Художнє розв’язання письменником найболючіших питань української нації: незалежності, національної гідності, влади. Докладна характеристика образів.(За романом П. Куліша «Чорна рада» )


Скачати 55.66 Kb.
НазваХудожнє розв’язання письменником найболючіших питань української нації: незалежності, національної гідності, влади. Докладна характеристика образів.(За романом П. Куліша «Чорна рада» )
Дата17.12.2013
Розмір55.66 Kb.
ТипДоклад
bibl.com.ua > Право > Доклад


Тема. Художнє розв’язання письменником найболючіших питань української нації: незалежності, національної гідності, влади. Докладна характеристика образів.(За романом П.Куліша «Чорна рада» )

Мета: допомогти учням осмислити ті моральні уроки, які дає читачеві автор; дослідити найболючіші питання української нації;

розвивати навички порівняльної характеристики образів твору, визначення провідних ідей, художньої майстерності письменника;

виховувати активну громадянську позицію, патріотизм, національну самосвідомість.

Тип уроку: застосування нових знань і формування вмінь

Обладнання: портрет письменника, різні видання роману, портрети історичних осіб, змальованих у творі.

Хід уроку:

Дбаймо про свою будучину, знаймо добре, що ми в себе вдома, серед своєї рідної сім′ї у своїй рідній хаті, що ніхто нам її не дасть, ніхто не підійме, ніхто ж і не обігріє

та й не освітить так, як ми самі.

П.Куліш
І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

1.Коментар вчителя

Найвизначнішим твором Пантелеймона Куліша є роман «Чорна рада», роботу над яким ми почали на попередніх уроках. Для того, щоб розв’язати важливі питання сьогоднішнього уроку, пригадаймо вивчений матеріал.

2.Гра «Вірю не вірю»

1.Історичним джерелом,використаним П.Кулішем у сюжеті роману, став «Літопис Самовидця». +

2.В історичному романі «Чорна рада» розповідається про складні часи після смерті Б.Хмельницького, обрання нового гетьмана. +

3.І.Брюховецький хотів «зложити докупи обидва береги Дніпра, щоб обидва …приклонились під одну булаву!».-

4.Чорна рада - це козацька рада за участю «черні » - простих селян а міщан. +

5.Основою роману «Чорна рада» є події весни літа 1665 року . –

6.Уромані три сюжетні лінії. –

7.Роман складається з 20 розділів. –

8.Період з 1663р.- 1687р. називається Добою Руїни. +

9.За жанром «Чорна рада» пригодницький роман. –

10.І.Я.Франко назвав роман «найліпшою історичною повістю в нашій літературі». +

11.Усі дійові особи роману різко поділяються на дві групи. +

12.Центральним у творі є узагальнений демократичний образ українського народу (образ соціальних низів, «черні».) +
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Повідомлення теми і мети уроку

Прочитайте епіграф до уроку. Як ви його розумієте?
Сьогодні на уроці ми вирушаємо з вами у мандрівку сторінками роману «Чорна рада», щоб ближче познайомимося з його героями, історичним колоритом епохи , дослідити найболючіші питання української нації , осмислити ті моральні уроки, які дає читачеві автор.

2.Проблемне запитання учням

  • На які групи можна поділити персонажів роману? (головних та другорядних; реальних історичних осіб та вигаданих автором; на негативних та позитивних; прихильників Сомка й прихильників Брюховецького)

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Вступне слово вчителя

Після смерті Богдана Хмельницького(1657) єдина й сильна гетьманська держава почала занепадати, її розкололи на дві частини – Правобережжя й Лівобережжя. Почалася довга кривава боротьба за гетьманську владу. Основними претендентами на булаву були: Павло Тетеря, Яким Сомко, Іван Брюховецький, Василь Золотаренко. Це були люди, від яких у свій час залежало вирішення найболючіших питань для української нації – незалежності, національного відродження.

Гетьман - посада надзвичайно важлива. А з чим у вас асоціюється слово «гетьман»?

2.Складіть « асоціативний кущ» до слова «гетьман»

3.Групова робота

Для того щоб мати правдиве уявлення про історичних осіб. Поринемо в історичне минуле і створимо портрети двох гетьманів – Якима Сомка та Івана Брюховецького(презентація першої групи);
Куліш у своєму творі зумисне подає не схожих між собою представників заможного козацтва: патріота полковника Івана Шрама, байдужого багатого хуторянина Михайла Череваня і зрадника Матвія Гвинтовку й не кращого від нього перебіжчика Вуяхевича (характеристику І. Шрама , М. Череваня та народу пропонує друга група)
Козацька молодь у романі оповита романтикою. Кирило Тур, Петро Шраменко є втіленням козацького лицарства, запорозької вольниці. А Леся – символ сімейного затишку, продовження роду(характеристику Кирила Тура , Петра Шраменка, Лесі Череванівни пропонує третя група)

4.Складання порівняльної характеристики образів

Сомко – Брюховецький;

Шрам – Черевань;

Кирило Тур – Петро Шраменко

5.Спіймай ознаку

Учитель.

На партах у вас чисті аркуші паперу. Я даю вам блок означень, з яких ви вибираєте ті, що відповідають вашому герою і пишете на аркуші.(Учні працюють, а потім зачитують підібрані означення)

Блок означень:

Чесний,хитрий,підступний, облесливий,освічений, продовжувач справи Хмельницького,жорстокий,дотримується козацьких традицій і звичаїв,влади добився обманом,підкупом; безкомпромісний,мріяв об′єднати Україну,авантюрист,старий полковник,круглолиций, русявий, ясні очі,опасистий,здоровенний козарлюга,веселий,колись був завзятим козарлюгою,мов сонечко,сміливий, як квіточка,глибоко порядний, відданий у коханні,душа щира, козацька,лицарська, патріот. Мужній, шляхетний, доброзичливий,багатий

6.Коло думок

1.Що було головним у житті для Сомка?

2.Як він уявляє майбутнє України ?

3.Чи добре , на вашу думку, зробив Сомко ,відмовившись від пропозиції Кирила Тура? Чиє життя важливіше для України ?

4.Чи важливим є питання єдності України сьогодні?

5.Говорячи про Брюховецького, автор вживає слова «чоловічок», « Іванець». Навіщо?

6.Чи могла процвітати Україна за такого гетьмана?

7.Чи закономірним було те, що в Україні настав час Великої Руїни?

7.Узагальнення (матеріал для вчителя)

Головний персонаж роману – вірний продовжувач політики Богдана Хмельницького, наказний гетьман Яким Сомко. Саме він виступає носієм авторської ідеї. Брюховецький зображений як антипод, протилежність Сомка. Петро Шраменко та Леся символізують незнищенність нашого народу,звільнення і розквіт України.

V. Застосування одержаних знань

1.Творча робота

Скласти міні – роздум

1 гр. «Хто не знає минулого , той не має майбутнього»;

2гр. «Які риси характеру мають бути притаманні людині при владі? Та звичайній людині?»

3гр. «Руїни душ людських»

2.Дискусійна трибуна

Чи потрібно сучасній молоді читати такі твори, як «Чорна рада»?

3.Вправа «Дерево життя»

На дошці у нас незвичайне дерево - Дерево життя. На ньому – листочки. Але вони непрості – на них слова ,які позначають різні моральні цінності. Підійдіть і виберіть те, що є для вас найважливішим. Поясніть свій вибір.

VІ. Підсумки уроку

Які уроки нащадкам дав Куліш?
VІ. Домашнє завдання

Підготуватися до диспуту «Чи повинен кожен з нас нести відповідальність за долю своєї Вітчизни?»

Схожі:

Виховання національної свідомості і патріотизму на уроках української мови і літератури
Деалів,традицій, звичаїв, покликаних формувати свідомість і цілісність орієнтації молоді. Найголовніше завдання вчителя – це формування...
Показ козацького лицарства, любові до України в романі П. Куліша...
Богдана Хмельницького, коли Україну роздирали різні соціалістичні пристрасті й політичні орієнтації, що й призвели до «Чорної ради»...
Координаційна рада з питань захисту української мови при Київській...
України та її державності. Ви як лідери об’єднаної опозиції не вжили дієвих заходів проти прийняття цього ганебного і вкрай провокативного...
Інтелектуальна гра «Кращий знавець рідної мови» Мета
Україна як держава. Розширювати знання про виникнення української писемності, красу і багатство української мови. Пробудити почуття...
За часів відродження української культури необхідним є і знання тих...
Органічно розвиваючись, ці культурні набуття сприяли існуванню української нації у її важкі історичні часи, підтримували дух народу...
Розділ РОЗВ’ЯЗАННЯ СИСТЕМ ЛІНІЙНИХ АЛГЕБРАЇЧНИХ РІВНЯНЬ
У цьому розділі розглянемо основні чисельні методи розв’язання задач лінійної алгебри. Наведемо математичне описання, блок-схеми...
Уроку для 8 класу на тему «Характеристика образів Остапа й Соломії...
«Характеристика образів Остапа й Соломії з повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Жанр твору. Романтичний характер повісті»
Програма ВО "Свобода" (чинна) Програма захисту українців
Головною метою Всеукраїнського об’єднання «Свобода» є побудова могутньої Української Держави на засадах соціальної та національної...
Програма ВО "Свобода" (чинна) Програма захисту українців
Головною метою Всеукраїнського об’єднання «Свобода» є побудова могутньої Української Держави на засадах соціальної та національної...
Завдання до виконання модульної контрольної роботи №1 з дисципліни...
Створіть програми для розв’язання завдань по варіантах. Критерії оцінювання розв’язання кожного завдання
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка