А. П. Чехов. Оповідання «Хамелеон». Висміювання підлабузництва, самоприниження, чиношанування у творі


Скачати 66.04 Kb.
Назва А. П. Чехов. Оповідання «Хамелеон». Висміювання підлабузництва, самоприниження, чиношанування у творі
Дата 06.01.2014
Розмір 66.04 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
А.П.Чехов. Оповідання «Хамелеон». Висміювання підлабузництва, самоприниження, чиношанування у творі
Мета: зацікавити учнів багатогранністю особистості А.П.Чехова, визначити жанр літературного твору, його тему на ідею; вчити характеризувати героїв оповідання, розмірковувати над його назвою; розвивати усне мовлення; виховувати несприйняття хамелеонства як соціального явища.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник зі світової літератури для 6 класу, ілюстрації до твору, мультимедійна презентація.

Весь світ – театр, а люди в ньому актори.

В.Шекспір

І. Оголошення теми, мети уроку.

(Слайд №1,2)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Антон Павлович Чехов приніс славу не лише Росії. Чим більше часу розділяє нас, тим вагомішою виявляється його особистість у світовій культурі.

Чехов прожив 44 роки. Між часом, коли дев’ятнадцятирічний випускник провінційної гімназії приїхав в столицю, щоб, вивчившись на лікаря, знайти той твердий грунт під ногами, про який мріяли його батьки, і часом, коли він, вже всесвітньо відомий письменник, востаннє покинув Москву, щоб повернувшись на батьківщину, пройшло лише чверть століття. Цей короткий для історії проміжок часу складає особистий період чеховського життя. І в ньому вміщалось все, що зробило Чехова Чеховим – його творчість, що пережила його і декілька поколінь читачів, і та повсякденність буднів, в які вміщуються звичайні людські справи і стани, - сумніви, любов, самота, служіння людям і справедливості, що не афішується, без якого особисте щастя ніколи не буває повноцінним.

Він залишив безупинно зростаючу славу, безліч міфів і досвід існування особистості, доторкнувшись до якого кожен з нас має можливість краще зрозуміти сенс і ціну власних життєвих прагнень (Відео 1).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Літературний диктант.

  1. А.П.Чехов народився в 1860 році в місті… (Таганрог)

  2. Змалечку хлопчик допомагав працювати батькові в… (крамниці).

  3. Згодом батько збанкротував і родина переїхала в пошуках кращого життя до… (Москви).

  4. Після закінчення гімназії Чехов навчався в… (Московському університеті).

  5. Він став… (лікарем).

  6. Згодом А.П.Чехов поїхав працювати лікарем в земську лікарню, а потім подорожує до острова… (Сахалін).

  7. Його там найбільше вразило чиє життя… (каторжан).

  8. Про життя цих людей він написав документальний твір… («Острів Сахалін»)

  9. З яким містом в Україні тісно пов’язане ім’я Чехова … (Ялта).

  10. Скільки псевдонімів мав Чехов… (42)

  11. Назвіть найбільш відомий вислів Чехова про людину… (У людини повинно все бути прекрасним…)


ІУ. Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Вдома ви прочитали оповідання «Хамелеон». Воно було написане в 1884 р. автор змальовує звичайну життєву ситуацію, яка набуває гострого сатиричного звучання.

  • Що вам відомо про хамелеона?

Словникова робота.

Хамелеон. Тварини з родини ящірок, яка має здатність змінювати колір шкіри залежно від оточуючого середовища. В переносному значенні – безпринципна людина, яка легко змінює свої погляди залежно від обставин. ( Слайд №4,5)

  • Чи доводилось вам бачити, як хамелеон змінює свій колір? (Відео 2)

Більшість творів Чехова сатиричні. Що ж таке сатира? Звернімось до словника.

Сатира – гнівне засудження і висловлювання пороків суспільства і особистого життя. ( Слайд №6)

Продуктивно евристична бесіда за твором, з метою досягнення поставленої мети уроку.

  1. Скажіть, будь ласка, який обсяг має оповідання? (2 сторінки, тобто не великий)

  2. Якою мовою написане оповідання (прозовою).

  3. Скільки головних героїв ми маємо у цьому оповіданні? (одного, всі інші – другорядні герої)

  4. Яку кількість подій описано у творі? (одна)

  5. Чи можемо ми сказати, що якщо у творі висвітлено один епізод із життя героя, то ми маємо одну сюжетну лінію? (так)

  6. Яка будова твору? (зачин, основна частина, кінцівка, тобто будова чітка, лінійна).

  7. Чи є у творі описи природи, ліричні відступи? (відсутні)

  8. Чи є опис персонажів? (так)

  9. Які ці описи (чіткі і лаконічні, слова чітко відточені автором).

Учитель.

Отже, ми з вами можемо сформулювати визначення терміна «оповідання». Оповідання – це невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному епізоді з життя одного персонажа, що вимагає нерозгалуженого, лінійного, чіткого за будовою сюжету з чіткими описами персонажів, що відображають риси їх характеру.

Визначення теми та ідеї оповідання.

Тема – суд над собакою.

Соціальні відносини поширюються й на собак: якщо безпритульний – винищити, якщо генеральський – відвести до господаря. Ідея – висміяти чиношанування, пристосуванство, малодушність, підлабузництво

(Слайд №7)

Робота над змістом оповідання.

Учитель.

А.П.Чехов був дуже спостережливою людино. Він знав: люди бувають хороші й погані – іноді живе людина й не думає, що робить, що говорить. Тому письменник і брав своїх героїв з життя, показував їх такими, якими вони були насправді. Зараз ми з вами вирушимо на базарну площу і подивимося, що ж там відбувається. Спробуємо себе у ролі свідків

(Слайд №8)

1. Учні переказують епізоди оповідання як свідки подій.

2. Виразно читають уривки.

(відео 3. Ігор Ільїнський читає оповідання)

Бесіда за запитаннями. ( Слайд №9)

  • Хто такий Очумєлов? Яке враження він справив на вас?

  • Яку роль у розкритті характеру Очумєлова відіграють такі речі, як шинель, конфіскований аґрус?

  • Простежте, як поводиться Очумєлов? Від чого залежить його поведінка?

  • Як Очумєлов називає собаку та у зв’язку з чим?

  • Чим схожі Очумєлов в Хрюкін?

  • Які значення мають прізвища героїв для розкриття їхніх характерів?

  • Прослідкуйте за поведінкою Хрюкіна? Як він поводиться.

  • Як до Хрюкіна поставився натовп? Чому натовп в кінці оповідання регоче з Хрюкіна? Чому люди оточили Хрюкіна?

  • Поясніть зміст назви оповідання.

  • Який літературний прийом використовує автор, називаючи оповідання «Хамелеоном»?

Прийом «Літературна паралель».

Учитель.

Послухайте мініатюру Ф.Кривіна «Доля Хамелеона».

Хамелеон не любить виділятися, хоча для цього він має всі можливості. Він міг би стати зеленим на жовтому тлі, це було б дуже гарно, або, наприклад, жовтим на зеленому. Але він вважає за краще бути непомітним: зеленим на зеленому або жовтим на жовтому, нехай це не дуже красиво, але головне – не виділятися! Так вважає Хамелеон. Якби хто-небудь знав, як його набридло пристосовуватись! Фон постійно змінюється, за ним тільки встигай. Пристосуєшся до зеленого, увійдеш в смак, освоїш всі тони і відтінки, - чого, здається, більше: квітни, зеленій, нехай коріння, як зелена травичка, - так ні ж, зелене змінюється жовтим. І знову в нього вростати, освоювати, входити в смак, тому що без смаку така справа не робиться. Адже в кожен колір потрібно душу вкласти – коли зелену, а коли жовту душу. Причому душу теж потрібно вміти вкладати: погано, коли не докладеш, але погано і коли забагато вкладеш… І лише перед смертю Хамелеон висловлює свій протест загальному фону.

І тоді на цьому тлі з’являється щось яскраво-пурпурне, яке заявляє про себе на весь світ, спростовує будь-який фон, який до того робив Хамелеона непомітним. Тепер він помітний, тепер його добре видано всім. Ідіть, дивіться – ось як помирають Хамелеони !
Бесіда.

  • Які почуття викликає у автора Хамелеон?

  • Як ви думаєте, чи набридло пристосовуватися Очумєлову?

  • Хамелеон з мініатюри Кривіна тільки перед смертю висловлює свій протест загальному фону. Чи спроможний на протест Хамелеон з оповідання Чехова?

Учитель.

Отже,Чехов стверджує, що хамелеонство – загальне явище, за яким приховується чинопочитання, лицемірство. Так гумористичне оповідання стає гнівним викриттям російської дійсності часів письменника. І життя кожного героя – особлива, окрема картина життя, а разом ці картинки змальовують глобальні проблеми людства. Тому й до сьогодні герої Чехова не сходять з екранів телевізорів. Ми маємо змогу передивитися художні фільми, театральні постановки навіть мультиплікаційні фільми.

(мультфільм).

Учитель.

Звернімося до епіграфа. Чи вдало він сьогодні обраний?

У. Підсумок уроку.

Творче завдання. (Слайд №10)

  • Кому з героїв можна було б дати пораду: не принижувати себе, пам’ятати про почуття власної гідності, що не залежить від соціального становища?

  • Чи правильно зробив Чехов, що висміяв таких, як Очумєлов, Хрюкін?

  • Чи живуть серед нас такі, як вони?

УІ. Домашнє завдання. (Слайд №11)

Дати відповідь на запитання:

1. «В чому небезпека хамелеонства?»

2. Прочитати оповідання «Товстий і тонкий?»

Схожі:

Викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження в оповіданні...
ТЕМА: Викриття підлабузництва, чиношанування, самоприниження в оповіданні А. П. Чехова «Товстий і тонкий»
Урок із світової літератури у 6-А класі «А. П. Чехов «Хамелеон»
...
А. Чехов. «Хамелеон», «Товстий і тонкий»
Національна бібліотека України для дітей з віртуальною бібліографічною довідкою
Урок позакласного читання
Г. Г. Маркеса, допомогти учням збагнути ідею оповідання «Стариган з крилами», мотиви поведінки персонажів, їхні характери; з’ясувати...
Історичний колорит у творі Вальтера Скотта «Айвенго»
Місцевий колорит(національний, історичний колорит) – відтворення характерних особливостей національного побуту, пейзажу, мови, а...
Тема: Б. Харчук «Планетник». Добро і зло в повісті, в сучасному світі і в людині
Мета: дослідити, як у творі відтворено добро і зло; охарактеризувати образ Планетника, з'ясувати роль діда Капуша у творі та його...
IV. Конкурс на краще оповідання на математичну тему
В останній день Тижня переможці цього конкурсу отримають приз. Можна зробити це й на математичному вечорі. Найкращі оповідання бажано...
Урок №21 Тема: Система образів та проблематика оповідання «Стариган з крилами»
Мета: дослідити проблематику та систему образів оповідання; розвивати навички художнього аналізу твору, самостійно робити висновки,...
Екзаменаційний банк тестових завдань Крок 2 Загальна лікарська підготовка
Контактний, коротко, але по суті відповідає на питання. Мовна продукція вкрай лаконічна, в уповільненому темпі. Рухи скуті і загальмовані....
Уроку. А. П. Чехова «Скрипка Ротшильда»
З творчістю А. П. Чехова ми знайомимося з дитячих років. Його творіння викликають посмішку, змушують задуматися і назавжди залишаються...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка