НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ
ПОСІБНИК
ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
ТА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
“ПРАВОВА ІНФОРМАЦІЯ ТА КОМП’ЮТЕРНІ ТЕХНОЛОГІЇ
В ЮРИДИЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ”
2009
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Правова інформація та комп’ютерні технології в юридичній діяльності” / Уклад.: В.Г. Іванов, С.М.Іванов, В.В. Карасюк та ін. – Х.: Нац. юрид. акад. України, 2009. – 48 с.
У к л а д а ч і: В.Г. Іванов,
С.М. Іванов,
В.В. Карасюк,
Н.А. Кошева,
М.Г. Любарський,
Ю.В. Ломоносов,
М.В. Гвозденко,
Н.І. Мазниченко
Рекомендовано до видання редакційно-видавничою радою
академії (протокол № 7 від 21.11.2008 р.)
© Національна юридична академія України, 2009
ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………...……
|
3
|
Завдання для самостійної роботи та практичних занять…….
|
4
|
Тема1. Правова інформація та правова інформатика……
|
4
|
Тема2. Комп’ютерні технології у підготовці юридичних
документів.…………………………………………
|
4
|
Практичне заняття 1. Текстовий процесор MS Word………
|
4
|
Практичне заняття 2. Використання табличного процесора
Excel у юридичній діяльності..............
|
11
|
Тема3. Застосування програм пакета MS Office…………
|
18
|
Практичне заняття 3. Створення електронних копій
документів…………………………….
|
18
|
Практичне заняття 4. Використання MS PowerPoint для
підготовки презентацій……..…….….
|
22
|
Тема4. Основи захисту комп’ютерної інформації……….
|
26
|
Тема5. Технічне та юридичне забезпечення електронного
підпису………………….…………………….........
|
26
|
Практичне заняття 5. Захист інформації в комп’ютерних
системах…............................................
|
26
|
Тема6. Інформаційно-аналітичне забезпечення
законотворчої, правозастосовної та
правоосвітньої діяльності…………………………
|
31
|
Практичне заняття 6. Автоматизований бібліотечний
комплекс (АБК)………………………
|
31
|
Тема7. Комп’ютерні технології в нотаріальній
діяльності, цивільному, кримінальному,
адміністративному судочинстві...............................
|
34
|
Практичне заняття 7. Інформаційно-пошукові системи
правового призначення………....……
|
34
|
Тема8. Мережні інформаційні технології………………..
|
40
|
Практичне заняття 8. Інформаційні сервіси в локальних
комп’ютерних мережах……………...
|
40
|
Список літератури…………………………………………….
|
44
|
1. ВСТУП
Предметом навчальної дисципліни “Правова інформація та комп’ютерні технології в юридичній діяльності” є методи й засоби обробки та захисту даних, мережні технології, автоматизовані системи збереження, пошуку та багатофункціональної обробки даних різної фізичної природи.
Мета курсу – оволодіння сучасними інформаційними технологіями, методами обробки й захисту інформації, новітніми програмними засобами, набуття досвіду їх практичного використання в локальній мережі, вмінь і навичок створення й ефективної обробки складних документів різного змісту, в тому числі презентацій, застосування інформаційно-пошукових систем, засобів захисту інформації, роботи зwebдокументами тощо.
Посібник складено відповідно до програми курсу “Правова інформація та комп’ютерні технології в юридичній діяльності”. Він містить методичні рекомендації з виконання завдань восьми практичних занять у комп’ютерних класах за уніфікованою структурою, що включає: 1) завдання; 2) рекомендації щодо послідовності їх виконання (ключова послідовність); 3) питання для осмислення та якнайкращого розуміння теми; 4) список літератури та нормативно-правових документів.
Для поглибленого сприйняття змісту дисципліни разом із рекомендованими в посібнику джерелами можна використати електронні матеріали для самопідготовки, які є на кожному місці в комп’ютерних класах, а також навчальну інформацію на ftp-сервері локальної комп’ютерної мережі академії.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
ТА ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
Тема 1. Правова інформація та правова
інформатика
Матеріал для роздумів і осмислення
1. Дайте визначення поняття “е-майбутнє”. Як Ви його розумієте? Поясніть суть та значення закону Мура для розвитку комп’ютерних технологій.
2. Докладно охарактеризуйте процес інтеграції права й інформатики.
3. Запропонуйте сучасне визначення понять: “інформатика”, “інформація” і “дані правової інформації”.
4. Як Ви вважаєте, чи є поняття “дані” й “інформація” різними об’єктами правового регулювання?
5. Коли виникли інформаційні технології? Які відчуття людини на даний час оцифровані? Чи може комп’ютер мислити?
6. Чи існує власність на інформацію? Чи може web-сайт вважатися твором літератури, науки або мистецтва?
Література до теми: 4, 6, 15.
Тема 2. Комп’ютерні технології у підготовці юридичних документів
Практичне заняття 1. Текстовий процесор MS Word
Завдання
1. На диску Е:\ створити папку з ім’ям, яке відповідає прізвищу студента.
2. У цій папці створити новий файл, перше речення якого складається з прізвища, ім’я та по батькові студента, на-зви факультету та номера групи. Текст набрати російською мовою. Зберегти цей файл на диску Е:\ у власній папці під ім’ям, яке співпадає з прізвищем студента.
3. Зробити так, щоб через 2 порожніх рядки після введеного речення був доданий повністю файл “Загальна інформація про академію.doc”, який міститься в папці Мои документы. Зберегти внесені зміни під тим самим ім’ям.
4. Виконати перевірку правопису, звернувши увагу на особливості перевірки україномовного тексту.
5. Настроїти документ наступним чином: книжкова орієнтація; ліве поле – 20 мм, решта полів – 15 мм, відстань до колонтитулів (обох) – 1 см.
6. Увесь текст документа відформатувати: призначити шрифт Times New Roman, розмір – 13 пт; спосіб вирівнювання тексту – по ширині; міжрядковий інтервал – полуторний, без додаткових відстаней між абзацами. Зробити так, щоб кожен новий абзац у всьому тексті починався з відступом першого рядка – 1,25 см.
7. Для заголовку “Загальна інформація про академію” встановити шрифт Arial, розмір – 16 пт; накреслення – напівжирний курсив; розташувати автоматично по центру по горизонталі (спосіб вирівнювання); колір букв – червоний.
8. Під назвою розмістити рисунок, взятий з окремого файлу Academy.jpg з папки Мои документы. Встановити обтікання текстом Вокруг рамки, автоматично розташувати по центру по горизонталі, довільно зменшити розміри, але зі збереженням пропорційності рисунка.
9. Пронумерувати сторінки (знизу посередині аркуша).
10. В області верхнього колонтитула надрукувати заголовок “Робота з додатком MS Word”, розмір шрифту – 10 пт, накреслення – напівжирний курсив, розташувати автоматично по центру.
11. Текст всієї другої сторінки розмістити у дві колонки з відстанню між ними – 5 мм.
12. Наприкінці всього тексту зробити інтервал в один рядок і створити таблицю, яка має 2 стовпці та 4 рядки. Ширина таблиці повинна співпадати з шириною всього тексту документа. У першому рядку дати назву стовпцям: першому – “Рік”, другому – “Назва навчального закладу”. Наступні рядки заповнити такою інформацією: з тексту документа методом копіювання довільно вибрати три роки та назву Вашого навчального закладу. Оформити таблиці будь-яким стилем автоформату.
13. З нової сторінки цього файлу побудувати таблицю за таким зразком:
ПІБ
судді
|
Цивільні справи
|
|
|
|
|
рішення
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вимоги: оформити межі таблиці, частково заповнити інформацією, використати зміну напрямку тексту, автоматично його розташувати в таблиці по центру по вертикалі й горизонталі (див. зразок).
14. У власній папці на диску Е:\ створити файл з ім’ям “Довідка.doc”, зміст якого буде скопійовано з довідкової системи MS Word з розділу Запуск и параметры/Новые возможности MS Word/Дополнительные новые средства. У цьому файлі повинні бути заголовки трьох рівнів.
15. До початку тексту файлу “Довідка.doc” створити його зміст.
16. Створити гіперпосилання: 1) заголовок “Загальна інформація про академію” повинен посилатися на таблицю, побудовану наприкінці цього ж файлу; 2) вставлений рисунок – на файл “Довідка.doc”.
17. Наприкінці документа вставити звуковий файл з ім’ям “Ukraine.mp3”, який знаходиться в папці Мои документы, позначити його підписом “Гімн”.
Ключі до виконання завдань
1. Створення власної папки користувача виконується стандартними для Windows способами.
2. Завантажити додаток MS Word стандартними для Windows способами, створити потрібний документ та зберегти під певним ім’ям у певній папці. Або з контекстного меню вільного поля потрібної папки обрати: Создать/Документ MS Word, дати ім’я файлу, відкрити його, після чого створити пот-рібний документ та зберегти створене в цьому ж файлі.
3. Вставити фрагменти тексту можна стандартними способами за допомогою буфера обміну. Якщо потрібно вставити файл цілком, надається додаткова можливість: команда Вставка/Файл.
4. Перевірити правопис можливо двома шляхами: 1) в автоматичному режимі, для чого в меню Сервис/Параметры/Право-писание встановити параметри: “автоматически проверять орфографию” та “автоматически проверять грамматику” (всі помилки будуть підкреслені, отже, їх можна виправити, викликавши контекстне меню); 2) в командному (примусовому) режимі, для чого виконати Сервис/Правописание. Далі за допомогою діалогового вікна, що з’явилося, виправити помилки, використовуючи кнопки Пропустить, або Изменить, або Добавить. Для перевірки україномовного фрагмента (якщо мову не встановлено автоматично) його заздалегідь потрібно виділити і примусово визначити відповідну мову: Сервис/Язык/Выбрать язык.
5. Всі потрібні настройки можливо знайти в меню Файл/Параметры страницы.
6. Виділити весь текст і відформатувати згідно з вимогами за допомогою меню: Формат/Шрифт, Формат/Абзац. Виконання деяких потрібних дій можливе через панель інструментівФорматирование.
7. Для іншого оформлення окремих фрагментів тексту потрібно виділити відповідний фрагмент та виконати форматування зазначеними вище способами.
8. Для використання будь-яких графічних зображень у документі можна звернутися до меню Вставка/Рисунок або до панелі інструментів Рисование (Вид/Панели инструментов/Рисование). Зображення, збережене у вигляді окремого файлу, можна також вставити стандартними способами копіювання за допомогою буфера обміну. Під час вставляння будь-якого графічного зображення в документ користувач має можливість доопрацювати його, обравши команду Формат рисунка з контекстного меню об’єкта чи з меню Формат (за наявності виділеного рисунка).
9. Найпростіший спосіб пронумерувати великий за обсягом документ: виконати команди Вставка/Номера страниц.
10. Щоб потрапити в область колонтитулів, потрібно виконати: Вид/Колонтитулы, перейти до потрібного (верхнього чи нижнього), надрукувати необхідну інформацію, відформатувати її та повернутися в область загального тексту (Вид/Колонтитулы).
11. Виділити фрагмент тексту, розташування якого збираєтесь змінити, обрати команду Формат/Колонки й у вікні, яке з’явилося, створити колонки, вказавши всю необхідну для цього інформацію.
12. Створити таблицю простої структури можливо двома шляхами: 1) за допомогою команди Таблица/Вста-вить/Таблица з подальшим зазначенням потрібної інформації; 2) скориставшись відповідною кнопкою панелі інструментів Стандартная.
13. Створення таблиці складної структури виконується методом малювання із застосуванням функцій Таблица/Нарисовать таблицу або панелі інструментів Таблицы и границы. Після створення базової таблиці допускається її редагування за допомогою або меню Таблица, або контекстного меню виділених елементів таблиці, або кнопок панелі інструментів Таблицы и границы.
14. Створення файлу відбувається вже відомими стандартними способами з копіюванням зазначеного фрагмента довідкової системи. Далі потрібно до заздалегідь виділених фрагментів (заголовків), які будуть міститися в змісті, застосувати один із вбудованих стилів заголовків (Заголовок 1, Заголовок 2 і т.ін.) або призначити потрібний рівень структури, що доцільно зробити за допомогою панелі інструментівСтруктура (Вид/Панели инструментов/ Структура).
15. Для створення змісту курсором визначити місце в документі, де він буде знаходитись, виконати функції Вставка/ Ссылка/Оглавление и указатели, перейти на вкладку Оглавление. На цій сторінці вибрати потрібний варіант у списку Форматы и параметры, які відповідають бажаному вигляду у вікні зразка.
16. Для створення гіперпосилання необхідно виділити елемент, що буде діяти як гіперпосилання; звернутися до функцій Вставка/Гиперссылка, у діалоговому вікні в полі Связать с вказати об’єкт, з яким буде зв’язане гіперпосилання: з наявним файлом, місцем у даному документі, новим документом, адресою електронної пошти. Відповідно до вибраного виду гіперпосилання вказати або файл, з яким будуть зв’язані гіперпосилання, або фрагмент у тексті, або ім’я нового файлу, або адресу електронної пошти. Гіперпосилання на певне місце в документі можливо створити, якщо цьому фрагменту тексту заздалегідь призначений один із вбудованих стилів (Заголовок 1, Заголовок 2, …) або необхідно попередньо зробити закладку в цьому місці (Вставка/Закладка) з наданням їй відповідного імені, а потім вказати ім’я цієї закладки під час створення гіперпосилання. Гіперпосилання можна видалити, виконавши відповідну команду з контекстного меню гіперпосилання.
17. У разі вставки в текстовий документ звуку чи відеоматеріалу в тексті з’являється позначка, вибір якої дозволяє відтворити звук чи відео (за наявності відповідних можливостей комп’ютера). Найпростіше це можна зробити так: у потрібному місці документа виконати команду Вставка/Объект, перейти на вкладку Создание из файла, на якій вибрати за допомогою кнопки Обзор потрібний мультимедіа-файл та його спосіб вставки: у вигляді позначки та можливість зберегти зв’язок з файлом-джерелом (зв’язати з файлом). Цю задачу можна виконати в інший спосіб: скопіювати мультимедіа-файл у буфер обміну одним зі стандартних способів, потім у потрібному місці документа MS Word виконати: Правка/Специальная вставка. Після чого у вікні, що з’явилось, вказати спосіб вставки (впровадження чи зв’язування), формат вставлених даних (впливає на можливість редагування даних) та вибрати відповідну позначку.
Матеріал для роздумів і осмислення
1. Які можливості має MS Word щодо захисту документів, створених у цьому додатку? [5, 18, 20]
2. Назвіть необхідні дії, які дають можливість підписати створений у MS Word документ цифровим підписом. [7, 20]
3. Які необхідні умови для того, щоб документ, створений у MS Word, міг використовуватися як доказ при вирішенні юридичних питань?
4. У яких форматах можливо зберігати файли, створені в текстовому процесорі MS Word? Які можливості або обмеження мають різні формати збереження? Спробуйте навести приклади доцільності використання різних форматів збереження підготовленого в MS Word документа в безпосередній юридичній діяльності. [5, 18, 19]
5. Чи можливо за допомогою текстового процесора MS Word створювати web-сторінки? Назвіть деякі відомі додатки, призначені для створення web-сторінок. [5, 7, 20]
6. У яких випадках, на Вашу думку, в юридичних документах доцільно використовувати гіперпосилання? Наведіть приклади.
7. Спробуйте пояснити причини популярності текстового процесора MS Word у порівнянні з іншими текстовими редакторами. [5, 18, 20]
8. Чому, на Вашу думку, форматування текстової інформації потрібно виконувати автоматично з використанням всіх можливостей MS Word?
Практичне заняття 2. Використання табличного процесора Excel у юридичній діяльності
Завдання
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
F
|
G
|
1
|
Звіт про роботу суду за 3-й квартал 2008 р.
|
2
|
ПІБ
судді
|
Кримінальні справи
|
Цивільні справи
|
Адміністра-тивні справи
|
Всього за квартал
|
У відсот-ках до
загальної кількості справ
|
Максимальна кількість справ
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
Усього
за ви-
дами
справ
|
|
|
|
|
|
|
9
|
У серед-ньому
на суддю
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Ввести заголовок таблиці. Шрифт Times New Roman, напівжирний курсив, розмір – 12 пт. Заповнити шапку таблиці, розташувавши текст у комірках в декілька рядків.
2. Створити список автозаповнення. Елементи списку – 5 довільних прізвищ, починаючи з прізвища користувача. Використати цей список для заповнення комірок А3-А7. Заповнити таблицю довільними відомостями.
3. Відсортувати прізвища суддів в абетковому порядку.
4. Виконати розрахунки:
а) у комірках Е3-Е8 – автододаванням;
б) у комірці F3 – за формулою, дію якої розповсюдити по комірках F4-F7;
в) у комірках G3-G7 – з використанням функції (діапазону B7-D7 задати ім’я і використати його як аргумент);
г) у комірках B8-D8 – за формулою масиву;
д) у комірках В9-Е9 – з використанням функції.
5. Використати Автофильтр і знайти найбільшу кількість розглянутих кримінальних справ.
6. Застосувати функцію Мастер диаграмм і створити гістограму, яка відображає кількість кожного виду справ, розглянутих кожним суддею. Гістограму оформити заголовком, значеннями даних і легендою.
7. Без використання вищезазначеної функції створити кругову діаграму, яка відображає загальну кількість справ, розглянутих кожним суддею. Дати заголовок діаграми і зазначити кількість справ.
8. Використовуючи буксирування, вставити таблицю у зазначений документ Word. Збільшити кількість кримінальних справ, що розглянув перший суддя, на 10 і виконати перерахунок.
9. Без використання буксирування зв’язати таблицю з зазначеним документом Word. У додатку Excel змінити в таблиці прізвище першого судді. Переконатися, що ця зміна відбилася в документі Word.
Ключі до виконання завдань
1. Виділити комірку або блок комірок, викликати кон-текстне меню і виконати команди Формат ячеек/Выравнивание, встановити: Отображение/ переносить по словам. Вибір режиму Автоподбор ширини зменшує розмір символів у виділеній комірці так, щоб весь зміст поміщався в ньому.
2. Створення списку автозаповнення:
вихідний список – Сервис/Параметры/Списки – виділити Новый список і ввести елементи списку, розділяючи їх комами або натисканням клавіші [Enter];
із значень, наявних у таблиці, виділити діапазон комірок, де містяться потрібні значення, виконати команди Сервис/Параметры/Списки/Импорт.
Для використання списку автозаповнення слід ввести в потрібну комірку перший елемент із списку і відбуксирувати маркер заповнення в потрібному напрямку, щоб ввести список повністю.
3. Для сортування виділити блок комірок, виконати Данные/Сортировка…
4. Для виконання розрахунків:
|