичай їх було від вісьми до дванадцяти), які ілюстрували послідовні фази руху людини або тварини.

Слайд 10

1834 р.Англійський математик Вільям Джордж Хорнер сконструював зоотроп, в якому, подібно стробоскопу, рухались наклеєні на стрічку малюнки.

Слайд 11

В 1868 році англійський художник Джон Барнс Ліннетт запатентував кінеограф — спеціальну книжку, де кожна сторінка представляє собою окремий кадр, і при швидкому перегортанні складається ілюзія руху.

Слайд 12-13

Еміль Рейно запозичив обертальний барабан зоотропа Хорнера і вдосконалив дзеркальну систему фенакистоскопа Жозефа Плато. 28 жовтня 1892 року в Парижі художник і винахідник Еміль Рейно публічно продемонстрував свій апарат праксиноскоп, який показував рухомі картинки. Саме ця дата і вважається початком епохи Анімаційного кіно.

(перегляд фрагмента фільму «Історія анімації»)

Слайд 14

Проте й винахід Еміля Рейно важко назвати мультиплікацією.А справжніми першопрохідцями в світі мультиплікації вважаються Джеймс Стюарт Блектон, Еміль Коль

Слайд 15

«Гумористичні фази смішних облич»(1908 р.)

Блектон з’єднав мистецтво графіки з технікою кіно (завдяки покадровій зйомці), тим самим відкривши дорогу мультиплікації. Мультиплікатор починає малювати крейдою на дошці чоловіка, після чого малюнок оживає і змінюється сам, без допомоги художника. Швидкість мультфільму- 20 кадрів за секунду. Цей мультфільм був намальований темними лініями на білому папері. Потім малюнки віддрукували на негативі, що створило незвичайний ефект – білі лінії на темному фоні. Мультфільм тривав всього лиш півтори хвилини, проте малюнків на нього знадобилось більше 700

Слайд 16

Одні з перших мультфільмів: «Людина,що ожила» Блектона і «Фантасмагорія» Е. Коля

(перегляд фрагмента мультфільму « Фантасмагорія»)

Як бачите, історія мультиплікації, навіть якщо не враховувати тисячоліття передісторії, досить солідна, А це вже привід для створення музею,що ми і спробуємо зараз зробити. Ми розділили наш музей на окремі зали, які познайомлять вас з подальшим розвитком анімації та з її основними видами. Отже , запрошую вас до першої зали, де на нас чекає група екскурсоводів:

Музейна зала № 1: «Мальована анімація»

Слайд 17

Графічна (мальована анімація) – класичний вид анімації, де об’єкти малюются вручну. Найперші мультфільми в історії анімації були саме мальованими. Їх малювали крейдою на дошці, фотографували, витирали, і малювали наступний кадр.

Першим мультиплікатором прийнято вважати французького інженера-самоучку Еміля Рейно. Французьке місто Аннесі вважаєтся батьківщиною мальованої анімації, в ньому 2 рази нарік проводиться фестиваль найкращого мультиплікаційного кіно.

Ще одна постать в мультиплікації - Еміль Коль – художник-карикатурист і фотограф. Його малюнки предсталяли серії комічних пригод мальованого персонажа – «комікси». Свої картини він малював сам: кадрик за кадром, малюнок за малюнком – до декілька тисяч для кожного фільму, тривалістю 2-3 хвилини.

За 1 секунду на екран проектується 24 кадри кінострічки, а кожен кадр – це новий малюнок, то шляхом нескладного арифметичного підрахунку можна прийти до висновку, що для виготовлення одного 10-хвилинного фільму потрібно солідна кількість малюнків – близько 13-15 тисяч.

Еміль Коль перший ввів принцип «наскрізного героя», тобто персонажа, який «кочує» з одного фільму в інший. Першим таким персонажем, що завоював популярність був Кіт Фелікс, він дебютував на екранах в 1919. Він довів, що мальовані герої також можуть бути зірками і, таким чином, став початківцем цілої плеяди класичних героїв: Міккі Маус, Багз Бані, дятел Вудді, Том і Джері.

Історія мультиплікації буде далеко неповною без імені Уолта Діснея.

Слайд 18

Говорячи про Діснея часто вживають слово «перший» : він перший в 1929 створив музичний мультфільм «Танець скелетів» (поєднання в ньому музики Сен-Санса і Гріга з малюнками Діснея справило велике враження на глядачів),

(перегляд фрагмента фільму «Танець скелетів»)

Він перший використав колір в мультиплікації «Квіти і дерева». Перший звуковий фільм «Пароплавчик Віллі», перший повнометражний « Білосніжка». Його фільми відзначені великою кількістю премій, одних лише «оскарів» він отримав більше 30. Письменник-фантаст, Рейд Бредбері, в одному з фантастичних оповідань описав ситуацію: жителям землі які намагались встановити контакт з інопланетянами треба було передати їм найповнішу і стислу інформацію про життя на нашій планеті – і вони знайшли вихід – продемонструвати їм добрі і веселі фільми Діснея.

Дісней завжди добивався в своїх фільмах великої «насиченості сміху». При першій демонстрації фільму в залі знаходився «хронометрист», якщо кожні 10 секунд в залі не лунав сміх, фільм відправляли на допрацювання. А ще, можливо ви помітили, що на руках у діснеєвських персонажів по 4 пальці – цей незначний недолік помножений на всі процеси, приносив студії декілька тисяч доларів економії в рік.

Одним із недоліків мальованої анімації можна вважати його надзвичайну трудомісткість.Виробництво графічної анімації дещо полегшилось з винаходом перфорованого целулоїду, який замінив папір.

Робоче місце художника мультиплікатора: стіл-просвіт. Більша частина поверхні стола – матове скло, під свічене знизу лампою. Художник наносить олівцем зображення на листи з кальки і завдяки столу просвіту відслідковує послідовність руху своїх персонажів.Ми спробували відтворити принцип роботи кінеографа в мініатюрах «Спортсмен» і «Страус».(демонстрація робіт)

Музейна зала №2. «Об’ємна анімація»

Слайд 19

Об’ємна анімація – об’єкти є окремими елементами матеріального світу. Лялька, пластилін, сіль, голки, цвяхи, сірники…-кожен з цих предметів може стати героєм або матеріалом для створення об’ємної мультиплікації.

Як же все починалось?

Перші спроби зробити мультиплікацію об’ємною застосував Стюарт Блектон. В його знаменитій “Чарівний авторучці” (1907р.) з’являється “курець”. Дим з трубки заповнював весь екран, а чарівна ручка творила з диму майже об’ємні жіночі силуети.

В 1908р. Еміль Коль оживив не малюнки, а вирізані з паперу силуети.

Та справжню революцію в мультиплікації здійснив російський мультиплікатор Владислав Старевич.

Ось кіноафіша 26 березня 1912 року: “Середньовічна драма, розіграна жуками”. Новина в галузі кінематографії! Жуки закохуються, страждають, ревнують, фехтують, воюють один з одним, стріляють з гармат, руйнують замок!

Важко сказати з чим можна порівняти хвилювання від першого перегляду мультфільму тогочасного глядача: з польотом людини в космос, появою Інтернету чи технологією 3D, яка зараз стала звичною. Так чи інакше, публіка забила повністю кінозал дому Ханжонкова.

Критика того часу писала: “Картина настільки незвична, настільки нова і оригінальна за задумом, що ставить в глухий кут навіть спеціалістів кінематографічної справи”.

Як і в багатьох наступних фільмах Cтаревича дійовими особами «Люканиди» були комахи – жуки, стрекози, мурашки. Вони так природно рухались, що публіка і кіноспеціалісти дивувались: Як пану Старевичу вдалось досягти таких висот в дресурі комах?

( Перегляд фрагменту фільма “Різдво комах”)

До речі, сам Старевич за освітою біолог, і насправді намагався зняти науково-популярний фільм про життя комах, а в результаті з’явився мультик. Так учений-біолог мимоволі став засновником об’ємної анімації.

Заради справедливості слід відзначити, що Старевич все-таки був не першим.

В 2009 році ( 3 роки тому) в архіві балетмейстера Маріїнського театру Олександра Ширяєва знайшли невеликий рулон 17 міліметрової плівки. Виявляється саме на ній в 1906 році був знятий перший ляльковий фільм. Його герої – 12 танцюристів. Ширяєв знімав навчальний посібник для своїх учнів. За легендою за створення фільму - а на це в нього пішло 3 місяці – балетмейстер протер дірку ногами в паркеті через те, що йому доводилось постійно ходити від камери до декорацій. До речі сучасні дослідники до цього часу не розгадали секретів Ширяєва. Його ляльки не просто танцювали на підлозі – вони підстрибували і крутились в повітрі.

За сотні років об’ємна анімація збагатилась десятками класичних і експериментальних технологій: мультфільми ліплять, гнуть із дроту, ажурно вирізають з паперу. До речі, об’ємні мультгерої також можуть похвалитись своєю «зірковістю».(Чебурашка)

Музейна кімната № 3. Комп’ютерна анімація.

Слайд 20

В нашій музейній залі мабуть має стояти один експонат – комп’ютер, який виконує замість мультиплікаторів усі трудомісткі процеси створення мультфільмів. Сьогодні анімація йде в дещо іншому руслі ніж в «діснеївську епоху». Технічний прогрес вкотре змінив технологію анімації.

На початку ХХ ст. стають популярними програми, що дозволяють без надмірних зусиль створювати прості класичні мультфільми. Це явище стало поштовхом до створення анімаційних фільмів широкими масами народу. А ще до нашого музею я поклав би монету, адже все частіше художня цінність таких мультфільмів визначається сумами касових зборів.

22 листопада 1995 року відбулась прем’єра першого в історії мультфільму, який був повністю створений за допомогою комп’ютерної графіки. При бюджеті 30 мільйонів доларів «Історія іграшок» зібрала в прокаті більш як 360 мільйонів і завдяки такому приголомшливому успіху, відкрила нову еру в історії анімаційного кіно. Третя частина «Історії іграшок», яка вийшла на екрани в 2010 році на сьогоднішній день утримує за собою першість в списку найкасовіших мультфільмів – поки що тільки їй вдалось подолати межу в мільярд доларів.

В 2001 році в списку номінацій премії «Оскар» з’явилось декілька нових пунктів, зокрема за «Кращий анімаційний повнометражний фільм». Першим володарем нагороди став мультфільм «Шрек».

Влітку 2001 року відбулась прем’єри «Останньої фантазії. Духи всередині нас» - найпершого повнометражного фільму, створеного за допомогою фотореалістичної комп’ютерної анімації. При бюджеті в 137 млн. доларів в прокат він зібрав всього 85, і його провал серйозно загальмував розвиток цього напряму в анімації.

З появою комп’ютерної анімації , здавалося б, на мультиках можна було б поставити крапку, бо що далі?

Але, на радість дітей і дорослих, творчі люди і в наш час продовжують пошуки нових форм, способів, технологій мультиплікації. Так з’являються все нові й нові види:

Слайд 21.

живопис по склу (використовується повільно сохнуча олійна фарба (або гуаш, змішана з гліцерином), нанесена на скляну поверхню. Одним из яскравих прикладів такої техніки є мультфільм "Старий і море", знятий режисером Олександром Петровым);

пісочна анімація(за допомогою пісочної анімації створюються не тільки фільми, але й шоу для глядачів);

і навіть LEGO-мультфільми, де персонажиі і всі об’єкти зроблені з популярного конструктора LEGO

- Дякую всім за цікаву екскурсію.

І підсумовуючи все сказане й побачене, можна сказати, що мультиплікація розвивається бурхливими темпами і завойовує весь світ.

(Мультяшна карта світу)

Пропоную вашій увазі альтернативну карту світу-не фізичну, не економічну, не політичну, а мультяшну. Мультгерої живуть поряд з нами, ми бачимо їх на екранах телевізорів і кінотеатрів, вони стали сувенірами, іграшками, прийшли в рекламу, в телефони й комп`ютери.

Ну і звичайно, розглядаючи таку карту ми не можемо оминути увагою невеличку країну в центрі Європи - Україну. Чи існує українська мультиплікація взагалі?

І я залишаю за собою право до нашого музею додати ще одну кімнату – української мультиплікації.

Музейна кімната № 4.Українська анімація.

Україна – молода держава, тому витоки української анімації слід шукати ще в радянські роки.

Слайд 22

Тому я звертаюсь не до вас, а до присутніх гостей, які виросли на мультиках студії «Союзмультфільм», створеної ще в 1936 році,коли перегляд мультфільмів був дуже обмеженим, а починався мультсеанс однаково:

( перегляд телезаставки «Союзмультфільм»)

Приказка «Як їжачок в тумані» давно стала синонімом заплутаності і невизначеності. А народилась она завдяки незабутньому мультфільму, знятому Юрієм Норштейном в 1975 році. В 2003-му «Іжачок…» був визнаний кращим мультфільмом всіх часів і народів за результатами опитування 140 критиків і мультиплікаторів різних країн. Описувати його не має сенсу. його треба бачити.

( Перегляд фрагменту фільма “Їжачок в тумані”)

А творче об`єднання художньої мультиплікації на базі студії Київнаукфільм було створено лише в 1959 році.

Давайте згадаємо мультфільм , з якого ми почали сьогоднішній урок - «Жив-був пес». Цей мультфільм хочеться назвати українським, але це не так. Він знятий у 1982 за українською народною казкою «Сірко» російським режисером Є. Назаровим. Щоб його зняти, Назаров кілька разів приїздив в Україну: в музеях вивчав українську історію, фольклор, архітектуру, побут. А українські народні пісні для фільму запозичив у Київському інституті етнографіі і фольклору.

А ось «Пластилінову ворону» придумав і створив український режисер-аніматор О. Татарський у 1980 році. «Пластилінова ворона» здобула понад 25 нагород на різних фестивалях, Гран-Прі на Всесоюзному конкурсі (1981), диплом на Міжнародному кінофестивалі у Габрово (Болгарія, 1982).

А ось це – Грай - хитрий і розсудливий козак, один з трьох нерозлучних козаків з мультсеріалу режисера В. Дахна «Як козаки…» (1967-1984)

-Які історії про козаків ви бачили?

(перегляд фрагмента фільму « Як козаки…»)

Цей серіал, як і «Пригоди капітана Врунгеля» Д. Черкаського прославили українських аніматорів в усьому світі. Дахно за серіал «Козаки» відзначений : першою премією зонального огляду (Єреван, 1968), другою премією «Срібний сестерцій» IV міжнародного кінофестивалю у м. Ньон (Швейцарія, 1973), бронзовою медаллю Всесоюзного кінофестивалю спортивних фільмів(Ленінград, 1978) .У 1988 В. Дахно став лауреатом державної премії УРСР імені Тараса Шевченка за цикл мультфільмів «Козаки». Українські козаки – такі собі колоритні фольклорні герої, у всіх серіях присутнє аранжування українських народних пісень. Взагалі, від заснування і до сьогодні, фольклор є основним джерелом розвитку української анімації.

А ось – квиток до сучасної української анімації. Мультфільм українського режисера С. Коваля «Йшов трамвай № 9» (2002) отримав на Берлінському кінофестивалі престижну кінонагороду – «Срібного ведмедя». Сюжет мультфільму простий, замальовка з життя : Львівський трамвай в годину пік, техніка – вже знайомий нам пластилін.

(перегляд фрагмента фільму «Йшов трамвай № 9»)

Кульмінація

Маємо надію, що українська анімація розвиватиметься й надалі. Адже за справу беруться молоді, творчі, перспективні…учні 9 класу. Ми вирішили не тільки дослідити історію мультиплікації, а й спробувати створити самим дещо в цій галузі. Тому, запрошую вас на прем`єру.

( демонстрація робіт)

Перша группа «Любов з першого яблука»

Друга группа «Комп’ютерна фантасмагорія»

Третя группа «Євромавпа»

Мультиплікація – необмежене поле для дослідження. І якщо тема вас зацікавила, я думаю ви продовжите пошук. Я можу вам запропонувати повний перегляд усіх мультфільмів, фрагменти з яких ви сьогодні бачили, і тих, які були тільки названі. Додатково можете ознайомитись з матеріалами, які готували ваші попередники

(перегляд презентації «Церква мультиплікації»)

Розв’язка

Я хочу нагадати, що у нас залишилась одна листівка, і одне відкрите запитання :

  • Чи можна мультиплікацію вважати мистецтвом?(відповіді учнів)

  • Яка з анімаційних технологій вам найбільше сподобалась?

Самооцінювання.

Післядія

Домашнє завдання «Десять мультфільмів, яким хочеться подякувати за щасливе дитинство»

Схожі:

Календарно-тематичне планування з країнознавства (ІІ курс)
...
ТЕМА: ЕКРАННІ ВИДИ МИСТЕЦТВА. КІНО
Учитель. Наш попередній урок був присвячений театру. Ми з вами розглядали основні художні засоби театрального мистецтва, ознайомились...
Тема Європейське кіномистецтво Тема: Франція батьківщина мистецтва...
Тема: Франція батьківщина мистецтва кіно (видатні режисери, актори). Кіно США. Основні жанри американського кіно
Урок з художньої культури 10 клас
України за польсько-литовської доби; показати місце культури України на тлі тогочасних явищ світового мистецтва; розвивати уміння...
Урок № Тема уроку
Обладнання: кабінет комп’ютерних технологій, ПК, учительська презентація по темі «Значення художньої культури арабо-мусульманського...
Тема. ВИДИ І ЖАНРИ ЖИВОПИСУ Мета
Мета: викликати живий інтерес та прищепити любов учнів до творів живопису, навчити розуміти їх ідейний зміст та засоби художньої...
Види анімації у середовищі Flash. Покадрова анімація
Мета: ознайомити учнів з основними принципами створення анімації та застосування прошарків
Тема фестивалю: «Збережемо тварин із Червоної книги України!»
Всеукраїнський юнацький фестиваль “В об’єктиві натураліста” проводиться щороку на добровільних засадах і є відкритим для учнів позашкільних,...
Урок економічної і соціальної географії України, 9клас
Особливістю кольорових металів є те, що вони мають унікальні якості. Це обумовлює їх широке використання в точному машинобудуванні,...
Про роботу КП "Палац кіно" у І кварталі 2011року
Заслухавши звіт директора комунального підприємства «Палац кіно» Мосули Василя Володимировича, відповідно до Закону України "Про...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка