Урок по всесвітній історії у 8 класі на тему: «Мистецтво Високого Відродження в Італії»


Скачати 147.35 Kb.
Назва Урок по всесвітній історії у 8 класі на тему: «Мистецтво Високого Відродження в Італії»
Дата 12.11.2013
Розмір 147.35 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Урок по всесвітній історії

у 8 класі

на тему:

«Мистецтво Високого Відродження в Італії»

ПІДГОТУВАЛА

Вчитель історії

Саджениця Ірина Леонідівна

Всесвітня історія

8 клас

Дата:

Тема. Мистецтво Високого Відродження в Італії.

Мета: визначити гуманістичні основи Відродження, суть яких зводиться до розуміння місця та ролі людини, визнання за нею права на життя, свободу й щастя; дати стислу характеристику творчості найвидатніших представників італійського; розвивати в учнів уміння давати характеристику історичним діячам і пам'яткам культури; розкривати характерні риси народу на конкретних прикладах матеріальної та духовної культури; сприяти естетичному вихованню учнів.

Основні поняття: Відродження, Ренесанс, гуманізм

Обладнання: портрети та картини діячів Відродження, презентації, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда за запитаннями.

  1. Що таке культура?

  2. Як розвивалася культура в епоху Середньовіччя?

  3. Які процеси вплинути на розвиток культури держав? Як саме?

  4. Що таке гуманізм? Кого називали гуманістами? (гуманізм-світське вільнодумство епохи відродження, що протистояло середньовічному пануванню церкви. Визнання цінності людини, як особистості, її права на вільний розвиток і виявлення своїх здібностей. )учеб.с.40


ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне слово вчителя.

Епоха великих змін у поглядах на людину й світ не могла не торкнутися мистецтва. У цей період заново відкриті античні літературні ідеї сміливості думки, різнорідності поглядів на життя, гармонії людини збігалися з настроями тогочасної людини. На зміну аскетизму, схоластиці приходить гасло «Я — людина, ніщо людське не вважаю чужим для себе». Серед діячів культури зростало захоплення культурою стародавніх греків і римлян, їхнім шанобливим ставленням до людини (на відміну від церкви, яка трактувала людину гріховною істотою, а працю — божою карою). Таких людей називали гуманістами (від латин. — «людський»). Із їхньою допомогою антична культура змогла відновитися та стати основою для нової культури — Відродження, або Ренесансу.

  1. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Особливості доби Високого Відродження.

Робота з поняттями.

Гуманізм прогресивна течія в західноєвропейській культурі, спрямована на утвердження поваги до гідності й розуму людини, її права на земне щастя, вільний вияв природних людських почуттів і здібностей.

Відродження — період в історії Європи, коли в людей відродився інтерес до античної культури.

Ренесанс — епоха в розвитку культури в низці країн Європи, що настала після Середньовіччя. Характеризується піднесенням суспільно-політичного й культурного рухів.

Основні ідеї гуманістів

  • Людина — богоподібна й розумна істота, тому заслуговує на любов і повагу;

  • людина має право насолоджуватися природою, коханням, славою;

  • людина зобов'язана: бути справедливою, порядною, працьовитою, жертвувати особистою вигодою задля громадських інтересів;

  • людина має прагнути знань, оскільки лише творча праця та освіченість відрізняють людину від тварини;

  • у людському суспільстві не має бути війн, розбоїв, тиранії, а повинні процвітати політичні свободи;

  • люди мають жити за законами та віддаватися громадським справам;

  • надмірний потяг до багатства є шкідливим, оскільки псує людину;

  • людина має бути щедрою та великодушною.

Розповідь учителя.

Отже, ці гуманістичні ідеї лягли в основу культури епохи Відродження. Не випадково батьківщиною Відродження стала Італія — одна з країн класичної античної культури. Представникам італійського Відродження здавалося, що вони відновлюють мистецтво Давніх Греції та Риму, хоча насправді це був фактично новий підхід до відображення реального світу людини та природи на основах гуманізму. У їхніх мистецьких творах домінує образ прекрасної, гармонійно розвиненої, сильної духом і тілом людини — героя, який зміг піднятися над буденністю.

2. Творчість Л. да Вінчі, Рафаеля, Мікеланджело, Тиціана.

Отже, сьогодні ми з вами розглянемо найяскравіших представників часу Відродження Італії.

І першим буде Леонардо да Вінчі (1452-1519) – 67 років

Повідомлення.

Леонардо да Вінчі

Леонардо да Вінчі походив із Флоренції, яка подарувала світу багато видатних людей. Він народився в родині нотаріуса, а у 12 років став учнем флорентійського майстра Андреа Верокіо. Уже своїми ранніми роботами він зміг уразити сучасників. Учитель відмовився займатися ремеслом художника, оскільки вважав, що учень його перевершив. Одночасно Л. да Вінчі працював над проектами різних механічних пристроїв: прядок, токарних верстатів, млинів, сукновальних машин, пристроїв для водолазів і літальних апаратів. Згодом він переїхав до Мілана, де розписав стіну трапезної міланського монастиря. Найбільш уражаючою композицією тут була «Таємна вечеря». Також до видатних творів художника належать: « Джоконда», «Мадонна з квіткою», «Мадонна в ґроті», «Мадонна з немовлям» тощо.

Робота над картиною (аналіз)

  • Які почуття викликає у вас ця картина?

Документ 1. «Таємна вечеря»

На стіні, відносячи глядача до світу гармонії та величних видовищ, розгортається євангельська драма обманутої довіри. Головна діюча особа — чоловік зі скорботним обличчям, який приймає те, що тут вершиться як неминуче. Христос тільки-но сказав своїм учням: «Один із вас зрадить мене». І зрадник сидить разом з іншими. Христос покірний своїй долі, сповнений усвідомлення жертовності свого подвигу. Його нахилена голова з опущеними очима, жест рук неймовірно прекрасні й величні. Христос — центр усієї композиції. Його смуток і спокій вічні, закономірні — у цьому полягає глибокий зміст цієї драми.

Документ 2. «Мона Ліза» («Джоконда»)

Не можна уявити собі композиції більш простої та ясної, більш завершеної та гармонійної. Усе живе тріпоче у фігурі Мони Лізи. Вона справжня, Наче саме життя. На її обличчі ледь грає посмішка, яка нестримною силою притягує до себе глядача. У її очах ми бачимо і мудрість, і лукавство, і велич, і знання якоїсь таємниці. А її посмішка розливається по всій картині, обгортає все тіло цієї жінки: її високий лоб; одяг, місячний пейзаж ледь пронизує коричнювату тканину сукні із золотистими відблисками й димно-смарагдове марево неба та скал. Поглянувши на неї, ми потрапляємо під її владу, у якій закладена невідома нам велика принадлива сила.

Документ 3. «Мадонна з квіткою» .

Ми бачимо зовсім юну мати, яка могла б повернути до нас голову, щоб подарувати щасливу посмішку, а потім знову віддатися радісній грі із сином. Вічна краса материнства — у цьому нескінченна чарівність картини.

Документ 4. «Мадонна в ґроті»

Ця картина випромінює чарівливу гармонію всіх чотирьох фігур. Наш погляд спрямовується вглиб картини, у манливі просвіти темних скал, під якими знайшли захист фігури, створені Леонардо. І таємниця пронизує і їхні обличчя, і синюваті розщелини, і напівморок скал.

Завдання до документів.

  1. Як характеризують Л. да Вінчі його висловлювання, що збереглися в записних книжках:

  • «Швидше смерть, ніж утома».

  • «Усі праці не здатні втомити мене».

  • «Я не втомлююся, коли приношу користь»? 1

    1. Уважно розгляньте картину Л. да Вінчі «Джоконда». Як художник досяг виразності в зображенні обличчя та фігури жінки? Зверніть увагу на фарби й композицію картини. Чим приваблює до себе пейзаж?

    2. Розгляньте картину Л. да Вінчі «Мадонна з квіткою». Чим відрізняється це зображення від середньовічних ікон?

    3. Визначте ідею творів Л. да Вінчі.

ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ «Леонардо да Вінчі»

Рафаель Санті (1483-1520) – 37 років

Рафаель Санті народився у Флоренції. Він прожив коротке (37 років), але яскраве життя. Працював у Римі. У його картинах панують спокій і гармонія. Особливо багато уваги Рафаель приділяв малюванню Мадонн. Його картини передають найтонші відтінки почуттів матері до дитини. Величний образ Богоматері Марії, заступниці людства, знайшов своє відображення в його картині «Сікстинська Мадонна».

За роки своєї діяльності Рафаель створив величезну кількість живописних полотен та настінних розписів. Усі вони стали зразком досконалості й краси в мистецтві. Відомими полотнами є також: «Заручення Марії», «Мадонна дель Грандучі», «Мадонна Конестабіле», «Мадонна в зелені»., «Мадонна ді Фоліно», «Афінська школа» тощо.

Документ 1. «Сікстинська Мадонна»

Марія йде по хмарах і несе скою дитину. Слава її нічим не підкреслена. Ноги її босі. Але як повелительку зустрічає її, прихиливши коліна, папа Сікст, свята Варвара опускає очі, а два ангели спрямовують угору свій мрійливо-задумливий погляд.

Вона йде до людей, юна й велична, щось приховавши у своїй душі. Вітер розвіває волосся дитини, й очі її Дивляться на світ із такою силою та прозрінням, наче вона бачить і свою долю, і долю всього людства.

Документ 4. «Афінська школа»

У центрі велично прямують Платон та Арістотель, а навколо них стоять інші видатні вчені — Архімеду, Сократ, Діоген, Геракліт. Фігура Арістотеля ступає легко й вільно. Благородність його рухів, м'які вигини плечей, рук і зборок одягу, темній світлі тони додають їй грації та гармонії. Його обличчя сяє розумом і добром. В образі Арістотеля закладені справжня сила та спокій.

Завдання до документів.

  1. Що спільного та відмінного ви бачите у творах Л. да Вінчі та Рафаеля?

  2. Розгляньте картину Рафаеля «Сікстинська Мадонна». Що незвичного ви бачите в зображеннях Мадонни та немовляти? Яку головну думку хотів повідомити художник глядачу?

  3. Чому Рафаеля називають «Співцем Мадонни» ?

ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ «Рафаель Санті»

Мікеланджело Буонарроті (1475-1564) – 89 років

Мікеланджело Буонарроті — скульптор, живописець, архітектор, військовий інженер і поет. Він досяг великої точності в зображенні сили та краси людського тіла. Його творчий шлях почався з Флоренції, а потім він приїхав до Рима на прохання Папи , який доручив йому розпис Ватикана. Мікеланджело працював чотири роки, не допускаючи нікого до капели. Він також узяв участь у споруджені Собору Святого Петра в Римі. Купол собору — вінець архітектурної творчості митця. Мікеланджело також створив скульптурні образи «Давид», «Мойсей», скульптури рабів тощо.

Документ 1. «Давид»

Це величний і прекрасний юнак, сповнений безмежної відваги та сили. Спокійний, але відразу ж готовий розгорнути свою силу для перемоги над злом. Переконаний у своїй правоті й перемозі — справжній монумент героїчній особистості, людині, якою вона має бути. .

Документі. «Мойсей»

Цей скульптурний Мойсей здається вищим за все оточення. Глядач насолоджується й цими різноманітними формами, і цими руками та жестами. Усі частини тіла передані повною свободою різця, і,глядач має можливість цілком насолодитися досконалістю.

Документ 3. Сікстинська капела в Римі

Кожна композиція існує одночасно і сама по собі, і як невід'ємна частина цілого, оскільки всі вони взаємно узгоджені. Тут існує повна гармонія між частинами й цілим, їхня повна рівнозначність. Ви відчуваєте що ця краса народжується не тільки від ідеальних пропорцій або поєднань, а скоріше виражає вищу духовність і якусь нелюдську силу, що рветься зовні, бажає затвердити свою владу, свою волю, свої безмежні можливості.

Документ 4. Купол собору Святого Петра

Купол собору Святого Петра — вінець архітектурної творчості майстра. Це дійсно досконале творіння його руки та різця. Буремний динамізм , внутрішня боротьба контрастів, усезаповнюючий рух вільно й органічно поєднані в цьому куполі в струнке, замкнене ціле ідеальних пропорцій.

Завдання до документів.

  1. Мікеланджело писав: «Хто йде за іншими, ніколи їх не обжене, хто сам не вміє добре працювати, ніколи не зможе як слід скористатися чужими творами». Як, на думку Мікеланджело, художник має ставитися до творчості, щоб досягти найвищих результатів?

  2. Якими засобами митець досяг виразності в скульптурі «Давид» ?

  3. Як можна визначити, що статуя «Мойсей» належить Мікеланджело? Які спільні риси мають статуї «Давид» і «Мойсей» ?

ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ «Мікеланджело Буонарроті»

Тиціан

Нікому точно не відомо, скільки років прожив Тиціан, але можна стверджувати, що коли він помер у 1576 р., йому було не менше ніж 80 і не більше ніж 103 роки. Венеціанець був відомий у всій Європі. Він писав портрети королів Іспанії та Франції. Німецький імператор Карл V надав йому титул графа. Багато європейських монархів були замовниками художника, але головним у його творчості було оспівування краси жінки. Ні до, ні після нього ніхто так захоплено цього не робив. Кожний портрет Тиціана передає індивідуальну неповторність кожної людини.

Документ 1. «Портрет молодої ЖІНКИ»

Тут дійсно оспівана сяюча жіноча краса та грація. Образ Молодої жінки виражає і високий жіночий ідеал, і чисту радість. Який ніжний рожевий тон оголеного плеча, якою дійсністю є її рука в поєднанні з білизною сорочки й оксамитом одягу. У цьому образі немає нічого порочного, як немає нічого порочного в повноті щастя.

Документ 2. «Магдалина, що кається»

Горе грішниці, що кається, потопає в красі живопису та знаменує торжество життєстверджуючого начала. Гарне обличчя Магдалини, прекрасна волога сліз на її очах, із такою вірою піднятих до неба. Перед нами венеціанка з ніжною оксамитовою шкірою та шовковим волоссям, й осінній пейзаж, який складає з нею та її горем одне ціле.

Документ 3. «Портрет юнака з рукавичкою»

Ми не знаємо, хто цей юнак. Але яка в нього спокійна й гордовита постава! Він молодий, упевнений у своїй силі і своєму праві на щастя. Але куди ж спрямований цей погляд?

Завдання до документів.

  1. Назвіть основну тематику творів Тиціана.

  2. Що спільного у творчості цього художника з іншими митцями епохи Відродження?

  3. Розгляньте картину Тиціана «Портрет юнака з рукавичкою». Що, на вашу думку, виражає погляд зображеного юнака?

ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ «Тіциан»

Підсумкова бесіда.

  1. Як у творах митців італійського Відродження відбилися ідеали цієї епохи?

  2. Хто з митців писав твори на релігійну тематику? Чим ці картини відрізняються від середньовічних ікон?


У. Узагальнення та систематизація знань

1. З поданого переліку картин виберіть ті, що належать даним авторам.


Леонардо да Вінчі

Рафаєль Санті

Мікеланджело Буонарроті

Тиціан
















  1. Афінська школа

  2. Мойсей

  3. Таємна вечеря

  4. Сікстинська Мадонна

  5. Сікстинська капела в Римі

  6. Портрет молодої жінки

  7. Давид

  8. Мона Ліз

  9. Магдалина, що кається

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати матеріал § 12 підручника.

  2. Порівняти італійське та Північне Відродження.

  3. Підготувати повідомлення про письменників епохи Відродження: Ф. Рабле, Т. Мора, М. Сервантеса та В. Шекспіра (чотирьом учням).


Гуманізм прогресивна течія в західноєвропейській культурі, спрямована на утвердження поваги до гідності й розуму людини, її права на земне щастя, вільний вияв природних людських почуттів і здібностей.

Відродження — період в історії Європи, коли в людей відродився інтерес до античної культури.

Ренесанс — епоха в розвитку культури в низці країн Європи, що настала після Середньовіччя. Характеризується піднесенням суспільно-політичного й культурного рухів.

Основні ідеї гуманістів

  • Людина — богоподібна й розумна істота, тому заслуговує на любов і повагу;

  • людина має право насолоджуватися природою, коханням, славою;

  • людина зобов'язана: бути справедливою, порядною, працьовитою, жертвувати особистою вигодою задля громадських інтересів;

  • людина має прагнути знань, оскільки лише творча праця та освіченість відрізняють людину від тварини;

  • у людському суспільстві не має бути війн, розбоїв, тиранії, а повинні процвітати політичні свободи;

  • люди мають жити за законами та віддаватися громадським справам;

  • надмірний потяг до багатства є шкідливим, оскільки псує людину;

  • людина має бути щедрою та великодушною.


Гуманізм прогресивна течія в західноєвропейській культурі, спрямована на утвердження поваги до гідності й розуму людини, її права на земне щастя, вільний вияв природних людських почуттів і здібностей.

Відродження — період в історії Європи, коли в людей відродився інтерес до античної культури.

Ренесанс — епоха в розвитку культури в низці країн Європи, що настала після Середньовіччя. Характеризується піднесенням суспільно-політичного й культурного рухів.

Основні ідеї гуманістів

  • Людина — богоподібна й розумна істота, тому заслуговує на любов і повагу;

  • людина має право насолоджуватися природою, коханням, славою;

  • людина зобов'язана: бути справедливою, порядною, працьовитою, жертвувати особистою вигодою задля громадських інтересів;

  • людина має прагнути знань, оскільки лише творча праця та освіченість відрізняють людину від тварини;

  • у людському суспільстві не має бути війн, розбоїв, тиранії, а повинні процвітати політичні свободи;

  • люди мають жити за законами та віддаватися громадським справам;

  • надмірний потяг до багатства є шкідливим, оскільки псує людину;

  • людина має бути щедрою та великодушною.



Схожі:

Урок з історії України на тему: «Проблеми голодомору в історії українського народу»
Якщо учні сформулювали самостійно тему уроку, ио вчитель пропонує смоделювати план уроку
Уроку з історії України для 9 класу на тему: "Початок національного...
Розробка уроку з історії України для 9 класу на тему: "Початок національного відродження у Наддніпрянській Україні наприкінці ХVІІІ...
Урок позакласного читання в 11 класі
Мета: розкрити красу високого почуття через зразки світової поезії про кохання
Уроку математики у 6 класі на тему: «Розв ’ язування рівнянь на основну властивість пропорції»
Розвивальна складова мети ( розвиток навичок мислення високого рівня): розвивати навички розуміння, використання аналізу, синтезу,...
Урок історії України у 10 класі
Романовський В. І. – вчитель історії, переможець ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року 2008» Колінковецького ЗНЗ І-ІІІ...
Урок на тему: Франція розвинута держава
Сформувати в учнів систему знань про економіко-географічне положення Франції, передумови й причини високого рівня розвитку господарства...
Урок німецької мови у 8 класі на тему: Підготувала

УРОК-ПРОЕКТ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В 11 КЛАСІ «ОЛІМПІЙСЬКИЙ УРОК»
Мета і завдання проекту: Розширити й узагальнити знання учнів що до вивчення історії розвитку олімпійського руху, його ідеалів та...
Урок з історії України у 8 класі за темою: «Запорізька Січ у другій половині 17 ст.»

Урок української літератури на тему: «Лісова пісня» Лесі Українки шедевр української драматургії
Обладнання: текст твору, фотомонтажі з краєвидами волинської землі, диск із презентацією. Урок проводиться у комп’ютерному класі
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка