Навчальна програма з дисципліни «Фізична реабілітація, спортивна медицина» складена для студентів вищих медичних навчальних закладів України III-IV рівнів


Скачати 0.6 Mb.
Назва Навчальна програма з дисципліни «Фізична реабілітація, спортивна медицина» складена для студентів вищих медичних навчальних закладів України III-IV рівнів
Сторінка 1/4
Дата 17.05.2013
Розмір 0.6 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Медицина > Документи
  1   2   3   4




  1. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА


Навчальна програма з дисципліни «Фізична реабілітація, спортивна медицина» складена для студентів вищих медичних навчальних закладів України III-IV рівнів акредитації з напряму підготовки «Медицина» 1101, за спеціальностями 7.110101 «Лікувальна справа», 7.110104 «Педіатрія», 7.110105 «Медико-профілактична справа», відповідно до освітньо-кваліфікаційної характеристики (ОКХ) та освітньо-професійної програми (ОПП) підготовки фахівців, затверджених наказами МОН України від 16.04.03 № 239 і від 28.07.03 № 504, а також відповідно до нового навчального плану МОЗ України, який розроблено на принципах Європейської кредитно-трансферної системи (ECTS) та затверджено наказом МОЗ України від 19.10.2009 р., № 749.

Програма підготовлена у відповідності до «Рекомендацій щодо розроблення програм навчальних дисциплін» (Наказ МОЗ України від 12.10.2004 р., № 492).

Згідно з навчальним планом, вивчення дисципліни «Фізична реабілітація, спортивна медицина» на медичних факультетах здійснюється на 4-му році навчання. Програма розрахована на 60 годин (2 кредити), з яких 50 аудиторних годин та 10 годин самостійної роботи студентів (СРС).
Фізична реабілітація, спортивна медицина як навчальна дисципліна:

  • базується на вивченні студентами анатомії людини, медичної біології, медичної хімії, медичної та біологічної фізики, фізіології, патофізіології, гігієни та екології, фармакології, пропедевтики внутрішньої медицини, пропедевтики педіатрії й інтегрується з цими дисциплінами;

  • забезпечує послідовність та взаємозв’язок з внутрішньою медициною, хірургією, травматологією й ортопедією, неврологією, педіатрією, акушерством і гінекологією та іншими предметами навчального плану, що передбачає інтеграцію викладання з цими дисциплінами та формування умінь застосування знань з фізичної реабілітації і спортивної медицини в процесі подальшого навчання й у професійній діяльності;

  • навчає використовувати засоби фізичної культури й інші фізичні чинники в лікарський практиці для забезпечення профілактики захворювань, а також для більш швидкого відновлення здоров’я, якості життя і працездатності у хворих різноманітного профілю;

  • забезпечує попередження передпатологічних змін та патологічних станів, які виникають при нераціональному застосуванні фізичної активності.



Дисципліна «Фізична реабілітація, спортивна медицина» на сучасному етапі набуває все більшого значення для якісної всебічної підготовки майбутніх лікарів. Особливо з питань, що стосуються збереження і зміцнення здоров’я людей, покращення якості їх життя та забезпечення активного творчого довголіття шляхом оптимізації рухової активності, а також більш швидкого відновлення здоров’я і працездатності хворих різноманітного профілю за допомогою фізичної реабілітації.

Досвід впровадження оптимальної рухової активності в спосіб життя громадян економічно розвинутих країн світу та своєчасна, ефективна фізична реабілітація при захворюваннях, свідчать про можливості істотно зменшувати витрати держави на систему охорони здоров’я, ліки та звернення населення за повторною медичною допомогою.

У зв’язку із зазначеним засоби фізичної культури і спорту починають займати ведуче місце в системі превентивної медицини та відновного лікування. Проте найважливіша в соціальному плані профілактична й оздоровча функція фізичної культури і спорту, а також максимальний позитивний ефект при фізичній реабілітації, можуть бути досягнуті лише за умов раціональної системи занять фізичними вправами, що, в свою чергу, залежить від кваліфікованого медичного контролю за здоров’ям тих, хто займається. При цьому слід враховувати, що якщо медичний контроль за провідними спортсменами здійснюють в основному лікарсько-фізкультурні диспансери або центри спортивної медицини і лікувальної фізкультури, то медичне забезпечення в оздоровчій фізичній культурі, масовому спорті та при фізичній реабілітації покладено, перш за все, на лікувально-профілактичні установи за місцем проживання, праці чи навчання. Саме тому лікарі загальної практики, сімейні лікарі, педіатри, лікарі вузьких спеціальностей та інші фахівці повинні орієнтуватись в важливих питаннях, пов’язаних із допуском до занять фізичними вправами різних груп населення, володіти засобами й методами медичного (лікарського) контролю за тими, хто займається, знати показання та протипоказання до застосування сучасних засобів фізичної реабілітації при різних захворюваннях та ушкодженнях, мати уявлення про ускладнення і патологічні стани, що виникають при неадекватних фізичних навантаженнях, володіти методами їх своєчасної діагностики, профілактики та лікування.

В системі практичної охорони здоров’я спортивна медицина і фізична реабілітація на сьогоднішній день дві різни спеціальності. Проте, вони дуже тісно пов’язані між собою тим, що в їх основі застосування головного стимулюючого чинника життєдіяльності людини – фізичних вправ – для профілактики або лікування хвороб.

Спортивна медицина представляє собою клінічну дисципліну, яка вивчає позитивний та негативний вплив фізичних навантажень різної інтенсивності (від гіпо- до гіпердинамії) на організм здорової та хворої людини. Спортивна медицина сприяє раціональному використанню засобів фізичної культури і спорту для гармонійного розвитку людини, зміцнення її здоров'я, підвищення загальної і спеціальної працездатності, профілактики захворювань.

Метою вивчення дисципліни є формування у студентів вміння проводити медичне обстеження різних категорій населення для вирішення питань допуску до занять фізичними правами, визначення оптимальної дози фізичних навантажень та оцінки їх ефективності.

Основним розділом спортивної медицини є медичний (лікарський) контроль, який вивчає особливості фізичного розвитку, функціональних здібностей, рівня здоров’я та їх динаміку в процесі занять різними видами фізичних вправ: в оздоровчій фізичній культурі, самодіяльному масовому спорті та спорті вищих досягнень. До головних завдань медичного контролю відносяться: забезпечення допуску до занять фізичною культурою і спортом відповідно до існуючих медичних показань та протипоказань; вирішення питань спортивного відбору та спортивної орієнтації; здійснення систематичного медичного контролю за особами різного віку та статі (в тому числі дітьми, жінками, людьми похилого віку, ветеранами спорту) на всіх етапах оздоровчого та спортивного тренування; розробка та обґрунтування оптимальних рухових режимів для різних контингентів тих, хто займається; участь в плануванні, корекції та оптимізації навчально-тренувального процесу; визначення адекватності фізичних навантажень; розробка та впровадження ефективних методів відновлення і підвищення фізичної працездатності; своєчасна діагностика, лікування, реабілітація і профілактика відхилень у стані здоров’я, що виникають при нераціональних заняттях фізичними вправами; аналіз особливостей перебігу захворювань, травм і ушкоджень у спортсменів; медичне та санітарно-гігієнічне забезпечення навчально-тренувальних занять, спортивних змагань та спортивно-масових заходів, в т.ч. організація допінг-контролю; санітарно-просвітницька робота серед населення.
Фізична реабілітація є складовою частиною медичної та соціально-трудової реабілітації. Як самостійна галузь медичних знань вона вивчає теоретичні та методологічні основи раціонального застосування засобів фізичної культури й інших фізичних чинників у хворих різноманітного профілю для більш швидкого і успішного відновлення їх здоров’я, працездатності та якості життя, які були порушені внаслідок захворювань, травм або інших ушкоджень.

Метою вивчення дисципліни є набуття студентами знань про найбільш ефективні засоби фізичної культури й інші фізичні чинники, які використовуються для раннього повернення хворих та інвалідів до побутових і трудових процесів, а також для попередження або ліквідації ускладнень патологічного процесу.

На сучасному етапі в системі фізичної реабілітації хворих значне місце належить одному з найважливіших засобів фізичної реабілітації – лікувальній фізичній культурі. Лікувальна фізична культура (ЛФК) є методом активної, функціональної, патогенетичної й тренуючої терапії і відображає принципи активного відновного лікування, що знаходиться в повній відповідності з реабілітаційним напрямком у сучасній клінічній медицині. Недооцінка цього методу нерідко призводить до суттєвого збільшення термінів лікування, виникнення серйозних функціональних порушень, а інколи й до важких ускладнень, наслідком яких може бути інвалідізація хворих. Сучасна практика охорони здоров’я передбачає застосування фізичної реабілітації на всіх етапах відновного лікування (стаціонар, поліклінічне відділення, санаторно-курортне лікування). Фізичну реабілітацію проводять з урахуванням послідовності етапів реабілітації у відділеннях лікувальної фізкультури, центрах професійної реабілітації і в комбінованих (медичних та професійних) реабілітаційних центрах. Така схема відповідає розробкам Експертного комітету ВООЗ з питань реабілітації, а також міжнародним уявленням про побудову реабілітаційних центрів різного напрямку.
Все вищезазначене зобов’язує підвищити рівень викладання фізичної реабілітації та спортивної медицини під час підготовки лікарів на медичних факультетах у вищих медичних навчальних закладах України.
Організація навчального процесу здійснюється за кредитно-модульною системою. Програма дисципліни «Фізична реабілітація, спортивна медицина» структурована на 1 модуль, до складу якого входять блоки 2 змістовних модулів. Обсяг навчального навантаження студентів описаний у кредитах ECTS – залікових кредитах, які зараховуються студентам при успішному засвоєнні ними відповідного модуля (залікового кредиту).
Видами навчальних занять, згідно з навчальним планом, є:

а) лекції;

б) практичні заняття;

в) самостійна робота студентів (СРС).

Практичні заняття з розділів спортивної медицини проводяться на базі спеціалізованих навчальних кімнат та лабораторій профільних кафедр, в кабінетах спортивної медицини вузів або лікарсько-фізкультурних диспансерів. Практичні заняття з фізичної реабілітації доцільно проводити на клінічних базах, а також у відділеннях ЛФК, з демонстрацією хворих відповідно до тематики практичних занять, клінічним аналізом їх стану й призначенням відповідних засобів фізичної реабілітації. Кількість студентів в навчальній групі не повинна перевищувати 5-10 осіб.

Під час викладання фізичної реабілітації та спортивної медицини допускається внесення змін до навчальної програми у межах до 15%, залежно від організаційних та технічних можливостей профільних кафедр (курсів), проте в цілому повинен бути виконаний обсяг вимог з дисципліни згідно з кінцевими цілями ОКХ і ОПП за фахом підготовки та за навчальним планом.

Засвоєння тем та змістовних модулів контролюється на практичних заняттях. Рекомендується застосовувати такі засоби визначення рівня підготовки студентів: тестові завдання, індивідуальне та фронтальне усне опитування, розв’язування ситуаційних задач. Також викладачем перевіряється і оцінюється виконання самостійної роботи студентів та індивідуального завдання.
Для перевірки викладачами лікарсько-контрольної карти (форма № 061/о) та картки хворого, що лікується в кабінеті чи відділенні ЛФК або в реабілітаційному центрі (форма № 42/о), які прирівнюються до перевірки історії хвороби, відводиться по 0,5 годин на кожного студента.
Підсумковий контроль засвоєння модуля здійснюється після його завершення. Оцінка успішності студента з дисципліни є рейтинговою, виставляється за багатобальною шкалою та має визначення за системою ECTS й традиційною шкалою, прийнятою в Україні.

Структурований план підготовки з дисципліни

«Фізична реабілітація, спортивна медицина»

для студентів медичних факультетів


Структура навчальної дисципліни

Кількість годин, з них

Рік

навчання

Вид контролю

Всього годин/

кредитів

ECTS*

Аудиторних
СРС

лекцій

практичних занять

Модуль 1:

60 / 2,0

10

40

10

ІV




Змістовний модуль 1:


26


4


20


2





Поточний контроль теоретичних знань та практичних навичок

Тема 1

5

1

4







Тема 2

5

1

4







Тема 3

3




2

1




Тема 4

5

1

4







Тема 5

3

1

2







Тема 6

5




4

1




Змістовний модуль 2:


26


6


18


2




Тема 7

5

1

2

2




Тема 8

5

1

4







Тема 9

5

1

4







Тема 10

3

1

2







Тема 11

5

1

4







Тема 12

3

1

2







Індивідуальне завдання

4







4




Контроль виконання індивідуаль-ного завдання

Підсумковий контроль засвоєння дисципліни

4




2


2





Підсумковий модульний контроль
  1   2   3   4

Схожі:

РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
Програма з психіатрії та наркології для вищих медичних закладів освіти України ІІІ-ІУ рівнів акредитації складена для спеціальності...
Робоча Програма та методичні рекомендації з педагогічної практики...
Поло­ження про проведення практики студентами вищих навчальних закладів України, на підставі Програми педагогічної практики для педагогічних...
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ БАЗОВИЙ МЕДИЧНИЙ КОЛЕДЖ НАКАЗ
Про затвердження Положення про опорні ЦК вищих медичних (фармацевтичних) навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації МОЗ України...
«ЗАТВЕРДЖУЮ»: проректор з науково-педагогічної роботи член-кореспондент АМН україни
Робоча программа курсу за вибором з клінічної наркології для вищих медичних закладів освіти України ПМУ рівнів акредитації складена...
ПОЛОЖЕННЯ про I Спортивні ігри України з зимових видів спорту 2012...
Проведення змагань I Спортивних ігор України з зимових видів спорту 2012 року здійснює Комітет з фізичного виховання та спорту МОНМС...
ЗАТВЕРДЖУЮ
Типова навчальна програма нормативної дисципліни «Цивільний захист» для вищих навчальних закладів, затверджена заступником міністра...
Денна II III 18 18 III Маріуполь 2004р
Робоча програма складена на основі типової програми для студентів немовних спеціальностей
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
Медико-профілактична справа” 110105 напряму підготовки 1101 “Медицина”, бо вивчення психіатрії та наркології здійснюється впродовж...
Зміст контрольної роботи відповідає програмі з біології для студентів...
Кожен з варіантів включає 41 завдання низького, середнього, достатнього та високого рівнів
М. Тодики доктора юридичних і політичних наук, професора В. С. Журавського...
Затверджено Міністерством освіти і науки України як підручник для студентів вищих навчальних закладів
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка