Касянчук В. І.,
вчитель української мови та літератури,
НВК № 2
Тема: Леонід Лупан. Його поетична творчість
Мета: продовжити знайомити школярів з письменниками рідного краю, зокрема з життям і творчістю Леоніда Лупана, проаналізувати зміст його поетичних творів; розвивати культуру зв’язного мовлення, уміння аналізувати поезію, робити узагальнення, висновки; виховувати любов до рідного краю, повагу до його письменників.
Тип уроку: комбінований урок.
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання: портрет Л.Лупана, його поезія ( із творчої спадщини окремі вірші), карта Хмельниччини.
Перебіг уроку
Епіграф:
Кожному мила своя сторона.
Народна творчість
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя
Поділля…Найкращий куточок чарівної природи. Земля, де ми народились і живемо. Тут милі серцю великі міста і маленькі села, багаті ліси й родючі поля.
Як я скучив за вами, біленькі хати,
Огорожені тином високим.
В вас так легко прохожій людині знайти
І тепло, і постелю, і спокій.
Як я скучив за вами, біленькі хати.
Хто міг написати вірш такого змісту?
Так, людина, що любить свою Батьківщину, поет-патріот, який знаходиться далеко від рідної землі.
Леонід Лупан прожив трохи більше, ніж 28 років. Жив, любив, творив… Чому так рано пішов із життя, не завершивши всіх земних справ, не доспівавши пісні своєї майстерності?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Використовується метод « Мікрофон»
- Кого із письменників Хмельниччини уже вивчали?
- Чи доводилось раніше знайомитись з ім’ям Леоніда Лупана?
ІV. Опрацювання теми уроку
Знайомство з життєвим і творчим шляхом Л. Лупана поділимо на кілька етапів, кожен з яких - результат пошуково-дослідницької діяльності учнів.
Робота проводиться в групах у формі «Вертушки». Лідер кожної групи обирає одне з питань, здійснюється добір відповідного матеріалу.
Де і коли народився Леонід Лупан? Як проходило його дитинство?
Народився Леонід Сильвестрович Лупан 25 жовтня 1915 року в с. Нестерівці Дунаєвецького району Хмельницької області. Мати його, Ніна Корнилівна, працювала вчителькою, а батько - залізничником. Після смерті батька мати вдруге вийшла заміж за Івана Федоровича Піщанюка.У цьому шлюбі народилося в матері ще двоє дітей — Галя і Юрій. Леонідів вітчим дуже добре відносився до нього. Діти виховувались так, щоб ніхто і ніколи не відчув якоїсь другорядності, не був обділений батьківським теплом.
Де і як навчався Л. Лупан?
У 1927 р. Леонід після закінчення початкової школи став учнем Дунаєвецької семирічки. Вчився добре. Був головою учкому, членом редколегії стінгазети. Брав участь у хоровому і драматичному гуртках. Його вірші друкувались у дитячих газетах та журналах. У 1930—33 роках навчався у Кам’янець-Подільському педтехнікумі. За відмінні успіхи у навчанні був направлений до Київського державного університету на літературний факультет. Із перших днів навчання вступив до літературної студії.
Як розпочалась літературна діяльність майбутнього поета? Хто із відомих письменників став першим критиком, другом і порадником Леоніду?
У 1931 році в газеті « На зміну» та журналі « Піонерія» з’явилися перші вірші Леоніда Лупана. Тоді ж познайомився з Олесем Гончарем. Листувалися, ділилися планами, взаємно аналізували свої твори. Кілька десятків віршів опублікував Леонід в Ушицькій районній газеті «Комунар». 1935 року познайомився з Андрієм Малишком і Павлом Тичиною, їх поради стали хорошою школою для майбутнього поета. Все надруковане було зібрано у книжечку власних віршів під назвою « Весна».
Чому Леоніда Лупана виключили з університету? Як його арешт вплинув на подальшу долю всієї родини?
1935 року Леонід одержав подарунок із рук ректора Київського державного університету, в якому навчався,--« Кобзар» Тараса Шевченка, а через кілька місяців рукою того ж ректора був підписаний наказ про виключення студента Лупана з університету. « В час самопідготовки з військової справи ви сказали, що зброю не можна залишати біля дверей тому, що її може вкрасти ворог. Це легковажне ставлення до серйозного політичного питання»,-- так пояснив причину виключення ректор, який час від часу власноручно «чистив» студентські ряди.
У цей час Леонід отримав листа від Олеся Гончара, в якому були такі рядки :» Пісня твоя мені сподобалась. Ти їй-бо будеш народним поетом.» Талант Леоніда ріс разом із його досвідом. Він виступав перед учнями,студентами, робітниками, його голос звучав по республіканському радіо, а вірші друкувались і читались однодумцями.
У 1937 році, за п’ять днів до свого двадцятидвохліття, був заарештований на п’ять років таборів. Почалися страшні роки життя і для всієї родини. 1938 року був заарештований Іван Федорович і засуджений без права листування. Мати з Юрієм, за законами того часу, протягом 48 годин змушена була залишити стокілометрову зону. Влітку 1939 року мати продала дім і направилась з Галиною до Карелії.
Якими були роки заслання письменника?
П’ять років у таборах Леонід жив надією повернутися на Поділля, у милі серцю кучеряві Нестерівці. Але прийшла війна. Ув’язнених перевели ще далі на Північ. 31 липня 1942 року Леоніду Лупану замість звільнення добавили «нову пайку»-- ще 5 років табірного ув’язнення. 16 січня 1944 року помер письменник від важкої хвороби в госпіталі Каргопольського табору Архангельської області.
Слово вчителя
Через десятиліття, через тюремні табори до нас дійшло 64 вірші Леоніда Сильвестровича Лупана. Ще 37 згадує він у щоденниках і листах. Багато їх конфісковано, знищено, втрачено.
Пробував себе Леонід у різних жанрах: дитячий вірш, п’єса, нарис, патріотична та інтимна лірика, пісня, рондель, епіграма, сонет і поема. Створена Л. Лупаном за 8 років, у віці від 19 до 25 літ, поезія дає підстави бачити в його особі майстра, рівного сучасникам, котрі стали класиками української літератури.
А зараз ми організуємо студію виразного читання поезії Л. Лупана.
Учні в парах готують виразне читання й ідейно-тематичний аналіз творів на вибір : « Як я скучив за вами», « Стоїть матуся біля тину», « Лист до сестри», « Кармалюк у фортеці» ( уривок з поеми), « Там за вікном дощі, дощі».
V. Закріплення вивченого
Учням пропонуються завдання різнорівневого характеру на вибір:
1. Скласти літературний паспорт Л. Лупана.
2. Написати твір-мініатюру « Л. Лупан — гордість літературного Поділля».
VІ. Підсумок уроку
Використовується метод «Незакінчених речень»
« Я знаю, що…», « Мене вразило , що…», « Найбільше сподобалось…»
VІІ. Домашнє завдання
Оформити творчий проект «Л. Лупан – поет-патріот».
|