|
Скачати 67.49 Kb.
|
Тема покаяння у романі ”Злочин і кара” Ф. Достоєвського Мета: зрозуміти філософський, соціальний, моральний сенс бунту героя; розкрити суть теорії ”надлюдини” у філософії Ніцше на прикладі головного героя; розвивати навички аналізу художнього твору, формувати гуманістичні ідеали, виховувати сильну особистість на основі загальнолюдських цінностей; оптимізувати активну участь у роботі на уроці всього класу. Тип уроку: урок- пошук істини. Світ потрібно змінити, почнемо з себе... Я вважаю, що світ потрібно змінити, але що перший крок у тому, щоб почати саме з себе... Ф. Достоєвський. Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності. Вчитель. Що таке покаяння? В тлумачному словнику це поняття пояснюється як „зізнання в скоєному, у помилці, сповідь”. Достоєвський додає - „спокута помилки через страждання”. Саме тому мета нашої бесіди полягає в тому, щоб прослідкувати рух від впевненості у своїй безпомилковій теорії до покаяння. Роман-сповідь ”Злочин і кара” до певної міри автобіографічний. Ми знаємо, що автор пройшов через слідство, громадський осуд і каторгу у справі петрашевців. Словник. Петрашевці-засуджені урядом Миколи І у 1849 році учасники зборів.” Вільнодумці”, проте неоднорідні за своїми поглядами. Одні мали намір революційного характеру, інші займалися вивченням та пропагандою соціально-утопічної думки XIX ст. (сучасники їх часто називали „комуністами”). Сюди входив і Достоєвський. Вчитель. Люди жертвували собою заради визволення селян. Ми не бачимо в цьому нічого поганого. Але чи допустимо, щоб „група людей чи одна людина присвоїла собі право стати благочинцем усього людства”? Герой Достоєвського відважився. Проте чи оправданий такий крок? І. Пропоную форму роботи „Кути”. Завдання 1. „Обери позицію”. У пропоновану таблицю записати по три аргументи, які б в одному випадку підтверджували тезу, а в іншому – заперечували.
Завдання 2. Після виваженого міркування кожен учень робить позначку на шкалі, яка б відповідала його власній позиції. ______________________________0____________________________ 9 8 7 6 5 4 3 2 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Пропоную вам висловлювати свої аргументи . На основі позначок учні об”єднуються у групи: перша складається з тих, чиї позначки знаходяться у позиції „Так” від 4 до 9, друга група – позиція „Ні” від 4 до 9, третя група – позиція середняків від 3 у позиції „Так” до 3 у позиції „Ні”. Завдання 3. Створені групи обирають лідера та готуються до полеміки. Вчитель. А оскільки без дискусії нам не обійтись, давайте пригадаємо „Правила проведення диспуту ”.
ІІ. Усвідомлення змісту. Вчитель.
Групова робота ( спрощене судове засідання). „Сторона звинувачення „(приблизні аргументи).
Рольова (симулятивна) гра : учні – герої роману. (Один із учнів заздалегідь готується до цієї ролі, при цьому інші учні можуть задавати йому запитання ). Вчитель. Пропоную заслухати звинувачуваного. Що ним керує, які мотиви? „Якщо б я був Раскольниковим...” Аргументи учнів. Вчитель. Тепер пропоную заслухати ваших опонентів. „Сторона захисту” (приблизні аргументи).
Вчитель. Продовжуємо працювати над дискусією. Давайте подивимось на Раскольникова з іншої сторони. Чи в злагоді його совість і розум? Словник. Совість – розуміння моральної відповідальності за свою поведінку перед собою, іншими людьми, суспільством. Розум – пізнавальна діяльність людини, здатність логічно і творчо думати, а також інтелект. Аргументи учнів. Перегляд уривка з кінофільму. Вчитель. Пропоную переглянути уривок з кінофільму ( Раскольников після скоєного злочину).
Вчитель. Тепер пропоную послухати точку зору третьої групи, оскільки на початку уроку вони не змогли обрати чітку позицію. Може, окремі аргументи були для вас переконливі? Приблизні відповіді. І. Дисгармонія між совістю і розумом! ІІ. Ідея Раскольникова про „право на кров”, ”право стверджувати своє „Я” шляхом злочину могла виникнути в умовах тогочасного суспільства як реакція на його несправедливий уклад, як бунт проти нього. Але шлях, обраний Раскольниковим, хибний, його протест проти жорстоких законів суспільства виявився безпідставним, адже мав індивідуалістичний характер, антигуманний. І це він не одразу, але все ж таки зрозумів. Тепер героєві потрібно шукати інший шлях. ІІІ. Можна, звичайно, відмовитися від життя зовсім, слухняно прийняти долю, якою вона є, раз і назавжди придушити в собі все, відмовитись від усякого права діяти, жити і любити! А можна обрати зовсім інший шлях. Раскольников обрав інший, котрий привів його до злочину. Але ж є не тільки ці 2 шляхи. Можна іти по життю з вірою в Бога, а можна, наприклад, обрати шлях революціонера. Кожен має право на власний вибір. Проте шлях Раскольникова я вважаю хибним, нелюдським, антигуманним. Однозначно, що такий шлях, напевно, не прощається і Богом. Стратегія „ Збережи останнє слово за собою”. ( Кожен учень висловлює свою позицію і передає естафету наступному . Після повного обговорення слово повертається до того , хто починав ). Вчитель.
ІІІ. Рефлексія. Вчитель. Стратегія „Коло ідей”.
Приблизні відповіді. - Розкол у душі героя відбувся значно раніше, ніж він скоїв злочин і саме він (розкол) призвів до вбивства...а згодом і до покаяння... - Покаяння, до якого закликає Достоєвський, полягає в тому, щоб люди не ставили мети, котра буде вищою за людське життя, якою б благородною вона не здавалась… -Християнська релігія закликає до покаяння, оскільки саме воно може мати прощення ... , а Раскольников покаявся, ще не усвідомлюючи значення релігії... Вчитель. І як підсумок усього сказаного – хочу повернутися до нашого епіграфу… Світ потрібно змінити, почнемо з себе... Я вважаю, що світ потрібно змінити, але що перший крок у тому, щоб почати саме з себе... Ф. Достоєвський. V. Оцінювання, аргументація. VI. Д/з. Есе „Чи є у Раскольникова майбутнє ? ” |
«…Не знаючи страждання не знають і блаженства…» (за романом Ф. Достоєвського «Злочин і кара») ТЕМА: «…Не знаючи страждання – не знають і блаженства…» (за романом Ф. Достоєвського «Злочин і кара») |
М. Ф. Достоєвський та його роман «Злочин і кара» Грає команда з 5 учнів від кожного класу: 6-1, 6-2, 6-3 по черзі, шляхом випадкового закреслення цифр у таблиці. За кожною цифрою... |
У світі літературних образів. Петербург у романі Ф. Достоєвського Як допомогти учням уявити капіталістичне місто, потворне, нещасливе життя в ньому, зрозуміти значення міста–символу, навчитися аналізувати... |
Замах на злочин. Кримінальна відповідальність за незакінчений злочин Реферат на тему: Замах на злочин. Кримінальна відповідальність за незакінчений злочин |
Тема: Сатиричне зображення в повісті англійської дійсності XVIII... Навчальна мета: показати використання Свіфтом фантастичних та сатиричних ефектів при зображенні англійської дійсності XVIII ст у... |
Урок №1 Тема Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Поєднання соціально – політичного й психологічного аспектів у романі. Сюжет твору |
Тема: Вальтер Скотт зачинатель історичного роману. Широка панорама... Тема: Вальтер Скотт – зачинатель історичного роману. Широка панорама життя середньовічної Англії в романі «Айвенго» |
Цілком особливе значення в романі набувають числа. Найчастіше Булгаков... Цілком особливе значення в романі набувають числа. Найчастіше Булгаков згадує число Перш за все, це Воланд зі своїм оточенням і... |
Тема: Особливості провадження в справах про злочин неповнолітніх Ця робота є власністю HALLBOOKS. NET і надається для вільного ознайомлення. (замовляйте повну версію) |
Кавабата Ясунарі. Відображення національної етики та естетики в романі «Тисяча журавлів» Методична тема: самостійна творча робота учнів при проведенні уроку засвоєння нових знань |