Тема. Масштаб.
Мета. Узагальнити поняття учнів про масштаб, спираючись на раніше опрацьований матеріал з географії та математики;
розвивати мислення, увагу, пам'ять, пізнавальну активність, допитливість;
виховувати культуру розумової праці, колективізм, взаємодопомогу, любов до рідної землі.
Обладнання. Карта квіткового міста, карта зоряного неба, фрагменти відео про Незнайку, роздатковий матеріал до практичної роботи, картки самооцінки, ПЕОМ.
Тип уроку. Інтегрований з географії та математики.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель географії. Доброго дня!
Вчитель математики. У сусідові очі погляньте для початку
І побажайте один одному «Доброго ранку»!
Вчитель географії. Діти, сьогодні наш урок буде трішки незвичним, бо проведемо ми його разом із вчителем математики. І якраз сьогодні ви переконаєтесь у тому, що між природознавством і математикою є тісний зв'язок, а також без знання математики неможливо опанувати природознавство і вони допомагають людям на практиці.
Вчитель математики. Наш урок - підсумковий по темі «Масштаб».
І щоб у нас все було гаразд
Знання свої покажіть,
Теорію з практикою пов’яжіть.
Середнє арифметичне згадайте,
Усмішкою веселий настрій задайте.
А тому працюйте активно,
Реагуйте на все позитивно.
Ну а тепер на екран монітора погляньте:
Хто ж це там? Відгадайте!
(фрагмент відео «Незнайко у країні Чудес»)
ІІ. Актуалізація знань учнів.
Вчитель географії. Який же він, наш герой? (веселий, непосидючий, балакучий, хвалько).
Чи являєтесь ви такими ж хвальками?
Перевіримо разом із вами.
Дехто буде вголос відповідати,
А інші із сигнальними картками працювати.
Запитання. Вчитель географії
Що називається масштабом? це відношення довжини відрізка на плані та карті до його дійсної довжини на земній поверхні).
Які види масштабу знаєте? (числовий, іменований, лінійний).
Що являє собою числовий масштаб? (дріб, чисельник якого дорівнює одиниці, а знаменник – число, що показує, у скільки разів відстань на плані або карті менша за дійсну відстань на місцевості).
Як виражається іменований масштаб? (іменований масштаб виражається словами і цифрами, яка відстань на місцевості відповідає одному сантиметру на плані або карті. Так, числовий масштаб 1 : 2000, переведений у іменований, буде звучати так: «в 1 см – 20 м»)
Ви знаєте, що на планах і картах указують і лінійний масштаб. Як він представлений? (лінійний масштаб представлений у вигляді лінії, поділеної на рівні відрізки завдовжки в 1 сантиметрі).
Вчитель математики.
Що показує масштаб?
Що таке середнє арифметичне?
Як знайти середнє значення швидкості?
Як знайти суму чисел, якщо відомо їх кількість та середнє арифметичне?
Як знайти кількість чисел, ящо відомо їх суму та середнє арифметичне?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання. Розв’язування задач та вправ.
Вчитель математики.
Карта Квіткового міста перед вами лежить.
Відстань від будинку Незнайки до його друга Гуні знайдіть.
Масштаб карти врахуйте,
Використовуючи лінійку, працюйте.
Завдання треба виконати самостійно,
Не хвилюйтеся, спокійно.
2.
Одного разу Незнайко вночі по полю йшов
І шматок місячного каменя знайшов. (Фрагмент відео).
3.
Незнайко місячний камінь до Знайки у лабораторію доставив
і перед нами задачу поставив,
продовжуємо самостійно працювати.
Запевняю вас – не треба хвилюватись.
Задача. Розміри лабораторії Знайка прямокутної форми 24 м і 30 м. накресліть у зошиті план цієї лабораторії у масштабі 1:600. (Аналіз та оцінювання).
Із чарівного шматочка каменя все й почалося. (Фрагмент відео)
Ну що ж, наш Незнайко летить до Місяця, а ми тим часом підрахуємо, чи достатньо зерна на борту космічного корабля.
Колективна робота. Задача. На плані, масштаб якого дорівнює 1:100000, довжина прямокутної ділянки, яку планують засіяти жителі Квіткового міста, дорівнює 10 см, а ширина – 5 см. Скільки зерна потрібно, щоб засіяти цю ділянку, якщо на 1 га площі висівають 0,2 т насіння? (Аналіз та оцінювання).
ІУ. Практична робота.
Вчитель географії Наш Незнайко не був відмінником у школі,
І знання засвоював слабенько, поволі.
Ви йому допоможіть –
Практичну роботу зробіть.
Для того, щоб ви могли вільно користуватися масштабом, треба навчитися переводити числовий масштаб в іменований. Щоб це зробити, необхідно знаменник перевести із сантиметрів у метри, наприклад, якщо числовий масштаб 1:3000, це виглядає так – 3000 см: 100 = 30 м. потім слід указати, скільки метрів на земній поверхні відповідають 1 сантиметру на плані або карті. У результаті числовий масштаб 1:3000, переведений у іменований, буде виглядати таким чином «в 1 см – 30 м», де 30 м – цифра, що вказує на дійсну відстань, що відповідає 1 см на плані або карті, такі цифри називають величиною масштабу.
У разі, якщо у знаменнику буде цифра з більш ніж п’ятьма нулями, можна перевести цю цифру у кілометри. (в 1 км – 100000 см)
Виконання практичної роботи.
-
-
Числовий масштаб
|
Іменований масштаб
|
1:50000
|
В 1 см – 500 м
|
1:200000
|
В 1 см – 2000 м
|
1: 400000
|
В 1 см – 40 км
|
1:95000000
|
В 1 см – 950 км
|
Розв’язування задач.
Користуючись масштабом карти, визначте відстань:
Від Києва до Північного полюса;
Від Москви до екватора.
Яка ширина річки, якщо на плані місцевості (масштаб 1:1000) вона дорівнює 3 сантиметри? (30 метрів)
У. Робота з ПЕОМ (Фрагмент відео)
Робота в парах.
Вчитель математики. Діти, Незнайко нам помі довив, що корабель вийшов із-під контролю. Йому необхідно допомогти. А тому кожен із вас на деякий час бере керування на себе. Отже, займіть місце пілота. Відкрийте карту зоряного неба.
Завдання. Обчисліть відстань до найближчої планети, якщо відомо масштаб.
На панелі інструментів є кнопка «Масштаб» і панель, яка дає можливість вибрати варіант зміни розміру зображення, а саме: збільшення у 2 рази і т.д. Подумайте і дайте відповідь на запитання: Чи зміниться масштаб, якщо збільшити розміри у 2 рази?
Рухлива хвилинка.
Вчитель географії
Молодці! Поки ми знаходимося у відкритому космосі,
Втому із себе зніміть,
Рученьки, ніженьки розімніть.
Трішечки пострибайте
І зіроньку з неба дістаньте. (Музичний супровід).
УІ. Розв’язування вправ і задач на повторення.
Вчитель математики.
Незнайку ніколи не сиділося і не спалося,
А скільки історій цікавих із ним сталося. (Фрагмент відео).
Задача. Середня маса двох крокодилів становить 350 кг. Яка маса першого крокодила, якщо маса другого – 400 кг?
Наш Незнайко любить поїсти смачненьке,
І на десерт отримати солоденьке. (Фрагмент відео).
Отже, разом із Незнайком ми поласуємо цукерками…
Задача. Незнайко купив 2 кг цукерок одного виду по 15 грн за кг і 4 кг цукерок іншого виду. Середня ціна куплених цукерок становить 20 грн за кг. Скільки коштують цукерки другого виду? (Фрагмент відео).
УІІ. Підсумок уроку.
Вчитель географії.
Всі задачі ми вже розв’язали,
А Незнайко разом із Пончиком тим часом
До Місяця дістались.
І поки ракета приземляється,
Поглянемо, що ми маємо.
Заповніть карту сам оцінювання:
Прізвище та ім’я учня
|
Бали
|
Самостійна робота
|
|
Практична робота
|
|
Усна відповідь
|
|
Відповідь біля дошки
|
|
Середнє арифметичне
|
|
Вчитель математики.
Незнайко із Пончиком жителів міста привітали
І нам повідомлення надіслали.
Вам треба код розгадати
І інформацію прочитати.
Вправа «Прочитай закодоване послання». (Фрагмент відео).
Вчитель географії.
Ми нудьгу перемогли? (Так)
Незнайці допомогли? (Так)
Знання свої на практиці приміняйте.
І Землю свою найкращу – оберігайте.
Вчитель математики.
Будьте гарними, добрими, щирими,
Живіть у злагоді, щасті, мирі.
УІІІ. Домашнє завдання.
Виконати міні – проект, визначивши площу класної кімнати і зобразивши її, використовуючи масштаб.
Урок закінчено. До побачення!..
|