Тема: Душевна краса людини (за оповіданням В.Винниченка «Федько-халамидник»)
Мета: допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв; розвивати вміння учнів висловлювати власне ставлення до прочитаного, логічність мислення, пам'ять, увагу, кмітливість; формувати світогляд учнів; виховувати почуття пошани до української літератури, мистецтва слова; прищеплювати високі моральні якості та духовні цінності
Тип уроку: урок – комплексне засвоєння знань
Хід уроку
Організаційний момент
Вчитель:
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо.
Роботу швидше починаймо.
Я рада Вас бачити сьогодні на уроці. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Девіз нашого уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Вчитель: На попередніх уроках ми з вами познайомилися з творчістю В.Винниченка, прочитали його оповідання «Федько-халамидник». Давайте згадаємо тему, ідею та проблематику твору.
Тема: змалювання ніжного, люблячого, відкритого серця дитини (на прикладі Федька), що протиставляється жорстокості дорослих, злочинному суспільству, яке калічить маленькі життя та душі.
Ідея: возвеличення чесності, незрадливості, почуття власної гідності, винахідливості /на прикладі Федька/ і водночас засудження бешкетливості, схильності до нерозважливих вчинків, а також показної вихованості, манірності, лицемірства, егоїзму /на прикладі Толі/.
Проблематика:
батьки і діти;
моральні цінності /любов і ненависть; добро і зло; порядність і лицемірство/;
бідних та багатих;
проблема морального вибору /між благородним моральним світом дитини-бідняка і підступною, хитрою, егоїстичною поведінкою малолітнього панича/
Сьогодні ми з вами продовжимо роботу над оповіданням, зануримося вглиб моральних цінностей людини, тому і тема у нас співзвучна «Душевне багатство людини». Давайте запишемо у зошитах число, класна робота і тему уроку. Ми з вами розберемося в складнощах характерів та вчинків героїв, будемо розвивати вміння висловлювати власну думку, давати оцінку зображуваному.
Не випадково епіграфом до нашого уроку я взяла слова В.Симоненка:
Люди всі по-своєму уперті:
Народившись, помирає кожна,
А живуть століття після смерті
Ті, що роблять те, чого «не можна».
Актуалізація опорних знань
«Відтворюємо прочитане»
Я пропоную вам розгадати кросворд, що складений за змістом оповідання В.Виннниченка «Федько-халамидник»
Чого не любив Федько і за це його батько схвалював? (брехати)
Толя виконує прохання хлопців, щоб вони його не називали… (бабою)
Толя не поважає Федька, говорячи про нього, що він… (мурля)
Віддаляючись від берега, стрибаючи з однієї крижини на іншу, Федько здалеку нагадував… (комашинку)
Який художній засіб використав В.Винниченко: «сонце хитро виглядає з-за парового млина» (метафору)
Батько Федька працює в… (типографії)
Яку думку про Федька висловлює мати, коли той отримує ременя від батька: «Камінь, а не…» (дитина)
Мати Федькова називала Толю дитиною… (ніжною)
Серед дітей хлопець був перший по… (силі)
Толя – чистенький, з щічками, як … (проскура)
-
-
1.б
|
р
|
е
|
х
|
а
|
т
|
и
|
2.б
|
а
|
б
|
о
|
ю
|
3.м
|
у
|
р
|
л
|
я
|
4.к
|
о
|
м
|
а
|
ш
|
и
|
н
|
к
|
у
|
5.м
|
е
|
т
|
а
|
ф
|
о
|
р
|
у
|
6.т
|
и
|
п
|
о
|
г
|
р
|
а
|
ф
|
і
|
ї
|
7.д
|
и
|
т
|
и
|
н
|
а
|
8.н
|
і
|
ж
|
н
|
о
|
ю
|
9.с
|
и
|
л
|
і
|
10.п
|
р
|
о
|
с
|
к
|
у
|
р
|
а
|
Ось ми і знайшли з вами ключове слово, яким вдало схарактеризував головного героя автор. Що означає слово «халамидник» /бешкетник, пустун/.
Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
Працюючи над характеристиками головних героїв творів, що вивчали у 5, 6 класах, ми з вами складали інформаційні грона, порівняльні характеристики героїв. Скажіть, а що доречніше використати сьогодні до образів Федька і Толі? /порівняльну характеристику, бо ці два персонажі протиставляються один одному і мають багато протилежних рис/
Добре, тоді давайте складемо порівняльну характеристику образів. Запишіть у зошитах, як на екрані, імена головних героїв оповідання. Минулого уроку було дане випереджувально-пошукове завдання двом групам учнів: одна група учнів добирала цитати до образу Федька, друга – до характеристики Толі. Вони їх надрукували і розрізали, а ваше завдання буде таким: витягти цитату, прочитати її і назвати рису характеру і героя, якому вона притаманна, і цю рису записати в зошит під ім’ям персонажа.
Федько
|
Толя
|
«Це був чистий розбишака-халамидник... Там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові» Грубий
|
« Це була дитина ніжна, делікатна, смирна» Делікатний
|
«Спокій був його ворогом» Жвавий
|
«Він завжди виходив на двір трошки боязно… соромливо посміхався своїми невинними синіми очима» Повільний
|
«…перший по силі на всю вулицю» Сильний
|
«…бідненький ... приходив додому задрипаний, подраний, з розбитим носом... Увечері хворий, гарячий лежить у постелі…»Кволий, слабкий
|
«А давай об заклад, що перейду на той бік» Сміливість
|
«холодно й страшно... зробилося страшно… ноги ослабли, сковзались по льоду... розтерявся…» Боягузтво
|
«Хлопчик відвів очі ..., похилився і тихо сказав: Я повів» Людяний, /альтруїст/
|
«Йому було цікаво подивитись, як будуть ховати ...» Бездушний, /егоїст/
|
«…він раптом вертається і віддає змія» Достойний
|
«...одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком» Негідний, підлий
|
« ...брехати не любить» Чесний
|
«Я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку...» Брехливий
|
Уважно подивіться на характерні риси героїв, які вони? /риси антонімічні, тобто протиставляються одна одній/ Правильно, а давайте з’єднаємо пари стрілочками, а тепер перевірте себе на екрані, чи вийшли у вас антонімічні пари.
Скажіть, а якими б кольорами ви зобразили героїв твору за їхніми характеристиками, вчинками. Обґрунтуйте свій вибір.
Зелений /Федько/ – він, мов зелене світло світлофора, відкриває дорогу до доброти, чесності, благородства, дружби.
Червоний /Толя/ – цей колір забороняє чинити так, як Толя, робити підлості, брехати.
Жовтий /Толя/ – цей колір застерігає, що не можна бути таким, треба намагатися бути кращим.
Молодці! Тепер, використовуючи матеріали ваших записів, усно складіть літературні портрети: хлопці – Федька, дівчата – Толі, невеликий, декілька речень.
Хлопці: Літературний портрет Федька
Федько має твердий характер. Хлопчик не тільки не принижується до плачу, він ніколи не бреше, хоч би чим йому правда не загрожувала. Федько ніколи не просить пом`якшити кару чи помилувати, коли б`ють. А на витівки цей жвавий і відчайдушний хлопчина мастак, тому і б`ють його часто і здебільшого за діло. Взагалі, «спокій був його ворогом».
Дівчата: Літературний портрет Толі
Толя був тихим і смирним хлопчиком, ніколи не бешкетував. Але він підлий і брехливий, постійно наговорював на інших. Він навіть не подякував Федьку за те, що той врятував його від смерті. Толя черствий і байдужий до нещастя інших людей. Він зміг безтурботно гратися в той час, коли на цвинтарі ховали його рятівника.
Закріплення вивченого матеріалу
Ніхто не може схарактеризувати людину влучніше та дотепніше, ніж народні прислів’я. Погляньте на екран, кого з героїв характеризують прислів’я?
Сила та розум – краса людини. /Федько/
Тихий-тихий, а у вухо влізе. /Толя/
Сміливому море по коліна. /Федько/
У тихому болоті чорти водяться. /Толя/
У лиху годину упізнаєш вірну людину. /Федько/
Аби душа чиста, а постоли нічого. /Федько/
Лякливий, як заєць, а шкодливий, як кішка. /Толя/
Святе та боже – на чорта схоже. /Толя/
Як ви гадаєте, а хто ж винен найбільше у трагедії і чому?
Батьки Толі – вони забороняли хлопцеві робити те, що він бажав. Жили і виховували сина за принципами середовища, представники якого вважають себе кращими за інших. Толя звик, що винуватцями можна робити бідніших за себе, батьки всеодно в це вірять.
Батьки Федька – вони багато працюють, але достатку немає, на виховання сина теж часу не вистачає, тому цей обов’язок вони переклали на школу, у якій Федько рідко з’являється.
Суспільство, в якому все дістається за народженням у «правильній» родині, а не за заслуги.
Що ж повинні були робити батьки Федька, щоб не сталася трагедія? Які рішення ви бачите, що можна виявити позитивного в них, а що – негативне?
Рішення І Більше карати й бити
+ можливо, припинив би чинити шкоду;
виріс би жорстоким, агресивним
Рішення ІІ Більше просити й умовляти
+ можливо, послухав би, зрозумів;
просто не звернув би уваги
Рішення ІІІ доручити якусь роботу, підтримати у ділі, яке б цікавило хлопця
+ зацікавився б, розвивався, направив би свою енергію в корисну працю;
на це потрібен час, зусилля, і гроші
Рефлексія. Домашнє завдання. Оцінювання учнів
Ось ми з вами і з’ясували, хто є хто. Давайте зробимо висновки.
Федько – малий шибеник, всім подобається, сміливий, дотепний, чесний, кришталево чистий, твердий і правдивий, ладен взяти на себе вину, аби захистити слабшого. І хоч має він безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим.
Толя же – зовсім інший. Його егоїзм, жалюгідність, душевна підлість викликають відразу. Саме такі , як Толя у несправедливому суспільстві роблять кар'єру і здобувають матеріальні блага. Але це нікчеми. Вони нікому не приносять щастя, бо й самі нещасні й приречені.
Домашнє завдання у нас буде творче.
Учні І ряду будуть «Актори» ваше завдання: інсценізація уривку, який найбільше сподобався;
Учні ІІ ряду будуть «Літератори» ваше завдання: скласти власне закінчення оповідання «Федько-халамидник»;
Учні ІІІ ряду будуть «Дописувачі» ваше завдання: лист до Толі
Що ж, не буває на світі ідеальних людей так само, як і абсолютно поганих.
Оповідання й зараз залишається актуальним. У нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалось. Я хочу, щоб ви підказували одне одному, що гарне, а що погане. Щоб були справжніми друзями, делікатно вказуючи на помилки. Бо людей, які не помиляються, немає.
Завершити урок хочеться теж словами В.Симоненка:
Помилялись не тільки люди,
помилялись навіть святі.
Згадайте: Ісус від Іуди
мав останній цілунок в житті.
Ми не святі, не боги, а значить,
Не варто втішати себе дарма.
Але, як твій промах лиш ворог бачить, –
Друзів у тебе нема.
Я вдячна вам за гарний урок сьогодні, Поверніться один до одного, посміхніться та подякуйте за плідну співпрацю.
|