Моніторингові дослідження рівня навчальних досягнень учнів з іноземної мови як умова забезпечення якості освіти


Скачати 72.2 Kb.
Назва Моніторингові дослідження рівня навчальних досягнень учнів з іноземної мови як умова забезпечення якості освіти
Дата 26.10.2013
Розмір 72.2 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
Моніторингові дослідження рівня навчальних досягнень учнів з іноземної мови як умова забезпечення якості освіти

Ні в кого не викликає сумнівів актуальність проведення моніторингових досліджень навчальних досягнень учнів. Це визнано в освітянських нормативних документах, у цьому впевнені всі, хто намагається вдосконалювати освіту, зробити її якісною та доступною.

Введення в Україні сучасних технологій підсумкової атестації випускників, передбачених проведенням експерименту щодо зовнішнього незалежного тестування навчальних досліджень стану освіти, упровадження в життя ідеї стандартизації в освіті потребують широкого застосування моніторингових досліджень навчальних досягнень учнів.

Широке впровадження моніторингу навчальних досягнень учнів надасть можливість забезпечити кожного учня інформацією про стан його навчальної підготовки й надати йому допомогу в корегуванні цього стану відповідно до його можливостей і потреб.

Моніторингові дослідження передбачають постійне спостереження за будь-яким навчальним процесом з метою виявлення його відповідності очікуваним результатам, визначення передумов для прийняття управлінських рішень і запровадження необхідних змін в освіті, спрямованих на підвищення її якості.

Головною метою моніторингових досліджень мовленнєвої компетенції учнів з англійської мови було одержання об’єктивної інформації про рівень навчальних досягнень школярів, я також визначення шляхів цілеспрямованого їх корегування.

Основними завданнями моніторингу було:

  1. Виявлення навчальних досягнень учнів, зокрема досягнення базового рівня мовленнєвої компетенції;

  2. З’ясування причин відмінностей навчальних досягнень у різних категорій учнів;

  3. Виявлення факторів, які суттєво впливають на стан навчальної підготовки;

  4. Корегування навчального процесу та його навчально-методичного забезпечення на основі аналізу результатів вимірювань і досліджень;

  5. Підготовка учнів та вчителів до широкого застосування різних засобів діагностування, зокрема тестів, у навчання іноземної мови;

  6. Упровадження сучасних технологій проведення підсумкового контролю в гімназії;

  7. Підготовка учнів і вчителів до стандартизованих іспитів, які починають впроваджувати у вітчизняній школі.

Для досягнення вказаних цілей було передбачено:

Якість моніторингових досліджень мовленнєвої компетенції учнів значною мірою визначається якістю інструментарію для вимірювань. Створення інструментарію для проведення моніторингу потребує значних зусиль.

Існує багато методів вимірювання навчальних досягнень учнів. Серед них найбільш поширеними в практиці роботи є спостереження й опитування (усне та письмове), співбесіда, інтерв’ювання, метод хронометрування, експертиза, моделювання теоретичного пошуку й самооцінка.

Безумовно, вони мають і матимуть велике значення в управлінні навчальним процесом. Однак можливості цих традиційних методів діагностування в забезпеченні необхідної якості вимірювання та оцінювання навчальних досягнень учнів дуже обмежені.

Одним із високоефективних сучасних засобів якісних вимірювань навчальних досягнень учнів є тест. Тести – найважливіші інструменти вимірювань у психології, соціології та педагогіці.

Тестами навчальних досягнень називають системи спеціальних завдань для виявлення ступеня певних видів навчальної діяльності в сукупності з деякою системою вимірювання та інтерпретування результатів вимірювання.

Таким чином, за означенням, тест – це засіб якісного вимірювання. І це його головна ознака.

Тестовий контроль став найефективнішою формою діагностики навчальних досягнень учнів з іноземної мови в гімназії. Проведення тестування учнів мало на меті виявити рівень лінгвістичної або комунікативної компетенції учнів. Тести проводилися за завданнями, підібраними відповідно до чинної програми з англійської мови, затвердженої Міністерством освіти і науки України для загальноосвітніх навчальних закладів (“Іноземні мови, 2—12 кл.”. - Київ, Ірпінь: «Перун»).

У моніторингових дослідженнях мовленнєвої компетенції учнів з іноземної мови застосовувалися тестові завдання як закритої форми із запропонованими відповідями, так і завдання відкритої форми з вільно конструйованими відповідями. Результати перевірки тестових завдань заносились у звітні відомості по класу як за варіантами , так і за сукупністю варіантів (див.додаток 3). У кожній з них указувалася доступність виконання кожного завдання роботи. Коефіцієнт доступності завдання визначається як відсоткове відношення кількості учнів, які правильно виконали це завдання, до кількості протестованих учнів. Обчислення коефіцієнтів доступності завдань дало змогу зробити висновки про рівень оволодіння учнями тими чи іншими видами мовленнєвої діяльності. Наприклад, якщо коефіцієнт доступності завдання дорівнював 0,30, то це свідчило про те, що відповідний вид діяльності не засвоєно значною частиною учнів. Коефіцієнт 0,86 означав би, що певний вид діяльності засвоєно більшістю учнів. Безумовно, абсолютне значення коефіцієнта доступності не дає змоги зробити певних висновків. Дуже важливо мати достовірні статистичні дані щодо засвоєння відповідних видів діяльності й користування ними для аналізу результатів вимірювань.

Другою важливою характеристикою результатів діагностування був розподіл успішності виконання завдань роботи учнями класу. Складання таблиць розподілу результатів за балами стало необхідною складовою підбиття підсумків тестування. У таблицях указували відсотки учнів, які правильно виконали більше, ніж 95%, 90%, 85%...10% балів від загальної кількості завдань. І в цьому разі головними були не абсолютні значення цих величин, а відносні. Порівняння цих результатів таблиці для певної групи учнів з таблицею результатів значної кількості учнів дало змогу об’єктивно оцінити відносний стан мовленнєвої підготовки учнів цієї групи. Це порівняння дало змогу ввести певну шкалу оцінювання відповідно до умов існування надійної статистики.

Систематизація результатів виконання тестових завдань на застосування учнями мовних знань і умінь дали змогу дійти висновків, що % учнів виконали тести правильно, відповіді були чіткими, зрозумілими, грамотно аргументованими; % учнів виконали тести з незначними помилками, відповіді на запитання тесту були достатньо чіткими й зрозумілими; % учнів виконали тести на середньому рівні та припустили багато помилок. Решта ( %) не приступили до виконання переважної більшості завдань тестів.

……

Аналіз виконання тестових завдань дає підстави стверджувати, що учні гімназії мають достатній рівень лінгвістичної та комунікативної компетенції. Разом з тим тестування учнів виявило деякі недоліки.

Типові помилки під час виконання тестових завдань з англійської мови

У 6 класі:

  • вживання The Past Continuous Tense, структур to listen to, on the 5th of;

  • неправильне вживання присудка в ІІІ особі однини в теперішньому неозначеному часі;

  • побудова коротких відповідей;

  • уживання дієслів у теперішньому часі;

  • використання прийменників у таких виразах, як : «on board of the ship», « to go in for sports»;

  • пропуск букв у середині або в кінці слова;

У 7 класі:

  • вживання The Past Continuous Tense, The Past Perfect vs The Present Perfect Tenses;

  • неправильний порядок слів у реченні;

  • орфографічні помилки в написанні слів;

  • вживання допоміжного слова в питальних та заперечних реченнях в теперішньому неозначеному часі.

У процесі виконання тестових завдань учні припустилися помилок у граматичній побудові синтаксичних конструкцій, доборі лексичного матеріалу й порушували орфографічні норми. На підставі цього, можна зробити висновок про доцільність формування в учнів вмінь письмово оформлювати власні висловлювання. Необхідно збільшити кількість занять, присвячених формуванню в учнів умінь будувати письмові зв’язні висловлювання своїх думок, вражень спостережень, обґрунтування та аргументації висновків, поглядів.

Виявлені в ході тестування недоліки в підготовці учнів є підставою для проведення корегувальної роботи серед учнів з формуванням навичок усіх видів мовленнєвої діяльності, яка має врахувати такі аспекти:

  1. звернути серйозну увагу на формування вмінь учнів письмово оформлювати власні висловлювання;

  2. збільшити кількість занять, присвячених формуванню умфнь будувати письмові зв’язні висловлювання;

  3. тематикою занять передбачити залучення учнів до викладу своїх спостережень, вражень, думок, обґрунтування та аргументацію висновків, поглядів.

За умов відсутності іншомовного оточення читання є одним із найважливіших напрямів оволодіння іноземною мовою. Воно дає змогу отримати необхідну інформацію, сприяє розумінню учнями важливості вивчення відповідної мови, загострює інтерес роботи над нею.

Аналіз результатів дослідження вміння учнів самостійно прочитати незнайомий текст та виявити розуміння прочитаного показав, що більшість учнів уміє самостійно прочитати текст, розуміє запитання до нього. Із 27 перевірених учнів техніка читання 20 учнів відповідає нормі, що складає %.

Проведені дослідження вмінь учнів самостійно прочитати незнайомий текст виявили такі типові помилки:

  1. недостатнє володіння численними фонетичними правилами читання;

  2. недостатнє засвоєння транскрипції та неповне застосування її знаків;

  3. неправильний поділ речень на синтагми та їх інтонаційне оформлення, відокремлення фразового й синтагм енного наголосів, пауз;

  4. невміння застосовувати умови спадної та зростаючої інтонації;

  5. невміння застосовувати в тексті незнайомі слова, артиклі, прийменники, суфікси, сполучники, допоміжні та модальні дієслова, правильно розташовувати слова;

  6. невміння оперативно відокремлювати ключові слова, визначати за контекстом значення незнайомих слів;

  7. невміння синтезувати зміст речень, запам’ятовувати їхній загальний (скорочений зміст).

Є підстави вважати, що техніка читання частини учнів не сформована в результаті кількох факторів: недостатньої натренованості артикуляційного апарату, міцності графосенсомоторних зв’язків, доступності мовного матеріалу, помилкового пригадування букв і слів.

Схожі:

Моніторингові дослідження якості природничо-математичної освіти 8-класників
Центром тестових технологій були проведені моніторингові дослідження якості початкової освіти учнів 4-х класів та навчальних досягнень...
Дотримування державних вимог
Протягом лютого — квітня 2005/06 н р та жовтня — листопада 2006/07 н р вивчався стан викладання етики, дотримання державних вимог...
Впровадження іноземної мови у 1-му класі і другої іноземної мови...
Соціально-економічні та культурні тенденції розвитку сучасного суспільства викликають необхідність навчання учнів іноземної мови...
Управління освіти Миколаївської міської ради
Тести призначені як для підготовки випускників загальноосвітніх навчальних закладів до ЗНО, так і для перевірки рівня навчальних...
Географічне положення Північної Америки. Історія відкриття та дослідження
Кроком на шляху української освіти до Болонського процесу стало широке запровадження Міністерством освіти і науки України зовнішнього...
Оцінювання навчальних досягнень з теми
Мета оцінювання: встановити відповідності рівня навчальних досягнень учнів в оволодінні знаннями про типи розмноження рослин, про...
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням української літератури
Пропонована навчальна програма укладена відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти з урахуванням...
Програма вступних випробувань з іноземної (англійської)мови для вступу...
Державного стандарту базової і повної середньої освіти (освітня галузь «Мови і літератури»), затвердженого постановою Кабінету Міністрів...
Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів...
Перелік нормативних документів щодо планування навчально-методичного забезпечення предмету
Орієнтовні критерії оцінювання рівня навчальних досягнень учнів
Комп’ютерні презентації” допоможуть вчителям інформати більш точніше оцінити учнів з даної теми
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка