|
Скачати 66.04 Kb.
|
А.П.Чехов. Оповідання «Хамелеон». Висміювання підлабузництва, самоприниження, чиношанування у творі Мета: зацікавити учнів багатогранністю особистості А.П.Чехова, визначити жанр літературного твору, його тему на ідею; вчити характеризувати героїв оповідання, розмірковувати над його назвою; розвивати усне мовлення; виховувати несприйняття хамелеонства як соціального явища. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник зі світової літератури для 6 класу, ілюстрації до твору, мультимедійна презентація. Весь світ – театр, а люди в ньому актори. В.Шекспір І. Оголошення теми, мети уроку. (Слайд №1,2) ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Учитель. Антон Павлович Чехов приніс славу не лише Росії. Чим більше часу розділяє нас, тим вагомішою виявляється його особистість у світовій культурі. Чехов прожив 44 роки. Між часом, коли дев’ятнадцятирічний випускник провінційної гімназії приїхав в столицю, щоб, вивчившись на лікаря, знайти той твердий грунт під ногами, про який мріяли його батьки, і часом, коли він, вже всесвітньо відомий письменник, востаннє покинув Москву, щоб повернувшись на батьківщину, пройшло лише чверть століття. Цей короткий для історії проміжок часу складає особистий період чеховського життя. І в ньому вміщалось все, що зробило Чехова Чеховим – його творчість, що пережила його і декілька поколінь читачів, і та повсякденність буднів, в які вміщуються звичайні людські справи і стани, - сумніви, любов, самота, служіння людям і справедливості, що не афішується, без якого особисте щастя ніколи не буває повноцінним. Він залишив безупинно зростаючу славу, безліч міфів і досвід існування особистості, доторкнувшись до якого кожен з нас має можливість краще зрозуміти сенс і ціну власних життєвих прагнень (Відео 1). ІІІ. Актуалізація опорних знань. Літературний диктант.
ІУ. Вивчення нового матеріалу. Учитель. Вдома ви прочитали оповідання «Хамелеон». Воно було написане в 1884 р. автор змальовує звичайну життєву ситуацію, яка набуває гострого сатиричного звучання.
Словникова робота. Хамелеон. Тварини з родини ящірок, яка має здатність змінювати колір шкіри залежно від оточуючого середовища. В переносному значенні – безпринципна людина, яка легко змінює свої погляди залежно від обставин. ( Слайд №4,5)
Більшість творів Чехова сатиричні. Що ж таке сатира? Звернімось до словника. Сатира – гнівне засудження і висловлювання пороків суспільства і особистого життя. ( Слайд №6) Продуктивно евристична бесіда за твором, з метою досягнення поставленої мети уроку.
Учитель. Отже, ми з вами можемо сформулювати визначення терміна «оповідання». Оповідання – це невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному епізоді з життя одного персонажа, що вимагає нерозгалуженого, лінійного, чіткого за будовою сюжету з чіткими описами персонажів, що відображають риси їх характеру. Визначення теми та ідеї оповідання. Тема – суд над собакою. Соціальні відносини поширюються й на собак: якщо безпритульний – винищити, якщо генеральський – відвести до господаря. Ідея – висміяти чиношанування, пристосуванство, малодушність, підлабузництво (Слайд №7) Робота над змістом оповідання. Учитель. А.П.Чехов був дуже спостережливою людино. Він знав: люди бувають хороші й погані – іноді живе людина й не думає, що робить, що говорить. Тому письменник і брав своїх героїв з життя, показував їх такими, якими вони були насправді. Зараз ми з вами вирушимо на базарну площу і подивимося, що ж там відбувається. Спробуємо себе у ролі свідків (Слайд №8) 1. Учні переказують епізоди оповідання як свідки подій. 2. Виразно читають уривки. (відео 3. Ігор Ільїнський читає оповідання) Бесіда за запитаннями. ( Слайд №9)
Прийом «Літературна паралель». Учитель. Послухайте мініатюру Ф.Кривіна «Доля Хамелеона». Хамелеон не любить виділятися, хоча для цього він має всі можливості. Він міг би стати зеленим на жовтому тлі, це було б дуже гарно, або, наприклад, жовтим на зеленому. Але він вважає за краще бути непомітним: зеленим на зеленому або жовтим на жовтому, нехай це не дуже красиво, але головне – не виділятися! Так вважає Хамелеон. Якби хто-небудь знав, як його набридло пристосовуватись! Фон постійно змінюється, за ним тільки встигай. Пристосуєшся до зеленого, увійдеш в смак, освоїш всі тони і відтінки, - чого, здається, більше: квітни, зеленій, нехай коріння, як зелена травичка, - так ні ж, зелене змінюється жовтим. І знову в нього вростати, освоювати, входити в смак, тому що без смаку така справа не робиться. Адже в кожен колір потрібно душу вкласти – коли зелену, а коли жовту душу. Причому душу теж потрібно вміти вкладати: погано, коли не докладеш, але погано і коли забагато вкладеш… І лише перед смертю Хамелеон висловлює свій протест загальному фону. І тоді на цьому тлі з’являється щось яскраво-пурпурне, яке заявляє про себе на весь світ, спростовує будь-який фон, який до того робив Хамелеона непомітним. Тепер він помітний, тепер його добре видано всім. Ідіть, дивіться – ось як помирають Хамелеони ! Бесіда.
Учитель. Отже,Чехов стверджує, що хамелеонство – загальне явище, за яким приховується чинопочитання, лицемірство. Так гумористичне оповідання стає гнівним викриттям російської дійсності часів письменника. І життя кожного героя – особлива, окрема картина життя, а разом ці картинки змальовують глобальні проблеми людства. Тому й до сьогодні герої Чехова не сходять з екранів телевізорів. Ми маємо змогу передивитися художні фільми, театральні постановки навіть мультиплікаційні фільми. (мультфільм). Учитель. Звернімося до епіграфа. Чи вдало він сьогодні обраний? У. Підсумок уроку. Творче завдання. (Слайд №10)
УІ. Домашнє завдання. (Слайд №11) Дати відповідь на запитання: 1. «В чому небезпека хамелеонства?» 2. Прочитати оповідання «Товстий і тонкий?» |
Викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження в оповіданні... ТЕМА: Викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження в оповіданні А. П. Чехова «Товстий і тонкий» |
Урок із світової літератури у 6-А класі «А. П. Чехов «Хамелеон» ... |
А. Чехов. «Хамелеон», «Товстий і тонкий» Національна бібліотека України для дітей з віртуальною бібліографічною довідкою |
Урок позакласного читання Г. Г. Маркеса, допомогти учням збагнути ідею оповідання «Стариган з крилами», мотиви поведінки персонажів, їхні характери; з’ясувати... |
Історичний колорит у творі Вальтера Скотта «Айвенго» Місцевий колорит(національний, історичний колорит) – відтворення характерних особливостей національного побуту, пейзажу, мови, а... |
Тема: Б. Харчук «Планетник». Добро і зло в повісті, в сучасному світі і в людині Мета: дослідити, як у творі відтворено добро і зло; охарактеризувати образ Планетника, з'ясувати роль діда Капуша у творі та його... |
IV. Конкурс на краще оповідання на математичну тему В останній день Тижня переможці цього конкурсу отримають приз. Можна зробити це й на математичному вечорі. Найкращі оповідання бажано... |
Урок №21 Тема: Система образів та проблематика оповідання «Стариган з крилами» Мета: дослідити проблематику та систему образів оповідання; розвивати навички художнього аналізу твору, самостійно робити висновки,... |
Екзаменаційний банк тестових завдань Крок 2 Загальна лікарська підготовка Контактний, коротко, але по суті відповідає на питання. Мовна продукція вкрай лаконічна, в уповільненому темпі. Рухи скуті і загальмовані.... |
Уроку. А. П. Чехова «Скрипка Ротшильда» З творчістю А. П. Чехова ми знайомимося з дитячих років. Його творіння викликають посмішку, змушують задуматися і назавжди залишаються... |