|
Скачати 101.84 Kb.
|
Дата: 11.12.12 Група № 2 Предмет: світова література Викладач: Грищенко Л.А. Тема : Із літератури другої половини ХХ століття Урок № 21 Тема: Система образів та проблематика оповідання «Стариган з крилами» Габрієля Гарсіа Маркеса Мета: дослідити проблематику та систему образів оповідання; розвивати навички художнього аналізу твору, самостійно робити висновки, аргументувати свою точку зору, виховувати моральні цінності КМЗ: портрет письменника, підручник Зарубіжна література 11 клас під ред. Є.Волощук, картки завдань, відеоролик «Крила», порівняльна таблиця, відеофільм «Сповідь ангела», мультимедійний проектор, слайди до уроку Методи навчання:
Тип уроку: комбінований Хід уроку «Вчинки здатні увічнити людину» (афоризм) І. Організаційний момент ( перевірка наявності учнів, створення позитивного клімату) ІІ. Оголошення теми і мети уроку На минулому уроці ми познайомились з життєвим та творчим шляхом відомого колумбійського письменника Габріеля Гарсіа Маркеса. Темою сьогоднішнього уроку є «Система образів та проблематика оповідання «Стариган з крилами» Домашнім завданням було прочитати оповідання «Стариган з крилами», скласти по три цікавих запитання з життя і творчості Г.Г.Гарсіа Маркеса та виготовити обкладинку до оповідання «Стариган з крилами» ІІІ. Актуалізація навчального матеріалу 1. Перевірка домашнього завдання (вибірково)
ІV. Мотивація навчальної діяльності Слово учителя. Читаючи оповідання уже з першого акорду зрозуміло, що перед нами стиль Гарсіа Маркеса – магічний реалізм, який зробив його упізнаваним в усьому світі та приніс визнання , а з ним і популярність. З 23 по 28 вересня 2008 року у Києві Національний академічний драматичний театр імені І. Франка проводив театральний фестиваль, присвячений 80-річчю з дня народження Гарсіа Маркеса. Тривалий час цей театр очолював відомий актор , народний артист України Богдан Ступка. У його виконанні перегляньте фрагмент вірша Ліни Костенко «Крила» Про яких людей йде мова у вірші : про незвичайних крилатих чи про звичайних, але окрилених?. Гадаю, що читаючи оповідання у вас виникало багато запитань і про героїв оповідання , і про ангела. Отже, сьогодні на уроці ці та інші питання в центрі нашої уваги. Чому такі образи змальовує автор, та які через ці образи порушує проблеми. Звернемося до епіграфу уроку Проблемне запитання: Чи вважаєте ви, що вчинки людини здатні підносити її як на крилах? Чи залежать вчинки людини від її моральних цінностей? (запис на дошці) V. Проблемно-художній аналіз тексту 1. Бесіда.
Слово учителя. Отже, в оповіданні йдеться про міфічний час і простір. А «магічний реалізм» - це поєднання міфічного і реального, коли важко зрозуміти, що правда, а що вимисел. У міфах, казках героїв на чуйність і доброту випробовували різними ситуаціями. Як от, наприклад Притча Два ангела-путника зупинились на ночівлю в будинку багатої сім’ї. Сім’я була не гостиною і не захотіла залишити ангелів в будинку. Замість цього вони зупинились в холодному підвалі. Коли вони застеляли постіль, старший ангел побачив дірку в стіні і відремонтував її. Коли молодший ангел побачив це, то запитав, чому. Старший відповів: - Речі не такі, якими кажуться. Наступної ночі вони прийшли на ночівлю в будинок дуже бідного, але доброзичливого господаря та його дружини. Подружжя розділили з ангелами вечерю, яка у них була і сказали, щоб ангели спали в їхній постелі, де могли б добре виспатись. Вранці, коли ангели прокинулись, вони знайшли господаря та його дружину заплаканими. Їхня єдина корова лежала мертва в хліві. Молодший ангел запитав старшого: - Як таке могло трапитись? Перший чоловік мав усе, а ти йому допоміг. Друга сім’я мала дуже мало, але була готова поділитись всім, а ти дозволив, щоб у них вмерла єдина корова. Чому? Речі не такі, якими кажуться, відповів старший ангел. Коли ми були в підвалі, я зрозумів, що в дірі в стіні був скарб з золотом. Його господар був непривітний і не хотів робити добро, я відремонтував стіну, щоб скарб вони не знайшли. Коли наступної ночі ми спали в постелі іншого господаря, прийшов ангел смерті за його дружиною. Я віддав йому корову. Тест на людяність доводиться здавати і героям оповідання. Чи пройдуть вони його? Розподіл учнів на групи Група А. Як веде себе родина Пелайо по відношенню до ангела? Група Б Як віднеслися до ангела мешканці селища? Група В Як віднеслися до появи ангела отець Гонзага, епископ, Папа? Запитання групі А
Висновок : Проблема переваги матеріального над духовним Запитання групі Б
Висновок: душі людей злі, черстві, грішні. Вони хочуть, щоб ангел за недоїдки їжі виконував їхні забаганки. Проблема деградації суспільства Запитання групі В
Висновок: Проблема владолюбства та бюрократії
4. Імпровізований монолог ангела (відеофільм) Три дні лив дощ. Я змок до нитки і став схожий на жалюгідну, знесилену істоту, подібну до людини. Дивно, але від мене тхнуло болотом. З крил звисали водорості, а велике пір’я було посічене земними вітрами й нічого в моїй жалюгідній зовнішності не свідчило про велич і силу ангела. Я більше скидався на велику старезну курку. Гадаю, саме тому Пелайо, витягнувши з грязюки, замкнув мене у дротяному курнику, де мене дзьобали кури, а люди кидали різні недоїдки крізь сітку. Недужі висмикували з моїх крил пір’я, а безбожники жбурляли в мене каміння. Один сміливець, навіть припік мені бік розжареною залізякою. В курнику мене щоночі трусила лихоманка. Я став байдужий до людей. Я так і не навчився говорити їхньою мовою. Щоразу коли вони до мене наближалися , боячись нових образ і болю, я намагався якнайдалі заховатися в кутку курника. Вони лякали мене , очі мої часто наповнювалися слізьми… мені було боляче. Та я все ще терпів їхні примхи і витівки. За той час, поки я був серед людей, я дуже постарів. Та зовсім несподівано я відчув, як почало рости тверде й довге, як у великих старих птахів пір’я. І в серці зажевріла надія! Я навіть став наспівувати пісні давніх мандрівників. І ось нарешті я злетів! Навіть Елісенда полегшено зітхнула, коли побачила, що я полетів у бік моря, перетворившись згодом на маленьку чорну цятку 1.Чому ангел постав в образі старигана? 2. Чи це справжній ангел? Доведіть Висновок: Ангел – це уособлення світлих та вищих моральних цінностей Слово учителя. Ще Платон писав: «Ніщо тілесне не є настільки близьким до божественного, як крила.» Лікар, коли прийшов лікувати малюка та старигана, що одночасно захворіли на віспу дивується крилам старого, які були такими природними в цьому організмі, що виникло логічне запитання, чому їх не мають інші люди».Людина є богоподібною істотою, а іноді поводить себе як звір. То чому ж люди , яким до такої міри пасували б ангельські крила, їх не мають? Висновок: Отже, через образ крил автор висвітлює проблему: Духовного піднесення людини 5. Порівняльний аналіз Слово учителя: Ми уже пригадували, що творчість Ф. Кафки вплинула на творчість Г.Г.Маркеса. Він писав: « Ми народжуємось і живемо у світі фантастичної реальності» Спробуймо провести літературні паралелі.
- Які риси суспільства розкриваються у творах? - Це проблеми конкретних країн, чи вони мають загальнолюдський характер? VІ. Підсумок уроку 1. Узагальнюючі запитання
2. Розв’язання проблемного запитання 3. Схематичне малювання людських крил VІІ. Вірш «Чи повернеться ангел?» Чи повернеться ангел, попри знесен страхи? Ні, напевне… Не знаю, перенісши ті жахи, Не тілесні,- моральні тяжкі потрясіння… Він зазнав лиш ударів, хоч летів для спасіння. Він летів, щоб спасти нас від себе самих, Від всесвітніх проблем, від жадоби й від лих… Не змогли зрозуміть! Не схотіли, мабуть! То ж тепер темнота і покута нас ждуть. Чи ж повернеться ангел – залежить від нас. І в час лиха й чуми, і в добробуту час… Не ховайте ви душу й розгляньте - в красі Іскру Божу. Він прийде! Покаймося всі! VІІІ. Оцінювання ХІХ. Домашнє завдання Написати анотацію до оповідання Дописати власний варіант фіналу оповідання Додаток до уроку № 21 ( за оповіданням Г.Г. Маркеса «Стариган з крилами») Робота з таблицею
Порівняльна таблиця
|
Тема: Ґабріель Ґарсіа Маркес «Стариган із крилами». Проблематика та система образів твору |
Урок позакласного читання Г. Г. Маркеса, допомогти учням збагнути ідею оповідання «Стариган з крилами», мотиви поведінки персонажів, їхні характери; з’ясувати... |
Уроків за творчістю В. Сухомлинського " Бо я людина" Тема. Василь Сухомлинський Тема. Василь Сухомлинський. Оповідання " Горбатенька дівчинка". Урок виразного читання |
Урок вивчення нового матеріалу Тема. «Народні оповідання» Марка Вовчка – «нехудожнє» зображення нетипових епізодів із кріпацького життя чи художнє викриття |
Урок природознавства. 4 клас Тема. Сонячна система Мета : ознайомити учнів з елементами астрономії; на доступних прикладах розкрити поняття : зорі, Всесвіт, планети, Сонячна система;... |
Уроку. «Правда про війну в оповіданні Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» Містить характеристику предметного світу оповідання, дає можливість дослідити значення образів – символів та увиразнити провідну... |
Урок тренінг. Тема уроку: Сонце. Сонячна система ... |
Тема: "Зачарована Десна" О. Довженка казкова подорож у світ його... |
Опорні поняття Концептуальний рівень художнього твору (Тематика,... Співзвучна Чи тема основних питань свого часу? Чи пов'язано з темою назву? Кожне явище життя це окрема тема; сукупність тем тематика... |
Урок 12 Тема Музика і мистецтво слова. Музичні образи в літературних творах. Оповідання. К. Паустовський «Старий кухар», В. А. Моцарт фрагменти... |