|
Скачати 126.62 Kb.
|
ЗНО. ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ. I. ЗМІСТ І ФОРМА ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ. 1. Художній образ – зображення людського життя, окремих його сто- рін. В художніх образах відбивається реальне життя. 2.Літературний тип – це образ людини, який відбив найбільш життєві риси своєї епохи, класу, середовища чи соціальної групи. 3.Прототип – реально існуюча людина, яку автор використав для створення літ-го героя, це реальна особа, яка послужила основою для створення художнього образу. 4.Зміст і форма художнього твору – це нероздільні поняття, які становлять органічну єдність. Зміст твору – це його тема, проблема, ідея, конфлікт, пафос. Форма – це система засобів і прийомів, через які втілюється зміст. 5.Тема – основне питання, яке висвітлюється в творі. 6.Мотив – найменший елемент сюжету. 7.Ідея – узагальнена думка, авторське ставлення до зображуваного. Це головна думка, висновок. 8.Проблематика – коло проблем, порушених у творі. Порушені питання. 9.Конфлікт – це гостре зіткнення характерів та обставин, поглядів і принціпів життя, це протиборство. Протиріччя, зіткнення. II. КОМПОЗИЦІЯ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ. Композиція – це певна організація, побудова і розташування частин у творі. Ці частини ше називають ЕЛЕМЕНТАМИ, вони і складають СЮЖЕТ твору. ЕЛЕМЕНТИ:
Позасюжетні елементи – це елементи поза сюжетом: вставні епі зоди, епіграф, пейзажі, авторські відступи, історичні відступи, порт рети, інтер’єр, спогади героїв, екскурси в минуле. III. ТРОПИ - це художні засоби мови.
IY. ВИДИ КОМІЧНОГО.
V. ПОЕТИЧНИЙ СИНТАКСИС. 1. Інверсія - непрямий порядок слів. 2. тавтологія – повторення (рано вранці). 3. Антитеза - протиставлення (люди мучились, як в пеклі, пан втішався, як у раю).
(Може, то тільки легенда, Може, то казка зваблива).
V1. ПОЕТИЧНИЙ ЗВУКОПИС - це використання звуків у поезіях.
VII. ТЕОРІЯ ВІРШУВАННЯ. А. СИСТЕМИ ВІРШУВАННЯ: 1. Метрична – це умовна назва системи правил певної поезії, це те- орія віршових розмірів.
Б.СТОПИ: 1. Двоскладові, коли наголошені склади чергуються з ненаголошеними в парному (ямб) або непарному (хорей) аспекті. -ЯМБ – 2-складова стопа з наголосом на 2 складі (село неначе погоріло). -ХОРЕЙ - 2-складова стопа з наголосом на 1 складі (хай важка дорога).
-ДАКТИЛЬ – трискладова з наголосом на 1 складі (з раннього ранку до пізньої ніченьки). -АМФІБРАХІЙ - трискладова з наголосом на 2 складі (та помста, розплата твоя і відплата) -АНАПЕСТ - трискладова з наголосом на 3 складі (Обриваються звільна всі пута). В. РИМИ – це повтор звуків, які повязують закінчення рядків, співзвучність. Г.ВИДИ РИМУВАННЯ:
Д.СТРОФА – це частина вірша, об’єднана змістом або інтонацією, по- простому куплет. Є такі види строф:
VIII. РОДИ І ВИДИ ЛІТЕРАТУРИ. РОДИ: епос, лірика, драма. А. ЕПІЧНІ ТВОРИ: 1. Новела – твір малої форми, де головну роль відіграють внутрішні душевні конфлікти.
Б. ЛІРИЧНІ ТВОРИ: 1. Ода – вірш захопливого х-ру на честь особи чи події. 2. Послання – твір як звернення. 3. Романс – невеликий за обсягом вірш чи музичний твір для соло з інструментальним акомпанементом.
Види ліричних творів за тематикою:
В. ДРАМАТИЧНІ ТВОРИ: (призначені для постановки на сцені). 1. Вертеп – пересувний ляльковий театр, поширений у 18 ст. виступав на площах, ярмарках.
Г. ЛІРО-ЕПІЧНІ ТВОРИ (гармонійно поєднуються засоби, які характерні для лірики та епосу:
IX . ПЕРІОДИЗАЦІЯ. А). Давня л-ра: - ,,Велесова книга,, - період Київської Русі - перекладна л-ра - л-ра 12 – 17 століть. Б). Нова українська л-ра 18 – поч.. 20 ст.: - дошевченківський період - шевченківський період (40 – 60 р. 19 ст.). -2 половина 19 ст. (70 – 90 роки). -кінець 19 – поч.. 20 ст. В).Новітня українська л-ра: -20 роки. - Розстріляне Відродження. - період війни (1941 – 1945). -післявоєнний період. - 60 роки. -70- 80 роки ідеологічного засилля. -період розпаду СРСР. -л-ра на сучасному етапі. X. ЛІТЕРАТУРНІ СТИЛІ ТА НАПРЯМКИ. 1. ВІДРОДЖЕННЯ – це доба 14 -16 століть. У цей період відбулися певні зміни: склалися нові уявлення про світ і людину, про її місце на землі, про смисл людського буття. Утверджувалося право людини на щастя не в потойбічному світі, а тут, на землі.
Риси барокко: центральне місце відводиться Богові; релігійні забарвлення всієї культури; культ людини для служби Боге; пристрасть до сміливих комбінацій, до авантюри, чудернацького, незвичайного. Поруч із зображенням ,,повного життя,, є й захоплення темою смерті. Прагнення перебільшити, розкрити складний і суперечливий рух. Особливості українського бароко: в українській л-рі цей стиль характеризує жанри вертепної драми, бурлескних віршів. особливо розквітло в архітектурі. В Україні бароко було 1 загальноєвропейським художнім напрямком, що проявився майже в усіх видах мистецтва. Козацьке бароко.
В його основі лежить раціоналізм, простота, ясність побудови. Естетичним ідеалом класицизму є раціонально організована держава, тобто абсолютна монархія, і громадянин, що підпорядковує свої почуття розумові, а особисті інтереси - інтересам країни. Особливості класицизму: абстрактність, умовність, схематизм зображуваного, не типовість подій, велика к-ть мовних стилів, різкий поділ героїв на позититивних і негативних. Класицизм в Україні проявився в поемах, байках, одах, в сатирі, трагедії, інтермедії, драмі.
Цей напрям характеризуєься увагою до внутрішнього світу людини, намаганням передати її переживання, почуття, настрої. Риси сентименталізму:
Жанри: елегія, медитація, щоденник, епістолярний роман, роман- подорож. Представники: Квітка-Основяненко, П.Куліш, М.Вовчок, Котляревський.
Цей напрям ґрунтується на новій світоглядній основі, відповідно до якої митець зобов’язаний охватити всі сфери духовної діяльності людини, пояснити незвичність її поведінки. Риси романтизму:
Жанри: поема, історичний роман, повість, оповідання, балада, елегія, роман, пісня, вірш-роздум. Представники: Шевченко, Боровиковський, Руданський.
Цей напрям ґрунтується на правдивому, об’єктивному і всебічному відображенні дійсності. Основним принципом його є художнє узагальнення життєвих явищ і людських х-рів. Зображуючи людські долі, вони повязують обрані теми з порушенням питань про смисл життя. У 2 половині 19 століття розвинулися реалістичні течії: -побутово- просвітницька -революційна -класична. 7.МОДЕРНІЗМ. Це загальна назва модерністських напрямів у л-рі і мистецтві 20 ст. Загальна стильова ознака модернізму – тенденція до символізації, ідеалізації, романтизації. Особливості укр. модернізму:
Існують різні МОДЕРНІСТСЬКІ ТЕЧІЇ: 1). Неоромантизм – метод, що поєднував реалістичне зображення життя з романтизмом. Для них характерний гострий сюжет, в основі якого - боротьба, небезпечні таємничі події. Представники: Л.Українка, Васильченко, Х. Алчевська, Хвильовий. 2). Неокласицизм – це орієнтування на давньогрецьку і римську л-ру як зразкову. Опрацьовували античні теми, давали нове трактування образів. Представники укр. класицизму прагнули зберегти право на моральний і естетичний кодекс, виходячи із свого уявлення про цінності. Представники: Филипович, Рильський, Драй-Хмара, Зеров. 3). Імпресіонізм. З фр. перекладається як враження, то і твори повинні передавати враження від дійсності. Їм властиве багатство кольорів, прагнення відтворити найтонші зміни в настроях, відмова від соціальних проблем. Представники: Коцюбинський, Стефаник, Кобилянська, В.Чумак. 4). Символізм. Твір такого напряму має передавати за зовнішнім зображенням і його приховану суть. Спілкування людей можна передавати не стільки через слово, як через діалог їхніх душ. Представники: О.Олесь, М.Філянський, Г.Чупринка, М.Хвильовий. 5). Експресіонізм. Це авангардистська течія, найбільш поширена в Німеччині та Австрії. Заперечували чи навмисне спотворювали реальний світ заради виразу внутрішнього світу героя. В Україні в окрему течію він не склався. Ознаки: - крайній індивідуалізм;
Представники: М.Хвильовий, Довженко, Підмогильний, Осьмачка. 6). Футуризм. Вважали, що динамічна культура майбутнього витіснить людину, замінивши її машиною. Відкидаючи традиції класичної реалістичної л-ри, вони ставали на шлях крайнього формалізму, заперечували мовні норми і творили свою, особливо ,,заумну,, мову, любили чудернацькі словосполученя, позбавлені будь-якого змісту. Розглядали себе як революцію в мистецтві. Представники: М.Семенко, Андрухович, Ю.Яновський, О.Влизько.
Це поєднання мистецтва й антимистецтва, елітарної й масової культури, карнавального, іронічно-сміхового та серйозного ставлення до дійсності. Він виник внаслідок відчуття письменниками кінця історії сучасної епохи. Він будується в таких параметрах:
Вони утверджують принцип загальної рівнозначності усіх явищ і аспектів життя. Представники: Андрухович, О.Ірванець, Б.Рубчак, В.Неборак, Н.Гончар. ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ Л-РИ, ЇЇ СТИЛЬОВЕ ТА ЖАНРОВЕ РОЗМАЇТТЯ. Із проголошенням незалежності докорінно змінився і розвиток укр. л-ри. Відбувся інтенсивний пошук нових естетичних способів зображення дійсності. Нове покоління письменників забажало повнокровного буття укр. нації, подолання комплексу меншовартості, другорядної ролі в історії. Почали друкуватися раніше заборонені твори. Читач ознайомився з творами укр. діаспори. Виникли нові літ-ні угрупування: ,.Бу-Ба-Бу”, ,,Нова дегенерація”, ,,Західний вітер”, ,,500”, ,,Червона фіра”. Поезія. Характеризується багатством тем, стилів і жанрів. Л.Костенко, Б.Олійник, І. Жиленко, В.Голобородько, В.Рубан, І.Калинець, І.Римарук, О.Забужко, О.Пахльовська, В.Махно. Проза. Р.Іваничук, М.Вінграновський, Ю.Мушкетик, Л.Костенко, В.Шевчук, О.Ільченко, В.Яворівський, Є.Гуцало, О.Забужко, Ю. Андрухович. Жанри: іст. роман, роман у віршах, роман-епопея, новела, оповідання. Драматургія. Сучасна драма наповнюється інтелектуальним струменем. У певній художній єдності в драматургії постали поезія та філософія, моральність і вчинки героїв. Вони шукають нові форми та прийоми моделювання світу. Жанри: п’єси, комедії, трагікомедії. |
Історичний колорит у творі Вальтера Скотта «Айвенго» Місцевий колорит(національний, історичний колорит) – відтворення характерних особливостей національного побуту, пейзажу, мови, а... |
Мовне питання в Українській федерації. Мовне питання в Україні Мовне питання в Україні. Питання, яке стоїть вже дуже довгий час.,і яке ніхто не може вирішити. Ніяка влада |
Урок 1-2 Тема уроку : Множини. Операції над множинами Прийом «Поняття» вертикально на дошці записується основне поняття, яке мають опрацювати учні. Вчитель просить учнів назвати асоціації,... |
Тема: Б. Харчук «Планетник». Добро і зло в повісті, в сучасному світі і в людині Мета: дослідити, як у творі відтворено добро і зло; охарактеризувати образ Планетника, з'ясувати роль діда Капуша у творі та його... |
Яке з цих положень не має відношення до визначення предмету економічної теорії? Вивчення потреб споживача виробниками продукції необхідне перш за все для відповіді на питання |
1. Призначення, організація, основне озброєння та техніка ГБУ (батареї) |
А. П. Чехов. Оповідання «Хамелеон». Висміювання підлабузництва, самоприниження,... |
Причини та умови корупції в Україні Розгляд даного питання є важливим ще й з огляду на те, що корупція є явищем, яке саморозвивається і самодетермінується в межах загальної... |
Чи ще жива українська демократія? Вітаючи новий уряд України на різних дипломатичних зустрічах, ЄС має єдине питання до України, яке жоден не наважується поставити:... |
ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В СОЦІАЛІЗАЦІЇ СЛАБОЗОРИХ ДОШКІЛЬНИКІВ Анотація. В статті висвітлюється особистісно-зорієнтовані інноваційні освітні технології у роботі зі слабозорими дошкільниками |