Тема. Музичний плин до Батьківщини


Скачати 88.08 Kb.
НазваТема. Музичний плин до Батьківщини
Дата08.02.2014
Розмір88.08 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Музика > Урок
Урок музичного мистецтва в 6 класі

Тема. Музичний плин до Батьківщини.

Мета. Визначити особливості музичної мови обробки М.Леонтовича укр.нар.пісні «Щедрик»; формувати вокально-інтонаційні навички учнів.

Завдання уроку. Формувати вміння визначати особливості музичної мови твору; розвивати інтерес до хорової пісні та образне мислення учнів, їх чуттєво-емоційне сприйняття; виховувати любов до Батьківщини, кращі моральні якості.

Обладнання: магнітофон, запис музики на дисках, музичний інструмент фортепіано, портрети композиторів М.Леонтовича та А.Житкевича, ілюстрації, зошити-посібники.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу (поглиблення теми)

Епіграф:

Я кращого в світі нічого не знаю,

Ніж музика милого, рідного краю».

Микола Яскулко

Хід уроку

І. Організаційний етап уроку

- вхід учнів до класу під звучання української народної пісні «Щедрик»;

- музичне вітання «Добрий день».

ІІ. Актуалізація музичного досвіду учнів

  • Яка музика вітала вас, коли заходили до класу? (характер)

  • До якого жанру вона належить: пісня, танець чи марш?

- А які почуття у вас викликала ця мелодія?

А сьогодні ми поглибимо знання з теми «Музика як мова почуттів».

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Тема нашого уроку: «Музичний плин до Батьківщини». Ми будемо визначати музичну мову творів, які будуть звучати на уроці; формувати свої виконавські навички, збагачувати свій духовний світ за допомогою музики.

ІV. Мотивація музично-навчальної діяльності учнів

Діти, подивіться на дошку і прочитайте, будь ласка, слова Миколи Яскулка, А Оленка зачитає їх усім.

  • Як ви думаєте, чому саме ці слова обрано епіграфом?

«Я кращого в світі нічого не знаю, ніж музика милого, рідного краю».

Наш епіграф розкриває тему сьогоднішнього уроку. Адже тема Батьківщини, почуття любові до рідної землі, природи мови є невід’ємною частиною мелодійної української народної пісні. У цьому ми переконаємось, слухаючи музичний твір М.Леонтовича «Щедрик» і пісню А.Житкевича «Музика землі».

V. Робота над опрацюванням народної пісні «Щедрик» в обробці Миколи Дмитровича Леонтовича

1. Розповідь учителя.( під звуки дзюрчання струмка, на дошці – зображення струмка, річки, бурхливого потоку)

Уявіть собі маленький струмочок, ледве помітний у траві. Він усе більшає і більшає – аж ось перед вами широка річка. Спочатку ви чуєте лише дзюрчання струмочка, поступово шум води наростає і стає дедалі гучнішим, потік води збільшується і перетворюється у велику широко плинну могутню ріку з бурхливими порогами та водоспадами. Отак і український композитор Микола Леонтович брав маленьку просту народну мелодію і розгортав її в широку музичну картину з безліччю найрізноманітніших яскравих підголосків.

А про самого композитора розкажуть вам…..(учень)

2. Виступ учня.

Отримавши завдання, я дослідив творчість Миколи Леонтовича (1877-1921) класика української музики кінця ХІХ – початку ХХ ст. і водночас одного із фундаторів сучасної музичної культури, видатного українського композитора, диригента, педагога, збирача пісенного фольклору.

Народився композитор на Вінниччині. Народна пісня увійшла в серце малого Миколи з раннього дитинства і стала для нього зрозумілою і близькою, як рідна мова.

Він співав у церковному хорі, працював учителем співу, був диригентом хорових колективів, збирав і записував народні пісні.

Усе життя композитора можна назвати служінням пісні. Микола Леонтович створив понад 100 хорових обробок українських народних пісень, які стали «візитівкою» музичної України в усьому світі.

У них яскраво і самобутньо змальоване життя українського народу – його думи і надії, радість і біль.

Можливо, композитор створив би ще більше обробок народних пісень, якби його життя не обірвалось раптово і трагічно.

А я хочу поділитися інформацією про те, що:

Про життя і творчість Миколи Леонтовича написано багато книжок, йому присвячено безліч поезій. Відомий поет Павло Тичина писав про Леонтовича:

Мамонько, люблю я пісню

Про зозулю і про гай, -

Я просю тебе, ну, люба

Леонтовича співай!
Ти ж мені про нього вчора

Ой же як розповіла! –

Про калину й про малину,

Що у лузі розцвіла…
Що в той луг та у лужечок

Ти біжком і я біжком –

Леонтовича зустрінем

Над річкою бережком.

4. Розповідь учителя.

Спасибі. Отже, ви дізналися про композитора від своїх однокласників, а я їх доповню.

Миколу Леонтовича вважають основоположником нового напрямку української хорової музики. Він є майстром обробок українських народних пісень. Заслуговує на увагу його обробка української народної пісні «Щедрик», яку ми опрацюємо на уроці.

Старовинні новорічні щедрівки й колядки відображали ставлення наших предків до сил природи, намагання людей через слово, музику й символічну дію вплинути на них. У багатьох новорічних щедрівках радісну звістку приносить весняна пташка, найчастіше ластівочка або зозуленька.

Обробка народної пісні – щедрівки «Щедрик» - є тим зразком-шедевром, у якому Микола Леонтович з мелодії, що складається з 4-х звуків, розвив широку картину з новими звуковими барвами, застосувавши у ній класичний поліфонічний прийом остинато. (Остинато (італ. ostinato, от лат. obstinatus — завзятий, впертий) — прийом, заснований на багаторазовому повторенні в музичному творі будь-якої мелодичної або ритмічної фігури, гармонійного обороту, окремого звуку. Строго кажучи, остинато має являти собою точне повторення нот, хоча на практиці зустрічаються відхилення від цього правила.)

5. Музична ілюстрація 4-х звучного мотиву

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Послухайте, будь ласка, уважно щедрівку, аби потім дати відповіді на запитання.

6. Виконання щедрівки вчителем

Щедрик, щедрик, щедрівочка,

Прилетіла ластівочка,

Стала собі щебетати,

Господаря викликати:

«Вийди, вийди, господарю,

Подивися на кошару, -

Там овечки покотились,

А ягнички народились.

В тебе товар весь хороший,

Будеш мати мірку грошей,

Хоч не гроші, то полова,

В тебе жінка чорноброва»

Щедрик, щедрик, щедрівочка,

Прилетіла ластівочка.


  • Сподобалась?

В основу твору покладено українську щедрівку — пісню добрих побажань,

  • Скажіть, а коли виконуються щедрівки?

____________________________

Так, вони виконуються в період зимових свят на Щедрий вечір, свято Меланії 13 січня.

Про кого співається у пісні?

______________________________

У «Щедрику» співається про ластівку, яка прилетіла до господи провістити багатий рік для родини.

У цьому творі композитор демонструє високу техніку вокальної інструментовки. Заспівує «Щедрик» сопрано, потім вливаються альти, а згодом і вся хорова група. Мелодія пісні – це поспівка, що багато разів повторюється у різних голосах. Усе разом складає витончене, невимовно красиве звукове мереживо.

7. Слухання учнями народної пісні «Щедрик» в обробці Миколи Дмитровича Леонтовича.

  • Який характер має пісня?;

  • Яку роль у створенні пісенного музичного образу відіграють слова?

  • Як змінюється динаміка та хорова насиченість протягом виконання щедрівки?

Українська народна пісня «Щедрик» в обробці М.Леонтовича майже 100 років мандрує світом і звучить різними мовами, але її душа залишається українською.

Широко відоме використання пісні в наступних кінофільмах, добре відомих вам:

  • «Гаррі Поттер» (англ. Harry Potter);

  • «Сам удома 2: Загублений у Нью Йорку» (англ. HomeAlone 2: LostinNewYork), де хлопчик Кевін Мак Калістер влаштовує пастки на незграбних злодіїв Марва й Харі.

  • «Міцний горішок», де головний герой Брюс Уілліс постійно рятує людей від нападників.

Отже, як ви вже зрозуміли, ця мелодія має цілющий вплив на душу людини. Бо в усіх кінофільмах добро перемагає над злом.

А тепер послухайте ще раз щедрівку.

VІ. Слухання «Щедрик» в сучасній обробці (металіка)

  • Чи змінився характер виконання? Як саме?

Отже, давайте зробимо висновок про те, що ця пісня, пройшовши століття, основну мелодію не змінила, а лише отримала нову сучасну обробку.

VІІ. Розучування пісні А.Житкевича «Музика землі»

Тему Батьківщини, почуття любові до рідної землі, природи та мови продовжує пісня А.Житкевича «Музика землі».

Прослухайте пісню і визначте:

  • Який характер твору? (мелодія задушевна, лірична, ніжна, ласкава)

  • Якими засобами музичної виразності був переданий характер пісні?

  1. Виконання пісні вчителем

Послухай музику землі:

В ній запах трав і сонця ласка,

У синім небі журавлі,

А на долинах дивна казка.

Приспів:

Співає чисте джерело,

Навколо вквітчане барвінком,

І пісня людям на добро

Лунає радісно і дзвінко.

Послухай музику землі

І таємничу, і жадану.

Її акорди чарівні –

То звуки дивного органу.

Приспів:

Послухай музику землі.

Пізнай навколишню природу.

В ній ніжність наших матерів,

В ній сила вільного народу.

Приспів:

  • Чи відповідає настрій мелодичної лінії словам пісні «Музика землі»?

  • Що спільного між обробкою народної пісні М.Леонтовича «Щедрик» та піснею А.Житкевича «Музика землі»?




  1. Вокально-інтонаційні вправи (на основі гами До-Мажор).

  2. Виконання пісні під супровід ф-но

Співати її потрібно легко, з гордістю і почуттям любові до рідного краю, природи і Батьківщини.

  1. Виконання пісні під фонограму

VIIІ. Підсумок уроку

  • З якими музичними творами ви познайомилися на уроці?

  • Якій темі вони присвячені?

  • Що найбільше сподобалося вам на уроці?

Отже, ви всі на уроці були активними, багато виконали завдань, дізналися про нескінченну скарбницю музичного світу, тому і оцінки ваші красномовно про це говорять:

Виставлення оцінок (мотивувати разом з дітьми)

ІХ. Домашнє завдання

Вивчити пісню А.Житкевича «Музика землі». Скласти власний вірш, присвячений рідній землі, Батьківщині або знайти вірш, на цю тему.

На цьому урок закінчено. До побачення!!!

Х. Вихід учнів із класу під звучання української народної пісні «Щедрик»

Схожі:

Тема. Твір-опис предмета (квітки)
Обладнання: книга В. Сухомлинського «Чиста криниця», малюнки квітів, музичний супровід вальс Штрауса
Конкурс «Улюблена тема»
Обладнання: музичний супровід, портрет Т. Г. Шевченка, плакати з назвами конкурсів, великі картки з поняттями, які слід угадати,...
Урок №9 Тема: Історичні пісні
Обладнання: музичний інструмент, посібник-зошит 4 клас, фонохрестоматія 4 клас, ППЗ «Музичне мистецтво 4 клас», ноутбук, мультимедійний...
Проект Ліги старшокласників «Сім духовних святинь малої Батьківщини»
Батьківщини (надалі – проект) здійснюється під керівництвом Головного управління освіти і науки облдержадміністрації спільно з обласним...
ΔХ. Нижня пластина закріплена. Рідина в’язка і прилипає до обох пластин,...
Плин в’язкої рідини. Формула Пуазейля. Методи визначення коефіцієнта в’язкості
Інтегроване заняття
Матеріал: шапочки для драматизації, ширма, декорації, атрибути, музичний супровід
ТЕМА : «Наша шкільна родина»
МЕТА: Поглиблювати знання дітей про сім’ю,шкільну родину; виховувати шанобливе ставлення до батьків,вчителів, до Батьківщини; виховувати...
Музичний настрій зимових свят
Я і України, музичного мистецтва, української мови, трудового навчання в 2 класі
То незбагненна, часом дивна…
Обладнання: малюнки рослин-символів, костюми для учасників заходу, музичний супровід
Школи(спортивні,музичні,художні)
Риторика, логіка та комп'ютерні ігри. Гуртки: музичний, спортивної боротьби, хореографічний
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка