Додавання, віднімання, множення десяткових дробів. Сторінками математичної енциклопедії Мета


Скачати 71.47 Kb.
НазваДодавання, віднімання, множення десяткових дробів. Сторінками математичної енциклопедії Мета
Дата26.10.2013
Розмір71.47 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Математика > Документи
Тема. Додавання, віднімання, множення десяткових дробів.

Сторінками математичної енциклопедії

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про додавання, віднімання, формувати вміння переносити отримані знання в нові ситуації; розвивати вміння робити висновки; виховувати культуру математичного мислення; виховувати інтерес до математики, вміння цінувати працю вчених, їхні здобутки.

Тип уроку: узагальнення й систематизації знань.

Хід уроку

Найкращим пам’ятником генію є старанне вивчення його праць.

О. М. Крилов

І. Організаційний момент

IІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, епіграфу, завдань уроку.

Розповідь вчителя. Кожний день тисячі дітей сідають за шкільні парти, крок за кроком штурмують вершини країни знань. Для вас створені чудові умови: завжди вам допоможуть мудрі педагоги-наставники, до ваших послуг прекрасні бібліотеки з безліччю різноманітних книжок, глобальна мережа Інтернет. І всього декілька хвилин витрачається на вивчення нового закону, правила, формули. Інколи ви зовсім не задумуєтеся над тим, хто першим відкрив для вас ці горизонти науки, якою була їх доля. Тож сьогодні мені хотілося б разом з вами здійснити невелику подорож сторінками математичної енциклопедії, дізнатися про тих, чия праця створила це велике диво, ім’я якому – математика.

Можливо, шлях у далекі моря та океани не обов’язково починається з власного корабля, але дорога до математики завжди бере початок з самостійно розв’язаних прикладів і задач.

Завдання уроку:

  • узагальнити властивості десяткового дробу;

  • повторити правила додавання і віднімання десяткових дробів;

  • продовжити опрацьовувати правила множення десяткового дробу на розрядну одиницю, множення дробів.

ІІІ. Сторінка перша. Нікколо Тарталья – великий самоучка

Я вчився кожного дня, кожну годину,

кожну хвилину та іншої долі я б не бажав.

Нікколо Тарталья

Розповідь вчителя. П’ятсот років тому у маленькому італійському місті Брешії жив бідний хлопчик. Батько його помер, коли синові виповнилося шість років. Тож маючи ще менших братів і сестер, маленький Нікколо вимушений був працювати і допомагати своїй родині. На той час в Італії точилась війна. Від неї страждали всі, особливо бідні сім’ї. Нікколо теж постраждав. Солдати покалічили його, розсікши обличчя шаблею. Після цього випадку хлопчик не міг вільно розмовляти і за це його прозвали Тарталья, тобто заїка.

Найбільш за все маленький Нікколо хотів вчитися. Школу він відвідував лише п'ятнадцять днів і за цей короткий час встиг вивчити алфавіт до літери К. Він не мав ні чим, ні на чому писати, бо книги і папір коштували в той час дуже дорого, тож у святкові та вихідні дні він йшов на кладовище, намагаючись прочитати написи на мармурових пам’ятниках.

Найдивовижніше те, що Нікколо не тільки самотужки вивчився читати і писати, а й став видатним математиком, а образливе прізвисько перетворилося в ім’я, яким і нині пишається Італія.

Відомий вчений Нікколо Тарталья в своїй роботі «Загальний трактат про число і міру» писав, що не можна стати хоч би яким математиком, не вміючи виконувати усні розрахунки..

1 завдання

Обчислити (усно):

  1. 0,9 – 0,6

  2. 2,4 - 1,4

  3. 1 – 0,7

  4. 0,1 + 0,9

  5. 2,6 – ( 1,6 + 0,7)

  6. ( 0,3 + 2,67) – 2,67

  7. 0,01 + 0,9 + 0,09

  8. ( 0,4 + 7,26 ) – 7,26

  9. ( 0,2 + 3,58) ∙ 0,1

Які закони додавання, віднімання доцільно використати для швидкого обчислення?

2 завдання

Доповнити приклади діями та числами так, щоб рівність була правильною(усно):

  1. 5,9 ……… = 3.4

  2. 12 ……… = 8,6

  3. 2,65 …….. = 26,5

  4. 6 …………= 11,4

  5. 13,4 …….. = 0,134

  6. 457 …….. = 0,01

3 завдання

Знайти пари рівних дробів(усно):

0,24; ; 3,76; 3,076; ; 0,024; 3; .

Які знання вам допомогли виконати ці вправи?

Які властивості десяткових дробів ми повторили?
ІV. Сторінка друга. Абу Рейхан Мухамед ібн-Ахмед ал-Біруні – мандрівник за знаннями

Арифметика – вхідна брама до храму наук, бо без її пізнання

ніхто на може зробити жодного кроку вперед до храму науки.

Біруні

Розповідь вчителя. Біруні – це ім’я великого вченого середньовічного Сходу, що жив у Х столітті в місті Хорезмі ( тепер Біруні, сучасний Узбекистан). Син носильниці дров та водоноса завжди прагнув знань. Заробляючи собі на шматок хліба, він вбирав у себе перлини народної мудрості – поеми, легенди, казки. З часом йому заманулося на власні очі побачити країни та людей, про яких читав, чув перекази.. Заради цього він найнявся караванником. Під час своїх незчисленних подорожей він і зустрів свого спочатку вчителя, а потім і найкращого друга, видатного математика Сходу ібн-Ірака.

Біруні, відвідавши північні райони Індії, привіз на Схід індійське вчення про числа та дії над ними, чим започаткував створення арифметики – науки про числа.

Яку ж нагороду отримав за це вчений? Шах Махмуд наказав скинути Біруні з фортечної стіни, щоб не розповсюджував «поганську» науку. На щастя, учні врятували великого вченого від загибелі. Вони виклали під стіною лантухи з бавовною та сіном і вчитель тільки забився.

Я сподіваюся, що ви не будете наслідувати прикладу шаха Махмуда, що вважав за необхідне вивчати тільки свою культуру і свої звичаї. Я думаю, що необхідно знати вчених різних країн і народів. Адже, як сказав наш великий Кобзар Тарас Григорович Шевченко:
Учітесь, читайте,

І чужому научайтеся

Й свого не цурайтеся.

4 завдання. Гра « Де кома?»

Розставте коми так, щоб приклади були розв’язані правильно:

  1. 32 + 18 = 5

  2. 3 + 108 = 408

  3. 42 + 17 = 212

  4. 736 – 336 = 4

  5. 63 – 27 = 603

  6. 57 – 4 =17

  7. 210 ∙ 1=21

  8. 654 :10 = 654

  9. 1 ∙ 10 =1

5 завдання

Робота в парах. Вставте пропущені цифри:




6 завдання

Робота в парах. Розгадай кросворд:

  1. Число, що складається з чисельника і знаменника, розділених горизонтальною рис­кою. (Дріб)

  2. ...сотих, ...десятих, ...тисячних. (Розряд)

  3. Число 1000. (Тисяча)

  4. Рівність, що містить невідоме. (Рівняння)

  5. Знак, який відділяє цілу і дробову час­тини десяткового дробу. (Кома)

Отже, як виконується додавання і віднімання десяткових дробів?

V. Сторінка третя. Софія Ковалевська – королівна математичного царства

Рівняння – це золотий ключик,

що відчиняє всі математичні секрети.

Софія Ковалевська

У середині ХІХ століття в Москві в сім’ї старого генерала у відставці зростали дві веселі пустотливі дівчинки, яких частенько ставили в куток, щоб не дошкуляли своєму батькові.

Але через деякий час дорослі помітили, що менша донька іде сама в куток, захопивши із собою аркуш паперу та олівець. Здивованих батьків зацікавило, що ж там поробляла дівчинка.

З’ясувалося, що стіни кімнати, куди дівчаток відправляли на покарання були обклеєні сторінками підручника з математики і їхня дівчинка сама навчилася розв`язувати складні рівняння,

Пройшло небагато часу і ім’я цієї дівчинки знав увесь світ, а вже великий математик, літератор Софія Василівна Ковалевська сказала слова, що стали епіграфом до цієї сторінки нашої подорожі.

7 завдання

Розв’яжіть рівняння:

  1. х +2,56 = 4

  2. 19,7 – х = 6,232

  3. ( х - 13,216) – 24,83 = 5,17

  4. 0,8 – ( х – 0,326) = 0,495 (резерв)

Яку властивість ми використовуємо при відніманні та додаванні десяткового дробу до цілого числа?

VІ. Сторінка четверта. Джемшид ібн Масуд аль-Каши – зірка Сходу

Твори його численні, досконалі і гранично надійні.

Абу-л-Фарадж

Розповідь вчителя. Масуд – це ім’я великого вченого середньовічного Сходу, що працював у ХV столітті в Самаркандській астрономічній обсерваторії, заснованій прогресивним правителем Самарканда Улугбеком.

Масуд відкрив десяткові дроби, правила дій над якими описав у дуже цікавій книжці «Ключ до арифметики» (1427р.)

Засліплені релігією люди не розуміли значення титанічної праці вчених, які працювали в обсерваторії. У 1449 році вони зчинили погром, вбивши багатьох вчених, їхніх учнів та й самого правителя Улугбека.

За одними історичними даними, Улугбек був попереджений про замах на його життя, міг втекти з міста, врятуватися. Замість цього наказав зібрати праці свого вчителя Масуда та таємно вивезти їх в безпечне місце.

Так вдячний учень оцінив праці свого вчителя, заплативши за це власним життям.

Масуд вважав, що саме розв’язуючи практичні задачі, учні вчаться математики.

8 завдання

Розв’яжіть задачі:

  1. (Усно) Швидкість течії річки1,5км/год.На скільки швидкість катера за течією річки більша за швидкість проти течії?

  2. № 903, ст.218

З однієї станції в протилежних напрямках одночасно відійшли два поїзди. Один із них рухався зі швидкістю 63,4 км/год, а другий – 58,6 км/год. Яка відстань буде між ними через 9,3 год після початку руху?

Скількома способами можна розв’язати цю задачу?

Який більш раціональний?

9 завдання

Робота в парах. Скласти задачу за даною схемою:

68,8км/год 74,4км/год



5год

VІІ. Підсумок уроку.

Ми здійснили з вами невеличку подорож у часі.

Які властивості, правила дій над десятковими дробами ми повторили?

Імена яких вчених ви запам’ятали?

Сьогодні ми перегорнули тільки декілька сторінок історії цариці всіх наук - математики. Але скільки ще залишилося нерозгаданих, непрочитаних… Які ще імена, долі, поразки і перемоги стоять за кожною теоремою, правилом, алгоритмом розв’язування задач. Я сподіваюся, що ми ще неодноразово зазирнемо за лаштунки підручника і відкриємо для себе ще багато цікавого і незвичайного.

Математика – цариця всіх наук,

В життя вона нам перетворить мрії!

Та всім здобуткам, відкриттям усім

Ми перш за все завдячуєм людині.

VIIІ. Домашнє завдання

  1. Розв’язати складену задачу за схемою.

  2. Скласти кросворд використовуючи імена видатних математиків.




Схожі:

УРОК 88. ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ Мета
Мета. Встановити правила додавання і віднімання десяткових дробів; формувати вміння застосовувати ці знання при розв'язанні задач...
Урок-подорож з математики у 5 класі
Повторити правила додавання і віднімання десяткових дробів, правило множення десяткових дробів
УРОК 88 Тема. Додавання і віднімання десяткових дробів
Поняття про десятковий дріб. Порівняння, округлення, додавання і віднімання десяткових дробів
УРОК 89 Тема. Додавання і віднімання десяткових дробів
Поняття про десятковий дріб. Порівняння, округлення, додавання і віднімання десяткових дробів
План-конспект уроку на тему "Множення десяткових дробів" Тема. Множення...
Мета: навчити учнів виконувати множення десяткових дробів, а також розв’язувати задачі на використання десяткових дробів
Розв ’ язування вправ на всі дії з десятковими дробами
Повторити поняття десяткового дробу, додавання та віднімання, множення та ділення десяткових дробів
УРОК 91 Тема: Множення десяткових дробів. Мета: Закріплення навичок
Мета: Закріплення навичок виконання дії множення десяткових дробів; розвиток логічного мислення учнів
УРОК 80 Тема: Десятковий дріб. Читання і запис десяткових дробів
ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ. ДЕСЯТКОВІ ДРОБИ ТЕМА ДЕСЯТКОВІ ДРОБИ. ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ
УРОК 82 Тема: Порівняння десяткових дробів
ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ. ДЕСЯТКОВІ ДРОБИ ТЕМА ДЕСЯТКОВІ ДРОБИ. ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ
Урок №87 Тема. Додавання і віднімання десяткових дробів.( Урок подорож.)
Мета. Формувати вміння та навички учнів додавати і віднімати десяткові дроби, розвивати
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка