Навально – методичний посібник по проведенню лабораторно – практичних занять з агротехнології


Скачати 0.89 Mb.
Назва Навально – методичний посібник по проведенню лабораторно – практичних занять з агротехнології
Сторінка 1/5
Дата 13.11.2013
Розмір 0.89 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
  1   2   3   4   5




Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Управління освіти і науки Рівненської облдержадміністрації

ВПУ-24 м.Корець Рівненської області
Навально – методичний

посібник по проведенню

лабораторно – практичних занять

з агротехнології
«Технологія збирання зернових культур»

Дмитрієв Микола Іванович

Викладач агртехнології,

вищої кваліфікаційної категорії,

«викладач - методист»

Корець - 2013

ЗМІСТ.


Вступ. Мета лабораторно-практичних занять з агротехнології.



  1. Планування лабораторно-практичних занять, методика їх проведення.

  2. Організація лабораторно-практичних занять на машинно - тракторних агрегатах.

  3. Висновки.

Список використаних джерел.

Додатки

Вступ. Мета лабораторно-практичних занять з предмету агротехнологія

Сільські професійно-технічні училища готують молоді кваліфіковані кадри механізаторів для сільськогосподарського виробництва. Це - важливе і відповідальне завдання, особливо на сучасному етапі, коли у формах і методах сільськогосподарського виробництва складаються разючі зміни: різні форми власності, різні типи господарств, нова сільськогосподарська техніка.

Тому, від якості підготовки майбутніх працівників сільського господарства залежить ефективне і якісне виробництво сільськогосподарської продукції, виконання механізованих робіт.

Все це зобов'язує викладачів спеціальних предметів, і особливо предмету "Організація і технологія виконання механізованих робіт", планувати, організовувати і проводити заняття так, щоб вони відповідали вимогам кваліфікаційної характеристики по підготовці працівників для сільськогосподарських галузей.

Велике значення в забезпеченні високої кваліфікаційної підготовки має правильне планування, організація і методика проведення лабораторно-практичних занять з предмету "Агротехнологія".

Мета даних занять полягає у формуванні в учнів початкових виробничих навиків роботи на машинно- тракторних агрегатах, засвоєнні ними прогресивних технологічних процесів вирощування сільськогосподарських культур, оцінки якості та ефективності виконаних технологічних операцій.

Для цього і передбачені навчальним планом підготовки трактористів-машиністів широкого профілю лабораторно-практичні заняття з предмету "Агротехнологія", які повинні проводитись на машинно-тракторних агрегатах у виробничих умовах (як правило, це поля навчальних господарств) в процесі продуктивної праці.

Виконуючи навчальну програму, учні проводять обробіток грунту, посів, догляд за рослинами, збирання врожаю та інші види робіт у відповідності з умовами сільськогосподарського виробництва та досвідом роботи передових механізаторів.

Адже сталих умінь та навичок учні найкраще набувають при самостійному виконанні механізованих сільськогосподарських робіт.

Навчально-виробничі роботи ні в якому разі не можна виконувати на полігонах, де можна показати майбутнім трактористам-машиністам широкого профілю схему сівби цукрових буряків, кукурудзи, садіння картоплі, але не можна навчити їх самостійно виконувати ці роботи в умовах виробництва на великих площах колективних та фермерських господарств.

Лише праця у виробничих умовах під керівництвом досвідчених викладачів, майстрів виробничого навчання, дає учням впевненість у своїх знаннях і вміннях, формує сміливість, вправність, швидкість реагування на різні обставини та ситуації, що виникають у роботі, виховує ділові якості, потрібні механізаторові для самостійної роботи.

Кращих педагогічних наслідків у озброєнні учнів знаннями і формуванні у них навиків та умінь виконувати всі механізовані роботи з технології вирощування основних сільськогосподарських культур було досягнено там, де вдалося виконання кожного навчально-виробничого завдання лабораторно-практичних занять з предмету "Агротехнологя" завершити продуктивною працею учнів на машинно-тракторних агрегатах (МТА) у виробничих умовах.

Тому необхідно постійно удосконалювати планування, організацію і методику проведення лабораторно-практичних занять з предмету "Агротехнологія".

І. Планування лабораторно-практичних занять, методика їх

проведення.

З тридцятирічного досвіду роботи викладачем предмету "Агротехнологія" відомо що в комплексі заходів по удосконаленню організації проведення навчання учнів в навчальному господарстві під час лабораторно-практичних занять досить важливе місце відводиться їх підготовці - плануванню.

Роботу слід спланувати так, щоб кожне завдання не залишилось не виконаним, та щоб всі учні групи працювали на МТА.

Ретельне планування дозволяє забезпечити чітке узгодження календарних дат виходу групи на лабораторно-практичні заняття з агротехнічними строками проведення основних сільськогосподарських робіт, створити умови для найповнішого виконання кожним учнем всіх завдань навчальної програми для даного регіону, раціонального використання земельної площі та сільськогосподарської техніки.

Так, наприклад, перше завдання "Робота на орних агрегатах" слід перенести на другий рік навчання, оскільки його найкраще виконувати з 1 вересня під час зяблевої оранки. На першому курсі, одразу після приходу в училище, учні до зяблевої оранки в осінній період ще не підготовлені.

А всі основні завдання на першому курсі на МТА учні повинні виконувати у друге півріччя, у весняно-літній період, після відповідної теоретичної і практичної підготовки.

Тематичний план по предмету " Агротехнологія" в училищі спроектований з урахуванням місцевих умов, що дозволило виключити деякі завдання, які не потрібно виконувати в нашій грунтово - кліматичній зоні, а ввести завдання по роботі на МТА для вирощування льону, на зерноочисних машинах. Включає в себе даний тематичний план (для підготовки трактористів-машиністів широкого профілю

  1. Робота на МТА по обробітку ґрунту - 12 годин.

  2. Робота на МТА по посіву та садінню с/г. культур - 18 годин.

  3. Робота на МТА по догляду за просапними культурами - 12
    годин.

  4. Робота на МТА по внесенню добрив - 6 годин.

  5. Робота на МТА по захисту рослин - 6 годин.

  6. МТА по заготівлі грубих кормів та силосу — 6 годин.

  7. МТА по збиранню зернових та зернобобових - 24 години

  8. МТА по збиранню цукрових буряків - 24 години.

  9. МТА по збиранню картоплі - 18 годин.

  10. МТА по збиранню овочів - 6 годин.

  11. МТА по збиранню кукурудзи на зерно - 6 годин.

  12. МТА по збиранню льону - 6 годин.

Разом 150 годин.
Досвід роботи по проведенню лабораторно-практичних занять викладачем предмету "Організація і технологія виконання механізованих робіт" показав доцільність слідуючого розподілу навчальних завдань для першого та другого років навчання.

І рік навчання.

  1. Робота на МТА для передпосівного обробітку грунту - 6 годин.

  2. Робота на МТА для посіву та садіння сільськогосподарських
    культур - 18 годин.

  3. Робота на МТА по догляду за просапними культурами -12
    годин.

  4. Робота на МТА по внесенню добрив - 6 годин.

  5. Робота на МТА по захисту рослин - 6 годин.

  6. Робота на МТА по заготівлі грубих кормів та силосу - 6 годин.

  7. Вивчення передового досвіду в господарствах – 6 годин

Разом – 60 годин

II рік навчання.

  1. Робота на МТА по основному обробітку грунту - 6 годин.

  2. Робота на МТА по збиранню зернових і зернобобових культур - 24 години.

  3. Робота на МТА по збиранню цукрових буряків - 24 години.

  4. Робота на МТА по збиранню картоплі - 18 годин.

  5. Робота на МТА по збиранню овочів - 6 годин.

  6. Робота на МТА по збиранню кукурудзи на зерно - 6 годин.

  7. Робота на МТА по збиранню льону - 6 годин.

Разом 90 годин.

Всього 150 годин.

В кожному училищі розподіл навчальних годин в межах визначених програмою та кількість навчальних завдань, можуть уточнюватись в залежності від місцевих умов. Викладачі предмету "Агротехнологій" на методичних комісіях повинні завчасно переглянути дані завдання і внести відповідні корективи, визначити скільки часу має бути відведено на кожне завдання у виробничих умовах.

План лабораторно-практичних занять слід погоджувати з планом проведення сільськогосподарських робіт в учгоспі, який складається завідуючим учбовим господарством на основі технологічних карт, розроблених по кожній сільськогосподарській культурі.

Технологічні карти дають можливість послідовно вивчати з учнями всі операції по вирощуванню і збиранню сільськогосподарських культур, допомагають складати правильне співвідношення посівних площ та план проведення сільськогосподарських робіт по періодах.

В учбовому господарстві повинні висіватись культури в тому співвідношенні, якого вимагає уточнений в училищі тематичний план лабораторно-практичних занять з організації і технології механізованих робіт.

Якщо в учгоспі недостатня кількість землі не дозволяє проводити практичні заняття по всіх видах технологічних операцій по вирощуванню і збиранню сільськогосподарських культур, то слід планувати проведення даних практичних занять в сільськогосподарських підприємствах.

З врахуванням місцевих умов, розміру учгоспу в училищі та наявності сільськогосподарської техніки завдання навчальної програми об'єдную в цикли. Виходячи з досвіду попередніх років по проведенню лабораторно-практичних робіт рахую таку доцільність об'єднання завдань в цикли по роках навчання:

Об'єднання завдань в цикли.

N п/п


Завдання


Всь ого год


1 рік


2 рік


І рік

2 рік

цикли

цикли

1

2

3

4

5

1.

Робота на МТА по обробітку

ґрунту

12

6

6

6

-

6

-

-

2

Робота на МТА по посіву та садінню с/г культур

18

18

-

18

-

-

-




3.

Робота на МТА по внесенню

добрив

6

6

-

6

-

-

-

-

4.

Робота на МТА по догляду за просапними культурами

12

12

-

-

12

-

-

-

5.

Робота на МТА по захисту рослин

6

6

-

-

6

-

-

-

6.

Робота на МТА по заготівлі грубих кормів та силосу

6

6

-

-

6

-

-

-

7.

Вивчення передового досвіду

6

6

-

-

6

-

-

-

8.

Робота на МТА по збиранню зернових

24

-

24

-

-

24

-

-

9.

Робота на МТА по збиранню картоплі

18

-

18

-

-

-

18

-

10.

Робота на МТА по збиранню овочів

6

-

6

-

-

-

6

-

11.

Робота на МТА по збиранню кукурудзи на зерно

6

-

6

-




-

6




12.

Робота на МТА по збиранню цукрових буряків

24

-

24

-

-

-

-

24

13.

Робота на МТА по збиранню льону

6

-

6

-

-

-




6




РАЗОМ

150

60

90

зо

зо

зо

зо

зо

Для ефективного і якісного відпрацювання завдань, з метою більш раціонального використання наявної сільськогосподарської техніки в училищі та закріплення знань набутих на теоретичних заняттях, набуття умінь та навиків практичної роботи на МТА, основні завдання програми лабораторно-практичних занять розбиваються по під завданнях. Це дає можливість викладачу більш конкретно, адресно провести вступний інструктаж, ефективно проводити поточний інструктаж, якісніше оцінити результати виконаної роботи, більш детальніше подати матеріал в інструкційно-технологічній документації.

Розбивку завдань на пів завдання можна провести в такому порядку:

І цикл.

1. Робота на МТА по обробітку грунту:

а) культивація,

б) боронування,

в) коткування,

г) культивація широкозахватними МТА,

д) підготовка поля до роботи та контроль якості роботи.

2. Робота на МТА для посіву та садіння сільськогосподарських
культур:

а) посів зернових культур,

б) посів кукурудзи,

в) посів цукрових буряків,

г) садіння картоплі,

д) підготовка поля до роботи та контроль якості роботи.

3. Робота на МТА по внесенню добрив:

а) підготовка і навантаження мінеральних і органічних добрив;

б) розкидання органічних добрив ПРТ-4;

в) розкидання органічних добрив РОУ-6;

г) розкидання мінеральних добрив 1-РМГ-4;

д) підготовка поля до роботи та контроль якості роботи.

II цикл.

4. Робота на МТА по догляду за просапними культурами:

а) міжрядний обробіток кукурудзи;

б) міжрядний обробіток картоплі;

в) міжрядний обробіток цукрових буряків;

г) міжрядний обробіток овочів;

д) підготовка поля до роботи та контроль якості роботи.

5. Робота на МТА по захисту рослин:

а) обприскування посівів ПОМ-630;

б) обприскування посівів ОШУ-50;

в) обприскування посівів ОПШ-15;

г) протруювання насіння ПС-10;

д) підготовка поля до роботи та контроль якості роботи.

6. Робота на МТА по заготівлі грубих кормів та силосу:

а) скошування трав на сіно;

б) пресування сіна;

в) заготівля силосу;

г) транспортування кормів;

д) підготовка поля до роботи та контроль якості роботи.

7. вивчення передового досвіду:

а) вивчення конструктивних змін в МТА;

б) ознайомлення з підсумками за рік;

в) вивчення форм організації праці;

г) вивчення передових технологій вирощування с/г культур;

д) підготовка поля до роботи та контроль якості роботи.

III цикл.

8. Робота на МТА по основному обробітку грунту:

а) оранка грунту плугом ПН-3-35;

б) оранка грунту плугом ПН-4-35;

в) лущення стерні лущильником ПГЛ-10-25;

г) лущення стерні лущильником ЛДГ-10;

д) підготовка поля до роботи та контроль якості роботи.

9. Робота на МТА по збиранню зернових та зернобобових культур:

а) скошування зернових і зернобобових культур;

б) підбір і обмолот валків;

в) пряме збирання зернових;

г) збирання соломи, контроль якості роботи;

д) транспортування та післяжнивний обробіток зерна.

IV цикл.

10.Робота на МТА по збиранню картоплі:

а) скошування бадилля;

б) збирання картоплі картоплекопачами;

в) збирання картоплі комбайном;

г) післязбиральний обробіток картоплі;

д) підготовка поля до збирання та контроль якості виконаної роботи.

11 .Робота на МТА по збиранню овочів:

а) підіймання столових буряків;

б) підіймання моркви;

в) збирання помідорів, огірків;

г) збирання капусти;

д) підготовка поля до роботи та контроль якості виконаної роботи.

12.Робота на МТА по збиранню кукурудзи на зерно:

а) робота на кукурудзозбиральному комбайні КСКУ-6, "Херсонець
200", "Херсонець-9";

б) збирання кукурудзи комбайном з приставкою ПГЖ-4;

в) збирання кукурудзи комбайном "Дон-1500" з пристроєм КММ-6;

г) очистка та обмолот качанів ОП-15 та МКП-3 (молотарка);

д) підготовка поля до роботи та контроль якості виконаної роботи.

V цикл.

13.Робота на МТА по збиранню цукрових буряків:

а) збирання гички БМ-6А;

б) піднімання коренів;

в) збирання коренів КС-6, РКС-6;

г) навантаження коренів СПС-4,2;

д) транспортування коренів, підготовка поля до роботи, контроль
якості виконаної роботи.

14.Робота на МТА по збиранню льону:

а) вибирання льону комбайном ЛК-4А;

б) вибирання льону комбайном ЛКВ-4А (з в'язальним апаратом);

в) обертання льону ОСН-1 (обертач);

г) молотіння льону МЛ-2,8П;

д) підготовка поля до роботи та контроль якості виконаної роботи.

Виходячи з такого групування під завдань та на основі технологічних карт, завідуючий учгоспом розробляє робочий план по періодах року або перелік робіт на учбовому господарстві (наприклад на весняний період) в якому зазначається назва технологічної операції, площа, строк виконання, необхідна кількість МТА, їх марки та інші дані для виконання технологічних операцій.

На основі даних документів (навчальної програми, розбивки циклів на під завдання та робочого плану) викладач проводить підготовку до проведення лабораторно-практичних робіт у виробничих умовах.

Важливою умовою високої якості проведення даних занять з предмету " Агротехнологія" є методична та технічна підготовка до них.

Виходячи з досвіду роботи можна визначити слідуючі етапи підготовки до заняття:

а) підготовка до навчального періоду;

б) підготовка до чергового заняття.

Підготовка до навчального періоду включає в себе вивчення, аналіз учбового плану та програми. Підготовку відповідної сільськогосподарської техніки, складання плануючої та інструктивно-технологічної документації, ознайомлення з новими підручниками, методичними посібниками та літературою по передовому досвіду, змінами в технології вирощування і збирання тих чи інших сільськогосподарських культур чи у виконанні технологічних операцій.

Підготовка до чергового заняття включає в себе аналіз попереднього заняття, підбір МТА, коректування мети та змісту заняття, визначення методів та прийомів його проведення, складання плану заняття, вивчення передових методів для впровадження їх в процесі навчання.

Ефективність заняття залежить від вірного вибору методів та прийомів його проведення, тобто від способів та прийомів повідомлення учням знань, формування у них необхідних умінь та навиків, виховання в них почуття відповідальності за доручену справу.

Вибір методів обумовлюється змістом виконуваного завдання, складом групи та ланок учнів, умовами роботи на навчальному господарстві. Все це враховується при складанні плану заняття.

Як приклад візьмемо план проведення лабораторно-практичного заняття по темі: "Робота на МТА по збиранню зернових та зернобобових культур".
План лабораторно-практичного заняття №11,12,13,14.

  1   2   3   4   5

Схожі:

Навчально-методичний посібник для практичних занять
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Господарське право” (відповідно...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК   ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Екологічне право України” (відповідно...
Навчально-методичний посібник для практичних занять
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Екологічне право України” (відповідно...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК   ДЛЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Провадження у справі до судового...
ТА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Кримінологія” (відповідно до вимог...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ТА ПРАКТИЧНИХ...
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни «Цивільний процес» (відповідно...
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних...
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Сімейне право” (відповідно до...
ТА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Правова інформація та комп’ютерні технології в юридичній діяльності” / Уклад.: В....
ДНЗ «Уманський професійний аграрний ліцей» Лабораторно-практичні роботи
Методичний посібник: Лабораторно-практичні роботи «Системи та агрегати двигуна тракторів та автомобілів»
Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Сімейне право” (відповідно до...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка