|
Скачати 81.54 Kb.
|
Конспект уроку з української літератури 6 клас Розроблено вчителем української мови та літератури БСШ №16, учителем-методистом Грицан Г.Л. Тема уроку: Ліна Костенко «Кольорові миші». Ідея зіткнення неповторності й стан- дарту. Образ особливої дівчинки Анни. Алегоричний образ кольорових мишей. Мета уроку: допомогти учням збагнути суть поезії «Кольорові миші», учити школя- рів виразно читати поезію, характеризувати образи героїв літературного твору; познайомити з культурознавчими термінами: гризайль, антитеза; розвивати логічне мислення, уміння коментувати зміст твору, порівню- ти героїв поезії; виховувати позитивне мислення, прагнення в учнів са- мостверджуватися, самовдосконалюватися, бути неординарною особис- тю, плекати в душах шестикласників ідеали людяності та добра. Цілі: після проведення уроку
Соціокультурна лінія: «Сьогодні кожна людина може, як райдуга, всі свої сім кольо рів показати» (М.Стельмах) Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, українська мова Тип уроку: урок засвоєння нових знань Обладнання: фотовернісаж робіт Берна Хогарта, пейзажні замальовки, К.Фріч «За- стілля», ілюстративний матеріал Форми роботи: фронтальна, парна, індивідуальна, динамічна група Літературознавчий контекст: художня деталь, образ-символ, антитеза Мистецький контекст: техніка гризайль Хід уроку І. Етап визначення теми та цілей уроку. 1.Оголошення теми уроку. (Слайди № 1,2) «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».Часто спадають на думку ці слова Ліни Костенко, коли відкриваєш для себе новий поетичний твір. А якщо знайомишся з віршами самої шістдесятниці , ці рядки звучать актуально завжди. Тож і сьогодні ми продовжуємо пізнавати багатий поетичний світ Ліни Костенко через вірш «Кольорові миші». Запишіть тему уроку. 2.Цілевизначення. Ознайомтеся цілями й доповніть їх власними.( Слайд № 3) 3.Позитивна настанова. Я чекаю від вас активності на уроці, нестандартних думок. Хай настановою в роботі для вас будуть слова М.Стельмаха «Сьогодні кожна людина може, як райдуга, всі свої сім кольорів показати». (Слайд № 4) ІІ. Мотиваційний етап. 1.З’ясування емоційного настрою. Гра-перевтілення «Художники» Пізнаймо один з ваших кольорів. Уявіть, що ви художник. Виберіть із палітри фарб один колір і зробіть на майбутній картині перший мазок, який відповідає вашому настрою на початку уроку. - Який колір ви обрали? Чому? 2.Створення проблемної ситуації. - Чи можна, на вашу думку, створити емоційну картину, використовуючи лише один колір? Якщо так, то який саме? 3.Мистецький коментар. Серед західних художників є представники техніки гризайль. Її основа – використання одного кольору – переважно чорного. Одним із найкращих художників, що працює в цій техніці, є американець Берн Хогарт. (Слайди № 5-8) Він прагне дослідити виражальні можливості світла й тіні – царство настроїв та сильних емоцій. А ось німецька художниця Катарина Фріч, створюючи скульптурну групу «Застілля» (Слайд № 9), свідомо використовує тільки чорний колір, доповнюючи його білим, для показу однаковості багатьох людей. Такий вибір не випадковий, бо поєднання білого та чорного утворює сірий колір – колір сірої, безбарвної маси, у якій кожна людина схожа на іншу. ІІІ. Змістово-пошуковий етап. 1.Актуалізація суб’єктивного досвіду та опорних знань. Методика «Акваріум». Питання для обговорення в групі: «Бути таким, як інші – добре чи погано». (у цей час перевірка творчих домашніх завдань) (Слайд № 10) Тим, хто спостерігав:
4.Передбачення. - Як ви гадаєте, яка позиція Ліни Костенко з питання «Бути таким, як інші – добре чи погано»? - Знайдемо відповідь на це питання в поезії «Кольорові миші». (Слайд № 11) 5.Первинне знайомство з поезією (використання аудіозапису). (Слайд № 12) 6.Обмін враженнями від прочитаного. Словесне малювання. - Чим вразив вірш? - Про яку подію розповідається у творі? - Описана в поезії ситуація реальна чи уявна? Чому? - Яким ви уявили приміщення суду? - Якою уявили героїню поезії? - Яка пора року відбувається у вірші? Які художні деталі свідчать про це? 7.Робота над змістом тексту. Завдання-гра Завдання: зібрати осінні листки, на яких питання за змістом твору. (Слайд № 13)
ІV. Адаптаційно-перетворювальний етап. 1.Літературознавчий коментар. - Ми зібрали жмуток яскравих осінніх листків. Чому саме осінь зображена у творі? (як контраст сірому, протиставлення) - Один із префіксів іншомовного походження, який запозичила українська мова, має значення «проти». Назвіть його.(анти-) (Слайд № 14) - Саме він використаний у новому для вас літературному терміну – антитеза. ( Антитеза – це явище протиставлення обставин, композиційних елементів, людських характерів) - Хто з героїв твору протиставляється один одному? Зверніть на це увагу під час повторного читання поезії. 2.Повторне читання поезії. - Хто з героїв поезії протиставляється ? - Що допомогло вам це зрозуміти? (зміст твору, поведінка героїв, мовні засоби) 3.Групове дослідження змісту та мови твору ( технологія «Мозаїка») І ряд : установіть послідовність подій, що відбуваються у творі, та підкресліть найнапруженіший момент. Поясніть свій вибір. (Слайд № 15)
А Підсудна Анна. Б Вирок судді. В Кольоровий кіт. Г Сива давнина. Ґ Обвинувачення сусіда. ( 1 – Г, 2 – А, 3 – Ґ, 4 – Б, 5 – В ) ІІ ряд : Рольова гра Ви станете безпосередніми учасниками подій. Уявіть, що ви суддя на цьому судовому процесі. Виголосіть свій обґрунтований вирок, виступивши на захист Анни чи обвинувачень сусіда. ІІІ ряд : Який художній засіб виражається яскравим кольоровим прикметником? Випишіть 6-7 епітетів з означувальними словами. Після перевірки: Чи однакові за емоційним сприйняттям виписані вами епітети? Згрупуйте їх по можливості. З якими образами асоціюються епітети кожної групи? ( І – розлючений сусід, сірі двері, сірий стіл, сірий день, сірий сусід; ІІ – багряне листя, кольорові миші, кольоровий кіт, сухі листочки). 4.Мовленнєвий пошук. - Основне смислове навантаження у творі виконують, безперечно, епітети, виражені прикметниками. Але значна роль припадає й на дієслова. - У якому контексті й з якою метою авторка двічі використовує не часто вживане слово «хукати»? (при використанні однакових засобів, прийомів результат дії залежить від того, якою особою вона виконується: якщо позитивною, оригінальною, то й створюється щось неповторне). (Слайд № 16) 5. «Словник школяра» Хукати – дихати на кого- або що-небудь, щоб зігріти, охолодити, притлумити біль. Висновок: отже, у творі зіткнулися буденне й неповторне, що втілені в образах сусіда й Анни. 5.Хвилина релаксації. (Слайд № 17) Мелодія невідомого автора ХІV ст. «Зелені рукави». - Який характер прослуханої мелодії? - З яким образом поезії асоціюється вона? Чому? 6.Створення асоціативних портретів героїв. (Слайд № 18) (Робота в парах, один біля дошки) Запропоновані асоціації: типовість, стандарт, оригінальність, сірість, кольоровість, неповторність, індивідуальність, романтизм, приземленість, буденність. 7.Виразне читання поезії. - Анна асоціюється у вас з яскравими кольорами. А який колір сусіда? Як би ви читали його слова? - Який тон обрали б для судді? (строгість, сухість) - Прочитайте в ролях поезію від слів «Було тій Анні...» до слів «Сиділа тихо…» V. Систематизаційно-узагальнюючий етап. 1.Синтез думок. - Через який алегоричний образ ми спостерігали неповторність Анни? - Чому саме мишей авторка зробила кольоровими? (навіть в сірому Ліна Костенко побачила оригінальність, неповторність) - Чому ніхто з героїв твору не захистив Анни? - На чиєму боці Ліна Костенко? Чи захистила вона свою героїню? (образ кольорового кота) - Яка головна думка поезії? (слід бути неповторною особистістю, прагнути самовдосконалюватися, самостверджуватися, розвивати творчу уяву, толерантно ставитися до всіх). - Наш висновок перегукується з епіграфом уроку – словами М.Стельмаха. Вибір за вами. - Кому легше жити: Аннам, яких не завжди розуміють, чи сусідам? VІ. Рефлексійно-оцінювальний етап. 1.Кольорова рефлексія власної діяльності. - Чи змінився ваш настрій? - Останній мазок на вашому малюнку, якого він тепер кольору? 2.Оцінювання учнів. 3.Домашнє завдання.( Слайд №19) 1.Стор.128-129, виразне читання, відповіді на питання *2.Міні-твір «Кому легше жити: Аннам, яких не завжди розуміють, чи сусідам?» *3.Намалюйте кольорову гаму свого імені, ураховуючи «забарвлення» кожної букви, що входить до його складу. (Слайд № 20) |
РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ Конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури у 5 класі на тему |
Конспект уроку літератури рідного краю, проведеного вчителем української... Тема. Література рідного краю. «Йду натхненно важкими дорогами…» Микола Турківський |
План-конспект уроку української літератури у 8 класі учителя СЗШ... Обладнання: інтерактивна дошка, презентація уроку,виставка книжок письменника, ілюстрації до твору, мультимедійні засоби наочності... |
Уроку з української літератури 9 клас Тема: Давня українська поезія Семен Климовський. „Їхав козак за Дунай”- зразок давньої української поезії. Іван Величковський. Фігурні (курйозні ) вірші. Теорія... |
Конспект уроку-презентації з української літератури в 6 класі на... НВК "ЗОШ І-ІІІст. №1-гімназія" – м. Хоростків Гусятинського району Тернопільської області |
План-конспект інтегрованого уроку з української літератури та фізики... Організаційний момент ( 2 хв.) – привітання, перевірка присутніх, рефлексія (Який настрій у вас перед уроком?) |
Конспект уроку з української літератури Тема: На Україну повернусь… Мета: підвищити рівень знань учнів з теми "Поети "Празької поетичної школи"; розвивати загальну ерудицію десятикласників; виховувати... |
Конспект уроку з української літератури в 5 ому класі Вчитель Іонова Л. П Мета: ознайомитися з біографією поета та декількома його віршами; розвивати вміння слухати й аналізувати; увагу, пам’ять; виховувати... |
Конспект уроку зі світової літератури у 6 класі Мета уроку: познайомити учнів з життям та творчістю Ч. Діккенса, з історією створення повісті та особливостями «різдвяних оповідань»;... |
План конспект уроку Української мови Підготувала та провела Вчитель... Мета: сформувати уявлення учнів про числівник як частину мови, вчитися визначати морфологічні ознаки числівника; розвивати творчі... |