|
Скачати 76.93 Kb.
|
Заняття № 29 Тема. Естетизм Оскара Вайльда.(1854-1900) Збірка «Щасливий принц і інші казки» (1888). Поетизація діяльного добра у казці «Щасливий принц». Мета: ознайомити учнів з естетичними поглядами та переконаннями Оскара Вайльда; вчити визначати категорії літературознавчих понять, знаходити їх у тексті; визначати роль героя у розкритті ідейного змісту твору; розвивати навички виразного читання; спонукати до аналітично-пошукової діяльності; розвивати критичне мислення учнів. Обладнання: портрет письменника, виставка книг митця, ілюстрації до творів. Торжество і вінець безсмертної краси – це оживлене щастям обличчя людини. Т.Г.Шевченко Friendship is much more tragic than love. It lasts longer. Дружба намного трагичнее любви. Она длится дольше. Оскар Уайльд Хід заняття І. Актуалізація опорних знань
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань заняття ІІІ. Опрацювання теми заняття 1. Слово вчителя Оскар Вайльд - поет, драматург і прозаїк, який найповніше втілив у своїй творчості художні принципи англійського естетизму. На формування естетичних поглядів О. Вайльда значною мірою вплинули його університетські викладачі - визначні постаті в англійській культурі: Джон Рескін, чудовий лектор, який викладав курс історії мистецтва, і Волтер Пейтер, автор багатьох досліджень з античного мистецтва й філософії. Особливий вплив на сучасників мали його роботи про мистецтво Відродження, які О. Вайльд назвав "святим письмом краси". Підсумком досліджень Пейтера стало положення про те, що мистецтво надихається самим мистецтвом і що існує воно лише для себе, йому не потрібні інші обґрунтування. Це визначило розвиток цілого напряму в мистецтві кінця XIX століття - так званого "прерафа-елітизму". Прерафаеліти виявляли себе переважно в живописі та декоративному мистецтві, спираючись у своїй творчості на концепцію, за якою сучасне життя є недосконалим і далеким від ідеалу, а вищі життєві цінності людства залишилися далеко позаду - в середньовіччі. Витоки свого мистецтва прерафаеліти вбачали в живописі раннього Відродження, у традиціях готики. Творам прерафаелітів була притаманна яскравість барв, виписування найдрібніших деталей, строгість стилю, містичні переживання. За сюжети картин правили епізоди з Біблії, із грецької міфології чи історії. Утім, віддаючи належне творчим пошукам представників цього напряму, молодий О. Вайльд пішов власним шляхом. Він приєднався до щойно утвореного естетського руху і став якщо не його головою, то найпалкішим проповідником ідей естетизму. Англійський естетизм 80-90-х років XIX століття багато в чому живився ідеями, що виникали у творчості англійських романтиків і прерафаелітів. Разом із тим, естетський рух, до якого долучився О. Вайльд, розвивався у складний взаємодії з найновішими течіями в європейському мистецтві - символізмом, імпресіонізмом і неоромантизмом. Основна вимога, яку О. Вайльд та його послідовники висували до мистецтва,- не копіювати природу, а відтворювати її за законами краси, недоступної для повсякденного життя. Не мистецтво відображає дійсність, а життя наслідує мистецтву,- вважав письменник. Мистецтво покликане створити новий світ, який є маренням, казкою, неправдою - і при цьому воно нічого не виражає, крім самого себе. Неправда, за О. Вайльдом,- форма вияву краси, а тому вона важливіша за голий практицизм повсякденності. На початку 80-х років він видав свою першу книгу віршів (1881). У тому ж році письменник, вже широко відомий незвичністю своїх суджень та неординарною поведінкою, вирушив на "завоювання Америки" - за океаном він читав "естетські" лекції, проповідував ідеї "нового відродження в англійському мистецтві". Після поїздки до Америки Вайльд деякий час жив у Парижі, а потім повернувся до Лондона. З 1882 до 1888 року він займався переважно журналістською діяльністю, писав літературні огляди й рецензії. У 1888 році побачила світ збірка "Щасливий принц" та інші казки. 2. Особливості казок Оскара Вайльда Казки О. Вайльда дивним чином являють собою і найбільш органічне втілення естетичних ідей письменника, і найбільш категоричне їх заперечення. У сюжетах та стилістиці казок Вайдьда відбилися різноманітні літературні та мистецькі впливи - Ш. Бодлера, Т. Готьє, Г. Флобера, Г. X. Андерсена, По, живописців Ф.Гойї та Веласкеса. Важливою рисою вайльдівського естетизму від початку був сильний потяг до декоративного мистецтва. Про це свідчать його лекції "Про облаштування житла", газетні дописи про естетику одягу і т. ін. Твори декоративного мистецтва - предмет детальних описів у художніх творах Вайльда. Але значно важливіше те, що Вайльд розробляв особливий "декоративний" стиль оповіді, який рівною мірою складається з предметів зображення і способів опису. У казках автор детально описує інтер'єри кімнат і палаців, одяг і зовнішність героїв, коштовності й прикраси, дерева та квіти. І все, що він змальовує, як правило, є надзвичайно мальовничим, витонченим, вишуканим. У системі епітетів, порівнянь, метафор, які використовує Вайльд, панують мінерали та квіти. Його іноді навіть називали "мінералогом і ботаніком" у літературі. Але Вайльд швидше був "ювеліром та квітникарем". Мінерали цікавили його лише після того, як ювеліри перетворили їх на коштовне каміння, а квіти -. лише тоді, коли руки садівників виростили їх на садовій клумбі. "Мистецтво вище за природу і не може її наслідувати",- стверджує письменник. Навпаки, природа повинна прагнути до наслідування мистецтва - і тому кров має бути схожа на рубін, синє небо мати колір сапфіра, зелена трава - викликати в пам'яті смарагд. Над усіма героями вивищується Щасливий принц, вкритий золотом з ніг до голови, із сапфірами замість очей і рубіном у руків'ї шпаги. 3. Робота над ідейно-художнім змістом казки «Щасливий Принц» Словникова робота Поняття про категорії «прекрасне – потворне» Спостерігаючи, художньо відтворюючи життя, митець виокремлює в ньому два протилежні полюси – прекрасне і потворне – і відповідно розгруповує між ними життєві явища. Прекрасне – це те, що є найвищою цінністю життя, ті явища дійсності та мистецтва, які дають людині відчуття естетичної насолоди, є виявами вселенської гармонії або згармонізовують життя людини з довкіллям, космосом, Богом. Потворне – це ті явища, що грубо порушують наші яквлення про прекрасне, рпо красу стосунків між людьми та між людиною і довкіллям; явища, які дисгармонують світ. Заповнення таблиці «Категорії прекрасного - потворного у казці»
Евристична бесіда: (діти агрументують відповіді відповідними цитатами з тексту).
- Принеси мені дві найцінніші речі, які є в цьому місті. I приніс йому ангел свинцеве серце та мертву пташку. — Ти правильно вибрав,— сказав Бог.» Висновок: Там, де Вайльд розповідає про страждання бідняків, змінюється навіть стиль оповіді. Зникають барвисті порівняння, тьмяніють коштовне каміння і благородні метали. Яскраве кольорове зображення стає чорно-білим. У казці "Щасливий принц" живий принц не вміє плакати. Його Палац безтурботності міститься за високим муром, який відділяє прекрасний сад від міста. І лише після смерті принц пізнає жаль і смуток людей і вчиться співчувати їм - сльози котяться із сапфірових очей його статуї, яка стоїть на високій колоні над містом. Ластівка знімає з неї шматочки позолоти й відносить бідним, але згодом статую прибирають з міської площі: "У ній вже немає краси, а відтак, немає й користі",- говорить в Університеті професор Естетики. Автор прагнув викрити утилітарний, надто практичний підхід до краси - і парадоксально суперечив сам собі: краса душі й серця принца реалізувалися саме в його бажанні бути корисним людям. ІV. Підбиття підсумків роботи Творча робота «Вільне письмо» на тему «Краса» (Діти у вільній формі висловлюють свої думки, міркування з приводу опрацьованого матеріалу). V. Домашнє завдання Прочитати казку «Соловей і троянда». Індивідуальне завдання: легенди про троянду. |
План-конспект уроку Предмет зарубіжна література. Клас 6 (за програмою... Тема : «Розкриття основ духовно осмисленого життя. Проблема персональної відповідальності за вчинок в казці-притчі А. де Сент- Екзюпері... |
Жив на одному далекому болоті болотяний цар Прислівник. І був у нього... Жив на одному далекому болоті болотяний цар Прислівник. І був у нього єдиний син — наслідний принц. Навпаки. Ох, і мороки було цареві... |
Новорічна казка Г. М. Дудар, вчитель ЗОШ №19, м. Тернопіль. Принц Принц. Добрий вечір, дорогі друзі! (Дивиться на годинник). Добрий вечір, дорогі друзі ! (Знову дивиться на годинник). І де вона так... |
Конспект уроку української літератури у 5 класі Тема: Добро і зло... Мета: повторювати, закріплювати знання змісту казки, проаналізувати добро і зло в казці «Хуха-Моховинка», дати поняття «портрет»,... |
Вільям Шекспір Гамлет, принц датський |
Тема: «Щасливий, хто уміє дивуватись промінню сонця в крапельці роси…» Година спілкування екологічного спрямування проведена у вигляді літературно-музичної композиції |
ФРАГМЕНТ РАДІОПРОГРАМИ „СЛОВО” ВІД 28. 05. 06 Про щастя-долю і З порад Бориса Антоненка-Давидовича: благополучний чи щасливий? Чи варто присвоювати нагороду? |
Тема. Перемога теплих людських стосунків над багатством Снігової Королеви На шляху до перемоги над чарами Снігової Королеви у Герди було п’ять зупинок. Назвіть їх. (Бабуся-чарівниця; Принц і Принцеса; Розбійники;... |
Арифметична та геометрична прогресії. Гра "Щасливий випадок" Тищенко Ірина Анатоліївна, вчитель математики Геронимівської ЗОШ І-ІІІст. Черкаської районної ради, спеціаліст вищої категорії, старший... |
Виховна година з фізики Гра «Щасливий випадок» Мета Мета: формувати навики застосування своїх знань у новій нестандартній ситуації; розвивати логічне мислення, пам'ять, уважність; виховувати... |