Урок – комплексне засвоєння знань Хід уроку


Скачати 99.85 Kb.
Назва Урок – комплексне засвоєння знань Хід уроку
Дата 09.02.2014
Розмір 99.85 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Тема: Душевна краса людини (за оповіданням В.Винниченка «Федько-халамидник»)

Мета: допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв; розвивати вміння учнів висловлювати власне ставлення до прочитаного, логічність мислення, пам'ять, увагу, кмітливість; формувати світогляд учнів; виховувати почуття пошани до української літератури, мистецтва слова; прищеплювати високі моральні якості та духовні цінності

Тип уроку: урок – комплексне засвоєння знань

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Вчитель:

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо.

Роботу швидше починаймо.

Я рада Вас бачити сьогодні на уроці. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Девіз нашого уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вчитель: На попередніх уроках ми з вами познайомилися з творчістю В.Винниченка, прочитали його оповідання «Федько-халамидник». Давайте згадаємо тему, ідею та проблематику твору.

Тема: змалювання ніжного, люблячого, відкритого серця дитини (на прикладі Федька), що протиставляється жорстокості дорослих, злочинному суспільству, яке калічить маленькі життя та душі.

Ідея: возвеличення чесності, незрадливості, почуття власної гідності, винахідливості /на прикладі Федька/ і водночас засудження бешкетливості, схильності до нерозважливих вчинків, а також показної вихованості, манірності, лицемірства, егоїзму /на прикладі Толі/.

Проблематика:

  • батьки і діти;

  • моральні цінності /любов і ненависть; добро і зло; порядність і лицемірство/;

  • бідних та багатих;

  • проблема морального вибору /між благородним моральним світом дитини-бідняка і підступною, хитрою, егоїстичною поведінкою малолітнього панича/

Сьогодні ми з вами продовжимо роботу над оповіданням, зануримося вглиб моральних цінностей людини, тому і тема у нас співзвучна «Душевне багатство людини». Давайте запишемо у зошитах число, класна робота і тему уроку. Ми з вами розберемося в складнощах характерів та вчинків героїв, будемо розвивати вміння висловлювати власну думку, давати оцінку зображуваному.

Не випадково епіграфом до нашого уроку я взяла слова В.Симоненка:

Люди всі по-своєму уперті:

Народившись, помирає кожна,

А живуть століття після смерті

Ті, що роблять те, чого «не можна».

  1. Актуалізація опорних знань

«Відтворюємо прочитане»

Я пропоную вам розгадати кросворд, що складений за змістом оповідання В.Виннниченка «Федько-халамидник»

  1. Чого не любив Федько і за це його батько схвалював? (брехати)

  2. Толя виконує прохання хлопців, щоб вони його не називали… (бабою)

  3. Толя не поважає Федька, говорячи про нього, що він… (мурля)

  4. Віддаляючись від берега, стрибаючи з однієї крижини на іншу, Федько здалеку нагадував… (комашинку)

  5. Який художній засіб використав В.Винниченко: «сонце хитро виглядає з-за парового млина» (метафору)

  6. Батько Федька працює в… (типографії)

  7. Яку думку про Федька висловлює мати, коли той отримує ременя від батька: «Камінь, а не…» (дитина)

  8. Мати Федькова називала Толю дитиною… (ніжною)

  9. Серед дітей хлопець був перший по… (силі)

  10. Толя – чистенький, з щічками, як … (проскура)

1.б

р

е

х

а

т

и

2.б

а

б

о

ю

3.м

у

р

л

я

4.к

о

м

а

ш

и

н

к

у

5.м

е

т

а

ф

о

р

у

6.т

и

п

о

г

р

а

ф

і

ї

7.д

и

т

и

н

а

8.н

і

ж

н

о

ю

9.с

и

л

і

10.п

р

о

с

к

у

р

а

Ось ми і знайшли з вами ключове слово, яким вдало схарактеризував головного героя автор. Що означає слово «халамидник» /бешкетник, пустун/.

  1. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Працюючи над характеристиками головних героїв творів, що вивчали у 5, 6 класах, ми з вами складали інформаційні грона, порівняльні характеристики героїв. Скажіть, а що доречніше використати сьогодні до образів Федька і Толі? /порівняльну характеристику, бо ці два персонажі протиставляються один одному і мають багато протилежних рис/

Добре, тоді давайте складемо порівняльну характеристику образів. Запишіть у зошитах, як на екрані, імена головних героїв оповідання. Минулого уроку було дане випереджувально-пошукове завдання двом групам учнів: одна група учнів добирала цитати до образу Федька, друга – до характеристики Толі. Вони їх надрукували і розрізали, а ваше завдання буде таким: витягти цитату, прочитати її і назвати рису характеру і героя, якому вона притаманна, і цю рису записати в зошит під ім’ям персонажа.

Федько

Толя

«Це був чистий розбишака-халамидник... Там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові» Грубий

« Це була дитина ніжна, делікатна, смирна» Делікатний



«Спокій був його ворогом» Жвавий

«Він завжди виходив на двір трошки боязно… соромливо посміхався своїми невинними синіми очима» Повільний

«…перший по силі на всю вулицю» Сильний

«…бідненький ... приходив додому задрипаний, подраний, з розбитим носом... Увечері хворий, гарячий лежить у постелі…»Кволий, слабкий

«А давай об заклад, що перейду на той бік» Сміливість

«холодно й страшно... зробилося страшно… ноги ослабли, сковзались по льоду... розтерявся…» Боягузтво

«Хлопчик відвів очі ..., похилився і тихо сказав: Я повів» Людяний, /альтруїст/

«Йому було цікаво подивитись, як будуть ховати ...» Бездушний, /егоїст/

«…він раптом вертається і віддає змія» Достойний

«...одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком» Негідний, підлий

« ...брехати не любить» Чесний

«Я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку...» Брехливий

Уважно подивіться на характерні риси героїв, які вони? /риси антонімічні, тобто протиставляються одна одній/ Правильно, а давайте з’єднаємо пари стрілочками, а тепер перевірте себе на екрані, чи вийшли у вас антонімічні пари.

Скажіть, а якими б кольорами ви зобразили героїв твору за їхніми характеристиками, вчинками. Обґрунтуйте свій вибір.

Зелений /Федько/ – він, мов зелене світло світлофора, відкриває дорогу до доброти, чесності, благородства, дружби.

Червоний /Толя/ – цей колір забороняє чинити так, як Толя, робити підлості, брехати.

Жовтий /Толя/ – цей колір застерігає, що не можна бути таким, треба намагатися бути кращим.

Молодці! Тепер, використовуючи матеріали ваших записів, усно складіть літературні портрети: хлопці – Федька, дівчата – Толі, невеликий, декілька речень.

Хлопці: Літературний портрет Федька

Федько має твердий характер. Хлопчик не тільки не принижується до плачу, він ніколи не бреше, хоч би чим йому правда не загрожувала. Федько ніколи не просить пом`якшити кару чи помилувати, коли б`ють. А на витівки цей жвавий і відчайдушний хлопчина мастак, тому і б`ють його часто і здебільшого за діло. Взагалі, «спокій був його ворогом».

Дівчата: Літературний портрет Толі

Толя був тихим і смирним хлопчиком, ніколи не бешкетував. Але він підлий і брехливий, постійно наговорював на інших. Він навіть не подякував Федьку за те, що той врятував його від смерті. Толя черствий і байдужий до нещастя інших людей. Він зміг безтурботно гратися в той час, коли на цвинтарі ховали його рятівника.

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Ніхто не може схарактеризувати людину влучніше та дотепніше, ніж народні прислів’я. Погляньте на екран, кого з героїв характеризують прислів’я?

  1. Сила та розум – краса людини. /Федько/

  2. Тихий-тихий, а у вухо влізе. /Толя/

  3. Сміливому море по коліна. /Федько/

  4. У тихому болоті чорти водяться. /Толя/

  5. У лиху годину упізнаєш вірну людину. /Федько/

  6. Аби душа чиста, а постоли нічого. /Федько/

  7. Лякливий, як заєць, а шкодливий, як кішка. /Толя/

  8. Святе та боже – на чорта схоже. /Толя/

Як ви гадаєте, а хто ж винен найбільше у трагедії і чому?

  • Батьки Толі – вони забороняли хлопцеві робити те, що він бажав. Жили і виховували сина за принципами середовища, представники якого вважають себе кращими за інших. Толя звик, що винуватцями можна робити бідніших за себе, батьки всеодно в це вірять.

  • Батьки Федька – вони багато працюють, але достатку немає, на виховання сина теж часу не вистачає, тому цей обов’язок вони переклали на школу, у якій Федько рідко з’являється.

  • Суспільство, в якому все дістається за народженням у «правильній» родині, а не за заслуги.

Що ж повинні були робити батьки Федька, щоб не сталася трагедія? Які рішення ви бачите, що можна виявити позитивного в них, а що – негативне?

Рішення І Більше карати й бити

+ можливо, припинив би чинити шкоду;

  • виріс би жорстоким, агресивним

Рішення ІІ Більше просити й умовляти

+ можливо, послухав би, зрозумів;

  • просто не звернув би уваги

Рішення ІІІ доручити якусь роботу, підтримати у ділі, яке б цікавило хлопця

+ зацікавився б, розвивався, направив би свою енергію в корисну працю;

  • на це потрібен час, зусилля, і гроші

  1. Рефлексія. Домашнє завдання. Оцінювання учнів

Ось ми з вами і з’ясували, хто є хто. Давайте зробимо висновки.

Федько – малий шибеник, всім подобається, сміливий, дотепний, чесний, кришталево чистий, твердий і правдивий, ладен взяти на себе вину, аби захистити слабшого. І хоч має він безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим.

Толя же – зовсім інший. Його егоїзм, жалюгідність, душевна підлість викликають відразу. Саме такі , як Толя у несправедливому суспільстві роблять кар'єру і здобувають матеріальні блага. Але це нікчеми. Вони нікому не приносять щастя, бо й самі нещасні й приречені.

Домашнє завдання у нас буде творче.

Учні І ряду будуть «Актори» ваше завдання: інсценізація уривку, який найбільше сподобався;

Учні ІІ ряду будуть «Літератори» ваше завдання: скласти власне закінчення оповідання «Федько-халамидник»;

Учні ІІІ ряду будуть «Дописувачі» ваше завдання: лист до Толі

Що ж, не буває на світі ідеальних людей так само, як і абсолютно поганих.

Оповідання й зараз залишається актуальним. У нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалось. Я хочу, щоб ви підказували одне одному, що гарне, а що погане. Щоб були справжніми друзями, делікатно вказуючи на помилки. Бо людей, які не помиляються, немає.

Завершити урок хочеться теж словами В.Симоненка:

Помилялись не тільки люди,

помилялись навіть святі.

Згадайте: Ісус від Іуди

мав останній цілунок в житті.

Ми не святі, не боги, а значить,

Не варто втішати себе дарма.

Але, як твій промах лиш ворог бачить, –

Друзів у тебе нема.

Я вдячна вам за гарний урок сьогодні, Поверніться один до одного, посміхніться та подякуйте за плідну співпрацю.


Схожі:

Урок засвоєння нових знань Хід уроку І. Організаційний момент. Привітання,...
Навчальна: ознайомити учнів із неклітинними формами життя; розглянути особливості будови і життєві цикл вірусів; обговорити можливі...
Уроку: засвоєння нових знань Хід уроку
Навчальна: ознайомити учнів з поняттям «глобальна проблема», з’ясувати необхідність природоохоронних заходів з метою охорони середовища...
Урок засвоєння нових знань Хід уроку Мотивація навчальної діяльності...
Сонця як зорі (радіус, маса, температура, активність), з його хімічним складом та внутрішньою будовою; сформувати уявлення про сонячну...
Урок засвоєння нових знань. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент >ІІ....
Франсіско Гойя; розвивати зацікавленість мистецтвом, спостережливість, інтерес до світової культурної спадщини, естетичні смаки,...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Конспект відкритого уроку з англійської мови в 6 класі з теми «Погода. Одяг.»
Тип уроку: комбінований (урок засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок)
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослин­них форм
Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці
Урок узагальнення і систематизації знань. Хід уроку. Актуалізація...
Мета: узагальнити та систематизувати основні теоретичні положення з теми «Чотирикутники», глибше і повніше розкрити найважливіші...
Урок засвоєння нових знань
Мета: засвоєння знань про види та причини дефектів тіста; формування вмінь при виготовленні різноманітних кондитерських виробів;...
Уроку. Урок засвоєння нових знань. Обладнання
Мета: Ознайомитись з різноманітністю плазунів, їх особливостями та роллю в природі
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка