Моніторингові дослідження якості природничо-математичної освіти 8-класників


Скачати 45.31 Kb.
Назва Моніторингові дослідження якості природничо-математичної освіти 8-класників
Дата 30.03.2013
Розмір 45.31 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Математика > Документи
Моніторингові дослідження якості природничо-математичної освіти 8-класників
У травні 2005 року спільно з Академією педагогічних наук України та Центром тестових технологій були проведені моніторингові дослідження якості початкової освіти учнів 4-х класів та навчальних досягнень учнів 8-х класів з природничо–математичних дисциплін в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Київській, Львівській, Одеській, Харківській областях та місті Києві.

В основній школі була проведена апробація моніторингових матеріалів міжнародного порівняльного дослідження якості природничо-математичної освіти за методикою міжнародного обстеження TIMSS. Це дозволило створити передумови для участі України у міжнародних порівняльних дослідженнях якості освіти та виявити стан навчальних досягнень учнів з використанням інструменту міжнародного дослідження для учнів 8-го класу.


Оскільки для моніторингового дослідження використовувалися тестові завдання міжнародного дослідження TIMSS, то зміст запропонованих учням завдань був пов’язаний з матеріалом шести тем, що входять до змісту програм з математики більшості країн - учасниць дослідження TIMSS: ”Дроби і поняття числа”, “Пропорційність”, “Алгебра”, “ Геометрія “, “Вимірювання”, “Аналіз даних”.

Тема ”Дроби і поняття числа” містить матеріал, який традиційно вивчається у курсі арифметики: натуральні числа, звичайні дроби (поняття дробу, дії з дробами), десяткові дроби, відсотки, додатні та від’ємні числа, оцінка й прикидка результатів (округлення), відношення ( числові відношення та ділення у заданому відношенні) та пропорції (пряма і обернена пропорційні залежності), масштаб.

До теми “Геометрія“ включено матеріал з наступних розділів: рівність і подібність фігур, координати на прямій та на площині, властивості простіших геометричних фігур (вертикальні й суміжні кути, паралельні прямі), чотирикутники (опуклий чотирикутник, паралелограм, прямокутник, квадрат, трапеція), рухи на площині та у просторі (осьова симетрія, поворот).

Тема “Алгебра” містить матеріал розділу “Лінійні рівняння” (розв’язування рівнянь та систем рівнянь, розв’язування задач за допомогою складання рівнянь), а також завдання з інших розділів курсу алгебри: функції (розпізнавання, складання формули залежності величин, інтерпретація графічно поданої інформації), формули (складання та перетворення), обчислення значень виразів, степінь (натуральний) раціонального числа, нерівності, числові послідовності.

До теми “Вимірювання” віднесено матеріал, пов’язаний із: одиницями вимірювання величин (довжина, час, кути, площі, об’єми), визначенням довжин сторін та периметрів фігур, обчисленням площ (трикутників, прямокутників) та об’ємів (прямокутного паралелепіпеда, куба), оцінкою точності вимірювання (при проведенні вимірювання за допомогою лінійки).

Тема “Аналіз даних” охоплює матеріал, який вивчається у різних країнах у рамках таких тем: описова статистика (представлення та аналіз кількісної інформації, поданої у різних формах – таблиць, діаграм, графіків реальних залежностей) та імовірність.

Розглянемо результати розв’язання тестових завдань, згрупувавши їх за звичним для нашої школи розподілом матеріалу за курсами математики: “Арифметика”, “Алгебра”, “Геометрія“. Окремо виділимо групу завдань з тем “Вимірювання” та “Аналіз даних”, зважаючи на їх значимість у процесі викладання математики у світі.

Найбільш широко у тесті були представлені арифметичні завдання, що дозволяють перевірити рівень володіння досить широким спектром арифметичних понять та умінь.

Найкращі результати показали учні при розв’язуванні завдань з теми “Округлення десяткових дробів”.

На дії з цілими числами відсоток правильних відповідей знаходиться у межах 69-71%, окрім завдання на знання розподільного закону множення відносно додавання. Лише 36% учнів справились з цим завданням.

Досить високі результати виконання завдань на окремі арифметичні дій з десятковими дробами. Але поряд з тим дуже низьким є показник розв’язування текстової прикладної задачі, яка орієнтує учнів на застосування математичних знань у повсякденному житті.

Уміння виконувати дії із звичайними дробами, в основному, перевірялося у процесі розв’язування текстових задач практичного змісту (на 1-3 дії). Відсоток правильних відповідей знаходиться у межах 30-59%. Учні звикли використовувати алгебраїчний спосіб розв’язування текстових задач, тому їм було важко швидко налаштуватися на арифметичний спосіб розв’язування, що призводило, як правило, до втрати часу.

Разом із перевіркою стандартних алгоритмів виконання арифметичних дій з дробами перевірялась і більш складна процедура – порівняння дробів.

Найгірші результати продемонстрували учні, розв’язуючи задачі на відсотки. Низькі результати є свідченням того, що з названим типом завдань учні погано справлялися ще у 5-6 класах, де вперше знайомилися з відсотками та простішими задачами на відсотки. У курсі алгебри не приділяється достатньої уваги розвитку цих понять та умінням їх використовувати при розв’язуванні задач. Доречно зазначити, що у багатьох країнах світу тему “Відсотки. Пропорції” вивчають до 10 класу включно.
.Зважаючи на перелік об’єктивних причин, що стосуються процедури проведення тестування, змісту матеріалу, який перевірявся, кількості завдань у тесті та деяких інших причин, які могли впливати негативно на результати тестування з математики, можна констатувати, що відсоток правильних відповідей у більшості завдань тесту з математики виявився меншим, ніж середній відсоток правильних відповідей на такі ж завдання учнів країн – учасниць дослідження TIMSS. Проведене дослідження виявило як сильні, так і слабкі місця у математичній підготовці учнів.

Суттєвими недоліками математичної підготовки учнів 8-х класів слід вважати:

низький рівень засвоєння таких важливих понять, як дріб, відсотки;

недостатньо сформовані навички розв’язування основних задач на відсотки;

недостатньо сформовані навички розв’язування текстових задач арифметичним способом;

проблеми із застосуванням одержаних знань та умінь до реальних ситуацій, характерних для повсякденного життя;

низький рівень розвитку умінь розв’язувати стандартні практичні задачі, пов’язані із обчисленням площі, периметру та невідомих елементів прямокутника;

низький рівень розвитку умінь учнів інтерпретувати кількісну інформацію, подану у різних формах (графіки, таблиці, діаграми);

відсутність імовірнісної пропедевтики в основній школі.

У травні 2006 року такі моніторингові дослідження серед учнів 8-их класів проводились і у двох школах Черкаської області. Це була апробація тестових матеріалів, а у березні-червні 2007 року планується участь учнів загальноосвітніх шкіл України у міжнародному тестуванні TIMSS і до нього слід серйозно готувати школярів.

Схожі:

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ МАЙДАНЧИКИ – ОДИН ІЗ ЗАСОБІВ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ

ПЛАН роботи відділу освіти Богородчанської райдержадміністрації на 2011 2012 н р. ВСТУП
«Концепції державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року»,...
Моніторингові дослідження рівня навчальних досягнень учнів з іноземної...
Ні в кого не викликає сумнівів актуальність проведення моніторингових досліджень навчальних досягнень учнів. Це визнано в освітянських...
«Приєднайся до Дня довкілля – посади калину»
Науковий керівник – Мироненко І. В., старший викладач кафедри природничо-математичної освіти та ІТ
Дослідження ефективності організації процесу
ЗНЗ Чернівецької області, та згідно з планом роботи обласного інституту післядипломної педагогічної освіти на 2010 рік протягом листопада-грудня...
2. 1 Загальна характеристика теми і цільові установки
Тригонометричні функції мають важливе значення як у математиці, так і в її застосуваннях. Знайомство з цим класом функцій є складовою...
Управлінська діяльність. Моніторингові дослідження результативності освітньої діяльності учнів

Програма Всеукраїнського науково-практичного семінару
«Науково-методичний супровід виконання Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничої-математичної...
Аналіз результатів ІІ етапу моніторингу стану навчально-методичного...
Тетьора С., методист лабораторії-центру ЗНО та моніторингу якості освіти Черкаського ОІПОПП
НАКАЗ
Чернівецької області провів моніторингові дослідження щодо впровадження ідей здорового способу життя, ставлення учнівської молоді...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка