Активні методи групової роботи


Скачати 68.13 Kb.
Назва Активні методи групової роботи
Дата 02.11.2013
Розмір 68.13 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Математика > Документи
Активні методи групової роботи

Тренінг
Тренінг — це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем.

- Педагог, якого найчастіше називають тренером або фасилітато- ром (від ан&і. «/асіїііаіе» — полег­шувати, сприяти), не домінує, а тільки спрямовує діяльність групи.

На тренінгу використовуються активні методи групової роботи (приміром, рольові ігри, вправи на зняття м’язового напруження, пси­хологічних бар’єрів тощо). Вони подобаються дітям і створюють у них відчуття свята. Крім того, на тренінгу учні можуть навчитись і збагнути набагато більше, ніж під час класичного уроку.

Щоб реально вплинути на по­ведінку учнів, зміст тренінгу має:

• бути максимально наближе­ним до потреб і проблем учасників;

*враховувати рівень їхнього актуального розвитку й завдання найближчого розвитку;

• орієнтуватися на формування цінностей, знань, умінь і навичок, які складають основу поведінки;

•розглядати делікатні теми, які стосуються репродуктивного здоров’я і вживання психотропних речовин, не ізольовано, а в кон­тексті інших важливих проблем.
Методи, які забезпечують ак­тивну участь і взаємодію учасників одне з одним і з учителем (трене­ром) під час тренінгу:

Робота у групах, дискусії

Дискусії й обговорення можна проводити цілим класом. Але вони набагато ефективніші, коли про­водяться у групах, особливо, якщо клас великий, а час обмежений.

Групове обговорення макси­мально збільшує активність і вне­сок кожного. Дискусія допомагає кожному з’ясувати й уточнити свої уявлення, усвідомити власні по­чуття і ставлення.

Обговорення у групах дає мож­ливість більше дізнатись одне про одного, стимулює вільний обмін думками, збільшує вірогідність того, шо люди краще зрозуміють почуття і позиції інших, більше зважатимуть на них. Воно допо­магає учасникам розвивати навич­ки слухання, співпереживання, групової роботи, упевненості, адекватної поведінки й толерант­ності.

Для організації обговорення у групах тренер:

• Чітко формулює мету: вивчи­ти тему, обговорити ситуацію, про­блему, сформулювати запитання, запропонувати ідеї або власні варі­анти рішень, виконати проект, відрепетирувати сценку чи спосіб дії.

• Повідомляє, скільки часу відводиться на це завдання.

• Формує групи (з 2—6 осіб).

• Розміщує групи так, щоб учасники сиділи поруч і добре чули одне одного.

• Пропонує групам обрати протоколіста, який записуватиме варіанти і стежитиме за дотриман­ням правил, а після обговорення підіб’є підсумки.

Додаткові рекомендації щодо роботи з групами.

• Найкраще розпочати роботу з групами, які складаються із 2—4 осіб.

• Бажано не доручати учасни­кам формувати групи за власним бажанням, адже в такому разі обо­в’язково з’являться ображені діти. Формувати групи слід самостійно, причому стежити, шоб склад груїт якомога частіше мінявся.

• У деяких випадках і сенс формувати груми за ознакою стаїі.

• Потрібно підкреслити важ­ливість принципу «один за всіх і всі за одного». Усі члени групи мають зробити внесок у вирішен­ня поставленого завдання.

Інтерактивні презентації
Ця форма роботи зарекомен­дувала себе як альтернатива лек­ціям. Використання інтерактив­них презентацій потребує комп’­ютера із проектором.

За відсутності необхідного облад­нання можна використати наочні матеріали, відеофільми, слайди.

Відповіді на запитання й опи­тування думок

Ця форма роботи потребує від тренера делікатності й толерантного ставлення. Якщо тренер не сприй­матиме позитивно висловлювання учасників, це спонукає до зніякові­ння і припинення участі в обгово­ренні.

Мозкові штурми» (або «мозкові атаки»)

«Мозковий штурм» — це метод опитування, при якому прийма­ються будь-які відповіді учасників, що мають відношення до обгово­рюваного питання або теми.

На першому етапі учасники активно висувають будь-які ідеї щодо обговорюваної теми, ситуації або проблеми, навіть нереальні, відверто фантастичні й нелогічні. Головне завдання при цьому — кількість ідей, а не їх якість.

Забороняється оцінювати ви­сунуті ідеї. Кожна пропозиція приймається і записується на дошці або аркуші. .

Час для висунення ідей, як правило, обмежений. Після цьо­го «підводиться риска» і почи­нається другий етап, присвячений оцінюванню й обговоренню ідей, ранжуванню їх за рівнем значу­щості, поділу на групи тощо.

Переваги цього методу:

• дає змогу за короткий про­міжок часу зібрати максимальну кількість різних думок;

• залучає до участі в дискусіях усіх без винятку учасників; • активізує уяву і творчі мож­ливості учасників, допомагає їм відхилятись од стереотипних уяв­лень і стандартних схем;

• є цікавим початком для на­ступного обговорення у фупах.

Для організації «мозкового штурму» слід:

• сформулювати запитання, проблему чи ситуацію;

• повідомити, скільки часу відводиться для «генерації* ідей;

• обрати протоколіста;

• повідомити* що учасники можуть пропонувати будь-які ідеї;

• не обговорювати ідеї відразу;

• після «підведення риски* по­відомити чіткі критерії оцінювання;

• обробити спільно з учасни­ками перелік ідей: додати нові, прибрати ті, шо не стосуються теми, розподілити ідеї по катего­ріях, відібрати найкращі тощо.
Рольові ігри

Рольова гра — це неформальна постановка, під час якої учасники розігрують сценки або ситуації.

Під час рольової гри учасники діють не від власного імені, а де­монструють поведінку й висловлю­ють почуття умовного персонажа.

Дана форма роботи є ефектив­ним методом апробації нових мо­делей поведінки. Вона дає мож­ливість «приміряти» її на себе. Дія «під маскою» дає учасникам змо­гу сформувати власні уявлення про те, як можна вирішити схожу ситуацію в реальному житті.

Крім того, рольова гра допо­магає учасникові краще зрозумі­ти й висловити власні почуття, без остраху розкритись і бути висмія­ним. Це добра нагода для прак­тичного відпрацювання навичок у ситуаціях, близьких до реальності.

Щоб організувати рольову гру, потрібно:

• описати модельну ситуацію, яку треба інсценувати;

• розказати учасникам, як вони мають діяти або запропону­вати сценарій;

• викликати охочих або відібра­ти розкутих енергійних учасників, щоб продемонструвати цю сценку перед класом. Перебрати на себе одну з провідних ролей;

• використовувати допоміж­ний реквізит: капелюшки, картки з іменами, перуки, костюми, мас­ки тощо;

• після завершення обговорю­вати, що відбулося.
Аналіз історій і ситуацій
Це докладний розбір реальної чи вигаданої життєвої історії або ситуації. У ній з подробицями описано, що сталося в житті кон­кретної людини, групи людей, родини, школи чи громади. Це дає змогу учасникам проаналізувати й обговорити ситуації, із якими вони можуть зіткнутися в реаль­ному житті.

Перевага даного методу в тому, що учасники мають змогу експе­риментувати з «майже реальним життям» та апробовувати різні ва­ріанти поведінки в безпечних умо­вах, прогнозувати, «що з цього вийде*. Метод сприяє вироблен­ню навичок критичного мислен­ня, співпраці і прийняття рішень.

Дебати

Дебати — це організований процес формулювання й захисту власних позицій двома чи більше учасниками щодо проблеми. Мста дебатів — усебічно розглянути й обговорити проблему. Для прове­

дення дебатів спочатку форму­люється певна проблема чи питан­ня, приміром, «СНІД — це лихо чи провина людства?». Учасникам пропонується вибрати певну по­зицію з цієї проблеми. Далі, вони впродовж певного часу формулю­ють аргументи на захист своєї по­зиції й обирають спікера, який ви­ступатиме від імені групи. Спіке­ри обмінюються промовами, а після цього кожній із команд на­дається можливість спростувати аргументи опонентів.

Для організації дебатів важли­во дотримуватися наступних ре­комендацій:

• дозвольте учасникам обрати позицію на власний розсуд;

• якшо в однієї позиції заба­гато прихильників, попросіть ба­жаючих відстоювати протилежну думку або стати суддями;

• надайте учасникам час і можливість для вивчення пробле­ми, підготуйте для цього інфор­маційні матеріали;

• поясніть правила проведен­ня дебатів;

• уважно стежте за тим. щоб ніхто не домінував, намагаючися виступити за рахунок часу іншого;

• стежте за тим, щоб дебати не виходили за межі заданої теми;

• по завершенні дебатів підбийте підсумки й поясніть, шо аргументи обох сторін зробили рівноцінний внесок у з’ясування проблеми.
Інші методи
Науково-пошукові роботи, ви­конання проектів, творчі й мис­тецькі конкурси, публіцистичні ви­стави, відзначення міжнародного Дня боротьби зі СНІДом, Дня па­м’яті жертв СНІДу, концерти, пробіги, висадка дерев, проведений «круглих столів» та інші заходи, присвячені цій проблемі, привер­тають увагу громадськості й моти­вують молодь до активної участі у проекті. Подібна діяльність змінює громадську думку, створює сприят­ливе серсдовише для ефективного впровадження проекту, мотивує молодь, батьків, педагогічний ко­лектив, засоби масової інформації.



Схожі:

Тренінг підвищення самооцінки та успіху у житті
Програма кожного дня: методи групової тренінгової роботи та доцільність їх використання
Тема: Розробка групової операції обробки деталі на токарно-револьверному станку моделі 1В340Ф30
Мета роботи: здобути навики в розробці технологічних переходів складної багатоінструментальної операції для групової обробки деталі...
Урок геометрії у 7 класі Тема уроку
Обладнання: таблиця, рисунки до задач; роздатковий матеріал для парної роботи, групової роботи, тестової самостійної роботи, подачі...
ТЕОРІЯ ГРОШЕЙ І ГРОШОВОГО ОБІГУ Основні поняття та категорії Активні гроші
Активні гроші — гроші, які постійно використовуються в готівковому та безготівковому обігу
Конспект уроку математики в 5 класі з теми
Форми і методи роботи: ігрові методи, колективні форми роботи, індивідуальна самостійна робота учнів
ТЕМА. МОЯС І М ’ Я
ОБЛАДНАННЯ. Диференційні картки для розчитки,асоціативний кущ «Сім’я» на дошці та в дітей для групової роботи, завдання для парної...
Тема. Моя родина та друзі Підтема. Кожна людина унікальна
Обладнання. Підручник, картки для самостійної роботи, наочність, картки для групової роботи, картки
Біології та хімії Єлецька В.І., викладач електротехніки
Створити на тренінгу дружню атмосферу, надати можливість відпрацювання навичок комунікації і групової роботи
Календарно – тематичне планування курсу «Захисти себе від ВІЛ»
...
4. Активні елементи інтегральної оптики
До активних елементів інтегральної оптики відносять різного роду модулятори, дефлектори, перемикачі. Принцип дії їх практично один...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка