Уроку: «Особливості музичної мови»


Скачати 120.99 Kb.
НазваУроку: «Особливості музичної мови»
Дата20.10.2013
Розмір120.99 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Музика > Урок

Анотація

Анотація до уроку «Особливості музичної мови», для учнів 6 класу з музики, учитель Пасошнікова І. Г.
Робота складається з плану - конспекту уроку; опису ходу навчального заняття, флешкартів, картків з творчими завданнями, слайдів та музики з допомогою комп'ютера. Групова форма проведення уроку сприяє активізації пізнавальної діяльності учнів та формуванню у них умінь самостійної роботи, виконання творчого завдання, закріпленню вивченого матеріалу. В процесі роботи відбувається зміна діяльності - проведення опитування, робота в групах, розв’язання творчих завдань. В кінці уроку підведення підсумків уроку, аналіз результатів, рефлексія учнів. Нові технології допомагають яскравіше, зрозуміліше, емоційніше, видовищною сприймати зміст уроку, а значить враження, знання, вміння, навички повинні міцніше і на довше зберігатися в пам'яті. Досягається головна мета – розвиток творчих здібностей, розумових процесів, високих душевних і емоційних переживань, духовний зріст учнів.


Тема уроку: «Особливості музичної мови».


Мета: показати можливості мистецтва як засобу спілкування між людьми. Розвивати уміння змістовно і лаконічно викладати свої думки про мистецтво, вміти “вжитися” в художній образ. Виховувати естетичний смак, почуття прекрасного, кращі моральні якості в людині.

Завдання.
1. Ознайомити учнів із фактами глибокого впливу музики на людей на прикладі опери К. Глюка «Орфей», підвести до розуміння можливості формування кращих людських якостей за допомогою музики, познайомити учнів з творчістю К. Глюка, давньогрецьким міфом «Орфей і Еврідіка», з інтонаційно-образним розвитком опери К. В. Глюка «Орфей», з особливістю музичної мови. Пробудити інтерес до легенд і міфів Стародавньої Греції, показати взаємозв'язок з різними видами мистецтва.
2.Развивать вокально - хорові навички, музичну пам'ять, уяву, асоціативне мислення, вміння порівнювати, співставляти.
3.Сприяти позитивному ставленню до мистецтва, виконавчої та слухової культури, людяності, доброті, любові.

Музичний матеріал: К. Глюк. Опера «Орфей», Ю. Рожков «Мелодія».
Наочні посібники: портрети композиторів, ілюстрації музичного твору.
Обладнання: магнітофон, диски, слайди, флешкарти.
Тип уроку: урок поглиблення і розширення теми.
Форма проведення:

Хід уроку:
Музика - це найсильніший вид магії.
Мерилін Менсон.
1. Організаційний момент..
1. Вхід у клас. Музичне вітання.

2. Актуалізація знань.
Чому музика хвилює і зворушує?
Чому саме з музикою пов'язують люди свої уявлення про прекрасне?
Тисячі років існує музика на землі, і тисячі років люди знову і знову намагаються відповісти на ці запитання. Люди коли бажають висловити вищу красу світу, говорять: «музика природи», «музика душі».

Есть внутренняя музыка души…она как память о полузабытом,
Она как дальний шум. Не заглуши её с годами, буднями и бытом!
Она таится в глубине, светя порой в случайном слове, в слабом жесте.
Её имеют многие. Дитя лишь обладает ею в совершенстве.

Ми переконуємося з вами в тому, що музика має чарівну силу впливу на все живе.
А які вам відомі казки, перекази, розповіді про чарівну силу музики?
(К. Паустовський «Кошик з ялиновими шишками», оповідання «Старий кухар» українська народна казка «Чарівна скрипка», грузинська народна казка «Чонгуріст» та ін.. ).

Музика є мовою, але особливий. Цій мові треба вчитися. Мова музики складається зі звуків, що звуки сплітаються в мотиви, інтонації, мелодії і створюють в уяві людей різноманітні картини. Музика по-різному здатна впливати на людей, викликати безліч відтінків почуттів, настроїв. Вона несе надію і порятунок. Звеличує любов і оплакує загиблих. Люди завжди знали цю божественну силу музики. Не випадково, ще за часів глибокої давнини, вони склали міф про Орфея - легендарному прабатьків співаків і музикантів. Голос Орфея, підкоряв не тільки людей і природу, але навіть богів. Яким був його голос, як звучала його ліра, - цього ми, на жаль, не почуємо ніколи, історія назавжди забрала живу музику Орфея. Вона залишилася тільки в давньому переказі, безсмертному пам'ятнику літератури, що отримав назву «Міф про Орфея», який дійшов до нас завдяки Публію Вергілій Марон (15 жовтня 70 рік до н. е., Андес поблизу Мантуї - 21 вересня 19 рік до н. е., Брундізій) - національному поетові Стародавнього Риму, автора «Енеїди». У другій поемі Вергілія «Георгиках», книзі 4, описаний міф про «Орфея і Єврідіку».

3. Оголошення теми уроку.
Сьогодні ми з вами поговоримо про давньогрецький міф «Орфей і Еврідіка», про творчість К. Глюка і його оперу «Орфей», про особливості музичної мови, про засоби музичної виразності, за допомогою яких композитор розкриває художній образ у своїх творах, про силу музики і любові, що змусила героя спуститися у пекло за коханою дружиною.
Отже, тема нашого уроку «Особливості музичної мови».

4. Вивчення нового матеріалу.
Орфей - син фракійського річкового бога Еагра і музи Калліопи. Він не здійснював подвигів, подібних тим, які прославили Персея або Геракла, але дії його безсмертні, так само як безсмертна його слава. Мати обдарувала Орфея даром пісні і поезії. Аполлон подарував Орфею ліру, а музи навчили його грати на ній, та так, що під звуки його ліри рухалися навіть дерева і скелі.
Давайте згадаємо міф про «Орфея і Еврідіку».

5.Робота в групах. Клас ділиться на 2 групи.
Завдання - 1: назвати героїв міфа, царства Аїд. За правильну відповідь одного з членів команди, групі дається нотка.
1. Еврідіка - дружина Орфея.
2. Харон - перевізник душ померлих у царство Аїда.
3. Стікс - священна річка, з якою перевозили душі померлих.
4. Аїд - владика царства мертвих, схиливши на груди голову.
5. Персефона - дружина Аїда, дочка Деметри - богині землеробства.
6. Гермес - посланник богів - провідник душ померлих у царство Аїда.
7. Данаїди - дочки царя Даная, повинні наповнювати водою величезну посудину, що не має дна. Вони забули про свою бездонну посудину зачаровані співом.
8. Тантал - Боги пили і їли чудову їжу - амброзію і нектар, вона допомагала зберігати вічну молодість, силу і здоров'я. Тантал хотів викрасти їх зі столу богів і принести на землю людям. Боги жорстоко покарали Танталу. Він був кинутий в пекло і там піддана страшним мукам. Посеред розкішного саду, стоячи по горло у воді, він помирав від голоду і спраги. Тільки він відкривав рот, щоб напитися, як вода зникала; тільки простягав руку до плодів - гілка відсторонялася від нього. Він забув, що мучать його голод і спрагу, слухав Орфея.
9. Ерінії - богині помсти. В римській міфології їм відповідають фурії.
10. Сізіф - будівельник і цар Корінфа, після смерті (в Аїді) засуджений богами викочувати на гору важкий камінь.
11. Гермес - бог торгівлі, прибутку, розумності,покровитедь пастухів і подорожніх; покровитель магії, алхімії і астрології. Посланець богів і провідник душ померлих у підземне царство Аїда.
12. Кербер - породження Тифона і Єхидни. Кербер охороняв вихід з царства мертвих Аїда, не дозволяючи померлим повертатися у світ живих.

6. Завдання - 2. Кожна з 2-х груп отримує картки з ілюстраціями художника
В. Батакова до міфу «Орфей і Еврідіка» і готується відповідати протягом 3 хвилин. Розкладіть картки за змістом, складіть текст. За правильну відповідь команди дається нотка.
Презентація (кожна група зачитує підібраний до ілюстрацій текст і порівнює з текстом на слайдах).

Знаменитий міф привів нас до знаменитої опери.
Теми Орфея присвячено багато творів мистецтва. У кожного з них своє бачення цієї історії. На сюжет «Орфея» створено понад 50 опер. Однією з найбільш видатних є опера К.В.Глюка «Орфей».
Глюк Христофор Віллібальд - німецький композитор, оперний реформатор, один з найбільших майстрів епохи класицизму.
Опера «Орфей» була створена у 1762 р. на сюжет грецького міфу про «Орфея і Еврідіку».
Опера поклала початок «оперної реформи» Глюка, спрямованої на досягнення злиття музики і драми і підпорядкування музичного розвитку драматичного. Композитор замінив маловиразні речитативи на мелодизовані речитативи у супроводі оркестру; ввів хор у розвиток драматичної дії (це наблизило його твір до взірців давньогрецького театру). Відмовився також від зайвої віртуозності вокальних партій, спростив занадто заплутаний сюжет. Оце і стало початком здійснення ним оперної реформи, яку вважають найрадикальнішою в історії музики.

Існує 2 редакції: віденська, версію лібрето написав Раньєрі де Кальцабіджі на італійській мові. Прем'єра опери Відбулася 5 жовтня 1762 року в «Бургтеатр».
Парізька в 1774 р (на французькій мові). Паризька версія була доповнена балетними сценами і арією Орфея, завершальній 1 дію. Відмінність між цими редакціями в тому, що заголовна партія у віденській редакції була написана для альта, в паризькій редакції для тенора.
Питання групами: Який голос жіночий - альт або тенор? (за правильну відповідь отримують нотку).
В даний час ця опера відома у змішаній редакції Берліоза, що поставив її в паризькому Ліричному театрі у 1859р., де партія Орфея призначена для співачці Поліні Віардо - Гарсіа (альта, меццо-сопрано або контральто).
Опера складається з 3 дій, що утворюють логічний і стрункий по драматизації сценарій. У 1 дії Орфей разом зі своїми друзями - пастухами і пастушками - оплакує померлу Еврідіку і за порадою Зевса спускається в пекло на пошуки дружини. У 2 дії Орфей, пом'якшивши своїм співом гнів духів підземного світу, проходить в Елізіум і знаходить Еврідіку. У 3 дії він виводить Еврідіку з пекла, але, не витримавши випробування і, глянувши на неї, знову її втрачає.
«Скарга Еврідіки» - один з кращих фрагментів опери - передає її печаль розлуки з життям, природою, коханим чоловіком. За своїм характером ця музика близька арії, тільки співається вона не голосом, а інструментом.

2.Интерпретация «Мелодії» з опери «Орфей і Еврідіка» К. Глюка.
Мозковий штурм. Вибрати характер, підібрати все, що відноситься до слова.



веселий

Настрій характер

сумний

урочистий



героїчний



задумливий


Визначте особливості музичної мови, засоби музичної виразності (мелодія, темп, тембр, лад, динаміка).
Аналіз музичного твору (мелодія звучить досить тихо, спокійно,натхненно, у високому регістрі. Мінор. Мірно пульсуючий ритм супроводу).
1. Скажіть яке місце займає в музиці тембр (велике).
2.Який інструмент виконує «Мелодію» К. Глюка? (флейта).
Завдяки багатющим тембральних барв інструменту, граючи на ньому можна зобразити і дзюрчання струмочка і спів птахів і шелест вітру і холодне світло Місяця.
Маленькая сказочная флейта, тоненькая дудочка – тростинка
Ласковым дыханием согрета нежным звуком чудо – паутинка.
Что же с твоим пением сравнится? Так звенит простор – светло, безбрежно,
Так щебечет утренняя птица – солнечно, и радостно, и нежно.
Так звучит мелодия простая полная тепла, тоски и ласки.
Так прозрачны звуки – те, что тают в хрупких снах хрустальной, зимней сказки.

Звуки флейти гіпнотизували змій і вони ставали абсолютно нешкідливі, а Ангели і Херувими завжди зображені на барельєфах, картинах і в скульптурі з флейтами.
Про цілющий вплив флейти на організм людини пише Рушель Блаво у своїй книзі «Новий шлях до самозцілення». Давайте згадаємо походження цього інструменту.

Міф про флейту Пана
(розповідь учнів).
Появі флейти Пана (стародавній багато ствольною поздовжньої флейти), яка згадується в "Іліаді" Гомера (пісня 10, вірш 13) супроводжує чудовий і сумний міф про бога лісів і полів Пане, покровителя пастухів (його часто зображували граючим на багатоствольною флейті). Флейта Пана - загальна назва багато ствольних флейт. Згідно з міфом, німфа Сірінкс, рятуючись від переслідувань закоханого Пана, звернулася за допомогою до річкового бога, котрий перетворив її в річковий очерет і невтішний Пан, щоб ніколи не розлучатися і завжди чути голос коханої німфи Сірінкс, зробив з цього очерету флейту і завжди носив її з собою, граючи на ній в хвилини смутку.
Перші археологічні знахідки флейти датуються 35 - 40 тисяч років до нашої ери, таким чином флейта є одним з найдавніших музичних інструментів. Поздовжня флейта була відома в Єгипті ще п'ять тисяч років тому, і вона залишається основним духовим інструментом на всьому Близькому Сході. Поперечна флейта з 5-6 пальцевими отворами була відома в Китаї щонайменше 3 тисячі років тому, а в Індії і Японії - більше двох тисяч років тому.
Основний чи можна сказати класичний вид флейт-поперечна флейта.

В руках у ліра Орфея або кіфара. Міф (розповідь учнів).
Пан пишався своєю грою на флейті. Одного разу він викликав самого Аполлона на змагання. Це було на схилах гори Тмолу. Суддею був бог цієї гори. В пурпурному плащі, з золотою кіфарою в руках і в лавровому вінку з'явився Аполлон на змагання. Пан перший почав змагання. Пролунали прості звуки його пастушої сопілки, ніжно неслись вони по схилах Тмолу. Скінчив Пан. Коли замовкли відгомін його сопілки, Аполлон вдарив по золотих струнах своєї кіфари. Полилися величні звуки божественної музики. Усі стояли навкруги, як зачаровані, слухали музику Аполлона. Урочисто лунали золоті струни кіфари, вся природа поринула у глибоку мовчанку, і серед тиші широкою хвилею лилася мелодія, сповнена дивовижної краси. Скінчив Аполлон; завмерли останні звуки його кіфари. Бог гори Тмолу присудив Аполлону перемогу.

Ліра -- прародителька багатьох струнних інструментів, але до нашого часу вона дожила лише у своїх зображеннях. Класичний тип скрипки виник на рубежі 16-17 ст. одночасно в Італії та Франції. Загальна улюблениця не могла похвалитися солідною багатовікової родоводу. Вона виявилася молода, всього тисяча років. Куди їй було до тієї ж флейти, на якій ще в часи Древньої Греції любив грати один з великих богів давньогрецького пантеону - козлоногий Пан. Перші предки скрипки з'явилися в Європі тільки в 10 столітті н.е. Це були фідель і ребек.
Здавалось, то просто утіха: маленький смичок, струни - жили,
Корпус з сосни чи горіха напружені руки зробили.
Простий інструмент дерев
яний - а як заспіва він чудово!
І так полюбили слов
яни його щиросердну розмову!
А потім він світом полинув – співав, і сміявся, і плакав:
то в бідних селянських хатинах, то в сяючих панських палацах.
А майстер трудивсь. Дерев
яний острумок складав завитком,
І струни співали слухняно під довгим гладеньким смичком.
Прості наполегливі руки заклали в ту щиру розмову
Живі і зворушливі звуки так схожі на голос, на мову.
за пісню співучу, мінливу, що ллється то плавно, то стрімко,
Звучить цей інструмент шанобливо: «Ваша Величносте Скрипко!»

7. Метод порівняння.
Давайте послухаємо, як звучить «Мелодія» у виконанні скрипки.

3.Интерпретация «Мелодії» з опери «Орфей і Еврідіка» К. Глюка у виконанні скрипки.
Чи змінилася мелодія? Стала вона звучати по - іншому? (відповіді учнів).

Міф «Орфей і Еврідіка» закінчується трагічно, я думаю вам буде цікаво дізнатися, чим же закінчилася опера К. В. Глюка.
Орфей сміливо спустився в Аїд (царство мертвих) в надії повернути Еврідіку.му. Еврідіка йшла по вузькому проходу, за звуками ліри. Вже побачивши сонячне світло, Орфей озирнувся, щоб переконатися, що Еврідіка йде за ним, і в ту ж мить Еврідіка мляво падає на землю. Жах, що охопив Орфея не має меж, він теж хоче померти, піти у царство мертвих слідом за коханою. В цей час з'являється Амур і повертає Еврідіку до життя. Любов торжествує над смертю.

Групи складають синквейни.
1 група. 2 група.
Орфей. Музика

8. Підсумки роботи в групах.

Сюжет цього міфа також надихав митців, давайте подивимось зображення Орфея в різних видах мистецтва. Показ слайдів.

4. Інтерпретація вокально - хорової роботи.
Вправа на дихання. Розпівування з мюзкла Р. Роджерса «Звуки музики».
Ю. Рожков «Музика». Робота над легкістю виконання, художнім образом пісні.

Підсумок уроку.
З допомогою різних видів мистецтва: літератури, музики, образотворчого мистецтва ми переконалися, яке це зворушливе і сильне почуття – любов. Любов – почуття глибокої сердечної прихильності, прив’язаності до кого-, чого-небудь. Любов можна впливати на своє життя, на обставини життя інших людей, на весь оточуючий світ,може перетворювати зло у добро, створювати рай на землі. Світ врятується тими, хто вміє використовувати силу любові. Свою силу любові Орфей показав за допомогою музики. Він кинув виклик долі і за допомогою музики виграв, тому що перед її силою відступила навіть смерть. Музика - це найсильніший вид магії.


Рефлексія.
На картках діти пишуть враження про урок:
- Я дізнався...
- Мені сподобалося...
- Я навчився...

Схожі:

Тема. Музичний плин до Батьківщини
...
Конспект уроку музики у 3 класі Тема. Зимові візерунки
Узагальнити вивчений матеріал з тем «Ударні інструменти»”, Духові інструменти”, закріпити знання про елементи музичної мови, музичні...
З. В. Надьон-Калюжка, вчитель іноземної мови
В статті конкретизована мета навчання іноземним мовам, наведені основні особливості уроку іноземної мови на початковому етапі навчання,...
УПРАВЛІННЯ КУЛЬТУРИ ТА ТУРИЗМУ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ ДОНЕЦЬКА...
БЕНЕФІС Народної артистки України, професора Донецької державної музичної академії ім. С. С. Прокоф’єва
Уроку
Мелодія, лад, гармонія як засоби музичної виразності, їх роль у створенні музичного образу
Уроку №15 10 клас Тема уроку : Духовна музика
Століттями духовну музику писали кращі представники музичної культури. Виконання багатоголосного твору багатоголосним хором викликає...
Гурток акробатики та музичної ритміки
Нашу школу не можна уявити без діяльності гуртка акробатики та музичної ритміки. Це візитна картка Старобабанівської загальноосвітньої...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Уроку: • узагальнити і систематизувати знання учнів про дієслово як частину мови
Сьогодні у нас незвичайний урок української мови. Я запрошую вас у подорож до чарівної, неймовірної, яскравої Галактики – Мова, до...
Уроку
Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка