Урок літературна гра «Щасливий випадок»


Скачати 89.05 Kb.
НазваУрок літературна гра «Щасливий випадок»
Дата21.12.2013
Розмір89.05 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Урок - літературна гра
«Щасливий випадок»

(сторінками життя й творчості Кобзаря)

Мета: Поглибити й узагальнити знання учнів про життя та творчість Т.Г.Шевченка, повторити теорію літератури; формувати в дітей уміння висловлюватися зіставляти погляди та робити висновки, уміти відстоювати власну думку; розвивати в дітей творчі здібності, образне мислення; виховувати любов до художнього слова.

Епіграф: Життя нашого поета таке дивне,

що, слухаючи про нього, можна

було б сказати, що це – легенда…

С.Васильченко

Хід уроку

I.Організаційний момент

1. – Привітання учителем дітей.

2. – Учитель оголошує форму уроку (гра), говорить про умови гри:

1. Команда - 5-6 чоловік.

2. Назва команди (близька до літературної)

3. Девіз

3. - Оголошення складу журі (учителі - словесники).

II. Привітання команд.

  • команди по черзі представляють назву команди; девіз, пояснюють, чому так назвали; бажають суперникові удачі й перемоги.

(1-3 бали – за назву команди, 1-3 бали – за оригінальність девізу)

III. I конкурс «Далі» (max 14 балів)

  • Кожна команда після питання (всього їх 14) дає миттєву відповідь, якщо її не знають, говорять: «Далі».

Питання I команді:

  1. Що це за жанр: невеликий віршований ліро-епічний твір на соціально-побутову тему з напруженим моментом і елементами фантастики?

(балада)

  1. Що спільного між твором «Гайдамаки» і будь-яким романом?

(епічний твір).

  1. Скільки примірників мав тираж 1-го «Кобзаря»?

(1000 штук)

  1. Поясніть назву «Коліївщина»?

(поділ на колії, саджали на коли, зброя селян - коли)

  1. Хто видав II видання Кобзаря у 1860 році. ?

(П.Куліш)

  1. Яка доля Іванка із поеми «Катерина»?

(жебрак біля кобзаря, поводир)

  1. Звідки походить назва «гайдамаки»?

(із тюркського «гнати», турбувати когось).

  1. Кому присвячена поема «Єретик». Хто це?

(Шафарик – діяч чеського національного руху

проти німецького панування).

  1. Відомий Т.Шевченко як і художник. Перебуваючи на Кос - Аралі, у казахських і киргизьких степах, він створив серію малюнків; на декількох були зображені байгуші. Хто це?

(діти -жебраки)

  1. Хто такі конфедерати?

(військово-політичні об’єднання поляків, яких

кидали на придушення селянських повстань)

  1. Яка перша назва драми «Назар Стодоля»?

(«Данило Рева»)

  1. Кому присвячена поема «Кавказ»?

(Якову де Бальмену)

  1. До якої збірки Т.Г.Шевченка входять твори «Розрита могила», «Великий льох», «Заповіт»?

(«Три літа»)

  1. Чому Шевченко після закінчення Академії мистецтв не отримує путівки до Італії?

( бо отримує не золоті, а три срібні медалі)

Питання II команді:

  1. Скільки творів увійшло до 1-го видання «Кобзаря»? (8 творів)

  2. Які три картини сну бачить персонаж поеми «Сон»?

(Петербург, Україна, Сибір)

  1. «В 1837 г. Сошенко представил меня секретарю Академии Художеств Григоровичу с просьбой…а он передал просьбу Жуковскому. Жуковский согласился написать с него портрет. За работу взялся Брюлов». Що за це прохання?

(Брюлов малює портрет Жуковського,

кошти від якого віддано за волю Шевченка)

  1. Збірка «Три літа» має 33 твори. Чому?

(Шевченко хотів показати зрілі думки,

це код досконалості й вік Христа)

  1. Серпень 1917 р. Всеукраїнський військовий з’їзд. Усі делегати, публіка, кореспонденти стали на коліна й заспівали… («Заповіт»)

  2. Чому Ганна (поема «Наймичка») відмовилася бути на весіллі «весільною матір’ю»? (бо була справжньою матір’ю)

  3. Де знаходиться м. Констанц, у яке на собор запросили Яна Гуса?

(Німеччина)

  1. Як називалася грамота, що відпускала гріхи й давала дорогу в рай?

(індульгенція)

  1. Що таке офорт? (вид малюнка)

  2. Що спонукало Шевченка написати поему «Сон»?

(подорож на Україну в 1843)

  1. «Я любовался в последний раз своей семилетней тюрмой». Про який період у своєму житті говорить поет? (Орська фортеця)

  2. Як називається цикл картин Т.Г.Шевченка, тематика яких тісно пов’язана з Україною? («Живописна Україна»)

  3. На якій грошовій купюрі зображено портрет Шевченка? (100грн.)

  4. Кому присвячена поема «Катерина»? (В.Жуковському)

(журі оголошує результати I конкурсу).

IV. II конкурс «Події, події, події».

  • Умови: кожна команда повинна показати свої знання з хронології. Для цього в картках треба заповнити таблицю: навпроти події поставити дату. Оцінюється додатково швидкість +1бал. (max 7 балів)

Картка№1



Подія

Дата

1.

У скільки років Т.Шевченко стає сиротою?

В 11 років

2.

Рік вступу до Академії Мистецтв

1838 році

3.

У який період відбував покарання Т.Шевченко в Орській Фортеці?

1847-1850р.р.

4.

Рік написання поеми «Гайдамаки»

1841р

5.

Який період із життя чехів у часі (назвати століття чи роки) Шевченко зобразив у поемі «Єретик»?

15 століття

6.

Якими роками датується цикл віршів «Три літа»?

1843-1847р.р.

7.

Через який час прах Шевченка було переведено на Україну на Чернечу гору?

Через 2 місяці, 22 травня


Картка№2



Подія

Дата

1.

Роки життя Т.Г.Шевченка

1814-1861

2.

У якому році вперше заарештували Шевченка?

1847р

3.

Роки видання 1-го і 2-го видання «Кобзаря»

1840р, 1860р.

4.

Новопетрівська фортеця, що на півострові Мангишлак,- наступне місце покарання Шевченка. Назвіть роки перебування його в цій фортеці?

1850-1857р.р.

5.

Рік написання «Катерини»?

1838р.

6.

Рік викупу Т.Шевченка із кріпацтва

1838р

7.

Коли втретє й востаннє Шевченко побував на Україні?

1859р.


(судді оцінюють конкурс «Події» . (max 7 балів)

V. Літературна хвилинка

- читання напам’ять монологу Катерини (із поеми «Катерина»)

VI.Конкурс «НЛО»

  • Учитель: Вивчаючи творчість Кобзаря, ми з вами зіштовхнулися з великою кількістю персонажів. Їх кількість незлічена. Їх долі вражають, їх почуття, їх вчинки здатні зачепити найтонші струни наших сердець. Тож давайте зараз й спробуємо відгадати їх за цитатою. Отже, наступний конкурс – «НЛО» - неопізнаний літературний об’єкт. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал, максимально для своєї команди ви можете отримати 4 балів.

Команді №1

1.Аспиде неситний!

Що ти зробив з козаками?

Болота засипав

Благородними костями;

Поставив столицю

На їх трупах катованих! (ПетроI)
2.А хто ж мою голівоньку

Без тебе сховає?

Хто заплаче надо мною,

Як рідна дитина?

Хто посадить на могилі

Червону калину? (Мати Катерини)
3.А він – страшно глянуть –

по три, по чотири

так і кладе…. (Ярема Галайда)
4.Там дівчина ходить

Й сама не зна,

Що такеє робить

Вона все ходить, з уст ні пари

Широкий Дніпр не гомонить.

Аж гульк, із Дніпра повиринали малі діти… (Причинна)

Команді №2

1.Аж ось і вони розчинились.

Неначе з барлоги,

Медвідь виліз ледве – ледве

Переносить ноги.

Та одутий, аж посинів. (цар МиколаII)
2.Отак у келії правдивий,

він думав розірвать

окови адові! і диво,

Святеє диво показать

Очам незрячим. «Поборюсь…» (Ян Гус)
3.За що вони мене люблять?

За що поважають?

О боже мій милосердний,

Може, вони знають

Може, вони догадались… (Ганна – про себе)
4.За горами, хмарою повиті,

Засіяні горем, кров’ю политі.

Споконвіку його там орел карає

Що день Божий добрі ребра й

серце розбиває. (Прометей)

VII. Конкурс «Продовж фразу»

Завдання: закінчити уривок із поезії Т.Шевченка,указати назву твору.

(за кожне завдання 1-бал).

Команді №1.

1.Було колись, в неділю, закривши мінею…,

Батько діда просить, щоб той розказав

Про …. (Коліївщину) . «Гайдамаки».
2.Летим, дивлюся, аж …

…….

……

….. (світає, соловейко в темнім гаї сонце зустрічає). «Сон»
3.Лечу, передо мною сніг біліє.

Кругом бори і болота.

Вас, вороги, я вже не чую,

Один собі в снігу спочину,

аж слухаю - …. (загули кайдани під землею). «Сон»
4.Прости мене, Марку,

Прости мене, я караюсь

весь вік в чужій хаті…..

прости мене, мій синку!

Я…. Я - …… (твоя мати). «Наймичка»

Команді №2

1.Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додому верби гне високі,

………………..(горами хвилю підійма) «Причинна»

2.Сини мої, гайдамаки!

Світ широкий, воля –

Ідіть, сини, погуляйте,

…….. (пошукайте волі). «Гайдамаки»
3.Гомоніла Україна,

Довго гомоніла,

Довго, довго кров степами

……… (текла-червоніла). «Гайдамаки»
4. І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій

………………….(не забудьте пам’янути)

………………… (незлим, тихим словом) «Заповіт»

(журі оголошує результати конкурсу «Продовж фразу»)

VIII. Конкурс «Гонка за лідером»

-А зараз – конкурс капітанів. Ваше завдання: підготуйте виступ (до 3 хв.). Пам’ятайте, що в цьому змаганні оцінюються ораторські здібності та переконливі докази щодо тези. Максимально ви отримаєте 12 балів.

Тези:

  1. Чи можемо ми, люди ХIIст., зрозуміти трагедію дівчини – покритки із XIXст.? Чи можемо засуджувати?

  2. Гайдамаки – месники чи безжальні злодюги й убивці?

IX. Літературна хвилинка.

- учениця читає напам’ять інтимну лірику Шевченка.

X. Конкурс «Ти мені – я тобі»

- Це домашнє завдання команд. Заздалегідь кожна з них повинна була підготувати по 3 питання своїм опонентам. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. За оригінальність запитання журі додатково дає 2 бали.

XI. Конкурс «Ребус»

Останнє завдання – на картці. Відгадайте, які рядки і з якої поезії заховані в даному ребусі.

Команда №1

Ютьб пирог; цьсямі дихость,

Як і шерпе дивхос…

мане чіСі, пав про і йот,

Хот свмі ховорвидве. («До Основ’яненка»)

Команда№2

Онди пийліс, гидруй ривкий,

А тійтре байтигор.

лишЙ в вотобуС роп надаБог

рянаМим тиваспі. («Великий льох»)

XII. Підсумок гри. Рефлексія.

Учні висловлюють (по черзі) думку з приводу того, що дала їм ця гра, які почуття охоплювали під час кожного конкурсу.

XIII. Домашнє завдання.

Підготувати до наступного уроку усний твір на тему «Чим для мене

цікавий Т.Г.Шевченко?»

Схожі:

Арифметична та геометрична прогресії. Гра "Щасливий випадок"
Тищенко Ірина Анатоліївна, вчитель математики Геронимівської ЗОШ І-ІІІст. Черкаської районної ради, спеціаліст вищої категорії, старший...
Виховна година з фізики Гра «Щасливий випадок» Мета
Мета: формувати навики застосування своїх знань у новій нестандартній ситуації; розвивати логічне мислення, пам'ять, уважність; виховувати...
УРОК У «ДІЛОВА ГРА»
Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності....
Інтелектуальна літературна гра
Я рада вітати учасників гри «Розумники і розумниці», наших дев’ятикласників, які продемонструють свої знання, ерудицію, акторську...
Шановна громадо! Ми зібралися в цьому залі, щоб поговорити про науку,...
Сьогодні ми проведемо виховний захід, що має назву "Фізика і ми". Перша частина виховного заходу – наукова конференція "Фізика в...
Тема. Естетизм Оскара Вайльда.(1854-1900) Збірка «Щасливий принц...
Етичними поглядами та переконаннями Оскара Вайльда; вчити визначати категорії літературознавчих понять, знаходити їх у тексті; визначати...
Уроки 5, 6 Тема: Літературна балада. Особливості жанру літературної...
Навчальна мета: дати визначення поняття «літературна балада», розкрити особливості жанру балади, особливості «німецької системи віршування»;...
Урок гра для учнів 5 класу: «Бути здоровим престижно»

"АБВГДЕЙКА". Інтелектуальний урок гра з української мови з використанням...
Тема: "АБВГДЕЙКА". Інтелектуальний урок гра з української мови з використанням інформаційних ігрових технологій та комп`ютера
Додавання чисел частинами. Задачі на знаходження невідомого додан-...
Діти, сьогодні у нас урок- мандрівка, урок-гра. Мета його: вдосконалити обчислювальні навички,формувати вміння додавати число частинами....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка