Тема. Естетизм Оскара Вайльда.(1854-1900) Збірка «Щасливий принц і інші казки» (1888). Поетизація діяльного добра у казці «Щасливий принц»


Скачати 76.93 Kb.
Назва Тема. Естетизм Оскара Вайльда.(1854-1900) Збірка «Щасливий принц і інші казки» (1888). Поетизація діяльного добра у казці «Щасливий принц»
Дата 11.12.2013
Розмір 76.93 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Заняття № 29

Тема. Естетизм Оскара Вайльда.(1854-1900) Збірка «Щасливий принц і інші казки» (1888). Поетизація діяльного добра у казці «Щасливий принц».

Мета: ознайомити учнів з естетичними поглядами та переконаннями Оскара Вайльда; вчити визначати категорії літературознавчих понять, знаходити їх у тексті; визначати роль героя у розкритті ідейного змісту твору; розвивати навички виразного читання; спонукати до аналітично-пошукової діяльності; розвивати критичне мислення учнів.

Обладнання: портрет письменника, виставка книг митця, ілюстрації до творів.

Торжество і вінець безсмертної краси –

це оживлене щастям обличчя людини.

Т.Г.Шевченко
Friendship is much more tragic than love. It lasts longer.

Дружба намного трагичнее любви. Она длится дольше.

Оскар Уайльд

Хід заняття
І. Актуалізація опорних знань

  • Що вам відомо про Оскара Вайльда?

  • Які факти біографії вам найбільше запам’яталися?

  • Яке враження справили на вас твори, що вже вивчалися?

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань заняття

ІІІ. Опрацювання теми заняття

1. Слово вчителя

Оскар Вайльд - поет, драматург і прозаїк, який найповніше втілив у своїй творчості художні принципи англійського естетизму.

На формування естетичних поглядів О. Вайльда значною мірою вплинули його університетські викладачі - визначні постаті в англійській культурі: Джон Рескін, чудовий лектор, який викладав курс історії мистецтва, і Волтер Пейтер, автор багатьох досліджень з античного мистецтва й філософії. Особливий вплив на сучасників мали його роботи про мистецтво Відродження, які О. Вайльд назвав "святим письмом краси". Підсумком досліджень Пейтера стало положення про те, що мистецтво надихається самим мистецтвом і що існує воно лише для себе, йому не потрібні інші обґрунтування. Це визначило розвиток цілого напряму в мистецтві кінця XIX століття - так званого "прерафа-елітизму". Прерафаеліти виявляли себе переважно в живописі та декоративному мистецтві, спираючись у своїй творчості на концепцію, за якою сучасне життя є недосконалим і далеким від ідеалу, а вищі життєві цінності людства залишилися далеко позаду - в середньовіччі. Витоки свого мистецтва прерафаеліти вбачали в живописі раннього Відродження, у традиціях готики. Творам прерафаелітів була притаманна яскравість барв, виписування найдрібніших деталей, строгість стилю, містичні переживання. За сюжети картин правили епізоди з Біблії, із грецької міфології чи історії.

Утім, віддаючи належне творчим пошукам представників цього напряму, молодий О. Вайльд пішов власним шляхом. Він приєднався до щойно утвореного естетського руху і став якщо не його головою, то найпалкішим проповідником ідей естетизму. Англійський естетизм 80-90-х років XIX століття багато в чому живився ідеями, що виникали у творчості англійських романтиків і прерафаелітів. Разом із тим, естетський рух, до якого долучився О. Вайльд, розвивався у складний взаємодії з найновішими течіями в європейському мистецтві - символізмом, імпресіонізмом і неоромантизмом.

Основна вимога, яку О. Вайльд та його послідовники висували до мистецтва,- не копіювати природу, а відтворювати її за законами краси, недоступної для повсякденного життя. Не мистецтво відображає дійсність, а життя наслідує мистецтву,- вважав письменник. Мистецтво покликане створити новий світ, який є маренням, казкою, неправдою - і при цьому воно нічого не виражає, крім самого себе. Неправда, за О. Вайльдом,- форма вияву краси, а тому вона важливіша за голий практицизм повсякденності.

На початку 80-х років він видав свою першу книгу віршів (1881). У тому ж році письменник, вже широко відомий незвичністю своїх суджень та неординарною поведінкою, вирушив на "завоювання Америки" - за океаном він читав "естетські" лекції, проповідував ідеї "нового відродження в англійському мистецтві". Після поїздки до Америки Вайльд деякий час жив у Парижі, а потім повернувся до Лондона. З 1882 до 1888 року він займався переважно журналістською діяльністю, писав літературні огляди й рецензії. У 1888 році побачила світ збірка "Щасливий принц" та інші казки.

2. Особливості казок Оскара Вайльда

Казки О. Вайльда дивним чином являють собою і найбільш органічне втілення естетичних ідей письменника, і найбільш категоричне їх заперечення. У сюжетах та стилістиці казок Вайдьда відбилися різноманітні літературні та мистецькі впливи - Ш. Бодлера, Т. Готьє, Г. Флобера, Г. X. Андерсена, По, живописців Ф.Гойї та Веласкеса.

Важливою рисою вайльдівського естетизму від початку був сильний потяг до декоративного мистецтва. Про це свідчать його лекції "Про облаштування житла", газетні дописи про естетику одягу і т. ін. Твори декоративного мистецтва - предмет детальних описів у художніх творах Вайльда. Але значно важливіше те, що Вайльд розробляв особливий "декоративний" стиль оповіді, який рівною мірою складається з предметів зображення і способів опису. У казках автор детально описує інтер'єри кімнат і палаців, одяг і зовнішність героїв, коштовності й прикраси, дерева та квіти. І все, що він змальовує, як правило, є надзвичайно мальовничим, витонченим, вишуканим.

У системі епітетів, порівнянь, метафор, які використовує Вайльд, панують мінерали та квіти. Його іноді навіть називали "мінералогом і ботаніком" у літературі. Але Вайльд швидше був "ювеліром та квітникарем". Мінерали цікавили його лише після того, як ювеліри перетворили їх на коштовне каміння, а квіти -. лише тоді, коли руки садівників виростили їх на садовій клумбі. "Мистецтво вище за природу і не може її наслідувати",- стверджує письменник. Навпаки, природа повинна прагнути до наслідування мистецтва - і тому кров має бути схожа на рубін, синє небо мати колір сапфіра, зелена трава - викликати в пам'яті смарагд.

Над усіма героями вивищується Щасливий принц, вкритий золотом з ніг до голови, із сапфірами замість очей і рубіном у руків'ї шпаги.

3. Робота над ідейно-художнім змістом казки «Щасливий Принц»

Словникова робота

Поняття про категорії «прекрасне – потворне»

Спостерігаючи, художньо відтворюючи життя, митець виокремлює в ньому два протилежні полюси – прекрасне і потворне – і відповідно розгруповує між ними життєві явища.

Прекрасне – це те, що є найвищою цінністю життя, ті явища дійсності та мистецтва, які дають людині відчуття естетичної насолоди, є виявами вселенської гармонії або згармонізовують життя людини з довкіллям, космосом, Богом.

Потворне – це ті явища, що грубо порушують наші яквлення про прекрасне, рпо красу стосунків між людьми та між людиною і довкіллям; явища, які дисгармонують світ.

Заповнення таблиці «Категорії прекрасного - потворного у казці»


Прекрасне очима ластівки

Потворне очима Щасливого Принца

Скоро вже вони (ластівки) полетять ночувати до гробниці Великого Царя. Там лежить він сам у розмальованій домовині. Він загорнений у жовте вбрання і набальзамований пахкими травами. Його шия обвита блідо-зеленим нефритовим ланцюжком, а руки в нього — мов зів'яле листя.

Обличчя її худе й стражденне, руки шкарубкі й червоні від уколів голки, бо вона кравчиха... А в кутку кімнати в ліжку лежить її хворий синок. У нього гарячка, і він просить апельсинів. Мати ж нічого, крім річкової води, не може йому дати, і дитя безперестанку плаче.

Завтра мої посестри летять на другі пороги Нілу. Там в очеретах лежать бегемоти, а на великому гранітному троні сидить бог Мемнон. Цілісіньку ніч він не зводить погляду з зірок, а коли сходить ранкова зірниця, вітає її; радісним окликом. Опівдні жовті леви сходяться до річки на водопій. У них очі виблискують, як зелені берили, а рикання їхнє гучніше за рев водоспаду.


Ген там, за містом, я бачу юнака в мансарді. Він схилився над столом, над паперами. Перед ним у склянці зів'ялі фіалки. У нього кучерявий каштановий чуб, губи рожеві, немов гранати, а очі великі й задумливі. Він поспішає закінчити свою п'єсу для Директора Театру, але так змерз, що несила йому більше писати. Протопити ж і нагріти кімнату нічим, і від голоду паморочиться голова.


А в Єгипті сонечко зігріває зелені пальми, і крокодили повитягувались у драговинні й ліниво поглядають довкола. Мої посестри вже ліплять гнізда в Баальбекському храмі, а рожеві та білі голуби дивляться на них і воркують.

Внизу, на площі, стоїть маленька дівчинка, що торгує сірниками. Вона впустила сірники в рів, і вони геть зіпсувались. Батько битиме її, коли вона не принесе додому грошей. Дівчинка он стоїть і гірко плаче. Боса, без панчіх, і голівка не запнута.


Евристична бесіда:

(діти агрументують відповіді відповідними цитатами з тексту).

  • Чого прагне ластівка, а чого – принц? Чиї прагнення змінюються протягом казки?

  • Зверніть увагу на описовість у розповідях. Чим вони відрізняються? ( В описах ластівки багато порівнянь, складність та метафоричність мови, багато епітетів. У словах Принца відсутня яскрава описовість, менше прикметників, більше дієслів.)

  • Чому за життя Принц не бачив страждань бідняків? Що спільного між Принцем у палаці і Принцем на постаменті? (За життя Принц був обмежений високим муром палацу і не бачив життя стражденних та і не хотів про них нічого знати; Принц на постаменті також обмежений у своїх діях – тепервін все бачить, але самотужки не може нічого відяти).

  • Як змінилося ставлення Принца до життя? (Принц ромуміє, що не заслуговує памятника, бо не зробив для людей нічого доброго і хоче виправити помилки).

  • Чому ластівка на покидає його, хоч і розказує постійно про чудові теплі краї?(Ластівка відчула радість від своєї допомоги людям; лише допомагаючи іншим віднаходиш сенс свого життя).

  • Визначте композиційні вузли казки. Де кульмінація?

  • Чи є у казці традиційний триразовий повтор?

  • Коли ж спавді Принца можна було назвати щасливим?

  • Як ви розумієтє заключні слова казки: «I звелів Бог ангелові своєму:

- Принеси мені дві найцінніші речі, які є в цьому місті.

I приніс йому ангел свинцеве серце та мертву пташку.

— Ти правильно вибрав,— сказав Бог.»

Висновок:

Там, де Вайльд розповідає про страждання бідняків, змінюється навіть стиль оповіді. Зникають барвисті порівняння, тьмяніють коштовне каміння і благородні метали. Яскраве кольорове зображення стає чорно-білим.

У казці "Щасливий принц" живий принц не вміє плакати. Його Палац безтурботності міститься за високим муром, який відділяє прекрасний сад від міста. І лише після смерті принц пізнає жаль і смуток людей і вчиться співчувати їм - сльози котяться із сапфірових очей його статуї, яка стоїть на високій колоні над містом. Ластівка знімає з неї шматочки позолоти й відносить бідним, але згодом статую прибирають з міської площі: "У ній вже немає краси, а відтак, немає й користі",- говорить в Університеті професор Естетики. Автор прагнув викрити утилітарний, надто практичний підхід до краси - і парадоксально суперечив сам собі: краса душі й серця принца реалізувалися саме в його бажанні бути корисним людям.

ІV. Підбиття підсумків роботи

Творча робота

«Вільне письмо» на тему «Краса» (Діти у вільній формі висловлюють свої думки, міркування з приводу опрацьованого матеріалу).

V. Домашнє завдання

Прочитати казку «Соловей і троянда».

Індивідуальне завдання: легенди про троянду.

Схожі:

План-конспект уроку Предмет зарубіжна література. Клас 6 (за програмою...
Тема : «Розкриття основ духовно осмисленого життя. Проблема персональної відповідальності за вчинок в казці-притчі А. де Сент- Екзюпері...
Жив на одному далекому болоті болотяний цар Прислівник. І був у нього...
Жив на одному далекому болоті болотяний цар Прислівник. І був у нього єдиний син — наслідний принц. Навпаки. Ох, і мороки було цареві...
Новорічна казка Г. М. Дудар, вчитель ЗОШ №19, м. Тернопіль. Принц
Принц. Добрий вечір, дорогі друзі! (Дивиться на годинник). Добрий вечір, дорогі друзі ! (Знову дивиться на годинник). І де вона так...
Конспект уроку української літератури у 5 класі Тема: Добро і зло...
Мета: повторювати, закріплювати знання змісту казки, проаналізувати добро і зло в казці «Хуха-Моховинка», дати поняття «портрет»,...
Вільям Шекспір Гамлет, принц датський

Тема: «Щасливий, хто уміє дивуватись промінню сонця в крапельці роси…»
Година спілкування екологічного спрямування проведена у вигляді літературно-музичної композиції
ФРАГМЕНТ РАДІОПРОГРАМИ „СЛОВО” ВІД 28. 05. 06 Про щастя-долю і
З порад Бориса Антоненка-Давидовича: благополучний чи щасливий? Чи варто присвоювати нагороду?
Тема. Перемога теплих людських стосунків над багатством Снігової Королеви
На шляху до перемоги над чарами Снігової Королеви у Герди було п’ять зупинок. Назвіть їх. (Бабуся-чарівниця; Принц і Принцеса; Розбійники;...
Арифметична та геометрична прогресії. Гра "Щасливий випадок"
Тищенко Ірина Анатоліївна, вчитель математики Геронимівської ЗОШ І-ІІІст. Черкаської районної ради, спеціаліст вищої категорії, старший...
Виховна година з фізики Гра «Щасливий випадок» Мета
Мета: формувати навики застосування своїх знань у новій нестандартній ситуації; розвивати логічне мислення, пам'ять, уважність; виховувати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка