|
Скачати 91.13 Kb.
|
УДК 027.7:005.3 Олена Анатоліївна Дікунова, зав. інформаційно-бібліографічного відділу наукової бібліотеки Криворізького педагогічного інституту ДВНЗ «Криворізький національний університет», м. Кривий Ріг, Україна ОРГАНІЗАЦІЙНА КУЛЬТУРА БІБЛІОТЕКИ ВИЩОГО ПЕДАГОГІЧНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Розглянуто роль організаційної культури у розвитку інноваційної діяльності наукової бібліотеки педагогічного ВНЗ. Наголошено на організаційних, соціально-психологічних та комунікаційних важелях розвитку організаційної культури. Розкрито функції-завдання організаційної культури бібліотеки педагогічного вишу. Ключові слова: бібліотека ВНЗ, соціально-комунікаційна система, організаційна культура, корпоративна культура, етика бібліотечного фахівця, професійні цінності, управління бібліотекою Сучасна бібліотека – соціальний інститут, що потребує професійного управління. На сьогодні актуальним є дискусійне обговорення таких проблем: місія й призначення бібліотеки, мета діяльності сучасної бібліотеки, ефективне управління бібліотекою, імідж бібліотеки, етика бібліотечних фахівців, спонукання бібліотекарів до інноваційної творчості. Все перераховане є компонентами організаційної культури. Отже, підвищений інтерес до проблеми розвитку в бібліотеці організаційної культури невипадковий. Адже формування нового типу культури – культури інформаційно-освітнього суспільства повинно сприяти розширенню впливу бібліотек в суспільстві. Але, як свідчить досвід, боротьба за якість обслуговування, удосконалення бібліотечних процесів не завжди приводять до очікуваних результатів. Тому програми організаційних змін повинні порушувати більш глибокі основи: системи цінностей, норм, стилю управління, способів мислення й підходів до вирішення проблем, тобто всього, що прийнято називати організаційною культурою. Вона виконує функції внутрішньої інтеграції й зовнішньої адаптації організації, всього того, що необхідно для виживання та подальшого ефективного розвитку бібліотек. Дослідження організаційної (корпоративної) культури у західній практиці почалося ще на початку ХХ століття після відомих Хоуторнських експериментів під керівництвом Е. Мейо. Саме тоді активно заговорили про такі речі як «згуртованість колективу», «корпоративний дух», «спільні цінності» тощо. Тема організаційної культури почала активно обговорюватись в 60-70-х рр. ХХ ст. в теорії та практиці менеджменту. Суттєвий вклад в теорію організації та організаційної поведінки було внесено у 80-ті рр. Е. Шейном. Згідно його моделі, організаційна культура розуміється як система базових уявлень, що безперечно приймаються й розділяються членами організації, існування філософії та ідеології управління, цінностей, установок й норм, що утворюють основу взаємодії як всередині організації, так й ззовні [3]. В бібліотекознавстві з кінця 90-х рр. розробляються окремі компоненти організаційної культури, зокрема науковцями: Т. Ждановою, В. Минкіною, Г. Паршуковою, Т. Сабініною, О. Сультімовою та ін. В професійній літературі, крім поняття «організаційна культура бібліотеки», для позначення даного явища використовуються терміни «корпоративна культура», «духовна культура бібліотекарів». Майже всі дослідники-бібліотекознавці подають поняття «організаційна культура бібліотеки», посилаючись на термінологію менеджменту та соціологію праці. Зокрема, Т. Сабініна вважає, що за своїм змістом цей термін є міжгалузевим, тому що стосується будь-якого кола діяльності і форм власності установи [1]. Виходячи з цього, можна вважати організаційну культуру комплексом елементів організації, що вирізняють її серед інших, спрямованих на формування сприятливого мікроклімату, позитивного іміджу організації та ґрунтуються на системі цінностей працівників з метою досягнення ними максимальних показників ефективної роботи [2]. Сучасна практика формування, підтримки та розвитку організаційної культури вимагає застосування широкого спектру важелів, які можна розділити на групи: економічні, організаційні, соціально-психологічні та комунікаційні. Зокрема, в ході аналізу дослідження процесу формування та розвитку організаційної культури бібліотек, нами було виокремлено основні – найбільш дієві та значущі – важелі: організаційні: організація процесу бібліотечної праці, навчання персоналу бібліотеки, організаційно-методична документація; соціально-психологічні: соціально-психологічна мотивація, стиль керівництва, соціально-психологічний клімат в бібліотеці; комунікаційні: внутрішні комунікації, взаємодія з освітньою установою (в нашому дослідженні – ВНЗ педагогічного профілю, структурою якого є бібліотека), корпоративна співпраця з іншими, зокрема, освітянськими, бібліотеками. В нашому дослідженні ми розглядаємо організаційну культуру як потужний інструмент організаційного управління науковою бібліотекою педагогічного ВНЗ, який являє собою поєднання професійних цінностей, принципів діяльності, моральних норм поведінки, які супроводжують всі бібліотечні процеси, що відбуваються всередині бібліотеки, а також її взаємодію із зовнішнім середовищем. Організаційна культура освітянської бібліотеки – явище особливе складне і багатогранне у зв’язку з тим, що її діяльність пов’язана відразу з двома типами професійних сфер: фаховою і педагогічною. Через організаційну культуру фахівці бібліотеки вищого педагогічного навчального закладу ідентифікують себе як професійну спільноту, що на якісному рівні відрізняє її від фахівців інших бібліотечних мереж. Існування будь-якої системи аналізується й оцінюється за сукупністю функцій, які вона виконує або здатна виконувати. Базова модель уявляє собою універсальну сукупність функцій-завдань організаційної культури, які можуть бути адаптованими для будь-якої конкретної бібліотеки. До них відносяться: функція формування, накопичення, передачі, зберігання цінностей бібліотеки; функція формування системи знань бібліотеки; функція формування системи внутрішніх комунікацій та зв’язків бібліотеки; функція постановки цілей організації; функція формування трудової культури, зокрема бібліотечної праці. Так, функція формування, накопичення, передачі, зберігання цінностей наукової бібліотеки педагогічного вишу здійснюється через чітке формулювання у вербальній формі (наприклад, цінністю бібліотеки може бути висока якість бібліографічної продукції, повне та оперативне задоволення інформаційних запитів користувачів, чітке й відповідальне виконання пріоритетних завдань в освітньо-науковому та виховному процесі ВНЗ). Сформульовані цінності бібліотеки повинні бути зафіксовані у письмовій формі (своєрідний етичний кодекс бібліотеки). Функція формування системи знань наукової бібліотеки педагогічного ВНЗ – це накопичені й отримані в процесі діяльності – фаховий професіоналізм працівників бібліотеки та їх професіоналізм у соціально-педагогічній сфері, інноваційні технології, продукція бібліотеки, інтелектуальна власність, результати власних досліджень тощо. Функція формування системи внутрішніх комунікацій (способів та форм спілкування) та зв’язків бібліотеки спрямована на вирішення таких завдань: створення внутрішніх комунікацій по вертикалі (забезпечення зв’язку працівників бібліотеки будь-якого рівня з вищим керівництвом), тобто розробка системи відкритого діалогу з керівництвом (головна мета – сприяння діловій активності підлеглих, ініціативі й співробітництву); створення системи внутрішніх комунікацій по горизонталі, що здійснюється шляхом вирішення наступних завдань: розробка кодексу поведінки персоналу бібліотеки, що містить правила ділового етикету, вимоги до зовнішнього вигляду, до оформлення приміщень бібліотеки тощо. Створюючи систему комунікацій в бібліотеці, необхідно брати до уваги особливості індивідуальної культури – кожна людина однієї професії підсвідомо сприймає іншу як потенційного конкурента. Бібліотечні фахівці, що займають приблизно однакові посади, вимушені конкурувати одне з одним, не зважаючи на зовнішню дружелюбність. Важливим аспектом організаційної культури є запобігання конфліктів, особливо тих, які виникають в умовах інноваційних змін, зміни бібліотечно-інформаційних технологій, структури бібліотеки, її відділів, посадових обов’язків працівників. Ідеально, коли бібліотечні працівники відчувають себе інтегрованими у життя бібліотеки на принципах партнерства, взаємної довіри; підпорядкованими спільно розробленим рішенням, колективно узгодженим і спланованим діям. Створення системи своєрідних ігор – це розробка й запис різних ритуалів, традицій бібліотеки (наприклад, організаційні церемонії до професійного свята, фахові конкурси, посвята в бібліотекарі), створення пам’ятних дат тощо. Бібліотека ВНЗ педагогічного профілю є складною соціально-комунікаційною системою й в ній повинні працювати спеціалісти, які володіють високим рівнем професійних знань та мають психологічні, педагогічні й комунікаційні здібності, що є вирішальними у взаємодії з користувачами. У співпраці формується система міжособистісних стосунків за напрямами «бібліотечний фахівець – викладач», «бібліотечний фахівець – студент», «бібліотечний фахівець – викладач, студент», «бібліотечний фахівець –адміністрація». Наявність розгалужених міжособистісних стосунків зумовлює виникнення єдиного комунікативного простору, що, в свою чергу, є реальним середовищем існування та виявлення організаційної культури бібліотеки. Нові соціально-комунікаційні умови вимагають від бібліотечних фахівців інноваційного підходу у взаємовідносинах з користувачами. Орієнтація на діалогічне спілкування, інтерес до самого спілкування, творчий та індивідуальний підхід до кожного користувача, намагання якомога швидше і якісніше надати користувачеві необхідну інформацію – ось чинники продуктивного спілкування бібліотечного працівника і користувача педагогічного вишу. Реалізація функції постановки цілей організації передбачає формування дерева цілей бібліотеки – це формування єдиної спільної мети (сукупності цілей), а також формування окремих цілей структур бібліотеки. Потрібна консолідація колективу, формування команди з метою реалізації спільних цілей. Робота у колі однодумців надає бібліотечним працівникам впевненості, підсилює відповідальність і творче ставлення до своїх обов’язків і результатів своєї праці. Наявність командного настрою – обов’язкова умова інноваційної діяльності бібліотеки. Однією з важливих аспектів є визначення місії бібліотеки, тобто основної глобальної мети у взаємозв’язку з зовнішнім і внутрішнім середовищем. Місія є орієнтиром мети. Місія наукової бібліотеки педагогічного ВНЗ – це розвиток, створення, збереження та організація використання власних та світових інформаційних ресурсів, які відповідають навчальному та науковому процесам, забезпечення інформаційних дослідницьких потреб студентів, аспірантів, викладачів, співробітників університету на принципах доступності, оперативності, інформативності, комфортності, а також педагогічна місія - виховання, духовний та інтелектуальний розвиток особистості студентів. Реалізація функції формування культури праці бібліотечних фахівців досягається шляхом розробки вимог до організації робочого місця та відпочинку, вимог трудової етики, режиму роботи, а також створення сприятливих умов для праці. Отже, організаційна культура наукової бібліотеки вищого педагогічного навчального закладу охоплює великий діапазон проявів життя бібліотечного колективу: домінуючі в ньому професійні цінності і моральні норми, прийнятий кодекс поведінки й укорінені ритуали, стиль спілкування бібліотечних фахівців з користувачами та між собою, стиль постановки і вирішення завдань, різноманітних робочих і неробочих ситуацій. Винятковою є цінність організаційної культури для реалізації стратегії розвитку бібліотеки. Вона зміцнює колектив, впливає на узгодженість дій фахівців бібліотеки, що працюють в команді. Робота в команді – це постійне навчання й творче співробітництво її членів, де кожний працівник бачить успіх іншого як засіб досягнення свого успіху, що й сприяє успішному виконанню інноваційних стратегічних завдань бібліотеки. Організаційна культура наукової бібліотеки педагогічного вишу відіграє важливу роль в ефективності її функціонування як соціально-педагогічного організму і в формуванні єдиного комунікативного простору. Отже, організаційна культура є тим потужним стратегічним інструментом, вміле застосування якого може стати запорукою успішного розвитку бібліотеки вищого навчального закладу. Необхідним для цього є знання та вміння використовувати весь широкий спектр важелів формування, підтримки та розвитку організаційної культури. Список використаних джерел Сультимова Е. А. Организационная культура библиотеки (к определению понятия) / Е. А. Сультимова // Румянцевские чтения: материалы международной научной конференции (11-13 апреля 2006 г.) / Рос. гос. библиотека; отв. ред. И. П. Донскова. – М.: Пашков дом, 2006. – С. 252-256. Цвіркун І. О. Організаційна культура наукової бібліотеки: за матеріалами дослідження НБ Львівського національного університету ім. І. Франка / І. О. Цвіркун // Бібліотека та сучасні тенденції в інформаційному забезпеченні освітньої, науково-дослідної та інноваційної діяльності вищих навчальних закладів: матеріали науково-практичної конференції, присвяченої 50-річчю наукової бібліотеки Хмельницького національного університету (15-16 березня 2012 р.) / ред. кол.: О. Б. Айвазян [та ін.]. – Хмельницький, 2012. – С. 36-43. Шейн, Э. Организационная культура и лидерство / Э. Шейн. – СПб.: Питер, 2002. – 336 с. |
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КРИВОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»... «Фінансовий облік – 1,2», «Аудит», «Аналіз господарської діяльності» для студентів спеціальності 03050901 «Облік і аудит» всіх форм... |
КРИВОРІЗЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ Навчальна програма курсу „Історія педагогіки” / Заг редакція доктора пед наук, проф. Л. В. Кондрашової. – Кривий Ріг, 2007. – 142... |
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД Методичні вказівки та навчальні завдання з виконання індивідуальної та самостійної роботи з дисципліни "Облік в банках" для студентів... |
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «КРИВОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»... Останнє положення є найбільш актуальною проблемою розвитку вищої національної освіти. Для неї настав період активних пошуків таких... |
«Роль хімії в житті суспільства» Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №87 м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область |
ДВНЗ «КИІВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ Імені В. Гетьмана» КАФЕДРА ВИЩОЇ МАТЕМАТИКИ Поняття базису n – вимірного векторного простору. Розкладання вектора за базисом |
Актуальні проблеми вдосконалення чинного законодавства України ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника” МОН України |
Актуальні проблеми вдосконалення чинного законодавства України ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника” МОН України |
«Культура мовлення» Кривий Ріг Автор: Найденко Римма Миколаївна – вчитель української мови і літератури Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №126,... |
ДВНЗ «ПРИКАРПАТСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА»... ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА РОЗВИТКУ АВТОРСЬКОЇ ШКОЛИ В УКРАЇНІ (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.) |