|
Скачати 353.18 Kb.
|
МИКОЛАЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ В.О.СУХОМЛИНСЬКОГО Факультет філології та журналістики Кафедра української літератури і методики навчання
Програми та методичні рекомендації з педагогічної практики для студентів спеціальності 7.02030301. ФІЛОЛОГІЯ. УКРАЇНСЬКА МОВА І ЛІТЕРАТУРА* Миколаїв – 2012 Розробники: Ситченко А.Л., доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри української мови і літератури МНУ імені В.О.Сухомлинського Лазаренко І.В., викладач кафедри української мови і літератури Програма затверджена на засіданні кафедри української мови і літератури Протокол № ___ від. “____”________________20__ р. Завідувач кафедри ____________________________ (А. Л. Ситченко) “___”___________________ 20___ р 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ Практична підготовка спеціалістів, тобто педагогічна практика, відповідно до Закону “Про вищу освіту” є складовою формування у майбутніх учителів фахових умінь і навичок. Педагогічна практика сприятиме вдосконаленню мовнокомунікативної, літературознавчої, психологічної, педагогічної, методичної компетенції студентів-філологів, опануванню сучасних освітніх технологій, набуттю навичок виконувати науково-педагогічне спостереження. Тривалість практики за навчальним планом – 8 тижнів. Протягом цього терміну студенти мають ознайомитися з професійною діяльністю вчителя старшої школи, реалізувати протягом практичної роботи професійні знання та вміння викладати українську мову і літературу. Педагогічна практика проводиться п’ятикурсниками на базі загальноосвітніх шкіл м. Миколаєва та області, з якими укладено відповідні договори. Методисти практики призначаються з числа висококваліфікованих викладачів університету або вчителів базових шкіл. Мета педагогічної практики - оволодіння студентами сучасними методами і формами організації навчально-виховного процесу в загальноосвітній школі, формування в них на основі набутих у вищому навчальному закладі знань із основних фахових дисциплін, практичних умінь і навичок для прийняття самостійних рішень у реальних для професійної діяльності умовах, вироблення практичних умінь і навичок моделювати структури традиційних, з елементами нестандартності, нестандартних, із застосуванням інтерактивних, особистісно орієнтованих методик уроків, формування творчого дослідницького підходу до практичної діяльності, виконання позакласної роботи із літератури за самостійно укладеними розробками заходів, виконання методичної, пошуково-дослідної роботи. Головне - підготувати студентів до самостійного і компетентного виконання фахових функцій учителя української мови і літератури та класного керівника в сучасному загальноосвітньому закладі у логічному взаємозв’язку з іншими навчальними та виробничими практиками, передбаченими навчальним планом підготовки спеціалістів. 2. ЦІЛІ ТА ЗАВДАННЯ ПРАКТИКИ Завданням педагогічної практики спеціалістів є: а) оволодіння сучасними освітніми технологіями, методикою проведення уроків української мови і літератури та зарубіжної літератури, набуття досвіду самостійної, науково-методичної, організаційно-керівної діяльності, культури педагогічного спілкування, умінням застосовувати набутий досвід у професійній діяльності та подальшій самоосвіті, формування інтегративного стилю мислення, необхідного сучасному вчителю; б) ознайомлення з нормативно-правовою базою, науково-методичним забезпеченням навчально-виховного процесу; функціональними обов'язками й формами діяльності (навчально-предметною, науково- та організаційно-методичною, психолого-педагогічною, культурно-просвітницькою, виховною) вчителів-словесників, викладачів мовознавчих дисциплін, передовим педагогічним досвідом; формами організації навчально-виховного процесу; психологічними основами навчання в загальноосвітніх закладах, психолого-педагогічними особливостями учнівського віку; специфікою навчально-виховної та дослідницької роботи вчителя; організацією індивідуальної, самостійної роботи школярів. Для цього студенти повинні виконати завдання: - знайомитися з умовами проведення уроків зі спеціальності, з обладнанням кабінету навчально-наочними посібниками й приладами, апаратурою, ТЗН, вивчення організації навчально-виховної роботи, позакласної роботи в школі зі спеціальності; - вивчити методи і прийоми роботи вчителя-предметника; - дослідити колектив учнів закріпленого класу, ознайомитися з роботою вчителів-предметників, які працюють у цьому класі. - підготувати й провести різні за характером і типами уроки української мови і літератури з метою застосування різноманітних методів і прийомів навчально-виховної роботи з учнями різного віку (усі уроки студента – залікові, їх кількість визначається розкладом). - виявити стан використання технічних засобів навчання та контролю на уроках мови і літератури в базовій школі. - вести шкільну документацію вчителя-словесника. - відвідувати уроки інших студентів-практикантів, вести записи уроків, брати участь у наступному їх обговоренні. - провести психолого-педагогічний аналіз (загально-педагогічного аналізу) одного уроку з числа відвіданих зі спеціальності. - брати участь у позакласній роботі з предмета: проведення додаткових занять, проведення занять гуртка, факультативу, виготовлення наочних приладів, проводити масові форми позакласних занять із предмета. - скласти спільно з класним керівником закріпленого класу план виховної роботи на півріччя і комплексний план-графік роботи студента на весь період педагогічної практики з урахуванням загальношкільного плану виховної роботи, позакласної роботи з предмета. - провести спільно всі класні години у закріпленому класі, бути присутнім на класних годинах, які проводяться іншими студентами. - систематично проводити роботи з учнівським активом школи, свого класу. - здійснювати масову, групову та індивідуальну виховну роботу з учнями в усіх напрямках. - проводити роботу з педагогічної освіти батьків, відвідувати вдома учнів із метою встановлення єдиних вимог сім'ї, школи та громадськості у вихованні дітей. - підготувати реферат або доповідь з актуальних питань теорії та практики навчально-виховного процесу. - брати участь у роботі методичних об'єднань учителів, семінарів, предметних комісій, а також у роботі методоб'єднань класних керівників. - вивчати й узагальнювати передовий педагогічний досвід, збирати експериментально-дослідний матеріал для написання дипломної роботи. 3. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА КЕРІВНИЦТВО ПЕДАГОГІЧНОЮ ПРАКТИКОЮ Педагогічна практика студентів проходить у школах м.Миколаєва та області, з якими укладено відповідні угоди. Студенти, зокрема заочної форми навчання, які працюють за фахом, надають відповідну довідку або копію трудової книжки та проходять практику на робочому місці з обов’язковим виконанням завдань практики та здають зазначену в програмі документацію. Здійснення практичної підготовки студентів передбачає ряд організаційних заходів, а саме: - керівник практики здійснює контроль за рівнем підготовленості навчальних підрозділів до забезпечення якісної практичної підготовки студентів; - перед початком практики декан факультету подає рапорт на ім’я ректора про розподіл студентів на педагогічну практику та закріплення за ними методистів. - передбачена настановча конференція, яка визначає мету і завдання практики. Практикантам надається необхідний перелік документів, літератури та методичних рекомендацій щодо їх практичної роботи. - керівники (методисти) практики здійснюють поточний контроль за забезпеченням умов та відповідності змісту педагогічної практики поставленим завданням. Права й обов’язки студента-практиканта:
Факультетський керівник практики :
Груповий керівник практики :
Профілюючі кафедри :
4. ЗМІСТ ПРОГРАМИ ПРАКТИКИ Зміст педагогічної практики спеціалістів у старшій школі будується на принципах науковості (відбір змісту занять у різних типах освітніх закладів з урахуванням закономірностей педагогіки і психології, сучасних вимог дидактики); креативності (актуалізація і стимулювання творчого підходу студентів до проведення занять з опорою на розвиток суб'єктів навчання), врахування наукових інтересів студентів-практикантів. Студент-практикант повністю виконує посадові обов'язки вчителя і класного керівника у старших класах, а саме: - ознайомлюється з нормативно-правовою базою, з усіма ланками управління навчальним виховним процесом, із специфікою навчального закладу, системою навчально-виховної роботи, матеріально-технічною базою школи, що визначена як база проходження практики; вивчає шкільну документацію; знайомиться із функціональними обов'язками та формами діяльності вчителів-словесників, класних керівників, особливістю навчальної, науково-дослідницької роботи учителя;
Позакласна виховна робота вимагає від студента уміння інтегрувати знання учнів, поглиблювати і розширювати зміст літературної освіти, стимулювати дослідницьку роботу як індивідуальну, так і групову. У ході практики студенти проводять залікові уроки, виховні та позакласні заходи з диференційованою оцінкою, беруть участь в їх обговоренні та аналізі. Кількість залікових уроків і заходів визначається програмою практики та графіком її проведення. Науково-дослідницька робота практиканта-випускника ВНЗ логічно завершує наукові пошуки, розпочаті роком раніше на навчально-виховній практиці. Після захисту курсової роботи з методики викладання фахових дисциплін студент може продовжити роботу за темою дослідження і підчас практики апробувати матеріали формувального етапу педагогічного експерименту, простежити зміни в літературному, емоційно-естетичному, культуро-мовному, етнокультурному розвитку учнів. Під час проходження педагогічної практики майбутній учитель-філолог під керівництвом методистів має змогу гнучко й адекватно змінити досвід методичної діяльності, яка перестала бути ефективною в умовах певного учнівського колективу за усталеною методикою конкретного вчителя-словесника, а також продукувати нові цілі та ідеї, апробувати сучасні інноваційні засоби і способи навчальної взаємодії з учнями на шляху здобуття ними літературної освіти та творчого розвитку. З цією метою студент-практикант, аналізуючи стиль, методи, прийоми і форми роботи вчителя-словесника, повинен визначити та подолати бар'єри, усталені методичні стереотипи, змістові шаблони, модифікувати досвід, внести доцільні зміни у засоби та форми вивчення літератури, сформувати нові освітньо-виховні задачі і знайти нестандартні засоби втілення їх, творчо імпровізувати із навчально-методичною літературою, прагнучи при цьому самовиразитися та виробити індивідуально-творчий стиль роботи, забезпечити сприятливі умови для творчого розвитку учнів. Таким чином, студент має сформувати здатність до перетворень освітньо - виховного процесу здобуття учнями літературної освіти, що у педагогічній теорії та методичній практиці асоціюється із поняттям інновації. Для цього студенти денної форми навчання повинні: - знайомитися з умовами проведення уроків зі спеціальності, з обладнанням кабінету навчально-наочними посібниками й приладами, апаратурою, ТЗН, вивчення організації навчально-виховної роботи, позакласної роботи в школі зі спеціальності; - вивчити методи і прийоми роботи вчителя-предметника; - дослідити колектив учнів закріпленого класу, ознайомитися з роботою вчителів-предметників, які працюють у цьому класі. - підготувати й провести різні за характером і типами уроки української мови і літератури з метою застосування різноманітних методів і прийомів навчально-виховної роботи з учнями різного віку (усі уроки студента – залікові, їх кількість визначається розкладом). - виявити стан використання технічних засобів навчання та контролю на уроках мови і літератури в базовій школі. - вести шкільну документацію вчителя-словесника. - відвідувати уроки інших студентів-практикантів, вести записи уроків, брати участь у наступному їх обговоренні. - провести психолого-педагогічний аналіз (загально-педагогічного аналізу) одного уроку з числа відвіданих зі спеціальності. - брати участь у позакласній роботі з предмета: проведення додаткових занять, проведення занять гуртка, факультативу, виготовлення наочних приладів, проводити масові форми позакласних занять із предмета. - скласти спільно з класним керівником закріпленого класу план виховної роботи на півріччя і комплексний план-графік роботи студента на весь період педагогічної практики з урахуванням загальношкільного плану виховної роботи, позакласної роботи з предмета. - провести спільно всі класні години у закріпленому класі, бути присутнім на класних годинах, які проводяться іншими студентами. - систематично проводити роботи з учнівським активом школи, свого класу. - здійснювати масову, групову та індивідуальну виховну роботу з учнями в усіх напрямках. - проводити роботу з педагогічної освіти батьків, відвідувати вдома учнів із метою встановлення єдиних вимог сім'ї, школи та громадськості у вихованні дітей. - підготувати реферат або доповідь з актуальних питань теорії та практики навчально-виховного процесу. - брати участь у роботі методичних об'єднань учителів, семінарів, предметних комісій, а також у роботі методоб'єднань класних керівників. - вивчати й узагальнювати передовий педагогічний досвід, збирати експериментально-дослідний матеріал для написання дипломної роботи. До змісту практичної діяльності студентів заочної форми навчання входить:
- вивчення: учнів і колективу класу; системи навчальної й позакласної роботи з предмета; виховного процесу на основі теоретичних знань із педагогіки та психології ( врахування педагогами закономірностей розвитку особистості, психічних станів учнів, взаємовідносин у колективі, мотивів поведінки, професіональних інтересів і намірів, соціальних установок особистості, відповідальність змісту, методів і прийомів виховної роботи класного керівника віковим та індивідуальним особливостям учнів) та роботи шкільної предметної комісії, семінару класних керівників, педагогічної ради школи. - самостійна розробка й проведення навчальної та позакласної роботи з предмета, проведення виховної роботи з учнями у відповідності з планами роботи класного керівника. - методична та творча робота (збір матеріалу за темою дипломної роботи або реферату з проблем педагогіки, психології або методики, підготовка матеріалів для методичних кабінетів школи, матеріалів для виставок за результатами педагогічної практики ). За тижнями план-графік виконання програми практики цю роботу розподілено таким чином: ПЕРШИЙ ТИЖДЕНЬ ПРАКТИКИ:
У НАСТУПНІ ТИЖНІ ПРАКТИКИ: Студент-практикант працює у відповідності з індивідуальним планом, який затверджено методистами університету, на робочому місці вчителя зі спеціальності в закріпленому класі й виконує такі завдання з навчальної роботи:
ОСТАННІ ТРИ ДНІ ПРАКТИКИ:
Примітка: у зв’язку з тим, що під час практики студенти часто залучаються адміністрацією до виконання різноманітних робіт з потреби бази практики, допускаємо виконання цих робіт виключно за умови, що вони відповідають профілю навчання студента й за тривалістю чи складністю не заважають виконанню програми практики. |
ПРОГРАМА нормативної навчальної дисципліни РОЗРОБЛЕНО ТА ВНЕСЕНО: Миколаївський національний університет ім. В. О. Сухомлинського |
Міністерство освіти і науки України Донецький національний університет... Розділ І. Історія розвитку українських народних дум Розділ II. Поетика повтору в українських народних думах |
Дарчук Н. П. Комп’ютерна лінгвістика (автоматичне опрацювання тексту) : підручник / Н. П. Дарчук Київський Національний Лінгвістичний Університет, Кафедра теоретичної і прикладної лінгвістики та української філології |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ Дніпропетровський... Програма комплексного кваліфікаційного екзамену охоплює теми фундаментальних дисциплін з історії, які забезпечують базовий рівень... |
КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА Юридичний факультет Кафедра правосуддя ... |
Київський національний університет імені Тараса Шевченка юридичний... Робоча навчальна програма / М.І. Неліп, О. Б. Костенко, Н. А. Вангородська. – Київ нац ун-т імені Тараса Шевченка / юрид ф-т. – К.,... |
Тараса Шевченка Юридичний факультет кафедра трудового, земельного і екологічного права В.І. Андрейцев. Право екологічної безпеки. Навчально-методичні матеріали з еколого-правових дисциплін. Частина X. – Київський національний... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ... «МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ» для випускників заочної форми навчання |
План навчального проекту Автор навчального проекту Вінницький педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, інститут філології й журналістики |
Київський національний університет імені Тараса Шевченка юридичний... Проблеми теорії та філософії права. Робоча навчальна програма / А. Д. Машков, Н. В. Теремцова. – Київ нац ун-т імені Тараса Шевченка... |