|
Скачати 52.66 Kb.
|
Тема уроку: І. П. Котляревський. Життя і творчість. «Енеїда» - перлина української літератури. Мета уроку: зацікавити учнів творчістю письменника, допомогти усвідомити її значення для розвитку нової української літератури; розвивати навички сприйняття інформації на слух, виразного читання ліро-епічних творів, їх коментування; на прикладі життя письменника виховувати патріотизм, національну свідомість, любов до мистецтва. Тип уроку: урок засвоєння нових знань Методи і прийоми: проблемний виклад, бесіда, робота з підручником, ґронування, коментоване читання, «незакінчене речення». ХІД УРОКУ І. Організація класу. ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Вступне слово вчителя Холодного осіннього дня Полтава ховала Івана Петровича Котляревського. Майже все місто прийшло на Соборну площу, щоб віддати останню шану людині, яку знало, любило і без якого не уявляло самого існування. Були тут і старі, й молоді, і діти. Зібрався увесь дитячий пансіон. Стояли вчителі, чиновники губернського правління, військові місцевого гарнізону. Ридма ридав, заховавшись за широкі ряси попів, молоденький писар губернської канцелярії. Один поліцейський – високий, худий – злизував сизуватим язиком тихі сльози, що котились і котились по його голених щоках. Несли труну через усе місто цехові майстри, вони мінялись через деякий час і нікому більше не дозволяли до неї підходити. Роздирав серце духовий оркестр місцевого гарнізону. Сипався і сипався дощ – густий, але ніхто не одягав шапок… Здавалося, кінця і краю не буде людському потокові. На могилі, викопаній на самому краю міського кладовища, біля самого перехрестя доріг, хтось сказав слово. Стояла тиша, і голос чувся далеко: - Ми ховаємо сьогодні людину, що стала нашою славою, нашою гордістю і ніколи, поки й світ буде, не забудеться, ім‘я його не раз ще відгукнеться в серцях нащадків… Говорили й інші: чиновники, учителі, потім вийшов військовий, здається, поручик. Він схилив голову і, щось промимривши, вкляк, не в силі слова мовити. Летіло над кладовищем осіннє листя, а десь високо, під самими хмарами, озвались раптом журавлі – мабуть, останні тієї осені. Поклик їхній довго не вмовкав, і оте «курли-курли» здавалось теж прощальним словом мандрівного пташиного племені. Падали від легкого подиху вітру червоні, як жар, кетяги калини, і люди, які стояли ближче до розкритої могили, підбирали їх і клали між квітів. Врешті, коли виріс горбик і на нього лягли пістряві квіти – айстри, червоні жоржини – й закрили його зовсім, один із тих, хто мовчазно, але старанно ходив і підправляв могилу, чоловік у чорному суконному кобеняку й шапці, в повній тиші сказав: - Місце йому вибрали вдало… На перехресті доріг, на всі чотири сторони світу видать його останнє місце упокою, як видно і шляхи полтавськії…
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Епіграф уроку Будеш, батьку, панувати, Поки живуть люди; Поки сонце з неба сяє, Тебе не забудуть! Тарас Шевченко IV. Актуалізація опорних знань учнів. Усне фронтальне опитування.
19 ст.
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу. 1. Слово вчителя Іван Петрович Котляревський – велике серце України, піснетворець, добрий і мудрий пророк. Пророк! У похмурі часи почалася його літературна діяльність. За словами академіка О. Білецького, « Енеїда» Котляревського з‘явилася в епоху, коли історичні обставини поставили під знак питання дальше майбутнє української мови, а також і всієї української культури. Бути чи не бути українському народові, який втратив останні рештки автономії, який перетворився в малій своїй частині в «малоросійське дворянство», а в більшій – у кріпаків і все сильніше відчував соціальний і національний гніт царського уряду? Бути! – відповіла на це поема Котляревського». 2. Робота із додатковою літературою та підручником. Завдання: Ознайомитися із поданими матеріалами і скласти асоціативний кущ «Котляревський – людина, громадський діяч, письменник» поліглот «римач» дипломат шукач справедливості поет і драматург І. П. Котляревський благодійник великий гуманіст педагог військовий талант зачинатель нової української літератури 3. Розгляд фотографій із садиби-музею І. П. Котляревського та короткий коментар до них. 4. Розповідь учня про творчість письменника, зокрема про поему «Енеїда». Хоч І. Котляревський написав і небагато творів, але вони ввійшли в золотий фонд української класичної літератури. (Додаток 1) Прекрасною і безсмертною перлиною української літератури є «Енеїда». У ній багато гумору й сатири, багато смішних сцен і епізодів, цікавий сюжет, цікаві образи. Поема називається «Енеїда» за іменем головного героя – Енея. Ім‘я це не українське, а з греко-римської міфології. За міфологічниим легендами, Еней – це син дарданського царя Анхіза і богині Афродіти, учасник троянської війни. Коли греки зруйнували Трою, Еней, зібравши собі ватагу троянців, нібито за велінням богів, що мешкали на Олімпі, помандрував Середземним морем аж до Латинської Землі, щоб там заснувати нове царство. Про його мандри, сповнені різних дивовижних пригод, розповів стародавній римський поет Вергілій у своїй поемі «Енеїда». Іван Котляревський взяв цю поему Вергілія і переробив її на український лад… Він переодягнув українських поміщиків, чиновників, козаків у троянців; показав український побут 18 ст., звичаї, традиції українців, починаючи від обрядів до ігор, пісень, танців, їжі, одягу і навіть способу мислення, характеру. (Переодягання французькою мовою – травестія). У Вергілія поема носить героїчний зміст. Котляревський переробив його на пародію, вніс жартівливо-сатиричний лад, тобто бурлеск. Таким чином була створена бурлескно-травестійна ліро-епічна поема. (Додаток 2) 5. Опрацювання сюжету поеми “Енеїда» - Які пригоди траплялися з Енеєм, що і кого він зустрів у дорозі? На ці та багато інших питань ми шукатимемо відповіді протягом декількох уроків. А зараз пригадаємо сюжет «Енеїди». Розглянемо опорну таблицю (Додаток 3) Завдання: Розгляньте таблицю і скажіть, скільки частин має поема і про що в кожній із них розповідається? 6. Коментоване читання І частини поеми «Енеїда». VI. Рефлексивно-оцінювальний етап 1. Рефлексія вражень від уроку. «Незакінчене речення»: «Після сьогоднішнього уроку я відчуваю… розумію… думаю…». 2. Усна саморефлексія * Чи досягли ви поставлених цілей? * Що сприяло цьому? * Якщо не вдалося реалізувати заплановане, то чому VIІ. Домашнє завдання. Обов’язкове. 1. Опрацювати життєпис І. Котляревського, знати головні віхи його життя і творчості. 2. Прочитати 1-3 частини «Енеїди». За бажанням. Скласти ребуси, кросворди за поемою «Енеїда». |
Уроку світової літератури та інформатики. Тема: Життя і творчість Лі Бо. Китайська лірика Тема: «Із китайської лірики. Лі Бо «Входжу в річку», «Печаль на яшмовому ґанку», «Тихий дощ закінчився» |
Урок української літератури. 10 клас Тема уроку. Драматургічна творчість... Тема уроку. Драматургічна творчість І. Я. Франка. Соціально-психологічна драма „Украдене щастя” |
План-конспект уроку української літератури у 8 класі учителя СЗШ... Обладнання: інтерактивна дошка, презентація уроку,виставка книжок письменника, ілюстрації до твору, мультимедійні засоби наочності... |
Уроку з української літератури 9 клас Тема: Давня українська поезія Семен Климовський. „Їхав козак за Дунай”- зразок давньої української поезії. Іван Величковський. Фігурні (курйозні ) вірші. Теорія... |
Тема уроку: Виникнення Запорізької Січі Мета уроку Мета уроку: з'ясувати як і чому виникло українське козацтво; розповідати про появу перших січей і діяльність Дмитра Вишневецького;... |
Тема уроку: Золотий фонд світової літератури. Мета уроку Обладнання: світова література 8 клас; роздатковий матеріал, малюнки учнів, художні ілюстрації |
Уроку: вивчення нового матеріалу. Мета уроку Мета уроку: спрямувати учнів на вивчення творів позашкільної програми, націлити на роботу з підручником, прищеплювати дітям любов... |
Тема. Життя та творчість Т. Г. Шевченка Мета. Закріпити та розширити знання учнів з теми «Життя та творчість Т. Г. Шевченка», сприяти розвитку пам»яті, допитливості, пізнавальних... |
Конспект уроку з української літератури Тема: На Україну повернусь… Мета: підвищити рівень знань учнів з теми "Поети "Празької поетичної школи"; розвивати загальну ерудицію десятикласників; виховувати... |
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди |