Чернечі джерела Використання прислівників як засобу підсилення виразності мовлення. Мета


Скачати 60.49 Kb.
Назва Чернечі джерела Використання прислівників як засобу підсилення виразності мовлення. Мета
Дата 03.11.2013
Розмір 60.49 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Чернечі джерела

Використання прислівників як засобу підсилення виразності мовлення.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про прислівник як частину мови; формувати вміння розрізняти прислівник від інших частин мови; домогтися засвоєння учнями правил написання прислівників; учити розгортати, конкретизувати думку, добирати за змістом синоніми; сприяти розвиткові мислення; удосконалювати навички роботи в групі; формувати культуру мовлення та спілкування; виховувати почуття любові до свого рідного краю.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення вивченого.
Обладнання: дидактичний матеріал на картках, ілюстрації, комп`ютер, мультимедійний проектор.

Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

(Слайд 1,2)

Епіграф:

Джерельце під вербою

Виблискує водою.

Прийду до нього й до ладу

Порозчищаю, обкладу.

І задзвенить, і заспіва

Вода джерельна, мов жива.

Т.Коломієць
1. Слайди про Глухів. (Слайд 3-7)

Вірш про Глухів В. Висоцького.
Ліси, лани, привільні луки, -

Поліська праведна земля.

І серед них мій древній Глухів

Біліє церквами здаля.

Тут все священне:

Дім, могили,

Шляхи зійшлись з усіх земель.

Віки над ними гомоніли,

А місто, наче корабель,

Пливе в розбурханім просторі,

Легенди сиві береже -

В них грім уславлених вікторій

Над прикордонним рубежем.
2. Учитель. Чи не кожне поселення в давнину мало своє висвячене джерело. Наш Глухів тут не виняток. З незапам`ятних часів його мешканці шанували так звану «святу криницю» під крутосхилом понад правою притокою Есмані – Берізкою, за Усівкою. Знали пращури, де шукати священні джерела.
ІІІ. Повторення знань про прислівник.
1. Слайди 7-14 (прислівник як частина мови).
2. Робота з дидактичним матеріалом.

Розкажіть про прислівник як частину мови за поданим планом.

І. Прислівник як частина мови.

1. Визначення прислівника

2. Прислівник як член речення: швидко йти, корисно, по-моєму, дорога ліворуч.

3. Походження прислівників: тут, зранку, спокійно, вчотирьох, по-твоєму.

4. Написання прислівників: надворі, по-заячи, кінець кінцем.

ІІ. Розряди прислівників за значенням.

  1. Прислівники способу дії...

  2. Прислівники міри і ступеня...

  3. Прислівники місця...

  4. Прислівники часу...

  5. Прислівники причини...

  6. Прислівники мети...


ІІІ. Творення і правопис прислівників.

  1. Правопис -н- та –нн- у прислівниках: старанний – старанно, шалений – шалено.

  2. Творення ступенів порівняння прислівників: стрункіше, ближче, краще...

  3. Вживання не і ні з прислівниками: неважко, не важко, ніде...

  4. Правопис и та і в кінці прислівників: навкруги, по-вовчи, тричі, насторожі...

  5. Розрізнення прислівників від однозвучних поєднань прикметників, іменників, числівників з прийменниками: по-новому і по новому мосту, вдень і в день такий, вдруге і в друге вікно...



ІV. Вправа на закріплення з ключем.
1. а) Випишіть прислівники у дві колонки залежно від того, як пишуться:

1)разом; 2) через дефіс.

З діда/ прадіда, їжакувато/ гостро, оче/ видно, ледве/ ледве, не/ само/хіть, в/різно/ біч, з/на/двору, вряди/ годи, не/в/тямки, геть/ чисто, пліч/о/ пліч, в/чотирьох, ліво/руч, часто/ густо.

б) У кожному прислівнику підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте назву...(Чернечі джерела)
2. Словникова робота.

а) Що таке джерело? (Потік підземної води або іншої рідини, що витікає із землі).

б) Доберіть синоніми до слова джерело. (Криниця, ключ, колодязь, джерелиця).
V. Презентація домашнього завдання. (Робота в групах).

Перша група «Дослідники». (Слайд 15)

Друга група «Біологи». (Слайд 16 - 20)

Третя група «Журналісти».

Четверта група «Літературознавці».

Між виступами груп виконання тренувальних вправ.

1. Повідомлення групи «Дослідники».

а) Пояснення назви «Чернече озеро».

б) Про хресний хід. Слайд (картина І. Рєпіна «Хресний хід у Курській губернії»).
3. Робота з текстом:

а) прочитати текст;

б) визначити стиль і тип мовлення;

в) визначити тему та ідею тексту;

г) зробити повний синтаксичний розбір першого речення;

д) знайти прислівники у тексті, визначити розряд, пояснити правопис;

є) чи сприяють прислівники увиразненню тексту?
Чернечі джерела

Неподалік від Глухова серед розкішної природи розташовані Чернечі джерела. Місцевість тут одна з наймальовничіших, тому не випадково, що ще з давніх-давен вона приваблює до себе мандрівників та поломників.

За переказами старожилів, раніше джерело було забрано в Зруб. Поруч стояв високий хрест. Біля нього завжди можна було знайти чистий рушник, який міняли щодня, і кухоль. У спекотні літа глухівчани йшли сюди громадою, прохали Господа про наслання дощу з відслужінням молебню.

За словами отця Олексія, у минулому біля джерела стояла часовня, до якої ходили ченці з Успенського монастиря молитися.

Зрозуміло, за радянських часів усе змінилося. Люди не ходили до криниці. Доріжка, яка вела до джерела, була зруйнована. Святу криницю, як і її «менших сестер», використовували для замочування конопель. До речі, одне з найпотуж-ніших джерел нині заховане в тростинних хащах заплави Чернечого озера.

У наш час Чернечі джерела переживають своє відродження. Завдяки зусиллям глухівчан було встановлено хрест, побудована каплиця. Місцевість навкруги приведена до належного святому місцю вигляду. Стають традицією хресні ходи до джерел. Вода освячується і набуває ще більшої цілющої сили.

Нині багато людей відвідують джерела, милуючись красою місцевості навкруги: широка заплава, ліси на видноколі. Знали пращури, де шукати священні джерела.
2. Повідомлення другої групи «Біологи».

Учитель. Говорячи на сьогоднішньому уроці про джерело, не можна обминути екологічне питання, яке турбує ввесь світ. Це повинно хвилювати всіх і кожного, бо стоїмо на грані жахливої катастрофи.

а) Гідробіологічна памятка.

б) Екологічні дані.

4. Вправа.

До поданих прислівників доберіть синоніми. Зверніть увагу на правопис -н- та

-нн- у прислівниках.

Безмежно - ...

Дбайливо - ...

Безперервно - ...

Утворити степені порівняння прислівників.

3. Повідомлення третьої групи «Журналісти».

Діалог між журналістом та мешканцями Глухова.
5. Диктант – переклад.

Газетна стаття (повідомлення про знаходження пляшки у джерелі).


4. Повідомлення четвертої групи «Літературознавці».

Завдання:

а) підібрати твори про джерело місцевих письменників;

б) підібрати прислів`я про джерело. Одне з них пояснити.
Учитель. Найціннішим же є духовне значення криниці, бо це чисте джерело наших душ. Цей домашній оберіг об`єднує покоління, пульсуючи і невмирущі джерела наших животоків.

У наш час при підтримці місцевих органів влади вирішено побудувати храм – каплицю на честь Пустинно – Глинської ікони Різдва Пресвятої Богородиці. Ініціатором цього заходу виступила громадська організація «Колокол».

Зараз ви проглянете як відроджувалися провославні святині Глухівщини.
Слайди будови каплиці.
VІ. Домашнє завдання.

Повторити прислівник.

Вправа 252

*Написати твір на тему: «Відродження святинь Глухівщини» (Використати прислівники).

VІІ. Робота з епіграфом.

Ми на уроці говорили про відродження Чернечих джерел. (Читання епіграфа)

І я сподіваюся, що в майбутньому хтось із вас скаже: «Прийду до нього й до ладу, порозчищаю, обкладу...».
VІІІ. Підсумок уроку.

Оцінювання учнів.

- Отже, сьогодні на уроці ми використовували прислівник для засобу підсилення виразності мовлення. А разом з тим порушили духовну і екологічну проблеми.

- Запам`ятайте, скільки криниць на землі, стільки й зірок на небозводі. І якщо вам доводилося бачити, як падає долі небесниця, знайте то десь замулилося джерело. Отже, юні мої друзі, щоб не згасали зірки, оберігайте живі криниці! Нехай кожному з вас на складних дорогах життя яскраво світить своя іменна зірниця...

А ще заповідаю вам берегти народні традиції, бо саме на цих засадах формується культура нашого народу, його предковічна неперервність. І чим більше пульсуватиме незамулених джерел народної пам`яті, тим повноводніше буде річище духовності.

Схожі:

Написання прислівників разом і через дефіс
Сприяти зміцненню навичок правопису прислівників та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил....
УРОКУ   Тема:  Використання засобу «Пошук рішення»
Мета: навчити учнів розв’язувати задачі щодо оптимізації із застосуванням засобу Поиск решений
На допомогу учню 9 класу
Мова й мовлення становлять нерозривну єдність. Мовлення – це процес використання людиною засобів мови з метою спілкування. Крім того,...
План-конспект Тема: Використання засобу "Пошук рішення"
Мета: Ознайомити учнів із способом оптимізації при розв’язанні задач, застосовуючи засоб “Пошук рішень”
41. Фонд державного соціального страхування з тимчасової втрати працездатності:...
Фонд державного соціального страхування на випадок безробіття: джерела формування та напрямки використання коштів
Тема. Джерела фразеології української мови. Походження деяких фразеологізмів Мета
Мета. Поповнити та систематизувати знання учнів про фразеологізми, джерела українських фразеологізмів, прислів’я, приказки, крилаті...
Зв’язне мовлення Вибірковий письмовий переказ тексту розповідного...
Мета уроку: Формувати у п’ятикласників уміння складати план тексту та переказувати зміст почутого, дотримуючись відповідних вимог...
Аналіз останніх досліджень і публікацій
...
Сьогоднішнього уроку Засоби виразності декоративного мистецтва. Композиція „Вазон” (слайд №1)
Мета: навчальна – ознайомити з історичними передумовами виникнення витинанки та її видами
Тема уроку: Читання. Ю. Ярмиш. Їжачки Розвиток мовлення. Слова ввічливості. Діалог Мета
Мета: читання: вдосконалювати навички правильного виразного читання; розвивати усне мовлення шляхом обґрунтування відповідей, групового...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка