Тема покаяння у романі ”Злочин і кара” Ф. Достоєвського Мета


Скачати 67.49 Kb.
Назва Тема покаяння у романі ”Злочин і кара” Ф. Достоєвського Мета
Дата 24.11.2013
Розмір 67.49 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Філософія > Документи
Тема покаяння у романі ”Злочин і кара” Ф. Достоєвського
Мета: зрозуміти філософський, соціальний, моральний сенс бунту героя; розкрити суть теорії ”надлюдини” у філософії Ніцше на прикладі головного героя; розвивати навички аналізу художнього твору, формувати гуманістичні ідеали, виховувати сильну особистість на основі загальнолюдських цінностей; оптимізувати активну участь у роботі на уроці всього класу.
Тип уроку: урок- пошук істини.
Світ потрібно змінити,

почнемо з себе...

Я вважаю, що світ потрібно змінити,

але що перший крок у тому,

щоб почати саме з себе...

Ф. Достоєвський.

Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель.

Що таке покаяння? В тлумачному словнику це поняття пояснюється як „зізнання в скоєному, у помилці, сповідь”. Достоєвський додає - „спокута помилки через страждання”. Саме тому мета нашої бесіди полягає в тому, щоб прослідкувати рух від впевненості у своїй безпомилковій теорії до покаяння.

Роман-сповідь ”Злочин і кара” до певної міри автобіографічний. Ми знаємо, що автор пройшов через слідство, громадський осуд і каторгу у справі петрашевців.

Словник.

Петрашевці-засуджені урядом Миколи І у 1849 році учасники зборів.” Вільнодумці”, проте неоднорідні за своїми поглядами. Одні мали намір революційного характеру, інші займалися вивченням та пропагандою соціально-утопічної думки XIX ст. (сучасники їх часто називали „комуністами”). Сюди входив і Достоєвський.
Вчитель.

Люди жертвували собою заради визволення селян. Ми не бачимо в цьому нічого поганого. Але чи допустимо, щоб „група людей чи одна людина присвоїла собі право стати благочинцем усього людства”? Герой Достоєвського відважився. Проте чи оправданий такий крок?

І. Пропоную форму роботи „Кути”.

Завдання 1.

Обери позицію”.

У пропоновану таблицю записати по три аргументи, які б в одному випадку підтверджували тезу, а в іншому – заперечували.


Так

Ні

1.

2.

3.

1.

2.

3.

Завдання 2.

Після виваженого міркування кожен учень робить позначку на шкалі, яка б відповідала його власній позиції.

______________________________0____________________________

9 8 7 6 5 4 3 2 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Пропоную вам висловлювати свої аргументи .

На основі позначок учні об”єднуються у групи: перша складається з тих, чиї позначки знаходяться у позиції „Так” від 4 до 9, друга група – позиція „Ні” від 4 до 9, третя група – позиція середняків від 3 у позиції „Так” до 3 у позиції „Ні”.

Завдання 3.

Створені групи обирають лідера та готуються до полеміки.

Вчитель.

А оскільки без дискусії нам не обійтись, давайте пригадаємо „Правила проведення диспуту ”.

  • Якщо хтось говорить-слухай.

  • Кожен говорить по черзі, а не всі водночас.

  • Якщо хочеш висловитись,підніми руку, щоб тебе побачили.

  • Не перебивай того, хто говорить.

  • Критикуй ідею, а не особу,яка її висунула.

  • Заохочуй до участі інших.

ІІ. Усвідомлення змісту.

Вчитель.

  • Які мотиви керують героєм, чому він стає на шлях злочину?

  • Який шлях проходить?

  • Чи є оправдання скоєному?

Групова робота ( спрощене судове засідання).

„Сторона звинувачення „(приблизні аргументи).

  • Раскольников обмірковував вбивство, заздалегідь до нього готувався.

  • Убив беззахисну Лизавету, хоча спочатку це не входило в його плани.

  • Сліпо поклонявся ідеї Ніцше, вона ж трансформована в ідею Наполеона („все дозволено!”).

  • Убивство не може бути засобом досягнення цієї мети.

  • Не мав права вважати себе „надлюдиною”.

  • Має хвору уяву.

  • На думку Раскольникова, люди бояться „нового кроку, нового власного слова вони бояться...” – він же не боїться, проте не ті кроки робить.

  • Мета героя має індивідуалістичний характер: ”я захотів вбити...для себе самого! Я брехати не хотів у цьому навіть собі!” (ч. 5, гл. 4).

  • „Руйнування сучасного в ім’я кращого”, ”може дозволити своєму сумлінню переступити через кров”.

  • Не вірить в Бога, вважає себе ”більшим від Бога”.

  • Життя звичайних людей не стало кращим. Як доказ – пропоную заслухати свідчення Соні, Мармеладова, Порфирія, Разуміхіна, Катерину Іванівну, Дуню (учні зачитують цитати).

  • Це ще й ідеологічний злочин (вбиває лихварку не заради збагачення – не використав украдені гроші, навіть не допоміг матері чи сестрі. Тобто особисті причини відступають на ІІ план і тільки утверджують героя у необхідності діяти, зробити спробу).


Рольова (симулятивна) гра : учні – герої роману.

(Один із учнів заздалегідь готується до цієї ролі, при цьому інші учні можуть задавати йому запитання ).

Вчитель.

Пропоную заслухати звинувачуваного. Що ним керує, які мотиви?

„Якщо б я був Раскольниковим...”

Аргументи учнів.
Вчитель.

Тепер пропоную заслухати ваших опонентів.

„Сторона захисту” (приблизні аргументи).

  • Раскольников має бажання змінити світ.

  • Хоче помститися за біль і страждання принижених.

  • Вбивство Лизавети – вимушене (свого роду самозахист, адже він не міг допустити, щоб його звинуватили).

  • Після вбивства – стан розкаяння („...спустіло серце. Похмуре відчуття болісної самотності та відчуження...”)

  • Муки Р., докори сумління.

  • Сам зізнався у скоєному.

  • На каторзі бере у руки Біблію, тобто відбувається духовне відродження героя, з’являється надія на майбутнє.

  • Проблеми бідного студента набувають гостроти на рівні класової нерівності і соціальної несправедливості стосовно „маленьких” людей, а згодом набувають ідейного значення („одна смерть і сто життів натомість”).

  • Мета героя – „сто тисяч добрих справ заради грошей старої”).

  • Саме обрані люди „рухають світ і ведуть його до мети”.

  • Покаяння. Він дійщов висновку: ”Хіба я стару вбив? Я себе вбив!”

  • Раскольников відійшов від людей, йому тяжко жити в самотності і тільки Соня ще може повернути його до життя.


Вчитель.

Продовжуємо працювати над дискусією.

Давайте подивимось на Раскольникова з іншої сторони. Чи в злагоді його совість і розум?

Словник.

Совість – розуміння моральної відповідальності за свою поведінку перед собою, іншими людьми, суспільством.

Розум – пізнавальна діяльність людини, здатність логічно і творчо думати, а також інтелект.

Аргументи учнів.

Перегляд уривка з кінофільму.

Вчитель.

Пропоную переглянути уривок з кінофільму ( Раскольников після скоєного злочину).

  • Чому саме так, на вашу думку, поводить себе герой?

  • Чи відповідає портретна характеристика героя вашій уяві?

Вчитель.

Тепер пропоную послухати точку зору третьої групи, оскільки на початку уроку вони не змогли обрати чітку позицію. Може, окремі аргументи були для вас переконливі?

Приблизні відповіді.

І. Дисгармонія між совістю і розумом!

ІІ. Ідея Раскольникова про „право на кров”, ”право стверджувати своє „Я” шляхом злочину могла виникнути в умовах тогочасного суспільства як реакція на його несправедливий уклад, як бунт проти нього. Але шлях, обраний Раскольниковим, хибний, його протест проти жорстоких законів суспільства виявився безпідставним, адже мав індивідуалістичний характер, антигуманний. І це він не одразу, але все ж таки зрозумів. Тепер героєві потрібно шукати інший шлях.

ІІІ. Можна, звичайно, відмовитися від життя зовсім, слухняно прийняти долю, якою вона є, раз і назавжди придушити в собі все, відмовитись від усякого права діяти, жити і любити! А можна обрати зовсім інший шлях. Раскольников обрав інший, котрий привів його до злочину. Але ж є не тільки ці 2 шляхи. Можна іти по життю з вірою в Бога, а можна, наприклад, обрати шлях революціонера. Кожен має право на власний вибір. Проте шлях Раскольникова я вважаю хибним, нелюдським, антигуманним. Однозначно, що такий шлях, напевно, не прощається і Богом.
Стратегія „ Збережи останнє слово за собою”.

( Кожен учень висловлює свою позицію і передає естафету наступному . Після повного обговорення слово повертається до того , хто починав ).

Вчитель.

  • Чи переконали вас аргументи ваших опонентів?

  • Якщо так ,то прошу пересісти за стіл своїх опонентів і відповідно віддати свій голос. Чи змінилась тепер їх кількість?

  • Можливо, змінилась точка зору в попередніх опонентів?


ІІІ. Рефлексія.

Вчитель.

Стратегія „Коло ідей”.


  • Чи промовисте прізвище у головного героя? Що воно означає?

  • Чи зміг би Раскольников стати на шлях істини, якби не пройшов через убивство і покаяння?

  • А чи можна простити грішника?

Приблизні відповіді.

- Розкол у душі героя відбувся значно раніше, ніж він скоїв злочин і саме він (розкол) призвів до вбивства...а згодом і до покаяння...

- Покаяння, до якого закликає Достоєвський, полягає в тому, щоб люди не ставили мети, котра буде вищою за людське життя, якою б благородною вона не здавалась…

-Християнська релігія закликає до покаяння, оскільки саме воно може мати прощення ... , а Раскольников покаявся, ще не усвідомлюючи значення релігії...

Вчитель.

І як підсумок усього сказаного – хочу повернутися до нашого епіграфу…
Світ потрібно змінити,

почнемо з себе...

Я вважаю, що світ потрібно змінити,

але що перший крок у тому,

щоб почати саме з себе...

Ф. Достоєвський.
V. Оцінювання, аргументація.
VI. Д/з. Есе „Чи є у Раскольникова майбутнє ? ”





Схожі:

«…Не знаючи страждання не знають і блаженства…» (за романом Ф. Достоєвського «Злочин і кара»)
ТЕМА: «…Не знаючи страждання – не знають і блаженства…» (за романом Ф. Достоєвського «Злочин і кара»)
М. Ф. Достоєвський та його роман «Злочин і кара»
Грає команда з 5 учнів від кожного класу: 6-1, 6-2, 6-3 по черзі, шляхом випадкового закреслення цифр у таблиці. За кожною цифрою...
У світі літературних образів. Петербург у романі Ф. Достоєвського
Як допомогти учням уявити капіталістичне місто, потворне, нещасливе життя в ньому, зрозуміти значення міста–символу, навчитися аналізувати...
Замах на злочин. Кримінальна відповідальність за незакінчений злочин
Реферат на тему: Замах на злочин. Кримінальна відповідальність за незакінчений злочин
Тема: Сатиричне зображення в повісті англійської дійсності XVIII...
Навчальна мета: показати використання Свіфтом фантастичних та сатиричних ефектів при зображенні англійської дійсності XVIII ст у...
Урок №1 Тема
Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Поєднання соціально – політичного й психологічного аспектів у романі. Сюжет твору
Тема: Вальтер Скотт зачинатель історичного роману. Широка панорама...
Тема: Вальтер Скотт – зачинатель історичного роману. Широка панорама життя середньовічної Англії в романі «Айвенго»
Цілком особливе значення в романі набувають числа. Найчастіше Булгаков...
Цілком особливе значення в романі набувають числа. Найчастіше Булгаков згадує число  Перш за все, це Воланд зі своїм оточенням і...
Тема: Особливості провадження в справах про злочин неповнолітніх
Ця робота є власністю HALLBOOKS. NET і надається для вільного ознайомлення. (замовляйте повну версію)
Кавабата Ясунарі. Відображення національної етики та естетики в романі «Тисяча журавлів»
Методична тема: самостійна творча робота учнів при проведенні уроку засвоєння нових знань
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка