СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. РЕЧЕННЯ. ВИДИ. РЕЧЕНЬ. ЛЕКСИЧНА ТЕМА: СВІТЛО РОЗУМУ


Скачати 89.35 Kb.
Назва СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. РЕЧЕННЯ. ВИДИ. РЕЧЕНЬ. ЛЕКСИЧНА ТЕМА: СВІТЛО РОЗУМУ
Дата 30.10.2013
Розмір 89.35 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Музика > Документи


ТЕМА: СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. РЕЧЕННЯ.ВИДИ.РЕЧЕНЬ. ЛЕКСИЧНА ТЕМА: СВІТЛО РОЗУМУ.

МЕТА: пригадати деякі теоретичні положення, пов"язані з

аналізом словосполучень, речень, навчити практич­но застосовувати знання, здобуті у попередніх кла­сах; сприяти розвитку зорової та слухової пам"яті, мислення і творчих здібностей, усного й писем­ного мовлення учнів; виховувати прагнення до само­вдосконалення та збагачення інтелекту в ім”я добра

ОБЛАДНАННЯ: картки роздаткового матеріалу, словник іншо­

мовні«; слів, фонозапис симфоній В.А.Моцарта, картина Каміля Каро "Маленька читачка"

ТИП УРОКУ: застосування знань, умінь та навичок

ХІД УРОКУ:

/Впродовж перерви та на початку уроку звучить музика Моцарта. На дошці записано дату, лексичну і граматичну тему уроку, епіграф-молитву/

  1. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.

  • Ви знаєте, що одним із засобів навіювання відповідного стану душі і тіла є музика. Ми чуємо зараз акорди симфонії Моцарта. І це не випадково: вчені довели, що 5-10 хв. прослуховування творів цього композитора значною мірою сприяють зростанню інтелектуальних можливостей людини. А це нам сьо­годні /як і будь-коли/ аж ніяк не зашкодить. Тому... /вими­кається музика/

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Тому, що ми опрацьовуватимемо синтаксичні конструкції /сло­восполучення і речення. А лексична тема - "Світло розуму" /Запишіть в зошити дату і теми уроку/.

  • Я пропоную звернутися до Господа нашого з такою молит­вою /зачитую епіграф напам"ять/

Боже всеблагий, дай мені сили боротися за те, що я можу змінити, дай мені мужності змиритися з тим, чого я не можу змінити, і дай мені мудрості, щоб відрізнити одне від іншого.

  1. ПОШУКОВА РОБОТА.

  • Діти, у молитві ми просимо мудрості, а які асоціації викликають у нас слова "мудрість", "розум"?

Але спочатку пояснимо лексичне значення слова "асоціації"

/Зі словника зачитують визначення/.

Я вам пропоную прослухати три варіанти відповідей, поду­майте , чим вони відрізняються:

1- й. Розум, пила, праця, мислення; мудрість, досвід, знання.

2- й. Мало говорю, більше думаю, розумно запитувати, уважно слухати, відчувати добро, спокійно відповідати."

  1. й. Уміння відчувати добро - то найвища мудрість.

Хочеш бути розумним, навчись розумно запитувати, уважно слухати", спокійно відповідати і припинити розмову, коли нічого більше сказати.

  • Чим відрізняються відповіді?

/Свої думки учні висловлювали словами, словосполученнями і реченнями/

  • А яка різниця між словом, словосполученням і реченням? /Словосполучення відрізняються від слова тим, що воно, по-перше, складається із двох або більше самостійних повно­значних слів, а по-друге, словосполучення називає не тільки предмет або дію, а й ознаку предмета, дії. Дає конкретизую­чу назву явища.

Словосполучення відрізняються від речення тим, що речення маю завершену думку. реченням ми повідомляємо, запитуємо, спонукаємо до дії, що передається відповідною інтонацією. Словосполучення є будівельним матеріалом речень.

  1. РОБОТА БІЛЯ ДОШКИ.

  • Що ви знаєте ще про речення нам розкаже учень, який усно розбере і напише схему речення біля дошки. Поділить речення на словосполучення.

РОЗУМ ПОЛЯГАЄ НЕ ТІЛЬКИ В ЗНАННЯХ. АЛЕ І В УМІННІ ВИКОРИСТОВУВАТИ ЗНАННЯ НА ПРАКТИЦІ.

  1. "ЗМІЙКА".

Поки йде робота біля дошки, усно проаналізуйте слово­сполучення і речення.

  1. Початок премудрості - іменне, непоширене, узгодження

  2. Розумні судження - іменне, непоширене, узгодження

3. Говорити гарно - дієслівне, непоширене, прилягання

  1. Розумна голова ніколи не нудьгує /розповідне, просте

двоскладне, поширене/

  1. Розум, кажуть, за плечима не носить /розповідне, просте, одно

складне, безособове, поширене, усклад­нене вставним словом, що виражає дже­рело повідомлення/

  1. Чи потрібно читати книги ? /питальне, просте, односкладне,

безособове, повне, поширене/

  1. Здобувайте нові й нові знання! /спонукальне, окличне, просте,

односкладне, означ.-особ. поширене, повне.

Добре справились з завданням. А тепер подивимось, як виконали завдання біля дошки /Пояснює учень біля дошки/.


  1. РОБОТА ЗА КАРТИНОЮ.

  • Діти, що збагачує наш розум, робить нас мудрішими?

/Читання книг/. Так, книги - джерело, з якого ми черпаємо знання. Книга вчить нас мудрості.

Осмислення картини.

  • Подивіться на картину. Хто зображений на картині? /Дівчина, яка читає книгу/

  • Яке враження справляє дівчина, яка зображена художником? /Вона природня, простодушна, одухотворена, благородна/.

  • Яким видається обличчя дівчини?

/Юне, миле, ніжне, привабливе/

  • Чи цікава книга, яку читає дівчина? З чого це видно ? /дуже, тому що дівчина повністю заглиблена в питання/

  • Так, картина вражає проникливістю і простотою.

Автор цієї картини Каміль Каро.

Все своє життя художник провів у неперервних подорожах по лісах і полях Франції. Він невтомно працював в будь-яку погоду, навіть під зливою.

Каміль Каро залишив близько 200 картин із зображенням жінок.

Батько й чути не хотів про заняття сина живописом. Навіть коли сину було за 50 і він був всесвітньо відомий, суворий батько вже ще не визнавав талант сина. Батько виділив сину невелику ренту, на яку існував Каміль Каро, поки не почали купувати його картини.

Каро помер v 1875 о., і всі його ласкаво називали "папаша Каро".

  • Так я коротко ознайомила вас з автором цієї картини.

А у вас на партах є відомості, які не ввійшли до моєї розпо­віді. Ознайомтесь. Розмежуйте речення. Поставте розділові знаки, поясніть їх /картка № 1/.(На картках розділові знаки відсутні)

Каміль Каро народився у Парижі в 1796 р. У 26 років Каро твердо вирішив стати художником. Він любив природу, людей.

Але його приваблювали люди прості, які невтомно працюють, які не одягають модні сукні, але мають добре серце, душу.

Це, мабуть, тому, що і сам художник був добрий, розумів і завжди підтримував людей.

Все життя було наповнене непосильною працею, і він досяг­нув найвищого результату в своїй творчості.

Картина "Маленька читачка" - близький його серцю образ. Духовність дівчини зачаровує художника.

/Прочитання тексту з розділовими знаками і їх пояснення/.9. ПОШУКОВА РОБОТА.

З народній творчості в багатий шар лексики - це фразео­логічні звороти.

  • А що це таке?

-/Це стійкі сполучення слів/

  • А ми відносимо їх до словосполучень?

/Ні/

“ А які ще сполучення слів ми не відносимо до словосполучень

  1. поєднання іменника з прийменниками, дієслова з частками;

  2. складені форми слів, вищий найвищі ступені порівняння;

  3. підмет і присудок;

  4. слова зв"язані сурядним звязком.

Картка № 2. За варіантами підкреслити олівцем фразеологічні звороти.синонімічні до понять "розумний”, "дурний".

/З натоптаною головою, дурний піп хрестив, макітра розуму, курячий розум, капуста на'в"язах, мав лій в голові; звізди з неба хапав, туман вісімнадцятий, не в потилицю битий, ума й ложки не має/.

  1. ГРА "БУДЬ УВАЖНИМ".

  • У нас в один учень, який не розуміє, які сполучення слів не в словосполученнями, тому що прогуляв урок.

Я називаю сполучення слів, якщо це словосполучення, то плескайте

/Розумно живе, мисляча людина, людина розуміє, багато мислити, не варив баняк, перед мудрістю, сила розуму, думка і мудрість, більш розумний, буду вдосконалювати­ся, розвинута особистість, розвивати знання./

(Я іноді підловлюю. А чому ти не плескав у долоні? Учень пояснює.)

  1. ВІДРЕДАГУЙТЕ ТЕКСТ.

Стомилися? А зараз в нас рекламна пауза. Але ви слухайте уважно чи не знайдете ви помилок?

/Виходить учень з закладинкою і рекламує її/

Предлагається для книжної лікарні удобна закладка, щоб не загибать сторінки і не портить книжку. Пристосування закладок поможе вам приймати участь у різних"'’інтелектуальних міроприємствах. Так як із-за використання їх ви зможете завжди бистро найти в книзі потрібне місце. Робіть підписку на пос­тавку закладок!

/Відредагований текст/

Пропонується для кишкової лікарні зручна закладинка, щоб не загинати сторінки, не псувати книгу. Використан­ня закладинок допоможе вам брати участь у різних інтелек­туальних заходах. Оскільки завдяки їх використанню ви зможете швидко відшукати в книзі необхідне місце. Робіть передплату на поставку закладинок’

  1. РОБОТА З КИШКОЮ.

Для нас це необхідна річ. Тому що ми книжки читаємо, пра­цюємо з ними. От і зараз нам потрібно відкрити книгу на ст.193 і виконати таке завдання: проаналізувати схеми.

  1. СКЛАДАННЯ ДІАЛОГУ.

Теоретичні знання повинні застосовуватись на практиці, знання повинні допомагати нам в житті. Але розум закли­кається не тільки в знаннях, але і в умінні використовувати знання в ділі.

Поміркуйте і складіть діалог на тему "Добрі знання - півщастя". 06ов"язкова умова: у тексті повинно бути хоча б одне ускладнене речення.

( Зразок діалогу)

Я вам дозволяю пошуміти, поспілкуйтесь між собою.

  • Я згодна з цим твердженням

  • Чому?

  • Теоретичні знання допоможуть нам на практиці, досвід допоможе нам застосувати їх ефективно.

  • А як набувати цей досвід?

  • На мою думку, шляхом спроб, помилок і відкриттів.

  • А для чого знання, якщо робити помилки?Яке ж це щастя?

  • Добрі знання допомагають відшукати дорогу до щастя, а досвід, безперечно, допомагає йти по цій дорозі.

  • Згодна. А щастя ми будуємо самі, до того ж добрі знання - це запорука інтелекту.

Дякую, чим було ускладнене речення?

/вставними словами, що вираж. джерело повід, і впевненість/

І справді, діти, знання розвивають інтелект людини.

Як сказав Ушинський "Розум є не що інше, як добре організо­вана система знань".

  1. "БУРІМЕ". А зараз потренуємо своє мислення.

- За кінцевими словами скласти вірш.

/Вмикаю музику/

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Я бажаю вам добра, світлого розуму, а ще натхнення, тому що домашнє завдання: скласти зв"язний текст про картину "Маленька читачка" і її автора.

Схожі:

Тема. Синонімія односкладних (неозначено-особових та безособових) речень
Визначити головні члени речення, з’ясувати, чи є обидва головні члени речення, якщо ні, то чи можна його підставити: чи є речення...
Тема. Умови вживання неповних речень. Еліптичні речення Мета
...
Кома між частинами складного речення. Синоніміка складних речень, складних і простих речень
Урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань з української мови у 5 класі на тему:...
Урок №7 ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ. ОКЛИЧНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ РЕЧЕННЯ
Христос воскрес! Село не спить — воно ж бо чекало цієї радості й іде назустріч їй до церкви. З уст в уста передається щаслива звістка:...
Тема: Правопис
Навчальна – поглиблювати засвоєнні в початкових класах знання про основні ознаки речення (за метою висловлювання та інтонаційним...
Конспект уроку української мови 9 клас Тема: Основні види складнопідрядних...
Мета: навчити учнів розпізнавати різновиди складнопідрядних речень, удосконалювати вміння складати схеми складнопідрядних речень...
Тема. Особливості структури та семантики сполучникових, безсполучникових...
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів з синтаксису складного речення, набуті в попередніх класах, перевірити рівень оволодіння...
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників...
Запишіть речення, виконайте його повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику, проаналізуйте...
Тема: Відокремлені уточнювальні члени речення. Мета
Поглибити знання учнів про відокремлені члени речення; вивчити, що таке відокремлені уточнювальні члени речення та їх основні способи...
Урок №4 Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка