Написання прислівників разом і через дефіс


Скачати 117.03 Kb.
Назва Написання прислівників разом і через дефіс
Дата 20.11.2013
Розмір 117.03 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
Прізвище, імя, по батькові автора: Фесай Ніна Іванівна

Місце роботи: Прилуцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №9

Адреса закладу: 17500 провулок Фізкультурника, 24,

місто Прилуки, Чернігівська область.

Контактні телефони: робочий – (804637)53211,

домашній –(804637)53727

0502566911;0939141900

Тема. Написання прислівників разом і через дефіс

Мета. Ознайомити учнів з особливостями написання прислівників разом і через дефіс. Сприяти зміцненню навичок правопису прислівників та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил. Формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти помилки в правописі прислівників.

Виховувати патріотичні почуття, гордість за свою малу Батьківщину.

Розвивати естетичні смаки, уміння мислити, спостерігати

Тип уроку: урок-подорож

Обладнання: карта м. Прилук, фотоматеріали презентацій чудес Прилук, компютер, мультимедійний проектор

Епіграф уроку:

Прилуки, мої Прилуки –

Найкраща у світі земля!

Любов Забашта

1- а тридцятихвилинка

І. Активізація пізнавальної діяльності учнів

1. Слайд 1. Технологія «Чи так це»

  • Прислівник – це службова частина мови, яка не має закінчення.

  • Прислівники означають ознаку дії, предмета чи іншої ознаки.

  • Усі прислівники мають ступені порівняння.

  • Складена форма вищого ступеня порівняння прислівників твориться за допомогою слів більш, менш та простої форми вищого ступеня порівняння.

  • Складена форма найвищого ступеня порівняння прислівників твориться за допомогою слів більш, менш та прислівника.

  • Один із способів творення прислівника – складання основ.

  • У слові весело О є закінченням.

  • У наголошених прислівникових суфіксах пишемо одне -нн-.

  • Прислівники творяться від прикметників.

  • Прислівники в реченні виступають означенням.

  • Не з прислівниками пишемо завжди окремо.

  • У кінці прислівників пишемо тільки и.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Діти, а чи чули ви, про сім чудес світу? Давайте пригадаємо, які ці чудеса.

Слайд 2-3

  • Єгипетські піраміди Хеопса.

Серед єгипетських пірамід найбільшою є піраміда Хеопса. ЇЇ висота становить 140 м, площа 50 тис. метрів квадратних, вага 57 млн. тонн.Припускають, що будівництво тривало 23 роки.

  • Висячі сади Семираміди.

Це сади вавилонського царського палацу, які стали легендою. Палац був побудований на штучно створеній площадці, піднятій на висоту чотирнадцятиярусного спорудження.На насипних терасах були розбиті висячі сади. І росли в незвичайних садах дерева найдивніших порід. День і ніч сотні рабів подавали у висячі сади воду з ріки Євфрат. Вони були зруйновані повенями цієї ріки.

  • Храм Артеміди.

Будівництво храму богині полювання Артеміди продовжувалося 120 років. Він був довжиною 110 і шириною 55 м. 127 18-тетрових камяних колон у два ряди обступали будинок. Святиня в 356 р. до н.е. була спалена.

  • Статуя Зевса в Олімпії.

Статуя Зевса була створена для храму в Олімпії. Величезний 14-метровий Зевс сидів на троні з золота, слонової кістки, чорного дерева й дорогоцінних каменів. Статуя здавалася живою, була знищена землетрусом.

  • Галікарнаський мавзолей.

Галікарнас – це держава в Малій Азії. Гробниця була споруджена в ІV ст.. до н.е. Вона досягла 40-45м висоти. Навколо нього розташовувалися статуї левів і вершники, що скачуть. Мавзолей стояв 19 століть, потім був зруйнований.

  • Колос Родоський.

У східній частині Середземноморя розташований острів Родос. Видатним добутком є статуя Геліоса(бога Сонця), Так званого Колоса Родоського. На торговельній площі була поставлена найбільша на світі статуя юнака ростом 36 м. Статуя була настільки велика, що тільки деякі люди могли обхопити її великий палець. Вона споруджувалася 12 років. У 224 р. до н.е. була зруйнована землетрусом.

  • Фороський маяк.

У столиці Єгипту Олександрії на о. Форос було споруджено маяк. Його висота – 130-140 м. Високий маяк служив чудовим спостережним пунктом. Простояв близько 1500 років, допомагаючи мореплавцям, згодом був зруйнований через вивітрювання каменю.

На зелених берегах тихої й чарівної річки Удай широко розкинулося наше тисячолітнє місто. На його луках височіють величні храми та історичні будівлі, які являють собою памятки архітектури ХІХ – початку ХХ століття. Недарма воно увійшло до ліги історичних міст України. У березні 2010 року стартувала міська акція «Сім історико-архітектурних чудес Прилук». ЇЇ мета - не лише популяризувати історико-архітектурні обєкти міста, а й сприяти їх збереженню, відтворенню та реконструкції. Ця назва співзвучна з сімома чудесами світу. Отже, будемо презентувати архітектурні та історичні місця нашого рідного міста, які дійсно гідні називатися чудесами Прилук. Разом з тим ми будемо вивчати написання прислівників разом та через дефіс.

Повідомлення теми й завдань уроку

Також ми маємо створити туристичний маршрут – своєрідну візитівку нашого міста. І я запрошую вас у мандрівку. Нашим путівником буде магічне число сім. Сім нот, сім днів тижня,сім кольорів веселки, сім чудес світу, а отже, й сім чудес Прилук. Як не дивно, але й клас, у якому ви навчаєтесь, теж сьомий. Отже, вас повинен супроводжувати успіх.

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу

2. Слайд 7. Презентація 1

Приміщення міської ради

Міська рада розміщена у великому будинку, який у другій половині ХІХ ст. збудував багатий купець Золотарьов. Пізніше тут містилися громадські збори. І сьогодні, як і багато років тому, тут вирішуються важливі питання життєдіяльності міста, розвитку його найрізноманітніших сфер.

(Учні після кожної презентації позначають на карті маршрут)

3. Слайд 8. Розгляд таблиці

Написання прислівників через дефіс

Приклади

Прислівники, утворені за допомогою префіксів будь-, -казна, -хтозна

Будь-де, казна-як, хтозна-коли

суфіксів -небудь,-таки, -то, -от

де-небудь, де-таки, якось-то, як-от

префікса по- та суфіксів -е,-и, -ому, -ему,(-єму)

по-перше, по-київськи, по-українському, по- моєму


Повторення слів однакових чи близьких за смислом


ледве-ледве, часто-густо, давним-давно, віч-на-віч

Написання прислівників разом





Якщо прислівники мають такі суфікси:-о, -е, -и, -ки,-у(ю),-а(я),-і

Утворені злиттям основ слів

Занадто.вперше,навіки,безвісти,зверху, скраю, звечора, зрання,нарівні

Ліворуч, натщесерце, горілиць, босоніж, мимоїздом, водносталь

  1. Робота з підручником. Виконання вправи 388 (усно).Визначити прислівники та обґрунтувати їхній правопис.

  2. Слайд 9. Дібрати синоніми

Назавжди, плечем до плеча, спочатку, наодинці, тишком-нишком, вранці, день у день, врешті-решт, спрадавна.

(довідка: перш за все, повік-віків, навіки-віків, пліч-о-пліч, передусім,навіки вічні, стиха-помаленьку, віч-на-віч, сам-на-сам,вдосвіта,рано-вранці,на самоті, кінець-кінцем, день при дні, з давніх-давен, з діда-прадіда, повсякчас, повсякдень).

Молодці! Вирушаємо далі.

  1. Слайд 10.

Стрітенський собор

Закладено його на Базарній площі в 1883 році вартістю 60 тис. рублів золотом. Значну частину коштів на будівництво храму пожертвував міський голова І.В. Дєдин. У 1889 році закінчено будівництво для увічнення памяті убитого імператора Олександра ІІ. У 1929 році 60% мешканців міста визнали за необхідне відібрати Стрітенський собор у громади віруючих для використання його під музей та книгозбірню. У 1930 році там була створена краєзнавча експозиція та фондосховище.

У 1941 році під час окупації міста німцями собор був відкритий для віруючих, а в 1960 році знову переданий під музей.

Нині приміщення храму передано Густинському Свято-Троїцькому монастирю.

  1. Слайд 11. Диктант з таємницею (Розподілити прислівники в дві колонки: разом і через дефіс)

Тишком-нишком, ось-ось, мимохідь, де-не-де, імовірно, от-таки, будь-як, силоміць, рано-вранці,аби -то

( З перших літер прочитаємо продовження речення: Прилуки – МІСТО ДОБРА)

  1. Слайд 12. Моделювання синтаксичних одиниць

Співати (італійський);

пояснити (батьківський);

написано (дитячий);

попросити (добрий);

одягнутися (модний);

визнати (чесний);

прибрати (хазяйський);

думати (свій);

захищати (геройський);

працювати (новий);

підказати (приятельський).

Визначити спосіб творення прислівників

Висновок

2-а тридцятихвилинка

  1. Слайд 13.

Спасо-Преображенський собор

Собор було закладено в 1705 році на місці колишньої деревяної із соломяним дахом церкви Спаса (яка була спалена). У 1714 році указом Петра І полковником Прилуцьким було призначено Гната Галагана. Коштом нового урядовця та його дружини Олени було й завершено будівництво собору та дзвіниці. Зразком був Троїцький собор Густинського монастиря – неперевершений шедевр українського бароко. Будівничі не скопіювали бездумно визначну памятку, а звели по-своєму, з власного розсуду, оригінальну й монументальну споруду, яка й нині викликає захоплення в усіх, хто її споглядає. Спасо-Преображенська церква діяла як парафіяльна, а в 1930 році, знівечена й напівзруйнована, була закрита. Після декількох етапів реставраційних робіт церква в 1991 році була освячена соборною й прийняла перших віруючих.

  1. Зробити синтаксичний розбір речення

На зелених берегах річки Удаю широко розкинулося місто Прилуки.

  1. Зробити морфологічний розбір виділеного слова.

  2. Слайд 14. Дослідження-відновлення

Утворити складні прислівники поєднанням прийменника з самостійними частинами мови

У (зима), в (літо), з (бік), на (зустріч), о (північ), у (гора), на (сила), в (ручний), на (четверо), в (ранок), на (двоє), на (швидкий), над (вечір), с (повний), с (перший), до (низ), з (легкий), по (рука), в (другий).

  1. Слайд 15. Презентація 4

Краєзнавчий музей

Прилуцький краєзнавчий музей є одним з найстаріших в Україні. У його стінах зібрані археологічні, природничі, етнографічні та мистецькі памятки Прилуччини, які розповідають пр. багатовікову історію Приудайської землі, про її чарівну природу, про видатних українців та їх життя.

З 1927 року професор В.І. Маслов створив у Прилуках один із кращих на той час музеїв в Україні. У ньому зібрана надзвичайно велика книгозбірня сучасної та стародавньої літератури з багатьох галузей культури, мистецтва та науки.

З 2006 році музей став розміщуватися в будинку колишнього міського голови М. І. Кисловського, побудованого наприкінці ХІХ ст. у стилі модерн. Усі роботи з його реконструкції та ремонту здійснені коштом Почесного громадянина Прилук Ю. Коптєва.

  1. Слайд 16. Знайди помилку

Невтомно

Безсонно

Враз

  1. Робота в групах (Розкрити дужки)

1 група

Підписати зошит (по) шкільному. (По) шкільному подвірї розбіглися школярі.

Мисливець ішов (по) лисячому сліду. Він дивився на їжу (по) лисячому.

2 група

Пташки щебетали вже (по) весняному. (По) весняному небі пролетіли перші ластівки.

Заняття тривають (по) перше червня. (По) перше, треба зустрітися з товаришем.

3 група

Рушник вишитий (по) українському. Дарувати (по) українському звичаю.

Рапорт віддавали (по) військовому. Кожному герою дали (по) військовому званню

  1. Слайд 17. Церква Іоанна Предтечі

У 1708-1709 рр. прилуцький полковник Дмитро Горленко на свої кошти побудував деревяну Іоанно-Дмитрівську церкву. Вона містилася неподалік від Київської брами на так званих Квашинцях. Церква проіснувала майже 70 років, а потім на її місці була збудована нова церква також в імя Іоанна Предтечі та Св. Дмитра.

У 1865 р. відбулося урочисте освячення нової камяної церкви, яка була закрита в 1930 році. Тут розміщувалися військові склади 224 стрілецького полку, пізніша рукавична фабрика, пожежна охорона, склад міського управління торгівлі. З 1993 року була передана віруючим православної церви.

У 1996 – 2001 році повністю відреставрована й освячена.

  1. Технологія «Я конструктор» Скласти речення зі словами:

Вкрай, востаннє (щоб писалося разом і через дефіс)

  1. Пояснювальний диктант

Тихо-мирно спала на березі Удаю зграя лебедина. Тихо-тихо лопотить над величавим собором на деревах вранці листя та гуде в траві джміль.

Висновок

3-а тридцяти хвилинка

  1. Слайд 18. Презентація 6

Міський Будинок культури

Велику театральну споруду розпочали будувати наприкінці ХІХ – ХХ ст. на власні кошти прилуцький міщанин Бродський та його компаньйон, яка не була завершена через їх банкрутство. У 1934 - 1948 рр. у будинку містився український музично-драматичний театр, а пізніше тут створено МБК. Протягом 1989 -1995 рр. проведено оздоблювальні роботи фасаду й зали, забезпечено сучасним сценічним обладнанням, театральним освітленням, кришталевими люстрами. У 2008 р. біля Будинку культури була облаштована Театральна площа й установлено памятник відомому актору М. Ф. Яковченку. Сьогодні МБК – це провідний центр культури та дозвілля в місті, що забезпечує навчально – масову роботу всіх верств населення. Красива й зручна споруда входить до десятки найкращих в Україні.

  1. Робота в групах. Тренінг-перфокарта (Позначити прислівники, що пишуться разом - , а через дефіс⁺)

1 2 3 4

















































Нашвидкуруч, по - сучасному, з давніх-давен, вдосвіта, потроху, абияк, по-українськи, десь-то, анітрохи, віч-на-віч, щосили, навзнак, як-не-як, спідлоба, позавчора, самохіть.

  1. Розподільний диктант ( розподілити прислівники в триі колонки)

Утрьох, зліва, до смерті, по-латині, на - самоті, будь-де, хтозна-як, зрідка, нарівні, уві сні, ледве-ледве, через силу, як слід, помалу, з переляку, так-то, будь-що-будь, уранці, раз у раз, як-небудь, деінде.

  1. Слайд 19.

Церква Трьох Святителів

Збудована коштом прилуцького міщанина Андрія Кондюха на честь полковника Петра Дорошенка. У 1752 р. стару церкву було розібрано, на її місці прилуцький полковник Гнат Галаган та сотник полкової сотні Андрій Гуленко спорудили нову деревяну. У ХVІІІ ст. тут була церковноприходська школа, а на поч.. ХХ ст. – однокласна жіноча церковнопарафіяльна. У 1862 р. Трьохсвятительська церква за кількістю парафіян займала перше місце в Прилуках та друге серед усіх міських церков Полтавської губернії. У сучасному вигляді церква побудована в 1879 р.

  1. Виконання вправи 390 підручника. Уставити прислівники замість крапок

  2. Слайд 20. Творча робота.

Написати твір-мініатюру на тему: «Прилуки - рідне місто моє», використовуючи прислівники різного написання. Група Б – 5 незалежних речень.

ІV. Підсумок уроку

Отже, ми створили власний ексклюзивний туристичний маршрут – своєрідну візитну картку Прилук, презентувавши сім його чудес.

  1. Слайд № 21. Рефлексійна анкета

Під час уроку я…

  • Дізнався (лася)

  • Повторив (ла)

  • Навчився (лася)

  • Зрозумів (ла)

  • Зробив (ла) успіхи

  • Труднощі відчув (ла)

  • Мене захопило

  • Я не вмів (ла), а тепер

Висновок

V. Повідомлення домашнього завдання

Вивчити § 33, стор. 212-213, виконати вправи 392, 394.

Схожі:

Урок. Учитель
Тема: Написання непоширених прикладок через дефіс; прикладки, що беруться в лапки
Тема: Написання нн- і -н- у прикметниках Мета
Мета: з’ясувати умови написання -нн- та -н- у прикметниках, формувати вміння позначати відповідну орфограму та обґрунтовувати написання;...
Ціннності демократичного громадянського суспільства. Дидактичні набори...
Зібратись разом це початок, триматись разом – це процес, працювати разом – успіх
Актуальні питання організації соціально-педагогічної роботи в навчальних...
Зібратись разом це початок. Залишитись разом це прогрес. Працювати разом це успіх
ГУЦУЛЬЩИНИ
Сьогодні ми з вами помандруємо стежками Гуцульщини, побуваємо і побачимо ті місця, які надихнули М. Коцюбинського на написання повісті...
Автобіографія, стилі її написання
Під час написання автобіографії (виклад людиною свого прожитого життя) можна використовувати різні стилі
СТАТТЯ Україна неспішна
Ми живемо у патологічно неспішній державі. Через це Україна раз за разом втрачає шанси, які підкидає їй сама Історія
Чернечі джерела Використання прислівників як засобу підсилення виразності мовлення. Мета
Обладнання: дидактичний матеріал на картках, ілюстрації, комп`ютер, мультимедійний проектор
Вимова і написання префіксів з-, (зі-, с-)
МЕТА: поглибити знання про написання слів з префіксами; сприяти зміцненню навичок правопису слів з префіксами з-, (зі-, с-), пояснювати...
НАПИСАННЯ НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ Мета
Мета: дати відомості про написання не з прикметниками, формувати вміння знаходити в словах орфограму «не з прикметником», удосконалювати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка