|
Скачати 254.88 Kb.
|
У процесі розв'язування задач учням доводиться виконувати ілюстративний рисунок, пояснювати хід розв'язування, обґрунтовувати певні математичні твердження і висновки, робити посилання на вивчені теореми, аксіоми, означення тощо, записувати відповідь. Головне, щоб у всьому була чіткість, лаконічність, щоб записи достатньо повно відображали математичну підготовку випускника. Найперша вимога — щоб за записами можна було зрозуміти хід розв'язування. Основні особливості геометричної задачі 1) Геометрична задача має неабияке значення в курсі геометрії:
2) Геометрична задача має багато спільних рис із алгебраїчними задачами, бо й вони вимагають відшукання функціонального зв'язку між величинами, вимагають логічного обміркування і застосування теоретичних тверджень до практичних питань. Разом з тим розв'язування геометричної задачі має й специфічні особливості, характерні лише для геометричних задач:
Другу особливість геометричної задачі становить рисунок, який у геометричній задачі відіграє надзвичайно важливу роль, конкретизуючи величини, дані в умові задачі, і допомагаючи учням дібрати потрібну для розв'язування задачі теорему. Розв'язуючи задачі, учень повинен:
Значення рисунка в процесі вивчення стереометрії У процесі вивчення шкільного курсу стереометрії просторові об'єкти доводиться зображувати на площині, тобто виконувати рисунки просторових фігур. Проте досі в шкільній практиці немає єдиного загальноприйнятого підходу в трактуванні цього питання. Більш того, багато вчителів приділяють цьому питанню мало уваги, вважаючи його другорядним. Немає єдиної думки і в питанні про те, що слід розуміти під рисунком просторової фігури, придатним з методичного погляду. Немає загальноприйнятих способів побудови цих рисунків. Кожному вчителеві відомо, яке велике значення під час викладання стереометрії мають рисунки просторових фігур. За допомогою таких рисунків в учнів створюється правильне просторове уявлення про вивчені геометричні форми. Наочний рисунок дає можливість учням правильно розв'язати задачу, зробити певні висновки щодо властивостей тих чи інших просторових об'єктів. У процесі вивчення стереометрії рисунок є одним із засобів засвоєння нового матеріалу, розвинення просторової уяви учнів, і через це дуже важливо навчити їх вільно і свідомо виконувати рисунки геометричних форм, ознайомити їх з ефективними способами виконання таких рисунків. Звичайно, рисунки в курсі стереометрії не можуть бути самоціллю — вони є тільки допоміжними засобами як на уроці, так і в процесі виконання учнями самостійних письмових робіт. У нарисній геометрії зображення просторових фігур є паралельною проекцією фігури на площину проекцій. Відповідно до цього важливо, щоб властивості фігури, які не змінюються за паралельного проектування, були правильно відображені на рисунку, а отже, зображення справді було проекцією оригіналу. За паралельного проектування:
Отже, під час зображення просторових фігур важливо, щоб зберігалися властивості паралельного проектування. Наприклад, під час зображення кола, вписаного в правильний трикутник, важливо, щоб у просторовому рисунку еліпс точками дотику ділив кожну зі сторін трикутника навпіл. Паралельне проектування можна розглядати також як геометричне перетворення з деякими інваріантами, найважливішими з яких є:
Зображення просторових фігур мають бути не тільки правильними, але й наочними і створювати в учнів правильні зорові уявлення про зображувані просторові об'єкти. Фактор наочності в зображенні геометричних форм має першочергове значення. У стереометрії вивчають такі фігури, в яких не всі точки розміщені в одній площині. Під час зображення просторових фігур учні зустрічаються з труднощами. Суттєва відмінність стереометрії від планіметрії полягає в тому, що тут йдеться про тривимірний простір, а зображати фігури цього простору на площинних рисунках не можна без спотворень. Під час вивчення планіметрії, говорячи про прямий кут, учні креслять кут 90°; розповідаючи про рівносторонній трикутник — креслять трикутник з рівними сторонами. У стереометрії гострий кут на рисунку може бути прямим і навіть тупим, а перетинні прямі на рисунку можуть не перетинатись. Саме з цієї причини багато учнів припускаються помилок, виконуючи рисунок до задачі, не можуть у процесі її розв'язування використовувати теореми та аксіоми планіметрії. Щоб полегшити учням використання теоретичного матеріалу під час розв'язування стереометричних задач, доцільно елементи просторової фігури, які є плоскими фігурами, виносити на окремий рисунок. У ньому більш чітко спостережуються співвідношення окремих елементів фігури, виразніше асоціюються рисунок і потрібні для розв'язування задачі теореми. Треба пам'ятати, що під час розв'язування задачі рисунок може виконати позитивну роль тільки тоді, коли він буде правильно відображати і форму, і співвідношення тих геометричних об'єктів, які входять до складу задачі. Тільки правильно виконаний рисунок сприяє розвитку окоміру учня, привчає охоплювати співвідношення частин рисунка і тим допомагає йому розв'язати задачу. Невдало виконаний рисунок не тільки не допомагає учневі розв'язати задачу, а навпаки, перешкоджає в цій справі. Щоб рисунок став ефективним способом розв'язування геометричної задачі, в процесі його виконання повинні бути реалізовані вимоги:
Реалізувати ці вимоги допомагають правила побудови зображень геометричної фігури. Зображенням фігури (прообразу) називається яка-небудь фігура (образ), подібна паралельній проекції даної фігури на дану площину. Форма її зображення залежить від положення зображуваної фігури по відношенню до площини проекції, а також від вибору напряму проектування. Способи побудови зображуваної фігури визначені властивостями паралельного проектування. Рисунки до задачі Деяка частина стереометричних задач може виконуватись без рисунка. В окремих випадках можна зображати не всю просторову фігуру, а її осьовий переріз або одну з кількох секцій, або лінію перетину фігур. Замість кулі, вписаної в многогранник або описаної навколо нього, можна зображати коло великого круга, а в деяких випадках — тільки центр і окремі точки її поверхні. Якщо, наприклад, в циліндр вписано правильну шестикутну призму і для розв'язування задачі використовується лише частина вписаної фігури, то можна показати лише частину вписаної призми, але пояснити, як цю фігуру вписують з усіма контрольними моментами. У зошитах бажано, щоб учні виконували рисунки олівцем. Це пов'язано з тим, що під час відображення умови задачі і додаткових побудов може виникнути ситуація, коли збігаються окремі відрізки чи, наприклад, розташування висоти фігури чи її основи на рисунку не відповідає умові задачі, що з'ясовується вже в процесі розв'язання. Тоді такий рисунок уже не можна виправити. Буквені позначення на рисунку роблять пастою. Букви і цифри на рисунку слід писати так, щоб вони не перетинали ліній. Рисунок краще виконувати по центру, а під ним записувати умову і розв'язання. Якщо необхідно винести частину рисунка, то краще зображати його поряд з першим. Нумерувати — рис. 1, а винесену частину рис. 1.1. При цьому буквені позначення повинні бути ідентичними. Якщо рисунок не відповідає умові задачі або, наприклад, не дотримано властивостей паралельного проектування при зображенні фігури та її. елементів, то оцінка знижується. Якщо в процесі розв'язування задачі учень припустився помилки на основному рисунку, наприклад центр описаного трикутника знаходиться поза межами трикутника, і це не вплинуло на результат, то за неможливості виправлення рисунка можна винести і цей трикутник окремим рисунком і чітко показати положення І центра. Розміри рисунка повинні бути від до довжини аркуша зошита: довжини аркуша — у випадку, якщо рисунок до задачі з планіметри, довжини аркуша — коли рисунок виконується до задач зі стереометрії. Числові величини чи параметри не потрібно наносити на рисунок, за винятком кутів, які можна позначати дугами і буквами грецького алфавіту чи цифрами. Рівні кути позначають однаковою цифрою або рівним числом дужок. У складних рисунках бажано поряд давати рисунки-виноски. У більшості простих задач рисунок можна виконувати від руки, але додержуючись правил паралельного проектування. До основної задачі рисунок виконується за допомогою креслярських інструментів, а до варіантів можна від руки, але правильно. Слід зазначити, що рисунок не обов'язковий атрибут кожної задачі, оскільки є чимало задач, під час розв'язування яких можна обійтися без нього. Це, як правило, задачі на 1—2 логічних кроки чи на безпосереднє використання формул. Задачі на комбінації тіл Особливий тип задач становлять задачі на комбінації тіл, наприклад многогранників (призми, піраміди) і тіл обертання (циліндра, конуса, кулі). Складність розв'язування їх полягає в поясненні взаємного розміщення елементів обох тіл, що входять у комбінації: висот, ребер, центра вписаного та описаного кіл і т. ін. | Інколи такі пояснення бувають досить громіздкими. У підручнику подається означення призми й піраміди, вписаних у циліндр і конус і описаних навколо них. Тому, пояснюючи хід розв'язування таких задач, потрібно спиратися на ці означення і можна не пояснювати факти, які є очевидними їх наслідками. З них випливають і означення циліндра (конуса), вписаного в призму (піраміду) і описаного навколо призми (конуса). Що стосується висот конуса й піраміди, то вони збігаються на підставі єдиності прямої, перпендикулярної до площини і проведеної через точку, що не лежить у площині. Очевидним є і те, що радіус вписаного в основу піраміди кола перпендикулярний до стороні многокутника, який лежить в основі піраміди, і є проекцією твірної конуса на площину основи. Значні труднощі виникають у процесі розв'язування задач на комбінацію кулі з многогранниками (призма, піраміда) і тілами обертання (циліндр, конус). У підручнику наведено лише означення многогранника, описаного навколо кулі (кулі, вписаної в многогранник), і многогранника, вписаного в кулю (кулі, описаної навколо многогранника). Ці означення слід доповнити такими: Під час-розв'язування задач на вписану й описану кулі головне — пояснити, де знаходиться її центр. Важливу роль у поясненні відіграє очевидний факт, який випливає з означень: центр кулі, вписаної в многогранник, рівновіддалений від усіх граней, тобто є точкою перетину півплощин, \ проведених через ребра двогранного кута, утвореного двома суміжними гранями, які ділять цей кут навпіл; центр кулі, описаної навколо многогранника, рівновіддалений від усіх його вершин, тобто є точкою перетину площин, проведених через середини ребер, перпендикулярно до них. Часто в поясненнях використовується теорема про переріз і кулі площиною, її центра, а також симетричність окремих геометричних тіл. Тому, наприклад, для комбінації кулі з круглими тілами доцільно розглядати не всю конструкцію, а лише її осьовий переріз, який може бути колом (кругом) із вписаним чи описаним многогранником. Крім цих випадків, можливі й інші комбінації геометричних фігур (призма і піраміда, півкуля і циліндр тощо). Як правило, взаємне розміщення геометричних тіл у таких комбінаціях задається умовою задачі. |
Урок №10 Тема. Розв'язування задач Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів щодо означень, властивостей та ознак різновидів паралелограма; вдосконалити вміння... |
Урок №45 Тема. Пряма пропорційна залежність. Розв'язування задач на пропорційний поділ Мета: продовжити роботу з формування вмінь складати пропорції для розв'язування задач на пряму пропорційну залежність величин; вдосконалювати... |
Урок гра з геометрії в 8 класі. Тема уроку «Подібність трикутників» в процесі розв’язування задач; розглянути застосування подібності трикутників для розв’язування практичних... |
Розв'язування прикладних задач У математиці задачі відіграють важливу роль. Iсторiя свідчить, що математика як наука виникла iз задач i розвивається в основному... |
9-й клас. ГЕОМЕТРІЯ Розв'язує трикутники. Застосовує алгоритми розв'язування трикутників до розв'язування прикладних задач |
Урок №60 Тема. Розв'язування задач Мета: сформувати уявлення в учнів про схему розв'язання текстових задач складанням квадратного рівняння; сформувати вміння застосовувати... |
Конспекти уроків Тема. Перпендикулярність прямої і площини. Розв’язування задач Методи уроку: розв’язування задач в гетерогрупах, в моногрупах, самостійна робота |
Урок №9 Тема. Розв'язування задач за допомогою рівнянь Мета: розширити знання про види задач, що розв'язуються складанням рівнянь, розширити спектр умінь щодо складання математичної моделі... |
УРОК 129. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ Мета Мета. Узагальнити знання учнів про відсотки та масштаб, завершити формування вмінь і навичок розв'язування задач на застосування... |
Урок №80 Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь Мета: відпрацювати навички застосування схеми розв'язання текстових задач на складання системи лінійних рівнянь із двома змінними... |