Методичні рекомендації для студентів факультету заочного навчання|відокремлення| Харків «ХАІ» 2006


Скачати 0.63 Mb.
Назва Методичні рекомендації для студентів факультету заочного навчання|відокремлення| Харків «ХАІ» 2006
Сторінка 1/5
Дата 10.12.2013
Розмір 0.63 Mb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Культура > Методичні рекомендації
  1   2   3   4   5


КУЛЬТУРОЛОГІЯ

2006

Міністерство освіти і науки України

Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського

«Харківський авіаційний інститут|»

Культурологія


Методичні рекомендації

для студентів факультету заочного навчання|відокремлення|

Харків «ХАІ» 2006


Затверджено методичною комісією університету

15 грудня 2005 року (протокол № 4)

Укладач К.Ю. Нефедов




Вступ


Культурологія, як відносно молода наука, належить до числа гуманітарних дисциплін, що перебувають у процесі становлення.|із| |нещодаТому багато її положень|становищ| ще залишаються дискусійними, і в навчальних посібниках існують істотні|суттєві| розбіжності в подачі матеріалу. Це ускладнює вивчення культурології студентами–заочниками|відокремлення|, що не мають можливості|спроможності| відвідувати лекційні та практичні заняття в повному|цілковитому| обсязі|обсязі|. Методичні рекомендації покликані подолати|здолати| пов'язані з цим труднощі, забезпечивши студентів-заочників необхідним для самостійного засвоєння курсу матеріалом. Окремі розділи|посібника| посібника можуть бути використані також студентами стаціонара при вивченні тем, винесених для самостійної роботи, а також під час підготовки рефератів.

Процес вивчення студентом-заочником курсу культурології має два основних компоненти – це самостійне засвоєння курсу і підготовка контрольної роботи на задану викладачем тему. Вивчення курсу завершується здачею контрольної роботи і заліком. Відповідно|відповідно до| до цього, посібник включає в себе дві частини|частки|. У першій розкрито структуру курсу, наведено методичні рекомендації для вивчення окремих тем і список контрольних запитань для заліку. Друга частина|частка| містить методичні вказівки для підготовки контрольної роботи і список тем контрольних робіт. Рекомендовано список літератури, необхідної як для написання контрольних робіт, так і для поглибленого засвоєння основного курсу. Числа, наведені в дужках у тексті|посібника|, вказують на номер в списку літератури.

Посібник|посібник|, хоч і містить|утримує| певний навчальний матеріал, є|з'являється,являється| за своєю суттю|сутності,єству| методичним і не може бути єдиною базою при вивченні курсу культурології. Для успішної підготовки до заліку студентам слід звертатися|обертатися| до рекомендованих навчальних посібників, перелік яких наведено у початковій частині|частці| списку літератури. Найбільш прийнятними|допустимою| з|із| них є|з'являється,являється| посібники|посібник| за редакцією Г.В. Драча [7], А.А. Радугіна [8], А.Н. Маркової [3], М.М. Заковича [14] та інших [3, 9, 11, 13], які відповідають програмі курсу, що вивчається, і широко доступні в бібліотеках України, зокрема в бібліотеці ХАІ, і країн СНД.
Методичні рекомендації до вивчення|частки| курсу
Теорія культури

Тема 1. Культура як предмет культурології


  1. Культурологія як наука.

  2. Сутність|сутність,єство| поняття «культура».

  3. Структура феномена культури.

  4. Форми та функції культури.


Ця тема є базовою для курсу, що вивчається. Від глибини засвоєння питань, які розглянуто тут, залежить правильне розуміння суті|сутності,єства| культурології як наукової дисципліни. Найкращим чином усі аспекти теми висвітлені в посібнику за редакцією Г.В. Драча [7], а також у посібниках А.А. Радугіна [8], А.Я. Гуревича [2], А.Л. Золкіна [3] та деяких інших [4, 9, 11]. Для більш поглибленого ознайомлення з|із| проблематикою теми можна звернутися|обернутися| до посібників|посібника| А.Я. Флієра [15] і А.І. Шендрік [42], а також до спеціальних робіт [27, 28, 32, 33, 36].

При розгляді першого питання необхідно мати на увазі, що культурологія - не єдина наука, яка вивчає культуру як феномен людської діяльності. Кожна гуманітарна і соціальна дисципліна так чи інакше стосується|мірі| питань теорії або історії культури. Тому слід чітко уявляти, в чому полягає відмінність|відзнака| власне культурологічного знання від знання про культуру взагалі. Метою|ціллю| культурології є|з'являється,являється| не опис культури, а розуміння її як антропологічного і соціального феномена. Культурологія інтегрує знання про культуру, отримані іншими науками, в єдине ціле, намагається|пробує| зрозуміти і пояснити динаміку та закони розвитку культури, виявити особливості її функціонування в соціумі, визначити зміст|вміст,утримання| культурних універсалій| і т.п.

Друге питання, що розглядається в рамках|у рамках| теми, є|з'являється,являється| найважливішим для культурології, бо від розуміння його залежить визначення самого предмета цієї дисципліни. Оскільки культура – універсальний феномен людського існування, дати їй чітке однозначне визначення дуже|дуже| складно. Окремих визначень культури в сучасній науці безліч|безліч|, і їх конкретний зміст|вміст,утримання| залежить від підходу дослідника до вивчення культурологічної проблематики. Необхідно звернути увагу лише на два основних підходи до визначення культури: аксіологічний| (ціннісний) і діяльнісний|. У рамках|у рамках| першого з|із| них культура визначається через поняття цінностей, у межах|у рамках| другого – розглядається|розглядується| як контекст діяльності людини. Обидва підходи мають свої| переваги і недоліки|нестачі|, які необхідно чітко уявляти|уявляти|.

Питання про структуру феномена культури має на увазі способи розподілу|поділу| культури на структурні| елементи. Необхідно показати основні принципи і типи структуризації феномена культури, а саме – розподіл|поділ| культури на духовну і матеріальну, на народну, масову та елітарну, а також|поділку,розподіл,поділ| за принципом домінування (домінуюча культура, субкультура, контркультура). Слід дати чітке визначення понять «субкультура» і «контркультура» і навести відповідні приклади|зразки| з|із| історичної дійсності.

Четверте питання теми зазвичай не викликає|спричиняє| ускладнень|скрути| при самостійній підготовці, оскільки|тому що| його докладно висвітлено в більшості навчальних посібників. Серед численних|багаточисельних| функцій культури слід звернути увагу на найбільш суттєві|суттєві| – функцію соціалізації індивіда, функцію трансляції соціального досвіду|досліду|, комунікативну та соціо-нормативну| функції. Необхідно уявляти,|уявляти| в яких формах культурної діяльності та або інша функція виявляє себе|із| найбільш чітко.

Тема 2. Основні культурологічні концепції


  1. Історична еволюція поняття «культура».

  2. Культура у філософських вченнях|вченнях,ученнях| ХVIII – XIX ст|.

  3. Культурологічні концепції посткласичної філософії.

  4. Культура в цивілізаційно-історичних концепціях ХХ століття|віку|.

  5. Культура в антропологічних дослідженнях ХХ століття.|віку|


Докладне вивчення даної теми необхідне для ознайомлення з|із| основами сучасного культурологічного знання. Історія осмислення і дослідження культури вченими і філософами у загальних рисах висвітлена в більшості рекомендованих навчальних посібників. Найкращими|щонайкращими,найкращими| в цьому відношенні є|з'являються,являються| підручники|посібники| за редакцією А.А. Радугіна [8] і Г.В. Драча [7]. Важливий|поважний| матеріал присутній також у деяких інших посібниках |посібнику| і спеціальних роботах [2, 3, 4, 9, 13, 23, 27, 28]. При підготовці даної теми бажано ознайомиться не тільки|не лише| із|із| загальним|спільним| оглядом наукових концепцій у навчальній літературі, але і безпосередньо зі|із| змістом|вмістом,утриманням| декількох класичних праць з культурології, хоча б за фрагментами, наведеними у хрестоматіях [22, |посібнику|18, 19, 22].

При підготовці першого питання теми слід відстежити|прослідити| зміни в значенні терміна «культура» в різні історичні епохи – від Стародавнього|древнього| Риму до сучасності|сьогоденності|. Необхідно висвітлити специфіку розуміння культури в контексті відповідних культурних парадигм минулого і пояснити, чому лише|лише| в ХIХ столітті|століття| цей термін набув значення, близького до сучасного. |в той же час|Але не можна забувати, що різні розуміння терміна в минулому нерозривно пов'язані між собою й відображають|виказують,висловлюють| лише різні аспекти єдиного феномена людської діяльності.

Друге питання стосується проблеми осмислення культури мислителями епохи Просвітництва, вченими-романтиками (Гердер), представниками німецької класичної філософії (Кант, Гегель) та еволюціонізму (Спенсер, Тайлор, Фрезер). Слід звернути увагу не тільки|не лише| на філософські студії|вишукування| цього періоду, але й на наукові дослідження культури, початок|розпочало,зачало| яким було покладено ще в епоху романтизму. Особливо важливі|поважні| в цьому відношенні праці вчених-еволюціоністів, що заклали основи сучасної наукової методології в культурологічних науках.

Розглядаючи|розглядуючи| культурологічні концепції посткласичної філософії, головний акцент необхідно зробити на магістральних напрямах|направленнях| – психоаналізі (Фрейд, Фромм, Юнг), «філософії життя» (Ніцше, Дільтей), ігровій концепції культури (Хейзінга). Бажано мати чітке уявлення про основні праці та ідеї кожного з названих мислителів, а також показати їх внесок|вклад| у становлення культурології як науки.

Четверте питання теми присвячене найважливішій частині|частці| культурологічної спадщини – історико-цивілізаційним концепціям ХХ століття|століття|. Перш за все|передусім|, слід звернутися|обернутися| до дослідження О. Шпенглера, розкрити зміст|сутність,єство| його концепції й оцінити внесок цього мислителя у розвиток культурологічного знання. Найважливішим представником «цивілізаційного підходу» є|з'являється,являється| також А. Тойнбі з|із| його концепцією розвитку «локальних цивілізацій». |дуже| Досить суттєвий внесок в цю сферу зробив і |вклад|К. Ясперс, що створив теорію «осьового часу», яка дозволила по-новому поглянути на світовий культурно-історичний процес.

Останнє питання теми присвячене розгляду концепцій культури, розроблених у межах соціальної і культурної антропології в 20-90-і рр. ХХ століття|віки|. Вивчення цих концепцій має велике наукове значення, бо на їх основі розроблено методологію дослідження, яка до теперішнього часу залишається пануючою в культурології. Необхідно звернути увагу на два основних напрями|направлення| антропологічних досліджень культури – функціоналізм і структуралізм. Серед учених, що спеціалізувалися в цій області, слід відзначити|передусім| К. Леві-Стросса, В. Тернера, К. Гиртца. Сюди ж|направлення| належать і деякі мислителі-постмодерністи, що досліджували культурні феномени переважно через мовно-лінгвістичні структури - Р. Барт, М. Фуко, Ж. Лакан і ін.

Історія культури

Тема 3. Культура первісного суспільства|товариства|

  1. Загальна|спільна| характеристика і періодизація первісної епохи.

  2. Проблема генезису культури. Мистецтво епохи верхнього палеоліту.

  3. Магія і зародження релігійних вірувань.

  4. Ритуал і міф у первісному та традиційному суспільстві|товаристві|.


Первісна епоха – найважливіший етап в історії людства. Людина сучасного типу більш ніж 90 % своєї історії перебувала в стані первісності, і саме в цю епоху беруть початок всі сучасні культурні архетипи|, коди культурної діяльності, більшість традицій і норм поведінки, а також усі основні форми мистецтва. Тому без всебічного|всебічного,усебічного| та глибокого вивчення первісної культури культурологічне знання неможливе. Первісна культура|мірі| висвітлена в більшості вузівських посібників|посібника| [1, 3, 5, 6, 8, 11, 13, 14]. Найбільш прийнятним|допустимий| для нашої програми є її опис у підручнику Г.В. Драча [7].

Первісна епоха – величезний за часом і вкрай|надто| неоднорідний за змістом етап світової історії. Тому її вивчення неможливе без чіткої періодизації. У науці існують різні типи такої періодизації, але|та| загальноприйнятим є|з'являється,являється| лише|лише| один – так звана археологічна періодизація. В її основу покладено назву матеріалу, з|із| якого у відповідний період виготовлялися основні знаряддя праці. За таким принципом виділяють три основних періоди первісної історії – кам'яний|вік|, бронзовий і залізний віки|вік|. Кам'яний вік|вік|, у свою чергу|своєю чергою|, розподіляється на три етапи – палеоліт, мезоліт і неоліт. Палеоліт, як найтриваліший етап, також ділиться - за принципом залягання археологічних останків – на нижній і верхній палеоліт. Необхідно запам'ятати приблизні хронологічні межі|кордони| всіх названих етапів і періодів. Студент повинен дати загальну|спільну| характеристику основних етапів первісності, розкривши, які типи первісної людини існували в кожну з названих|накликати| епох, що являли собою соціальна організація, господарство і матеріальна культура людського суспільства|товариства|.

Сенс|зміст,рація| другого питання теми – у розгляді витоків|джерел| людської культури, у визначенні культурно-історичного моменту, який остаточно відокремив|відділив| людину від тваринного світу і поклав початок світу|світу| культури. Необхідно чітко визначити, яке значення у процесі становлення людської культури мало виробництво примітивних знарядь праці в епоху нижнього палеоліту і чи є|з'являється,являється| факт такого виробництва свідоцтвом|свідченням,посвідкою| остаточного виділення людини зі|із| світу тварин. Слід також розповісти|розказати| про перші прояви|вияви| художньої творчості та зародження релігійних уявлень|вистав,представлень| у|в,біля| архантропів| і неандертальців та показати, якою мірою|мірі| їхня культурна діяльність наближалася до діяльності людини сучасного типу. Потім бажано описати культуру перших людей сучасного типу – кроманьйонців, що жили в епоху верхнього палеоліту. Основну увагу слід зосередити на мистецтві цієї епохи, розкривши його взаємозв'язок з|із| магією і релігією|виставами,представленнями|.

Розглядаючи первісну магію, необхідно виявити її витоки|джерела|. Слід також мати чітке уявлення про основні форми та види магії, про її цілі та значення у житті первісного суспільства|товариства|. Питання про релігійні уявлення первісного суспільства|товариства| передбачає розкриття походження і функцій релігії, її відмінності|відзнаки| від магії, а також стислу характеристику трьох основних форм первісної релігії – тотемізму, фетишизму, анімізму. Наприкінці відповіді слід згадати про «релігійних фахівців|спеціалістів|» первісного суспільства|товариства|, перш за все|передусім|, про шаманів, розкривши їх основні функції і культурне значення.

Останнє питання теми вимагає розкриття основних культурних функцій ритуалу і міфу в первісному і традиційному суспільстві|товаристві|. Ритуал необхідно розглядати|розглядувати| як систему символічних дій, покликаних впливати на світовий або соціальний лад|лад|. Потрібно охарактеризувати основні типи ритуалів у традиційному суспільстві|товаристві| та показати їх соціокультурне значення. Слід також розкрити роль ритуалу в історії культури, назвавши ті форми мистецтва, які вийшли безпосередньо з|із| нього. Міф і міфологію необхідно також розглядати|розглядувати| в культурно-історичному контексті, вказуючи на функції міфу в культурі традиційного і сучасного суспільства|товариства|. Треба звернути увагу на логіку побудови|шикування| міфу, його символічну основу, зв'язок з|із| ритуалом і релігією.

Тема 4. Культура стародавнього|древнього| Сходу


  1. Соціальні та світоглядні основи давньосхідних цивілізацій.

  2. Культура народів стародавньої|древньої| Месопотамії в III–II тис. до н.е.

  3. Своєрідність культури стародавнього Єгипту.

  4. Основні етапи розвитку давньоіндійської|давньоіндійської| культури.

  5. Культурна специфіка стародавнього|древнього| Китаю.

Стародавній|древній| Схід – величезний культурно-історичний регіон, що започаткував розвиток світової цивілізації. Саме тут – у долинах так званих «великих річок|рік|» (Євфрат, Тигр, Нил, Інд, Хуанхе та ін.) – виникли перші осередки|осередки| виробляючого господарства, що зробили можливим перехід від первісності до цивілізації. Стародавній|древній| Схід поклав початок так званому східному або традиційному шляху|колії,дорозі| розвитку цивілізації, який до теперішнього часу є|з'являється,являється| основним для більшої частини|частки| населення земної кулі. Саме до давньосхідної культури сходять головні форми культурної діяльності всього людства. Тому її вивчення є|з'являється,являється| дуже|винятково| важливим|поважним| для правильного розуміння всього культурно-історичного процесу. Основні риси|межі| та головні досягнення культури стародавнього|древнього| Сходу достатньо|досить| докладно висвітлені в більшій частині рекомендованої навчальної літератури|посібника| [1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14].

Соціальні та світоглядні основи давньосхідних цивілізацій – це, власне, й є ті риси|межі|, які дозволяють об'єднати різні цивілізації старовини в єдину культурно-історичну спільноту, що умовно зветься стародавнім|древнім| Сходом. У даному випадку «Схід» поняття не географічне, а соціокультурне. До нього можна віднести не тільки|не лише| культуру народів, що мешкали на схід від Європи, але й культуру всіх стародавніх|древніх| народів, яким були властиві риси|межі|, що виявилися у великих стародавніх|древніх| цивілізаціях Азії та Африки. Ці ж риси|межі| властиві певною мірою і східним народам пізніших епох|сьогоденності|, але|та| найяскравіше вони виявилися в епоху ранньої старовини, коли східний шлях|колія,дорога| розвитку був єдиним на Землі|грунті|. У соціально-політичному плані слід брати до уваги такі особливості стародавніх|древніх| цивілізацій Сходу, як жорсткість соціальної структури суспільства|товариства|, низька динаміка соціально-економічного розвитку, пріоритет держави над людиною, тривале збереження|зберігання| пережитків первісного устрою. У культурній сфері для давньосхідних цивілізацій характерні|вдача| консервативність, орієнтація на традицію, утилітаризм, станово-професійний підхід до людини|особистості|, пріоритет міфологічного мислення. Необхідно пояснити, яким чином усі ці риси|межі| проявлялися в культурі давньосхідних суспільств|товариств| і як вони впливали на її розвиток.

Вивчаючи цивілізацію стародавньої|древньої| Месопотамії, слід брати до уваги, що вона сформувалася раніше інших цивілізацій Сходу і була, по суті, першою в історії людства. Тому багато культурних архетипів| та універсалій|, що виникли тут, увійшли до культури більшості народів Азії, Африки та Європи. Необхідно стисло охарактеризувати основні етапи розвитку месопотамської| цивілізації – шумеро-аккадський| і вавилонський, показати, яке значення в цій культурі мали міфологія та магія, які були досягнення шумерів, аккадців| і вавілонян в галузі архітектури та мистецтва, якими були їхні писемність, література, система освіти|утворення| й наука. Слід розрізняти основні типи архітектурних споруд|споруджень| Шумера і Вавилона, розуміти особливості живопису і скульптури, знати назви найвидатніших|визначних| творів|добутків| літератури.

Якщо месопотамська| цивілізація втілювала|втілювала| в собі магістральний шлях|колію,дорогу| розвитку давньосхідної культури, то давньоєгипетська цивілізація, навпаки, виділялася своєю унікальною специфікою, хоч і зберігала риси|межі|, властиві всім суспільствам|товариствам| стародавнього|древнього| Сходу. Необхідно визначити|прослідити|, в якій мірі ця специфіка була зумовлена природно-кліматичними умовами і географічним положенням|становищем| долини Нилу. Унікальність єгипетської цивілізації виявлялася, перш за все|передусім|, в духовній сфері – в уявленнях про богів, що зберігали елементи зооморфізму, в структурі міфології, в поширенні|поширенні| ідей про загробний світ і пов'язаного з ними заупокійного культу, в гіпертрофованому розвитку культу правлячого царя – фараона. Всі ці особливості вимагають детального розкриття і прояснення з|із| наведенням конкретних прикладів|зразків|. Окрім цього, в даному питанні необхідно висвітлити особливості єгипетської архітектури, образотворчого мистецтва, літератури та науки.

Давньоіндійська|давньоіндійська| цивілізація також є одним з унікальних варіантів розвитку давньосхідних суспільств|. У своєму розвитку вона пройшла|минула,спливла| п’ять основних етапів (цивілізацію Моханджо-Даро і Хараппи, ведичний|, брахманський, буддійський та індуїстський), кожний з яких характеризувався суттєвими|суттєвими| особливостями. При відповіді на запитання необхідно охарактеризувати всі ці етапи та пояснити їх значення для формування класичної індійської культури. При цьому слід брати до уваги, що починаючи з ведичного| періоду індійська цивілізація йшла своїм особистим шляхом розвитку|колії,дорозі|. Її специфіка проявилася як в соціальній сфері (жорсткий варно-кастовий розподіл|поділ| суспільства|товариства| при слабкості держави), так і в області культури, абсолютний пріоритет в якій одержала|отримала| релігійна активність, спрямована|спрямована| на пошук особистого|особового| порятунку|спасіння|. Подібна орієнтація культури сформувала унікальну систему цінностей та вплинула на всі форми культурної діяльності. Постійне прагнення до духовного пошуку зумовило певну плюралістичність| індійської культури, сприяло ранньому виникненню уявлення про авторство, зародженню раціонального мислення, бурхливому розвитку альтернативних релігійних і філософських практик. Усі ці особливості необхідно відзначити та розкрити. Особливу увагу треба приділити виникненню буддизму і пов'язаної з ним культури, пояснивши, чому ця світова релігія зрештою|врешті решт| поступилася в Індії місцем індуїзму. Розглядаючи|розказуючи| художню культуру, слід відзначити досягнення стародавніх|древніх| індійців у галузі літератури і театру.

Цивілізація стародавнього|древнього| Китаю, як і індійська, з найдавніших часів розвивалася, спираючись|обпираючись| переважно на власні соціокультурні| основи. Ця цивілізація зазнала становлення в період старовини, пройшовши|минувши,спливши| декілька етапів розвитку (Шань-інь, Західне і Східне Чжоу, Цинь і Хань). Необхідно стисло охарактеризувати кожний з цих етапів і встановити їх хронологічні межі|кордони|. Специфіка китайської цивілізації виявилася, перш за все|передусім|, в тому, що місце традиційної для давньосхідних суспільств|товариств| мифологізованої| релігії тут вже в ранній період зайняли|позичила,посіла| рітуалізована етика та мораль, а також тісно пов'язана з ними філософія. Розкриваючи цю особливість, слід у загальних рисах охарактеризувати два основних напрями|направлення| китайської думки|гадки| – конфуціанство та даосизм – і показати їх місце в китайській культурі. Необхідно розкрити специфіку давньокитайської художньої творчості та літератури, в яких знайшло відображення прагнення сприймати навколишній світ як самоцінну|коштовну| досконалість. Дуже|дуже| важливі|поважні| також досягнення стародавніх|древніх| китайців у галузі науки і техніки, запозичені пізніше майже всіма народами земної кулі.


  1   2   3   4   5

Схожі:

Методичні рекомендації та робочі матеріали для студентів факультету...
При цьому корисно керуватися порадами лектора щодо більш або менш вдалого висвітлення тієї чи іншої теми у різних посібниках, а також...
1. ГОСПОДАРСЬКЕ ПРАВО ЯК ГАЛУЗЬ
Навч посібник для студентів факультету заочного навчання. – Харків: Нац аерокосм ун-т “Харк авіац. ін-т”, 2007. – 76 с
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Харків “ХАІ” 2012
Виконання курсових робіт з навчальної дисципліни «Правознавство для документознавця»
Методичні рекомендації щодо оформлення магістерських робіт для студентів спеціальності
Методичні рекомендації щодо оформлення магістерських робіт для студентів спеціальності “Прикладна статистика” усіх форм навчання...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ для студентів денної...
Політологія. Методичні рекомендації до вивчення дисципліни для студентів денної та заочної форми навчання усіх спеціальностей [Текст]...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИКОНАННЯ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ №2 з ОРГАНІЗАЦІЇ...
Схвалено цикловою методичною комісією фармацевтичного факультету і рекомендовано до друку (протокол №1 від 30 серпня 2012 р.)
ФАХОВА І ПЕРЕДДИПЛОМНА ПРАКТИКА
Програма і методичні рекомендації для студентів спеціальності 050104 «Фінанси» факультету бізнесу і фінансів усіх форм навчання
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Харків “ХАІ” 2012
Державного реєстру видавців, виготовлювачів і розповсюджувачів видавничої продукції сер. ДК №391 від 30. 03. 2001
Методичні рекомендації до виконання курсової роботи для студентів...
Методичні рекомендації до виконання курсової роботи для студентів напрямку підготовки «комп’ютерні науки» освітньо-кваліфікаційного...
ПРОГРАМА, МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ І КОНТРОЛЬНІ ЗАВДАННЯ З ДИСЦИПЛІНИ “ОСНОВИ...
Програма, методичні вказівки, і контрольні завдання з дисципліни “Основи екології” для студентів всіх спеціальностей заочної форми...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка