|
Скачати 63.58 Kb.
|
Методична розробка уроку з української літератури 9 клас Тема: Давня українська поезія. Семен Климовський. „Їхав козак за Дунай”- зразок давньої української поезії. Іван Величковський. Фігурні (курйозні ) вірші. Теорія літератури: фігурний (курйозний )вірш Мета : ознайомити учнів з давньою українською поезією, її темами, мотивами, пошуками оригінальної форми; навчати школярів усвідомлювати ідейно - художні особливості курйозних віршів;розвивати навички вдумливого й виразного читання, аналізувати ліричні твори; удосконалювати вміння висловлювати власні думки щодо прочитаного; виховувати повагу до духовних цінностей народу Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь. Обладнання: портрети І. Величковського, С. Климовського, тексти програмових творів, репродукція картини М. Кривенка „ Їхав козак на війноньку”, пісня на слова С. Климовського „Їхав козак за Дунай”. Методи, прийоми, форми роботи: слово вчителя, евристична бесіда, завдання випереджувального характеру ( виступи учнів з повідомленнями), робота в групах, пошуково – дослідницька робота, творче конструювання, робота з таблицею, «Мікрофон», незакінчене речення Хід уроку Художнику – немає скутих норм. Він – норма сам, Він – сам в своєму стилі Іван Драч І Мотивація навчальної діяльності Учитель акцентує увагу школярів на визначеннях таких понять як поезія, художні особливості віршів. ІІ Актуалізація опорних знань 1 Фронтальне опитування:
ІII Сприйняття й осмислення навчального матеріалу 1 Вступне слово вчителя Загальна характеристика поезії давньої української літератури. У ті давні часи вважали , що кожна освічена людина повинна була вміти складати вірші з будь – якого приводу. Книжне віршування прийшло в наше писемство разом з християнством з Візантії, Болгарії, Моравії. Закономірно, що в першу чергу бурхливо розвинулася релігійна поезія. В Україні в цей час у братніх школах, колегіумах, особливо в Києво – Могилянській академії одним з найважливіших предметів була піїтика ( теорія та практика віршування ).Авторами й виконавцями віршів у цей період були переважно вчителі й учні різних шкіл. То ж ,можна сказати , що наряду з релігійною поезією розвивається й світська . 2 Робота з таблицею: Завдання:
Представники давньої української поезії ХVІ-ХVІІІ ст.
3 Виступи учнів з повідомленням Семен Климовський –біографічні відомості Про С. Климовського відомо лише, що народився цей «козак – віршотворець» орієнтовано між 1690-1700 роками на Харківщині, походив із козацького роду. Сучасники знали його як людину освічену, автора двох соціально-політичних трактатів, у яких одстоювались ідеали справедливого суспільного та державного устрою. Перша друкована згадка про нього з`явилася в 1772 році. Там повідомлялося, що малоросійський козак С.Климовський написав віршовану книжку «Про правду і великодушність добродійників» (1724) і що вона зберігається в Імператорській бібліотеці. Життя С.Климовського, як правило, пов'язують з Києво-Могилянською академією. Твори поета, які дійшли до нас, свідчать про добре знання мов, літератури й філософії. Серед тих, хто був Климовському духовно найближчим, першим слід назвати Горація. Помер у селі Припутні Херсонської губернії. Єлисаветградського повіту (неподалік сучасного селища Нова Прага, що в Олександрійському районі на Кіровоградщині) на рубежі XVIII та XIX ст. Невмирущу славу С. Климовському принесла пісня „ Їхав козак за Дунай”. 4. Розповідь учителя:
5.Робота зі змістом тексту пісні: Завдання: ( Робота в групах)
1група - тему 2 група - ідею 3 група - жанр 5.Колективна робота. Завдання: Дати відповіді на питання:
4. Художні особливості пісні. 5. Які риси споріднюють поезію з піснею? 6. Творча робота Завдання:
7. Виступ учнів з повідомленням Іван Величковський – життєвий і творчий шлях письменника І.Величковський –представник української барокової поезії ,поет, перекладач, теоретик літератури, культурний і громадський діяч, автор різних аскетичних творів, архімандрит Нямецького монастиря в Молдавії. Народився він близько 1651 року на Чернігівщині. Освіту здобув у Київській колегії, очевидно, саме тоді захопився поетичним мистецтвом. Завершивши навчання1670-1680р, оселився в Чернігові, куди був запрошений місцевим архієпископом ,видатним культурним діячем Лазарем Барановичем. У Чернігові І. Величковський прожив близько 10 років. Працював у тамтешній друкарні. Одружившись, прийняв сан священника і 1687р. переїхав до Полтави, де був пресвітером Свято- Успенської соборної церкви. Решту життя поет провів у Полтаві, де й помер у вересні 1726 року. 8. Слово вчителя: ( Довідковий матеріал ) Літературна спадщина І. Величковського: Латино-польський панегірик Епіграми Слов’яно-українські збірки "Зегар з полузегарком”, ”Млеко”. Рукопис цих збірок був виявлений лише на початку ХХ ст. Цей рукопис містить 33 аркуші. На першому аркуші його — заголовок: «Тут д†книжици вкупЂ увязаны: єдна, названная Зегар з полузегарком, офЂрованная року 1690, а другая, названная Млеко, офЂрованная року 1691...». Обидві «книжиці» присвячені київському митрополиту Варлааму Ясинському. 9. Робота зі словником. Теорія літератури:
«Особливості курйозних віршів» IV Усвідомлення учнями навчального матеріалу 1.Виразне читання курйозних віршів („Минути,” „Луна”, ”Жартівливий”, ”Стовп”, „Лабіринт”. 2.Обмін враженнями щодо фігурних віршів І. Величковського. 3.Словникова робота. V Закріплення знань, умінь та навичок Евристична бесіда:
VІ Підбиття підсумків уроку 1. Коментування епіграфу Художнику – немає скутих норм. Він – норма сам, Він сам в своєму стилі Іван Драч 2. Інтерактивна вправа „Мікрофон” Завдання: Продовжити речення за поданим початком:
Домашнє завдання:
|
Програма дисципліни “ Історія української літератури (Давня українська... |
Програма дисципліни “ Історія української літератури (Давня українська... |
«Невмируща поезія Лесі Українки» Підготувала учитель української мови та літератури Монастирищенської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 |
НЕСТАНДАРТНИЙ УРОК Поезія, гартована мужністю Тема уроку: Поезія, гартована мужністю (творчість поетів Донбасу – учасників Великої Вітчизняної війни) |
НЕСТАНДАРТНИЙ УРОК Поезія, гартована мужністю Тема уроку: Поезія, гартована мужністю (творчість поетів Донбасу – учасників Великої Вітчизняної війни) |
Тема уроку: Золотий фонд світової літератури. Мета уроку Обладнання: світова література 8 клас; роздатковий матеріал, малюнки учнів, художні ілюстрації |
РОБОЧА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА з дисципліни Історія української літератури... Мета курсу. Дати студентам наукові знання історії, особливостей розвитку новітньої української літератури, починаючи з 20-х років... |
Тема уроку: І. П. Котляревський. Життя і творчість. «Енеїда» перлина... Тема уроку: І. П. Котляревський. Життя і творчість. «Енеїда» перлина української літератури |
Тема: Повторення. Основні орфограми та пунктограми української мови.... Тип уроку: бінарний комбінований урок майстер-клас з української мови та технологій в 11 класі |
Урок української літератури. 10 клас Тема уроку. Драматургічна творчість... Тема уроку. Драматургічна творчість І. Я. Франка. Соціально-психологічна драма „Украдене щастя” |