НАКАЗ


Скачати 198.32 Kb.
Назва НАКАЗ
Дата 21.02.2016
Розмір 198.32 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи


Чернівецька обласна державна адміністрація

Департамент освіти і науки, молоді та спорту
НАКАЗ
20.06.2014 м. Чернівці № 510

Про результати впровадження ідей

здорового способу життя працівниками

психологічної служби закладів освіти

Чернівецької області у 2013/2014 н.р.

На виконання Концепції загальнодержавної цільової соціальної програми «Здорова нація» на 2009-2013 роки, наказу Головного управління освіти і науки Чернівецької облдержадміністрації №4 від 05.01.2011 «Про затвердження плану заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів на 2011-2015 роки», «Плану заходів щодо виконання Регіональної Концепції виховної діяльності навчальних закладів Чернівецької області на 2011-2015 роки», затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 12.03.2011 №143-р та з метою удосконалення системи заходів психологічної служби щодо організації профілактичної роботи, спрямованої на учнівську молодь, науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області провів моніторингові дослідження щодо впровадження ідей здорового способу життя, ставлення учнівської молоді до вживання алкоголю та обізнаності підлітків про засоби профілактики ВІЛ/СНІДу.

В опитуванні взяли участь 15545 учнів 7-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів усіх районів та міст області, студенти 1-их курсів професійно-технічних навчальних закладів та ВНЗ І-ІІ р.а.

Узагальнені результати моніторингу дають можливість стверджувати, що значна частина (77%) учнівської молоді області негативно оцінює ступінь впливу алкоголю на здоров’я людини. Разом з тим, у 49% підлітків встановлено відсутність адекватної оцінки та усвідомлення наслідків впливу слабоалкогольних напоїв, тобто дії короткочасного або довготривалого вживання на організм молодої людини та її поведінку. Ще 30% опитаних впевнені, що слабоалкогольні напої не призводять до розвитку алкоголізму, вони вважають їх менш шкідливими, ніж міцний алкоголь, і допускають можливість ситуативного та періодичного вживання.

Аналізуючи отримані результати моніторингу обізнаності дітей та підлітків про засоби профілактики ВІЛ/СНІДу, визначено середній показник рівня знань учнів про засоби передачі, способи захисту та обізнаність щодо медичних закладів, де можна пройти обстеження та отримати медичну допомогу в разі інфікування ВІЛ та ІПСШ, який становить 55,58%. У частини опитаних (до 10%) сформовані стійкі хибні знання про шляхи передачі ВІЛ-інфекції. Перебільшення ризику контактних шляхів вказує на існування стигми та упередження. Половина опитаних підлітків не готова прийняти, у разі потреби, та толерантно ставитися до ВІЛ-інфікованих однолітків в навчальному закладі: 12,8% будуть уникати спілкування, а 6,6% – порадять друзям не спілкуватись з ними.

Отримані результати вказують на існування проблем щодо формування здорового способу життя у навчально-виховній системі загальноосвітніх закладів, недостатньо якісну роботу вчителів предмета «Основи здоров’я», педагогів-тренерів профілактичних програм, класних керівників та працівників психологічної служби.

Враховуючи вищезазначене,



НАКАЗУЮ:

  1. Затвердити:

    1. Довідку про результати моніторингу стану обізнаності підлітків Чернівецької області з проблеми ВІЛ-інфекції та СНІДу у 2013/2014 н.р., що додається.

    2. Довідку про результати моніторингу стану сформованості навичок здорового способу життя у підлітків у 2013/2014 н.р., що додається.

  2. Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області:

    1. Розглянути результати аналізу моніторингу на серпневих інструктивно-методичних нарадах з фахівцями психологічної служби та виховної роботи.

    2. Провести до 01.04.2015 моніторинг стану профілактичної роботи з впровадження ідей здорового способу життя в закладах освіти.

    3. Організувати упродовж 2014/2015 н.р. навчальні курси з підготовки педагогів-тренерів за програмою профілактичного тренінгового курсу формування у підлітків здорового способу життя «Дорослішай на здоров’я».

  3. Начальникам органів управління освітою, сім’єю, молоддю та спортом райдержадміністрацій, міських рад, начальнику відділу фахової освіти, ліцензування та акредитації, завідувачу сектору науки та координації діяльності ВНЗ:

    1. Довести до 01.09.2014 до відома керівників навчальних закладів, заступників з виховної та навчально-виховної роботи, працівників психологічної служби результати моніторингу; врахувати результати моніторингу при плануванні виховної роботи освітніх закладів на 2014/2015 н.р.

    2. Забезпечити реалізацію профілактичної факультативної програми «Сімейна розмова» у навчальних закладах, де є підготовлені фахівці.

    3. Визначити до 01.10.2014 базові заклади та відповідальних осіб для впровадження факультативного тренінгового курсу «Дорослішай на здоров’я». (Списки надіслати за адресою [email protected]).

    4. Здійснити до 01.01.2015 вивчення якості первинної та вторинної профілактичної роботи з підлітками у навчальних закладах.

  4. Наказ розмістити на інформаційному сайті Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної державної адміністрації.

  5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника директора Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Б.М. Потурнака .

Директор Департаменту О.М. Палійчук

ЗАТВЕРДЖЕНО

наказ Департаменту освіти і науки, молоді та спорту облдержадміністрації

від 20.06.2014 № 510
Довідка обласного науково-методичного центру

практичної психології та соціальної роботи ІППОЧО про результати моніторингу обізнаності підлітків Чернівецької області з проблеми ВІЛ-інфекції та СНІДу у 2013/2014 н.р.
Поширення у дитячо-молодіжному середовищі ризикованої поведінки щодо здоров’я та відчутна криза інституту сім'ї призвели до зростання рівня поширення ВІЛ-інфекції, захворювання на СНІД. За даними Чернівецького обласного центру з профілактики та боротьби зі СНІДом Чернівецька область належить до регіонів з низьким рівнем поширеності ВІЛ-інфекції і розвиток епідемічного процесу протягом багатьох років залишається повільним, про що свідчать підсумкові результати територіальної рейтингової оцінки останніх років, які посідала Чернівецька область. З часу виявлення першого випадку ВІЛ-інфекції у 1987 році і до 01.01.14 включно в регіоні офіційно зареєстровано 1 197 випадків ВІЛ-інфекції, у тому числі 278 випадків захворювання на СНІД, 133 випадків смерті від захворювань, зумовлених СНІДом, 212 дітей, які народилися від ВІЛ-інфікованих жінок.

З огляду на важливість здійснення профілактичної роботи щодо питань боротьби з ВІЛ/СНІДом обласним науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи ІППОЧО було організовано моніторингове дослідження обізнаності дітей та підлітків про засоби профілактики ВІЛ/СНІДу та стану просвітницько-профілактичної роботи в освітніх закладах.

В опитуванні взяли участь учні 7-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, представники усіх районів та міст області, студенти 1-их курсів ПТНЗ та ВНЗ І-ІІ р.а. Вибір у цільову групу підлітків 13-16 років, а не звичних старшокласників, зумовлений необхідністю спрямування зусиль педагогічних працівників на більш ранню профілактику поширення ВІЛ-інфекції та інфекцій, що передаються статевим шляхом та формування належного рівня усвідомлення важливості відповідальної поведінки щодо власного здоров’я та життя.

Всього психологічною службою було опитано 15545 осіб (Таблиця1).

Таблиця 1

Кількість респондентів в розрізі районів (міст) області

Район

/місто


К-ть опитаних

Вижницький

Глибоцький

Заставнівський

Кіцманський

Путильський

Кельменецький

Сторожинецький

Новоселицький

Герцаївський


Хотинський

Чернівці

Новодністровськ

Сокирянський


ПТНЗ

ВНЗ

Всього

Всього

712

1785

784

1093

480

725

1219

1468

586

776

1985

330

649

1391

1562

15545


В освітніх закладах області 54,3% респондентів моніторингового дослідження вважають достатнім власний рівень знань щодо профілактики ВІЛ/СНІДу. 35,8% опитаних потребують більшої інформації з питань профілактики захворювання, правового законодавства. Варто звернути увагу, що 9,9% учнямважко відповісти на дане питання, що може свідчити про індиферентне (байдуже) ставлення до отримання необхідних знань з питань профілактики ВІЛ/СНІДу або про уникання цієї теми у зв’язку з існуванням механізмів психологічного захисту та табу на цю тему (Таблиця 2).

Таблиця 2

Оцінка учнями власного рівня знань з питань ВІЛ/СНІДу (%)


Район

(місто)

Глибоцький

Заставнівський

Сторожинецький

Герцаївський

Путильський

Кіцманський

Хотинський

Новоселицький

Вижницький

Кельменецький

Чернівці

Новодністровськ

Сокирянський

ПТНЗ

ВНЗ

Показник по обл.асті

Так,

знаю достатньо

89,5

60,3

46,8

41,0

56,9

55,0

59,4

52,9

54,4

0,0

52,9

67,3

65,8

50,9

42,8

54,3

Хотів би

знати більше

9,2

34,2

42,2

53,8

30,8

34,4

28,5

39,4

13,8

100,

35,7

27,6

29,1

34,5

43,6

35,8

Важко відповісти

1,3

5,5

11,0

5,3

12,3

10,6

12,1

7,8

31,9

0,0

11,4

5,2

5,1

14,7

13,6

9,9


Аналізуючи ці показники, можна дійти висновку, що потреба учнів в інформованості щодо питань ВІЛ\СНІДу становить 45,8% і за недостатнього виховного впливу та профілактичної роботи дана група потрапляє в «зону ризику», оскільки відсутність потрібної інформації з цього питання та байдужість можуть призвести до появи небезпечних форм поведінки.

Поряд з цим, визначено середній показник рівня знань учнів щодо питань ВІЛ/СНІДу та ІПСШ в цілому (а саме засобів передачі, способів захисту та обізнаності щодо медичних закладів, де можна пройти обстеження), який становить 55,58%. Тобто, підлітки:

  • 64,5% знають про шляхи передачі ВІЛ/СНІДу, ІПСШ;

  • 64,3% розуміють, як себе захистити під час статевих контактів;

  • 38% володіють інформацією щодо термінів перевірки на наявність захворювання після ймовірного зараження та закладів, де можна пройти обстеження або, в разі інфікування ВІЛ, отримати медичну допомогу.

Загалом, виявлено нижчий рівень знань учнів щодо питань ВІЛ/СНІДу та ІПСШ порівняно з 2011-2012р. Це пов’язано з тим, що в 2011-2012р. опитування проводилось серед учнів 9-11 класів, з якими ведеться більш тривала та системна просвітницько-профілактична робота, ніж з учнями 7-9 класів.

Обізнаність учнів області про шляхи передачі ВІЛ-інфекції ( 64,5%) є не достатньою для того, щоб уникнути можливого інфікування. Так, 78% опитаних підлітків знають, що передача вірусу може відбутися при статевому контакті без презерватива, 74% обізнані щодо можливості зараження під час переливання крові, 70% обізнані про зараження при спільному використанні одним шприцем, лише 45% знають про передачу вірусу від інфікованої матері до дитини через грудне молоко. Варто звернути увагу, що ці показники є недостатньо високими і у частини опитаних сформовані хибні знання про шляхи передачі інфекції. Зокрема 4% респондентів вважають, що ВІЛ-інфекція передається через повітря (з кашлем, чханням), 6,3% – через контакти з домашніми тваринами. Варто зазначити, що сформовані недостовірні знання можуть провокувати міжособистісні конфлікти, упереджене ставлення до інших (стигматизацію): 2,2% вважають, що зараження відбувається при дотику до інфікованої людини (рукостискання, обійми); 8,4% – через поцілунки; 4,9% – через посуд, їжу, воду; 3,7% – через постільну білизну, одяг (рис.1).

Одним з важливих напрямків профілактичної роботи є здійснення заходів з метою інформування учнів про методи захисту від ураження ВІЛ-інфекції та ІПСШ. 66,5% дітей знають, що вони мають право вимагати, щоб для медичних та гігієнічних маніпуляцій використовувались тільки стерильні чи одноразові інструменти. Водночас, досить поширеним у свідомості учнів залишаються хибні уявлення щодо захисту від ураження ВІЛ та ІПСШ, перебільшення ризику контактних шляхів передачі, зокрема потискання руки –4,9%, дружба з людьми, інфікованими на ВІЛ, ІПСШ – 8,3% опитаних (рис. 2).

Учні знають про важливість правильного використання презерватива для захисту від ВІЛ та ІПСШ – 72,6%. Проте, при проведенні профілактичних заходів варто звернути увагу підлітків на те, що презервативи лише знижують ризик передачі ВІЛ та ІПСШ, але не гарантують повного захисту. Вважаємо за необхідне визначити головною стратегією профілактичної роботи з підлітками – утримання від ранніх статевих стосунків та формування установки на шлюб, тобто одного статевого партнера протягом життя. Саме так вважають 63% опитаних учнів.

Рис. 2. Обізнаність щодо способів захисту від ВІЛ, ІПСШ - інфікування

Варто зазначити, що рівень обізнаності підлітків про заклади та установи, де можна пройти обстеження або, в разі інфікування ВІЛ, отримати медичну допомогу є недостатнім. Так, 72,5% опитаних знають про те, що медичну допомогу можна отримати в Чернівецькому обласному центрі профілактики СНІДу, недостатня обізнаність про інші медичні заклади області (рис. 3).

У області збільшилася кількість пунктів тестування на ВІЛ/СНІД, отже учнів необхідно інформувати про це. Актуальною є проблема формування у дітей належного рівня усвідомлення власної відповідальності за своє здоров’я та життя, адже лише 34,6% опитаних вказали, що готові піти перевіритись, якщо дізнаються про те, що у когось з друзів виявлено ВІЛ-інфекцію.

Рис. 3. Обізнаність щодо можливості отриманні медичної допомоги

Щодо ставлення учнів до ВІЛ-інфікованих, то виявлено, що 51,6% опитаних учнів не змінять свого ставлення до людини, якщо дізнаються, що вона ВІЛ-інфікована. Отримані дані свідчать про те, що майже в половини опитаних підлітків не сформоване належним чином толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей. Лише 53,4% будуть намагатися надати посильну допомогу та підтримку. Варто зазначити, що 12,8% будуть уникати спілкування, а 6,6% – порадять друзям не спілкуватись з ВІЛ-інфікованим. Саме тому, при проведенні просвітницько-профілактичної роботи особливу увагу підлітків необхідно звернути на те, що ВІЛ-інфіковані діти, які можуть навчаються в школі, не становлять загрози для інших учнів та дорослих, адже ВІЛ-інфекція не передається ні побутовим, ні повітряно-крапельним шляхом.

Щоб оцінити якість просвітницько-профілактичної роботи в навчальному закладі було визначено рейтинг впливових джерел інформування.

Учням був запропонований перелік джерел, з яких вони отримали найбільш корисну та цікаву інформацію про ВІЛ/СНІД. Так, на думку учнів, найбільш інформативними джерелами є заняття з психологом (соціальним педагогом) –58,8% респондентів; урок з охорони життя і безпеки – 46,4%; телебачення, рекламні плакати на вулиці – 42,8%; виховні години з класним керівником – 40,0%. Меншу кількість інформації респонденти отримали від батьків – 32,2%; з публікацій в газетах, журналах – 30,2%; зустрічі з громадськими організаціями – 24,5% (рис. 4).
Рис. 4. Рейтинг просвітницько-профілактичних джерел впливу

Отже, слід зазначити головні висновки аналітичної інформації:

  • загальний показник обізнаності з проблем ВІЛ/СНІДУ становить 55,58%.;

  • потреба учнів в інформованості щодо питань ВІЛ/СНІДу становить 45,8%

  • „група ризику” щодо загальної обізнаності з питань ВІЛ/СНІДу становить 44,42%;

  • серед учнів все ще існують міфи щодо шляхів передачі ВІЛ-інфекції, що є наслідком недостатньої виховної роботи з цього питання в закладах освіти;

  • володіють інформацією щодо термінів перевірки на наявність захворювання після ймовірного зараження та закладів, де можна пройти обстеження або, в разі інфікування ВІЛ, отримати медичну допомогу 38% ;

  • кількість підлітків, які проявляють толерантність по відношенню до ВІЛ-інфікованих становить 51,6% від усієї кількості опитаних.

Рекомендації. У цьому контексті актуальною залишається подальша розробка, вдосконалення та реалізація заходів, спрямованих на психолого-соціальну підтримку підлітків у період становлення їх репродуктивної поведінки з метою збереження та покращення їх здоров’я. Зокрема, НМЦ ППСР ІППО ЧО рекомендує практичним психологам та соціальним педагогам навчальних закладів:

  • Забезпечити проведення щорічно в кожному навчальному закладі тренінгу «Маршрут безпеки», до проведення якого залучати підготовлених фахівців району/міста.

  • Використовувати в роботі корекційно-відновлювальні та розвивальні програми, спрямовані на профілактику ризикованої поведінки в молодшому шкільному віці та формування толерантності в дітей та підлітків, рекомендовані до використання Експертною комісією НМЦ ППСР ІППО ЧО. (Програми можна знайти на сайті ІППО ЧО в розділі «Психодіагностичний та корекційний інструментарій»).

  • З метою оптимізації виховного процесу, формування життєво важливих цінностей, відповідальної поведінки впроваджувати в навчальному закладі викладання психологічно-орієнтованих спецкурсів, рекомендованих УНМЦ ППСР МОН України.


ЗАТВЕРДЖЕНО

наказ Департаменту освіти і науки, молоді та спорту облдержадміністрації

від 20.06.2014 № 510

Довідка обласного науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи ІППОЧО про результати моніторингу стану сформованості навичок здорового способу життя у підлітків у 2013/2014 н.р.

З метою здійснення в закладах освіти області профілактичної роботи щодо запобігання вживання учнівською молоддю алкоголю, формування навичок здорового способу життя у підлітків, надання якісних соціально-психологічних рекомендацій щодо планування і здійснення навчально-виховного процесу в освітніх закладах та на виконання плану роботи науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти на 2014 рік, психологічною службою Чернівецької області було здійснено моніторингове дослідження стану вживання учнівською молоддю алкоголю.

Дослідження проводилося анонімно серед учнів 7-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів Вижницького, Герцаївського, Глибоцького, Заставнівського, Сокирянського, Кіцманського, Путильського, Кельменецького, Сторожинецького, Новоселицького, Хотинського районів, міст Новодністровська та Чернівців, системи ПТНЗ. Всього психологічною службою було опитано 15006 осіб.

Встановлено, що 76,6% опитаних підлітків негативно ставляться до вживання алкогольних напоїв. Таким чином, 23,4% учнів становлять групу ризику щодо вживання алкогольних напоїв (рис. 1).
Рис.1. Ставлення учнів до вживання алкогольних напоїв (Оцінка твердження: Я негативно ставлюся до вживання алкогольних напоїв)

Вказують, що зовсім не вживають алкогольні напої 83,3% учнів. Необхідно звернути особливу увагу на те, що 0,5% опитаних зазначають, що вживають алкогольні напої майже кожного дня (рис. 2).
Рис. 2. Стан вживання учнівською молоддю алкогольних напоїв

Аналіз результатів дозволив дослідити обізнаність учнів стосовно впливу вживання алкогольних напоїв на власне здоров’я та самопочуття. Зокрема, 40,8% опитаних підлітків вважають, що алкогольна залежність – це невиліковна хвороба, 11,9% – висловлюють невпевненість стосовно відповіді на це питання. Варто зазначити, що 14,2% учнів вважають, що алкогольна залежність може бути тільки у дорослих, ще 8,1% вказують, що їм важко відповісти на дане запитання (рис. 3). Тобто, 22,3% опитаних недооцінюють можливість стати залежними від алкоголю і потребують більш повної інформації з цього питання.

Рис. 3. Алкогольна залежність може бути тільки у дорослих

Необхідно звернути увагу на те, що 39,9% учнів вважають, що людина, яка залежна від алкоголю,завдає шкоди тільки власному здоров’ю та життю. Тобто, підлітки не вважають, що під час зловживання алкоголем у них можуть виникати проблеми за місцем навчання та роботи. Окрім того, частіше виникають конфлікти з батьками та родичами, фінансові проблеми, що негативно впливає на соціальне здоров'я особистості і відбивається на найближчому оточенні людини.

Не сформована адекватна оцінка впливу слабоалкогольних напоїв на організм людини у 48,8% опитаних підлітків: вони вважають, що слабоалкогольні напої є менш шкідливими, ніж міцний алкоголь. Ще 30% учнів впевнені, що вживання слабоалкогольних напоїв не призводить до розвитку алкоголізму. Хоча насправді в пляшці пива вміст алкоголю такий, як у чарці горілки або в 1 келиху вина. До того ж, алкоголь із газованих напоїв засвоюється швидше, ніж з вина чи горілки. Тому, необхідно наголошувати, що вживати пиво чи інші слабоалкогольні напої без ризику для здоров'я не можна.

Варто зазначити, що 13,3% опитаних учнів вважають, що людина має право купувати алкогольні напої до 18 років.

У ході опитування вивчалося ставлення підлітків до алкоголю та його впливу на поведінку людини. Зокрема, 18,3% учнів висловили думку, що людина, яка вживає алкоголь, впевненіше почувається під час спілкування з однолітками і друзями; ще 23,0% визначають алкоголь, як один із способів зняття стресу. Частина опитаних (13,1%) вважають, що вживання алкогольних напоїв не може погано вплинути саме на них – на відміну від когось іншого. Слід звернути увагу, що 61,7% респондентів відзначають, що реклама алкогольних напоїв не впливає на їх рішення щодо вживання алкоголю, 12,3% – відчувають на собі вплив реклами. Отримані дані свідчать про те, що потрібно активізувати профілактично-просвітницький напрямок роботи стосовно даного питання.

Учням був запропонований перелік джерел, інформація з яких має найбільший вплив щодо вживання чи не вживання алкогольних напоїв. Так, узагальнені відповіді учнів свідчать про те, що найбільш авторитетними джерелами є: батьки, родичі – 69,2% опитаних; психолог, соціальний педагог, вчителі – 40,4%; близькі друзі, уроки біології, основи здоров’я, валеології, – 38,3% та 38,1% відповідно (Таблиця 1).

Таблиця 1

Рейтинг інформаційно-профілактичного впливу на учнів

Батьки, родичі

69,2%

Психолог, соціальний педагог, вчителі

40,4%

Близькі друзі

38,3%

Уроки біології, основи здоров’я, валеології, етики

38,1%

Інформація зі ЗМІ, Інтернету

28,9%

Лікарі

22,8%

Знайомі, однолітки

21,9%

Отже, в цілому, відповіді дітей показують, що у них сформовано достатньо чіткі уявлення щодо впливу на здоров’я людини алкоголю, але спостерігається не досить усвідомлене ставлення до наслідків ризикованої поведінки, тобто дії короткочасного або довготривалого вживання алкогольних напоїв та їх впливу на поведінку. Аналізуючи отримані результати моніторингу стану вживання учнівською молоддю області алкоголю, можна зробити висновок про недостатній рівень співпраці між психологічною службою та виховною системою закладів освіти області з даної проблеми. Водночас вимагає суттєвого покращення профілактична робота щодо запобігання вживання алкогольних напоїв учнівською молоддю та формування навичок здорового способу життя у дітей та підлітків.

Для підвищення рівня якості профілактичної роботи із запобігання вживання учнями алкогольних напоїв та враховуючи вищезазначене, практичним психологам та соціальним педагогам навчальних закладів, рекомендується:

  • У роботі дотримуватись рекомендованого мінімуму для проведення профілактичної роботи в навчальному закладі – 150 годин на рік.

  • Посилити первинну профілактику з дітьми молодшого шкільного віку, спрямовану на попередження початку вживання алкогольних напоїв учнями.

  • Під час організації вторинної профілактики дотримуватись встановлених нормативів часу на здійснення індивідуальної корекційної роботи – 40 годин на роботу з однією особою.

  • Удосконалювати систему роботи з батьками, застосовуючи новітні психолого-педагогічні технології. Зокрема, варто впроваджувати протиалкогольну програму «Відверта розмова», яка спрямована на посилення взаємодії шкільних психологів, педагогів, батьків та дітей у форматі тренінгів, рольових ігор з метою профілактики дитячого алкоголізму. Проводити просвітницькі бесіди з батьками на тему «Вплив батьків на формування здорового способу життя дітей».

Схожі:

РОЗКЛАДЗАНЯТ Ь
Наказ ГУ МНС №200 від 14. 06. 06р. „ Про затвердження Положення про мобільну оперативну групу ГУ МНС України в Миколаївській області...
РОЗКЛАДЗАНЯТ Ь
Наказ ГУ МНС №200 від 14. 06. 06р. „ Про затвердження Положення про мобільну оперативну групу ГУ МНС України в Миколаївській області...
С.І. Черніков майор вн служби
ЛІТЕРАТУРА: “БСПО”, “Довідник керівника гасіння пожежі” 1987р. П. П. Клюс, “Пожежна тактика” К. Ф. Кімстач, наказ МВС України №657...
Гасіння пожеж у навчальних закладах
ЛІТЕРАТУРА: “Тимчасовий статут дій у НС”, “Довідник керівника гасіння пожежі” 1987р. П. П. Клюс, “Пожежна тактика” К. Ф. Кімстач,...
Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності»
Наказ МОЗ України від 11. 07. 2012 р. №515''Наказ МОЗ України від 28. 02. 2012 р. №134'' '
НАКАЗ

Наказ Міністерства фінансів України

Наказ Міністерства фінансів України

Наказ Міністерства аграрної політики України

ФОРМА №9 мед ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ МНС

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка