План-конспект уроку (11 клас)
Тема уроку: Глобальні проблеми людства
Мета уроку:
Навчальна: ознайомити учнів з поняттям «глобальна проблема», з’ясувати необхідність природоохоронних заходів з метою охорони середовища існування людини,
Розвивальна: розвивати вміння аналізувати явища та події , проводити моніторинг довкілля з метою охорони природи, розвивати вміння роботи в групах та парах,
Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи Землі
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
Перевірка присутніх
ІІ. Актуалізація опорних знань
Постановка проблемних питань
1. Крах людської цивілізації через глобальні проблеми є неминучим?
2. Що необхідно для подолання або запобігання наслідкам глобальних проблем сучасності?
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Бесіда
Кожен космонавт розповість вам, яка дорога йому маленька земна куля, огорнута біло-блакитною шаллю. Крокуючи по сірій від пилу поверхні Місяця, дослідники космосу забувають про існування на рідній планеті кордонів між державами і мріють тільки про те, щоб повернутись на рідну Землю.
Безліч космічних тіл рухаються у Всесвіті. Наша Земля – маленька його частинка, але тільки вона серед відомих людям планет заселена живими істотами.
Більше 6 мільярдів пасажирів знаходяться на борту цього невеликого корабля, а в майбутньому їх буде ще більше.
Чи безпечна така подорож?
Як тільки людина почала розуміти будову свого дому, пізнавати закони створення світу і розуміти своє місце у Всесвіті, почали лунати голоси, які попереджають про майбутню небезпеку існуванню людства. В пресі постійно з’являються неоднозначні заголовки: «До того як загине природа», «Під загрозою прогресу», «Збережемо Землю». Чи є підстави для хвилювання?
Процес формування світового господарства окрім позитивних має й негативні соціально-економічні наслідки. Річ у тім, що паралельно з ним виникає і загострюється ряд проблем, які безпосередньо зачіпають інтереси усього людства. Від їх своєчасного розв’язання залежить існування планетарної цивілізації. Проблеми ці отримали назву глобальних, тобто таких, що охоплюють не якусь одну країну або групу країн, а планету в цілому. Вирішення яких можливе тільки спільними зусиллями всіх народів. Виникла навіть самостійна галузь знань – глобалістика, яка вивчає найзагальніші планетарні проблеми сучасного і майбутнього розвитку людської цивілізації.
Саме ці проблеми ми сьогодні розглянемо на уроці (оголошення теми та мети уроку, пояснення щодо конспекту уроку)
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь учителя
Глобальні проблеми поділяються на три сфери дії.
Сфера 1. Взаємодія природи й суспільства. До проблем цієї сфери відносять:
а) надійне забезпечення людства сировиною, енергією, продовольством;
б) збереження навколишнього середовища;
в) освоєння ресурсів світового океану;
г) оволодіння космічним простором.
Сфера 2. Суспільні взаємовідносини. Найважливіші проблеми цієї групи:
а) відносини між державами різних соціально-економічних устроїв;
б) подолання економічної відсталості багатьох країн світу;
в) локальні й регіональні та міжнародні військові, національні та релігійні конфлікти;
г) відтворення загрози ядерної війни.
Сфера 3. Розвиток людини. Тут справу маємо насамперед:
а) з демографічною проблемою;
б) з проблемою сучасної урбанізації;
в) з проблемою пристосування до умов природного й соціального середовища, яке постійно змінюється під впливом НТП;
г) з проблемою боротьби з епідеміями й тяжкими захворюваннями.
Усі глобальні проблеми тісно між собою пов’язані, більш того зумовлюють одна одну. Причиною виникнення глобальних проблем вважають перенаселення планети, сучасну науково-технічну революцію, зростання промислового виробництва.
Важливою причиною загострення глобальних проблем є також варварське ставлення людини до природи. Загостренню глобальних проблем сприяє реакційна політика окремих держав світу.
Запитання до учнів: Які проблеми сучасності, на ваш погляд, можна було б віднести до глобальних?
Серед глобальних проблем, які стоять нині перед людством, найгострішими є:
Проблема збереження миру
Екологічна проблема
Демографічна проблема
Продовольча проблема
Енергетична проблема
Сировинна проблема
Проблема освоєння Світового океану
2. Дослідницька робота учнів
Для подальшої роботи пропоную провести дослідження. Ви розділені на групи. Кожна група отримує матеріали, що стосуються однієї із названих проблем. Ваше завдання: визначити що це за проблема, її суть, причини виникнення; запропонувати шляхи щодо її вирішення. Результати роботи слід записати до таблиці. На дослідження вам відводиться 5 хвилин, після чого ви представите нам результати своєї роботи. А за якісно виконану роботу кожна група отримає чеки екологічного банку, які легко конвертуються в бали під час тематичного оцінювання.
3. Представлення учнями результатів роботи, обговорення
Під час обговорення проблем вчитель демонструє слайди які є підтвердженням кожної відповіді і допомагають учням краще сприймати матеріал.
V. Підсумок уроку
Бесіда
1. Які глобальні проблеми найбільше впливають на життя людей у нашому регіоні?
2. Що, на ваш погляд, необхідно для успішного розв'язання будь- яких проблем, у тому числі й глобальних?
3. Чи можливе обмеження використання природних ресурсів за постійного демографічного зростання?
4. Як співвідносяться ідеї свободи, демократії, принципи ринкової економіки з вимогами обмеження росту виробництва та споживання?
5. Яким чином можуть змінюватися цінності машинної цивілізації, яка спочатку була спрямована на розв'язання масштабних перетворень природи?
6. Чому економічне зростання і проблема захисту навколишнього середовища суперечать одне одному, але водночас пов'язані між собою?
7. Як ви вважаєте, у чому причина того, що до глобальних проблем різні суспільства ставляться по-різному?
8. Чи означає це, що вирішувати ці проблеми повинні країни, населення яких краще усвідомлюють загрозу?
9. Як би ви відповіли на питання, поставлене на початку уроку: «Крах людської цивілізації через глобальні проблеми неминучий?»
Заключне слово вчителя
Ми почули звіт кожної із груп про результати своєї роботи. Виявили основні характеристики глобальних проблем людства. Чи існує щось, а може хтось, що є причиною всіх глобальних проблем?
Так, дійсно – це людина. Людина не як біологічна істота, а як головна дійова особа науково технічного прогресу. Homo sapiens в якої розум стоїть над почуттями.
V. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника.
Додатки
Текст 1
За період з 3500 р. до н. е. і до сьогодні відбулось 1 430 війн. І лише 294 роки люди жили на землі у мирі.
У війнах загинули мільйони людей: XVII ст. — 3,3, XVIII ст. — 5,5, XX ст. — понад 120 млн людей.
Накопиченої зброї вистачить, щоб п'ять разів знищити все живе на Землі.
На війни прямо чи опосередковано припадає 10 % смертей в сучасному світі.
На воєнні потреби у світі щорічно витрачається понад 1 млрд доларів.
Понад 40 % наукового потенціалу залучено до створення нової та удосконалення уже існуючих видів зброї.
Текст 2
За різними оцінками у світі голодують та недоїдають від 0,8 до 1,2 млрд людей, більшість яких проживає в розвинених країнах.
Сьогодні 75 % населення світу проживає в бідних країнах, що розвиваються, на них припадає лише 25 % світових благ, тоді як 25 % населення провідних країн споживають 80 % цих благ.
Понад 2 млрд людей не мають можливості користуватися безпечною для здоров'я водою. Через недоїдання постійно потерпають 500 млн людей, від голоду щорічно помирає 30-40 млн людей.
Текст З
Сучасний етап глобалізації відрізняється від попередніх своїми масштабами та інтенсивністю. Сучасна глобалізація здійснюється не через війни, а внаслідок утворення гігантських імперій. Головну роль в її розвитку відіграє економіка, технічною базою якої являються нові промислові та інформаційні технології. Інформаційна революція та створення глобальної інформаційної мережі — найважливіший фактор світової інтеграції.
У глобальному інформаційному просторі люди, які живуть у різних куточках Землі, можуть спілкуватися один з одним завдяки Інтернету, комп'ютерам, телекомунікаціям, аудіовізуальним засобам зв'язку.
Становлення взаємозалежної у глобальних масштабах економіки — одна з найважливіших тенденцій сучасності. Практично жодна країна не може бути повністю економічно незалежною, тобто розвиватися поза світовими економічними зв'язками.
Дедалі більшу роль у світовій економіці відіграють транснаціональні корпорації та компанії, які контролюють понад 60 % світового валового продукту.
Виникають світові промислові лінії: багато видів товарів виробляють там, де це вигідно, де можна звести до мінімуму витрати на транспорт і оплату праці.
Глобалізація економіки — складний процес, наслідки якого дуже суперечливі. З одного боку, участь у світових економічних зв'язках може прискорити розвиток тієї або іншої країни. З іншого — розвиток національної економіки тепер залежить від різного виду зовнішніх обставин.
Текст 4
Деякі дослідники вважають, що зростання кількості населення на Землі триває і перевищило норму. Найближчим часом можливі такі сценарії:
країни свідомо запровадять обмеження народжуваності;
зростатиме кількість померлих від голоду;
одна з ядерних держав спробує захопити джерела невідтворюваних ресурсів, що, у свою чергу, може призвести до ядерної війни.
Темпи зростання населення протягом останніх 150 років набули загрозливого характеру. Мільярдної межі населення планети досягло 1830 року, а в подальшому тривалість періоду, упродовж якого кількість населення збільшувалася на мільярд, почала помітно скорочуватися. Чисельність у два мільярди людство дося- гло через 100 років, три — ЗО, чотири — 15, п'ять — 12 років. Зараз населення планети щорічно збільшується на 90 млн.
ЗРОСТАННЯ НАСЕЛЕННЯ У 1970-2000 РОКАХ
Регіон Зростання населення, %
Європа 16,1
Північна Америка 30,2
Азія 76,1
Африка 140,4
Текст 5
Світовий океан «хворіє», у нього щорічно потрапляєє 1 млн тонн нафти, а також відходи промисловості: важкі метали, радіоактивні відходи. Понад 10 тис. туристичних суден виливають нечистоти в Середземне море.
Значне занепокоєння викликає скорочення лісового покрову планети. Із 1950 року територія лісів скоротилася більш ніж на 12 %. Із 1950 року площа пустель збільшилась на 20 % .
Від кислотних дощів в Англії потерпають 2/3 лісових масивів, у країнах континентальної Європи — більше половини їх площі.
|