|
Скачати 237.67 Kb.
|
Обласний екологічний проект «Приєднайся до Дня довкілля – посади калину» (на відзначення 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка) Ініціатор проекту – Старєва А. М., к.пед.н., доцент, директор МОІППО Науковий керівник – Мироненко І. В., старший викладач кафедри природничо-математичної освіти та ІТ Автори: Клименко Л. О., к.пед.н., доцент, завідувач кафедри природничо-математичної освіти та ІТ; Мироненко І. В., старший викладач кафедри природничо-математичної освіти та ІТ; Єрмілов В. С., к.мед.н., доцент кафедри природничо-математичної освіти та ІТ Зміст Передмова І. Опис екологічного проекту «Приєднайся до Дня довкілля – посади калину» (на відзначення 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка) ІІ. Науково-теоретичні відомості про калину 2.1. Ботанічні особливості калини 2.2. Лікувальні властивості калини ІІІ. Екологічний флеш-моб 3.1. Техніка безпеки на земельній ділянці 3.2. Технологія посадки, вирощування калини та догляд за нею Додатки Передмова 2014 рік проголошений в Україні роком Т. Г. Шевченка, якому виповнюється 200 років від дня народження. Наш великий поет дуже любив співати пісню про гірку долю матері «Ой зацвіла червона калина». Мабуть саме з тієї пісні народилися вірші, у яких йдеться про калину: «Зацвіла у лузі червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина…». У «Кобзарі» Т. Шевченко вжив слово «калина» 365 разів (додаток № 2). Багато його віршів присвячених калині, стали піснями: Співа соловейко про сонце й хмаринку, Про любу Вкраїну, що квітне в барвінку. А нам наслухатись гарних пісень, В садок під калину приходим щодень. З покоління в покоління народ передавав любов і повагу до цієї рослини. «Без верби і калини – нема України», – каже народне прислів’я. «Кущ калини біля материної хати. Це не тільки окраса, а й глибокий символ, наш духовний світ, наша спадщина. Якщо троянди й виноград, за влучним висловом Максима Рильського, символізують красиве і корисне, то кущ калини, увібравши обидві ознаки, опредметнює й духовний потяг до своєї землі, свого оберегу, своїх традицій» (В. Скуратівський). Калина – образ вродливої, ніжної, щирої душею дівчини-українки. «Стоїть у дворі дівчинонька, як над ставом калинонька» (додаток № 3, 5, 6). У калині – материнська любов і мудрість: любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте. Її вишивали на рушниках, сорочках, скатертинах. Понад 100 населених пунктів України мають назву, коренем якого є «калин»: лише назву Калинівка мають 70 поселень. Є ще і Калина, Калиновий міст, Калинка, Калинова балка тощо. Саме вирощуванню цієї дивовижної рослини присвячено екологічний проект «Приєднайся до Дня довкілля – посади калину». На виконання Указу Президента України «Про День довкілля» № 855/98 Всеукраїнський День довкілля відзначають у нашій державі з 1998 року у третю суботу квітня проводяться заходи, спрямовані на поліпшення стану навколишнього середовища, серед яких – очищення водних джерел, прибирання сміття, озеленення, збереження заповідних об’єктів, поширення екологічних знань. Спочатку свято було задумане для того, щоб відзначити Стокгольмську конференцію з довкілля, яка стала однією з найважливіших в історії екологічного руху. Цього дня була заснована UNEP (United Nations Environment Network) – Екологічна програма ООН, що є основним організатором та ідеологом Дня довкілля. В Україні День довкілля ще називають Днем навколишнього середовища. У 2014 році він припадає на 19 квітня. І. Опис обласного екологічного проекту «Приєднайся до Дня довкілля – посади калину» (на відзначення 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка): Мета проекту:
Учасники проекту: вихованці та вихователі ДНЗ, учні та вчителі ЗНЗ, батьки дітей. Місця реалізації проекту: дошкільні навчальні заклади, пришкільні ділянки загальноосвітніх навчальних закладів освіти Миколаївської області. Дата реалізації проекту: 17 квітня 2014 року. І етап: Підготовчий
ІІ етап: Практичний
ІІ. Науково-теоретичні відомості про калину 2.1. Ботанічні особливості калини Зростає калина майже повсюди. Рідко можна знайти рослину дивно невибагливу і декоративну одночасно. Калина гарна і під час цвітіння, і під час дозрівання ягід. Ягоди не опадають із куща дуже довго, зберігаються до весни. Ця рослина добре приживається, пересадку переносить безболісно. Але при виборі місця варто врахувати, що калина не дуже любить пряме сонячне світло, краще підібрати для неї таке місце, де з ранку буде сонце, а після обіду – легка напівтінь. Розмножується калина насінням і вегетативним способом. Із насінням справу мати не варто: воно погано проростає і вимагає тривалої стратифікації. Є більш простий спосіб – вегетативний. Весною викопати молоду рослину і пересадити на ділянку. Наприкінці весни калинові кущі починають рясно цвісти і показувати всьому світу красу своїх білосніжних китиць. Восени на чагарнику дозрівають красиві, соковиті, червоні ягоди. 2.2. Лікувальні властивості калини Калина звичайна має корисні властивості в такій кількості, що може скласти велику конкуренцію багатьом іншим дарам природи. У ягодах калини містяться такі вітаміни: Вітамін А: • підвищує стійкість організму до несприятливих умов; • позитивно впливає на стан шкіряних покривів людини; • стимулює ріст і міцність кісткової тканини, зберігає здоров’я зубів і волосся; • нормалізує процеси обміну речовин в організмі; • активізує утворення нових клітин, сповільнює процеси старіння; • покращує зір і запобігає різним захворюванням очей; • прискорює процес загоєння ран і опіків. Вітамін С: • зміцнює імунітет людини; • стимулює регенерацію клітин; • знижує рівень холестерину в крові; • розріджує кров і зменшує ризик утворення тромбів; • запобігає алергічним реакціям. Вітамін Е: • запобігає руйнуванню клітинних мембран; • володіє хорошим косметичним ефектом: живить шкіру, позитивно впливає на волосся та нігті. Вітамін К: • покращує процеси травлення; • активізує мозкову діяльність і покращує розумові здібності; • позитивно впливає на стан серця і м’язової системи. Вітамін Р: • підвищує еластичність і міцність кровоносних судин; • сприяє зниженню артеріального тиску; • регулює діяльність кори надниркових залоз і процес сечовиділення; • має знеболювальний ефект і запобігає утворенню набряків. Ще в давнину народні цілителі застосовували кору, квіти, ягоди та насіння калини для лікування. Приготовлений із квітів калини відвар застосовують при різних кровотечах і запальних процесах. Цей засіб не тільки стимулює підвищене потовиділення, що важливо при простудних захворюваннях, але і відмінно підвищує апетит. Заготовлення ягід здійснюється двома способами: засушуванням та заморожуванням. Калина не виносить дуже високих температур, тому сушити її необхідно при температурі не вище 50º С. Тільки тоді ягоди зможуть зберегти максимум корисних властивостей. Заморожування плодів калини здійснюється цілими китицями і обов’язково в період їх повного дозрівання. Зібрані дари природи слід помістити в морозильну камеру, попередньо склавши їх у поліетиленовий пакет. В умовах різкого охолодження заморожені ягоди будуть настільки ж корисними, як і свіжі. Калина підходить не всім. Як і будь-який лікарський засіб, калина має протипоказання до застосування. Слід бути обережним тим людям, у яких знижений артеріальний тиск або серйозні захворювання крові та нирок. ІІІ. Екологічний флеш-моб Флеш-моб (англ. flash mob – «спалахуючий натовп», flash – спалах, mob – натовп) – це заздалегідь спланована масова акція, зазвичай організована через Інтернет або інші сучасні засоби комунікації, у якій велика кількість людей оперативно збирається в громадському місці, протягом певного часу виконує заздалегідь узгоджені дії [uk.wikipedia.org/wiki]. 17 квітня 2014 року – обласний екологічний флеш-моб «Приєднайся до Дня довкілля – посади калину» – висадження саджанців калини на території дошкільних та середніх навчальних закладів. Результат флеш-мобу – створення «зелених класів». 3.1. Техніка безпеки під час роботи на дослідній земельній ділянці. Загальні вимоги для ЗНЗ і ДНЗ: • До роботи на навчально-дослідній земельній ділянці допускаються діти, які не мають медичних протипоказань щодо роботи на земельній ділянці. • Забороняється працювати, застосовуючи несправний інвентар, без відповідного одягу і взуття, а також у випадку відсутності керівника (учителя, вихователя). • Інвентар має бути виготовлений із безпечних матеріалів і відповідати необхідним нормам і розмірам. • Земельну ділянку потрібно перевірити на відсутність небезпечних предметів і речовин. • Об’єкти роботи повинні бути в доступному для дітей місці й не мати загрози для життя. • Вихователь, учитель контролюють ритм роботи дітей та учнів для запобігання перевтомлення: для учнів – десятихвилинні перерви через кожні 30 хв. роботи; для дошкільників відповідно до режиму дня в дитсадку: - молодша група – 5–7 хвилин; - середня група – 10–15 хвилин із невеликим відпочинком залежно від характеру праці; - старша група – 15–25 хвилин із перервою на відпочинок або зміною характеру праці. • Не можна працювати в спеку. Вимоги безпеки під час роботи: • Переносити загострені сільськогосподарські знаряддя (лопати, граблі, вила) у вертикальному положенні так, щоб їх робоча частина була спрямована вниз для запобігання травмуванню тих, хто перебувають поряд із вами. • Стежити за тим, щоб не поранити лопатою ноги. • Не перевантажувати лопату землею, навантажувати її не більше, як на 1/3 штика. • Під час роботи не спрямовувати робочу частину граблів та вил на тих, хто перебувають поблизу. • Копати ґрунт по-черзі то правою, то лівою ногою (по 5 хв), це запобігає викривленню хребта. • Навантажувати обидві руки рівномірно під час перенесення вантажів. • Не перевантажувати ноші при перенесенні на них землі. • Працювати обов’язково в рукавицях. • Забороняється дітям обприскувати і посипати рослини отруйними хімікатами. Якщо це необхідно, таку роботу виконують дорослі. Після обробки ділянок отрутохімікатами не заходити туди наступні 5 діб. Вихователь ДНЗ: • Відповідає за охорону життя і здоров’я вихованців групи, у якій він працює. • Проходить первинний інструктаж із охорони праці, котрий здійснює завідувач ДНЗ. • Слідкує, щоб діти: - працювали з покритою головою; - не працювали з інвентарем для дорослих; - копали тільки рихлу землю; - не піднімали вантаж вагою більше за 2 кг; - носили воду лійкою або відром, тримаючи їх в одній руці. • Володіє навичками першої (долікарської) допомоги; у разі захворювання дитини чи при нещасному випадку негайно викликає старшу медичну сестру. • Контролює за відсутністю на ділянці отруйних рослин, ягід, грибів. • Після закінчення роботи інвентар необхідно вимити та покласти на місце. 3.2. Технологія посадки, вирощування калини та догляду за нею Калину висаджують навесні. Відстань між саджанцями – 1,52 м. Посадкову яму слід викопати діаметром 50–60 см, глибиною 50 см. Для заповнення ями разом із верхнім шаром ґрунту перемішати 3–4 відра перегною або компосту, 200 г суперфосфату і по 50–60 г сульфату калію і сечовини. Суміш повинна мати реакцію (РН 5,5–6,0), тому при необхідності додають 200 г вапна або товченої крейди. У цю суміш висаджують саджанець на 45 см глибше, ніж рослина росла в розпліднику. Після поливу зробити мульчування ґрунту шаром торфу у вигляді пристовбурового кола діаметром 80 см. Основний догляд за рослиною полягає в розпушуванні ґрунту, поливі, мульчуванні, підгодівлі, обрізку, боротьбі зі шкідниками на третій рік після посадки. У першій половині літа необхідна підгодівля мінеральними й органічними добривами. Навесні, у другій декаді травня, проводять кореневе підживлення: на 10 л води додають по 1 ст. ложці сечовини та «Агріколи для квітучих рослин». На початку цвітіння проводять другу підгодівлю: на 10 л води додають 2 ст. ложки «Агріколи для ягідних культур». Третю кореневу підгодівлю проводять пізно восени в жовтні після остаточного збору ягід: під кущ розкидають 100 г суперфосфату і 80 г сульфату калію. Калину можна вирощувати у вигляді куща або низькорослого деревця. Для формування крони у формі куща необхідно на другий рік після посадки ранньою весною зрізати всі гілки. Коли нові пагони відростуть і досягнуть довжини 30 см, слід прищипнути точки їх росту. Це слугуватиме стимулом у розвитку сплячих бруньок, із яких виростуть сильні пагони, що утворюють основу рослини. Для формування калини у вигляді деревця необхідно залишити одне вертикальне стебло, а решту вирізати біля основи. Щоб запобігти розгалуженню єдиної залишеної гілки, необхідно прищеплювати бічні пагони в її нижній частині. При формуванні дерева важливо постійно вирізати кореневу поросль, щоб завжди залишався єдиний стовбур, інакше замість дерева вийде кущ. Бічні пагони в зоні штамба слід виламувати в зеленому стані. Після закінчення формування крони необхідно проводити систематичну санітарну обрізку, видаляючи з крони зайві, невдало розташовані, слабкі, тонкі, сухі, старі, хворі й поламані гілки. Важливо не допускати загущення крони. При вирощуванні кущем врожайність буде вищою, а при формуванні дерева – декоративність. Тут кожен робить свій вибір. До недавнього часу калина вважалася дикорослою рослиною. Останнім часом ведеться селекційна робота і вже виведені сорти, ягоди яких не мають характерної гіркуватості. Додаток № 1 Форма звіту про участь у проекті «Приєднайся до Дня довкілля – посади калину» (на відзначення 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка) І частина звіту – про участь в екологічному флеш-мобі. Надати інформацію до 30.04.2014 (таблиця № 1). Таблиця № 1 Назва навчального закладу
Дані про вчителя/вихователя (прізвище, ім’я, по батькові повністю, посада, категорія, звання). ІІ частина звіту – про результати реалізації проекту. Надати інформацію до 01.10.2014. Назва навчального закладу
Дані про вчителя/вихователя (прізвище, ім’я, по батькові повністю, посада, категорія, звання). Звіти надсилати електронною поштою на адресу: [email protected]; до звітів обов’язково додаються фотоматеріали (моменти посадки калини, догляду за нею, фрагменти занять у «зелених класах» до І та ІІ звітів щодо участі в реалізації проекту). Додаток № 2 INCLUDEPICTURE "http://svetlozarpresent.com/wp-content/uploads/2013/06/Portret-Taras-SHevchenko..jpg" \* MERGEFORMATINET Тече вода з-під явора Т. Г. Шевченко Тече вода з-під явора Яром на долину. Пишається над водою Червона калина. Пишається калинонька, Явір молодіє, А кругом їх верболози Й лози зеленіють. Тече вода із-за гаю Та попід горою. Хлюпочуться качаточка Поміж осокою. А качечка випливає З качуром за ними, Ловить ряску, розмовляє З дітками своїми. Тече вода край города. Вода ставом стала. Прийшло дівча воду брати, Брало, заспівало. Вийшли з хати батько й мати В садок погуляти, Порадитись, кого б то їм Своїм зятем звати? 07 листопада 1860 р., С.-Петербург INCLUDEPICTURE "https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTaVPP4sTRB-imbCjRNmSMCL88ADPVjeLj-yKh24x0vWfJv6xRGmw" \* MERGEFORMATINET Зацвіла в долині Червона калина… Т. Г. Шевченко Зацвіла в долині Червона калина, Ніби засміялась Дівчина-дитина. Любо, любо стало, Пташечка зраділа І защебетала. Почула дівчина, І в білій свитині З біленької хати Вийшла погуляти У гай на долину. І вийшов до неї З зеленого гаю Козак молоденький; Цілує, вітає, І йдуть по долині І йдучи співають. Як діточок двоє, Під тую калину Прийшли, посідали І поціловались. Якого ж ми раю У Бога благаєм? Рай у серце лізе, А ми в церкву лізем, Заплющивши очі, — Такого не хочем. Сказав би я правду, Та що з неї буде? Самому завадить, А попам та людям Однаково буде. Додаток № 3 Легенда про калину Калина – дерево українського роду. Колись у сиву давнину вона пов’язувалася з народженням Всесвіту, вогненної трійці: Сонця, Місяця і Зірки. Тому й отримала калина таке ім’я від старослов’янського назви Сонця – Коло. А оскільки ягоди калини червоного кольору, то стали вони символом крові та безсмертного роду. Що каже легенда? Колись у давнину в глухому селі жили хлопець і дівчина. Любили одне одного змалку і тішилися життям. Та якось покликав їх до себе батько хлопця, і мовив: – Сину, прийшла пора віддати належне, піти захисником рідного краю. Покозакуй, а повернешся – відсвяткуємо весілля! Рано-ранесенько проводжали за село хлопця батько й дівчина. Благословив старий козак сина: – Не осором наш рід! Хай Бог тебе хранить на добрі справи! Дівчина простягла вишивану хустину: – Їдь! Бережи рідну землю, а я збережу наше кохання! Поїхав козак, тільки закурілось пилом понад шляхом. Минув і рік, і два, й три; від козака ні чутки, ні звістки. Четвертої весни, коли квітли сади і тьохкали соловейки на село з дикими згуками, вихором налетіла татарська орда. Мужньо боронилися люди, біля кожної хати кипів бій. Та один за одним падали захисники – занадто люті були напасники. Біля хати, де жив батько козака, шаленіла січ. Мов розлютований лев боронив батько господу, бо в хаті переляканою горличкою заховалася синова наречена. Та ось із-поперед чужинців вискочив дужий вояка. Підняв батько шаблю, та й закляк: – Ти, сину, привів чужинців до свого села? Зрадник?! – А що б я мав, козакуючи? Злидні, рани, а чи й смерть… А тут… З невимовною мукою мовив батько: – Так згинь же, виродку! Хай і земля тебе не прийме – ніде щоб не мав ні спочинку, ні зупинку!… Останні слова замерли на посинілих губах зітнутої голови, – бо молодий вояка виявився спритніший за батька… На це лихо вилинула з хати дівчина, мов зоря зійшла. Чужинці схвально загули – така врода! Дівчина пізнала коханого, не завваживши, що він у чужинському одязі. Кинулась до нього, залебеділа: – Як добре, що ти тут! Таке лихо!…– і затнулась, побачила, усе усвідомила. – Чому?! Невже ти справді запроданець?!! – Я поспішав до тебе! Ти будеш у мене в золоті, у шовках ходити, оксамитом огортатись, самоцвітами тішитись! Та дівчина вже все зрозуміла: – Проклинаю тебе, зраднику! – Візьміть її, – крикнув вояк своїм зайдам. – Жодна рука не торкнеться до мене! Я належу рідній землі і вона мене захистить, а тебе – проклинаю, зраднику… Вояк розлютовано заніс шаблю над головою, та й закляк: замість дівчини виріс кущ з білими запашними китицями квітів, неначе віночки незаймано-чисті й гарні. Люто шмагонув-рубонув, та кущ тільки схитнувся і знову приріс до кореня – тільки замість білих квіток, ніби краплини крові, заяріли червоні кетяги ягід. А листя шелестіло: – Проклинаю…проклинаю… Кажуть, що і небо не витримало такого злочинства: налетіла буря, зчорніло небо, вдарила блискавка, – і замість зрадника покотило вітром перекотиполе. Збулося батьківське прокляття – без спочинку-зупинку прокотило по землі і вижбурнуло геть у море. Замість зайд-чужинців – розбіглися дикі пси чи вовки. А кущ, що стався з дівчини, назвали її ім’ям – Калина. Гіркі її ягоди як доля дівоча. Але живлять вони тих, хто любить і шанує рідну землю. Додаток № 4 Методичні поради вихователям ДНЗ Праця дітей на ділянці має бути різноманітною, посильною та регулярною. Варто пам’ятати, що тільки різноманітна за змістом праця викликає в дітей інтерес та бажання долучитися до неї. Завдання необхідно ускладнювати поступово. Фізичні зусилля, докладені дітьми для їх виконання, не повинні викликати перевтому. Інакше у них виникне негативне ставлення до трудових завдань. Тривалість праці залежить від її характеру і віку дітей. Знаряддя праці мають бути безпечні й відповідати віковим особливостям дітей. Не варто використовувати іграшковий інвентар – ним важко і незручно працювати. Зміст праці навесні дітей молодшого дошкільного віку (молодша та середня групи): * висаджування розсади у відкритий ґрунт; * посів насіння; * зняття захисних покрівель з рослин після зими; * поливання кущів і розсади. Зміст праці навесні дітей старшого дошкільного віку (старша група): * прибирання ділянки; * підготовка ґрунту до посадки та посіву – перекопування, розпушування; * догляд за рослинами – прополка, підгортання; * прорідження, мульчування; * висаджування розсади у відкритий ґрунт; * висаджування кімнатних рослин у відкритий ґрунт; * висаджування дерев та кущів; * поливання дерев, кущів і розсади; * зняття захисних покрівель із рослин після зими. Вихователь має регулярно залучати до праці на природі кожну дитину, а також раціонально розподіляти завдання між групами дітей. Трудові завдання доцільно поєднувати з різними цікавими прийомами освітньої роботи. Так, у роботі з дітьми як молодшого, так і старшого дошкільного віку доцільно використовувати тематичні загадки, прислів’я, приказки та ігри. Надзвичайно ефективним є поєднання спостережень за розвитком рослин із читанням художніх творів відповідної тематики – віршів, казок та оповідань. Наприклад, посадивши калину, варто звернути увагу дітей на особливості цієї рослини, а потім прочитати легенду, казку чи оповідання про неї. Тематичні читання будуть доцільні й під час догляду за рослиною. Такий підхід дасть змогу розширити уявлення дітей про світ рослин. Після зими важливо вчасно розпочати весняні роботи на ділянці дошкільного закладу: прибирання, скопування, рихлення, мульчування, посів, посадку, живлення тощо. Адже від цього залежить майбутній стан ділянки. Розглянемо, що насамперед потрібно зробити весняної пори та до чого можна залучити дошкільників. Вихователь має правильно організувати спільну працю дітей під час висаджування калини. Доцільним є такий розподіл обов’язків: • перша група дітей доставляє на візочку ємкості з розсадою та розташовує їх якомога ближче до місця посадки, щоб іншим дітям було зручно брати рослини; • друга група намічає рядочки чи робить лунки; • третя група висаджує та поливає рослини. На очах у дітей ділянка землі перетворюється на зелений клас, у якому головним вихователем стане природа. Діти отримують справжню насолоду, споглядаючи результат своїх зусиль. Коли роботу завершено, вихователь має об’єктивно оцінити працю дошкільників і, незалежно від перебігу роботи, обов’язково похвалити їх за старанність та акуратність. Важливо, щоб під час праці на природі діти не лише набували практичних навичок, а й отримували знання. Вихователь повинен пояснювати причину або мету кожної виконуваної дії, наприклад: • саджанці калини «переселяють» у ґрунт у похмурі дні, а якщо погода сонячна, то вранці або ввечері; інакше, одразу потрапивши на яскраве сонечко, рослинки засохнуть; • за кілька годин до посадки саджанці рясно поливають для того, щоб грудочки землі міцно трималися біля корінців; • поливши посаджену рослину, вологе місце засипають сухою землею, щоб запобігти випаровуванню. Дітей старшого дошкільного віку доцільно ознайомити з будовою рослин (на прикладі калини), зокрема з їх кореневою системою, а також впливом погодних умов на стан рослин. Цікавою формою організації праці на природі з дошкільниками є експеримент. Існує чимало простих та водночас захопливих способів його проведення. Наприклад, можна посадити калину на двох сусідніх ділянках: на першій використати насіння калини, а на другій – живці. Потім необхідно поспостерігати разом із дітьми, на якій ділянці калина зійде з насіння та як будуть розвиватися живці, допомогти їм зрозуміти, чому так відбулося. Запропоновані методи роботи з дошкільниками зроблять їх працю на городі цікавою та емоційно насиченою. Догляд за молодими рослинами калини полягатиме у своєчасному прополюванні, поливі й розрихлюванні ґрунту. Ця справа може здатися дошкільникам нудною та одноманітною. Тому, залучаючи дитину до такої праці, важливо підтримувати її інтерес до землеробства в цілому. Дітям можна запропонувати чимало казкових сценаріїв виконання трудових завдань, зокрема: * урятувати рослинку-калинку від спраги, напоївши її водичкою в спеку; * звільнити рослинку від злих загарбників – бур’янів; * підготувати для рослинок «м’яку постіль» – пухку земельку, щоб, відпочивши, вони змогли зробити дітям цінні дарунки – чудові квіточки та ягідки. Малятам буде цікавіше працювати, якщо на ділянці «житимуть» керамічний зайчик або їжачок. Молоді кущі калини, посаджені дошкільниками спільно з дорослими, потребують підживлення. В умовах дитячого садка для цього використовують органічні добрива. Керуючи процесом роботи, вихователь має привчати дітей працювати ретельно, спокійно, не відволікаючись. Це сприятиме вихованню в них охайності та виробленню вміння стежити за собою. І головне – у дітей розвиватиметься схильність до трудових зусиль. Збір урожаю Грону ягід калини зрізують у вересні–жовтні, коли ягоди стають характерного червоного кольору і починають немов світитися зсередини, зберігають у прохолодному приміщенні в корзинах або пов’язаними в пучки. Оскільки в ягодах присутній природний консервант, зберігаються вони досить довго. Додаток № 5 Загадки про калину: *** І червона, й соковита, Та гірка вона все літо. Припече мороз – вона Стала добра й смачна. *** За хатою у садочку, У зеленому віночку Та в червоних намистах Стала пава молода. *** І збігаються всі діти, Щоб на неї поглядіти: За намисто кожен – смик, Та й укине на язик. *** У вінку зеленолистім, У червоному намисті, Видивляється у воду На свою хорошу вроду. *** І не дівчина, а червоні стрічки має. *** В лісі на горісі червоні хустки висять. *** Навесні білим цвітом, а восени – червоним плодом. *** Стоїть дід над водою З червоною бородою. Тільки сонечко пригріє, Борода почервоніє. *** Хто ж ті ягоди не знає, Від застуди їх приймає. На кущах вони висять, І, як маків цвіт, горять. Тільки це не є малина. Що за ягода? — …… *** Я – привітний кущик Весною білим цвітом зацвітаю. Восени червоними ягодами вітаю. Взимку птахів пригощаю. *** У сінокіс — гірка, А в мороз — солодка, Що за ягідка? Додаток № 6 Прислів’я про калину: Похолодніло, риба не ловиться, калина у цвіт вбирається. *** Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною — коли росте. *** Заливається, як соловейко на калині. *** Дівчина, як у лузі калина. *** Вибери собі дівку, як калинову гілку. *** Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина. *** Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоним. *** У лузі калина з квіточками, неначе мати з діточками. *** Нема цвіту білішого, як цвіт на калині, нема у світі ріднішого, як мати дитині. *** Без верби і калини нема України. |
«Підготовка до написання твору про калину» Мета: Розширити знання дітей про калину. Вчити учнів добирати прикметники, порівняння,характерні для опису; складати речення із розсипаних... |
Стосовно системних рішень Міністерства в сфері довкілля та екополітики Беручи до уваги критичний стан довкілля в Україні, в першу чергу спричинений неефективним державним управлінням та корупцією, якою... |
Клаус Міхаель Маєр-Абіх «Повстання на захист природи. Від довкілля до спільно світу» (Уривки) Ростір є тільки частиною природнього Універсуму. Індустріальне суспільство хибно розуміє це так, начебто весь світ є тільки людським... |
ПРОГРАМA МІЖНАРОДНОГО ЕКОЛОГІЧНОГО ФОРУМУ «ДОВКІЛЛЯ 2010» Київ, Міжнародний... Реєстрація учасників VI Всеукраїнської конференції громадських природоохоронних організацій «Участь громадськості у формуванні та... |
ЗАТВЕРДЖУЮ Драгоманових», «Олена Пчілка і Гадяч», «200 років від дня народження Т. Г. Шевченка», «350 років від дня проголошення Гадяча гетьманською... |
Умови участі у V Міжнародній виставці «Довкілля 2012» Учасники виставки можуть замовити Умовою участі у V Міжнародній виставці «Довкілля 2012» є подання до 5 квітня 2012 року |
ПО МЕРЗЛУ КАЛИНУЯк у дитинстві ходили по мерзлу калину?Ще звечора... |
Заходи до відзначення Дня усиновлення Організувати просвітницьку роботу серед мешканців міста щодо встановлення в Україні Дня усиновлення |
ПЛАН ЗАХОДІВ про відзначення Дня пам’яті примирення і Дня Перемоги над нацизмом у Європі Проведення уроку патріотизму у 1-4 класах «Війна у спогадах учасників бойових дій» |
ЗАТВЕРДЖУЮ Юрисконсульт юридичного відділу призначається на посаду і звільняється з посади наказом генерального директора |