|
Скачати 277.71 Kb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ДОНЕЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ КАФЕДРА УКРАЇНСЬКОЇ ФІЛОЛОГІЇ І КУЛЬТУРИ ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ Для студентів факультету іноземних мов Донецьк – 2011 МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ДОНЕЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ КАФЕДРА УКРАЇНСЬКОЇ ФІЛОЛОГІЇ І КУЛЬТУРИ ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ Для студентів факультету іноземних мов Донецьк – 2011 Історія української культури: методичні матеріали для студентів факультету іноземних мов / Піддубська І.В., Горобець І.В. – Донецьк, 2011. – 22 с. Посібник містить тематичний план курсу, основний зміст дисципліни з рекомендованою літературою до тем, список обов’язкових для засвоєння мистецьких пам’яток, перелік питань для самоконтролю, коментар щодо оцінювання знань студентів. Рекомендовано кафедрою української філології і культури філологічного факультету Донецького національного університету (Протокол № 1 від 31.08.2011 року) ВСТУП Мета курсу – застосовуючи концепцію ментальності як один із підходів у дослідженні історії культури, вивчити основні етапи становлення української культури від ранніх форм до нашого часу в загальносвітовому культурному контексті. Завдання курсу: сформувати у студентів знання про основні риси української ментальності крізь призму факторів її формування, про особливості світосприйняття, світорозуміння представників української культури в різні історичні періоди; досягти усвідомлення зв’язку конкретного ментального типу із особливостями культурного розвитку в певну історичну епоху; ознайомити студентів з видатними пам’ятками вітчизняної культури; сформувати навички аналізу різноманітних виявів української культури через світоглядні особливості й ціннісні орієнтації її представників; розвивати естетичний смак і здатність адекватно сприймати твори мистецтва; виховувати повагу до культурних надбань України й людства загалом. Предмет: історія вітчизняної культури від найдавніших часів до перших десятиліть ХХІ століття. У результаті вивчення курсу студент повинен знати:
Студент повинен уміти:
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН КУРСУ
ЗМІСТ КУРСУ ТЕМА 1. Вступ. Предмет і завдання курсу Методологічні основи курсу. Роль дисципліни «Історія української культури» в системі фахової підготовки гуманітаріїв. Походження терміна культура. Сутність поняття культура. Культура і природа. Культура і цивілізація. Матеріальна і духовна культура. Артефакт як вияв культури. Світ культури – світ цінностей. Аксіологічний вимір культури. Культура й антикультура. Мистецтво як центральний елемент художньої культури. Функції мистецтва. Роль категорій краси і гармонії в культуротворчій діяльності. З історії формування знань про українську культуру. Основні етапи розвитку української культури. Терміни: культура, антикультура, артефакт, аксіологія. Література
ТЕМА 2. Концепція ментальності як один із підходів у вивченні історії культури Співвідношення понять ментальність і менталітет. Поняття ментальності в культурологічному аспекті. Фактори формування ментальності (географічний, історичний, економічний, релігійний). Поняття стереотипу поведінки (за Л.Гумільовим). Дослідники української ментальності (І.Нечуй-Левицький, М.Юрій, В.Янів, Г.Лозко та ін.). Особливості української ментальності крізь призму чинників її формування. Кордоцентричність як важлива риса української ментальності. Вияви національної ментальності на різних рівнях існування людини й суспільства (у фольклорі, традиціях, побуті, етикетних нормах, на рівні мовної системи тощо). Терміни: ментальність, менталітет, стереотип поведінки, кордоцентричність. Література
ТЕМА 3. Архаїчні джерела української культури Поняття архетипу колективного несвідомого. Міф. Основні цикли міфів. Найдавніші міфологічні образи-символи. Особливості міфологічної моделі світу праукраїнців. Її відображення в скульптурі («Збруцький ідол»), в орнаментах кераміки, писанки та народного костюма. Символічний характер орнаментації. Ранні релігійні вірування (тотемізм, анімізм, фетишизм). Їх відбиття в усній народній творчості українців та в сучасній культурі. Особливості слов’янського пантеону. Магія. Типи магії (гомеопатична, контагіозна). Зв'язок магії родючості із магією продовження роду й відображення цієї взаємодії у пам’ятках трипільської культури. Роль ритуалу й системи табу в житті первісної людини. Відображення ритуалу ініціації та проявів табу в українських народних казках. Історична трансформація давніх ритуалів і табу. Синкретизм первісної культури. Зародження в її надрах образотворчого мистецтва. Роль кочових скотарських племен у формуванні витоків української культури (кіммерійці, скіфи, сармати). Скіфський звіриний стиль. Грецькі колонії на території України. Грецька спадщина в українській культурі. Терміни: архетип колективного несвідомого, міф, міфологічна модель світу, тотемізм, анімізм, фетишизм, гомеопатична магія, контагіозна магія, ритуал, ритуал ініціації, табу, синкретизм первісної культури. Література
ТЕМА 4. Київська Русь у загальноєвропейському культурному контексті Тенденції розвитку культури за часів Середньовіччя в Західній та Східній Європі. Формування середньовічної моделі світу під впливом соціально-політичних, економічних, релігійних чинників. Особливості середньовічної ментальності (теоцентризм, дуалізм світосприйняття, символічний спосіб світосприйняття, догматизм). Функції мистецтва в середньовічній культурі. Храм як модель світу й модель людини. Західноєвропейські середньовічні архітектурні стилі (романський, готичний). Чинники культурного становлення Київської Русі. Скандинавські та греко-візантійські впливи. Наслідки введення християнства. Процеси централізації язичницького пантеону. Православно-язичницький синкретизм як особливість давньоруської ментальності. Його вияви в давньоруській літературі, фольклорі, обрядовості, образотворчому мистецтві. Формування слов’янської писемності. Розвиток освіти й книжкової справи. Перші бібліотеки в Київській Русі. Соціальна структура феодального суспільства. Влада як дана Богом (персоніфікована) та колективна – князь та віче. Давньоруське місто як відображення устрою соціуму. Диференціація художньої культури (церковна, феодально-світська, народна, ремісничо-міська). Дуалістичне співіснування церковного та світського начал у художній культурі, їх взаємодія. Універсальність соціальної адресованості художнього мистецтва (від храмового дійства до виступів мандрівних співаків та акторів). Терміни: теоцентризм, дуалізм, догматизм, аскетизм, сакральність, німб, літургія, православно-язичницький синкретизм, дитинець, віче, канон, базиліка, неф, апсида, трансепт. Література
|
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ Мета Мета ознайомити студентів з головними етапами розвитку української культури, сформувати систему знань про роль та місце української... |
Самостійної філософською дисципліною філософія науки стала лише в другій половині 20 століття Предметом філософії науки є загальні закономірності і тенденції наукового пізнання, як особливої діяльності по творенню нових наукових... |
ПИТАННЯ, ЩО ВИНОСЯТЬСЯ НА ІСПИТ З „ЗАГАЛЬНОЇ ПСИХОЛОГІЇ Розвиток психології як науки в історичному аспекті. Формування засад розвитку наукової психології |
Закономірності та тенденції виникнення, розвитку і зміни історичних типів держави і права Предметом курсу є вивчення процесів формування, розвитку державних утворень, правничих норм, правових систем, що існували на території... |
Формування високих естетичних вподобань на інтегрованих уроках з української мови та літератури Методологічною засадою естетичного виховання є етика – наука про загальні закономірності художнього освоєння дійсності людиною |
2010/2011 н р. ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з географії Розкрийте поняття «географічна оболонка», охарактеризуйте основні закономірності її формування й розвитку. (12 балів) |
Таблиці Фактори, які впливали на розвиток української культури в 1917 1921рр Багато представників української творчої інтелігенції увійшли до складу УЦР, органів управління Української держави П. Скоропадського,... |
Питання до іспиту з курсу «Історія української культури» Трипільці: археологічна культура чи цивілізація. Проблеми витоків української культури |
Курсова робота з художньої культури Шляхи формування творчої особистості засобами мистецтва в процесі викладання інтегрованого курсу «Художня культура» |
Методичний кабінет ЗОШ №18 м. Рівне Батьківські збори у 5-б класі Коваль Н. Д Мета: визначити роль і значення батьківського виховання у формуванні особистості дитини,виявити характер і принципи взаємодії між... |