|
Скачати 61.72 Kb.
|
Тема: В. Підмогильний. Роман «Місто». Зображення «цілісної» людини в єдності біологічного, духовного, соціального. Мета: допомогти учням усвідомити глибину проблем і характерів роману; розвивати вміння аналізувати світоглядну й психологічну еволюцію характеру головного героя твору, пояснювати роль жіночих образів, вчити висловлювати власну думку про способи самоствердження людини; виховувати повагу до загальнолюдських цінностей. Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього. Тип уроку: формування вмінь та навичок. Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку. ▼ Вступне слово вчителя. Роман В. Підмогильного «Місто» - твір глибоко психологічний. У його центрі Степан Радченко – виходець з пореволюційного села, який прагне підкорити місто. Письменник пильно вдивляється в його душу, розкриває її перед читачами, спонукаючи до роздумів про сенс життя, місце людини серед інших людей. До того ж, ставлячи в центр свого роману маргінальний характер, досліджуючи психологічно його соціальну природу, автор, як ви помітили, не робить оціночних акцентів, змушує читача думати самому. Отже, на сьогоднішньому уроці ми поділимось відчуттями та враженнями, які залишились у вас від героїв роману «Місто». ІІ. Формування вмінь та навичок. ▼ Робота в групах над характеристикою героя. Схарактеризувати образ головного героя роману В. Підмогильного «Місто». (Кожна група заповнює одну колонку таблиці). «Цілісна» людина в єдності.
▼ Колективна робота. Заповніть колонки «Позитивні та негативні риси. С. Радченка»
▼ Інтегрована вправа «Займи позицію»
▼ Інсценізація монологів жіночих образів. Я – Надійка. Покохала тебе з першого погляду, коли разом їхали з села шукати щастя у місті. Вірила, що і ти, Степане, любиш мене. Так і було при перших наших зустрічах. Та згодом ти брутально повівся зі мною, не бачив мого болю, моїх сліз. Я зрозуміла, що стала тобі непотрібною. Я – Тамара Василівна, твоя «мусінька», Степане. Життя моє, як ти знаєш, було сповнене болю, сліз, тривог. Тільки ти вніс у нього другу молодість. Заради нашої любові я знехтувала сім’єю. З тобою була щаслива, обдарувала тебе не лише коханням, але й сімейним затишком. Думала, що так буде завжди. Та коли ти знайшов кращу квартиру, то покинув свою «мусіньку». Я зрозуміла, що ти використав мене. Я – Зоська Голубовська. Коли побачила тебе, то відчула, що ти єдиний, неповторний, божественний. Спочатку намагалась вдавати з себе примхливе дівчисько, кокетку, та все більше закохувалась у тебе. Ти не повіриш, Степане, якою я була щасливою, коли почула, що ми одружимось, які надії плекала на наше сімейне життя! Та ти жорстоко і підло зрадив мене, відштовхнув. І серце моє не витримало цього болю. .. Я – Маргарита, Рита, успішна актриса. Тебе привабив у мені яскравий вишуканий одяг, манери. Я загадкова, неповторна й інколи навіть зверхня. Я – маска. Спробуй відкрити мене. Чи зможеш? - Чи правда те, що говорять про себе героїні? ▼ Робота над характеристикою жіночих образів.
Орієнтовна відповідь. Так, можна.
▼ Проблемне завдання. Прокоментуйте цитату Г. Костюка: «В. Підмогильний за багатством суспільних подій свого часу… не загубив – людини. Він бачив її, розумів і творив її образ в усій суспільній, психологічній і біологічній складності. Він не любив людини-янгола, бо знав, що людина є водночас і тварина. Він знав людську силу, велич її розуму, її здібності, але в той же час був свідомий всіх її слабкостей». ▼ Коментар учителя. Як бачимо, образ Степана складний, суперечливий, неординарний. Письменник зобразив людину, в якій борються добро зі злом. Талановитий юнак, що на початку твору має добрі наміри, заради особистого утвердження здатний піти на злочин. Він не страждає від людських жертв, від чужого болю. Степан не вміє по-справжньому любити. Жінки для нього – захист від самотності або сходження на вершину слави, достатку. Проте назвати Радченка доконечно прагматичним і цинічним не можна. Час від часу у ньому прокидається щось людяне, добре, ще не повністю знищене містом. Але такі миті тривають недовго. Радченко не здатний на тривалі самотортури, йому легше перекласти вину на іншого. Перемога Степана над містом короткочасна, бо він проходить лише шлях зовнішнього поступу, внутрішнього поступу у нього немає, тому це рух в нікуди. ІІІ. Закріплення знань, умінь, навичок. ▼ Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». Поміркуйте, якою буде повість С. Радченка про людей? Орієнтовна відповідь.
▼ Міні-диспут.
▼ Дослідницька робота.
▼ Слово вчителя з елементами бесіди. В. Підмогильний створив модерний роман, у якому, на відміну від традиційної селянської й соціальної тематики, акцент переноситься на урбаністичну проблематику, порушуються філософські питання буття, аналізується психіка героїв, а конфлікт розгортається між людьми з різними світоглядами. «Місто» - перший урбаністичний роман в українській літературі, з новими героями, проблематикою та манерою оповіді.
ІV. Підбиття підсумків уроку. Інтерактивна вправа «Займи позицію».
V. Домашнє завдання. Скласти усний твір-роздум «Як можна самоствердити себе у сучасному світі» (за структурою твору-роздуму ЗНО). Підготувати комп’ютерну презентацію «Київ 1920-х років: культура, освіта, технічний прогрес» (за бажанням). |
Навчальна програма зі спецкурсу "Філософська антропологія" (для бакалаврів) Підготував Курс вивчає та аналізує особливості та сутності феномену людини як соціального та біологічного явища, її основні сутнісні антропологічні... |
ЛЕКЦІЯ 1 ТЕМА Процес діалектичної взаємодії біологічного і соціального, які впливають на формування особистості, вимагає науково обґрунтованої... |
Тема семестру: «Мистецтво у просторі культури» Мета уроку: *навчальна: стимулювати процес духовного росту учнів; сприяти формуванню особистісного творчого сприйняття мистецтва;... |
«Патріотизм і ностальгія за далекою батьківщиною як провідний мотив... Тема: «Патріотизм і ностальгія за далекою батьківщиною як провідний мотив «Кримських сонетів»» Проблема єдності людини і природи |
Тема. Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село). Мета Мета: продовжити формувати в учнів поняття «місто, «село»; розкрити зв’язки між містом і селом; розвивати пізнавальну активність,... |
Зображення на площині. Розширення знань про український національний... «Зображення на площині. Розширення знань про український національний костюм. Зображення постаті людини до казки «Котигорошко» |
Тема. Місто Рим та життя його мешканців Мета: сформувати уявлення про місто Рим та його мешканців, їхнє життя і побут, традиції та систему освіти й виховання |
Творчість М. В. Гоголя та Панаса Мирного. Високий гуманізм письменників... Тема. Творчість М. В. Гоголя та Панаса Мирного. Високий гуманізм письменників у зображення трагічної долі «маленької людини» в повісті... |
Лабораторна робота № З Векторні зображення: створення та редагування.... Мета: Ознайомлення та вироблення основних навичок роботи з редактором векторної графіки |
ЗАКОНУКРА Ї Н И Освіта основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави |