Урок з історії України у 8 класі за темою: «Запорізька Січ у другій половині 17 ст.»


Скачати 96.02 Kb.
Назва Урок з історії України у 8 класі за темою: «Запорізька Січ у другій половині 17 ст.»
Дата 14.12.2013
Розмір 96.02 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Історія > Урок
Урок з історії України у 8 класі за темою: «Запорізька Січ у другій половині 17 ст.»

МЕТА: з’ясувати, як складалися відносини Запорізької Січі з Гетьманщиною та урядом Москви, визначити роль Запорізької Січі в історії України другої половини 17 ст., оцінити діяльність найвидатнішого кошового отамана за всю історію січей – Івана Сірка; використовуючи історичні джерела, розвивати навички роботи з контурною картою та історичною картою, вміння аналізувати історичні події, свідомо застосовувати історичні поняття, сприяти розвитку акторських здібностей; сприяти вихованню почуття патріотизму, громадянської свідомості, інтересу до історії свого народу та його героїчного минулого.

ТИП УРОКУ: комбінований.

ОБЛАДНАННЯ: підручник – В. С. Власов. Історія України 8 клас, заліковий зошит О. Є. Святок ум, картина І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові», «Похід козаків у Крим 1675 року на чолі із Сірком», портрет І. Сірка, зображення Чортомлицької Січі, аудіо запис козацького маршу, аудіо запис «стукіт копит», аудіо запис «Звуки литаври», історична поема О. Дудки «Кошовий Іван Сірко», сушена степова трава, або трава, запарена кип’ятком у глиняних горщиках.

ОСНОВНІ ДАТИ: 1652 – 1709 р. р. – існування Чортомлицької Січі;

1663р. – обрання вперше Сірка кошовим отаманом.

ХІД УРОКУ

І. Організація навчальної діяльності.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Опитування проводять самі учні, які готували по5 – 7 питань до вивченої теми, наприклад:

  • Слобідська Україна? (Територія сучасної Харківської, Сумської, Донецької, Луганської областей, а також Воронезької, Курської, Белгородської областей Російської Федерації.)

  • Займанщина? (Право, за яким кожний переселенець привласнював собі стільки землі, лісу, сінокосів, скільки міг обробити. Зайнята земля не обкладалася податком.)

  • Що приваблювало переселенців в Слобідську Україну? (Займанщина, звільнення від податків.)

  • Чи був подібним адміністративно – територіальний устрій Гетьманщини до устрою Слобідської України? (Так. На території Сл. Укр. було сформовано 5 полків: Острозький, Харківський, Сумський, Охтирський, Ізюмський.)

  • Назвіть привілейовані стани в Гетьманщині в др. пол. 17 ст.? (Козаки і православне духівництво)

  • На які групи поділялися козаки? ( Городові – ті, що мешкали на території Слобідської України та Гетьманщини, та низові, що перебували на Січі.)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Мотивація навчальної діяльності учнів:

Учитель: Діти, я хочу, щоб сьогодні на уроці ми з вами занурилися в історичні події др. пол. 17 ст., відчули себе тогочасними мешканцями Січі, вдихнули запах степової трави, побачили настрій козаків, їхні усмішки, а, головне, оцінили діяльність найвидатнішого кошового отамана за всю історію Січей – Івана Сірка. Працювати будемо за планом:

  1. Відносини Запорізької Січі з Гетьманщиною

  2. Історичний портрет І. Сірка

  3. Походи на чолі з І. Сірком

  4. Політика Московського уряду щодо Запорізької Січі

Робота з історичною картою в підручнику стор. 166. Завдання учням:

Розгляньте карту. Які терени охоплювала Лівобережна Україна (разом із Запорізькою Січчю) та Слобідська Україна у 80 – ті роки 17 ст.? Де була розташована Січ - столиця? Під владою яких держав перебували інші українські землі?

1.Як складалися відносини Запорізької Січі з Гетьманщиною

Розповідь учителя.

Перед початком Національно – визвольної війни Запорізька Січ містилася на Микитиному Розі. Січі належала провідна роль у підготовці та розгортанні Національно – визвольної війни українського народу проти польського панування. Однак за умовами Зборівського договору багато запорожців опинилося поза козацьким реєстром. Це спричинило невдоволення січовиків та загострення відносин із гетьманською владою. Не оминув запорожців і Білоцерківський договір. Не випадково січовики брали участь у виступах козацтва проти старшини й гетьмана. Напружені взаємини Запорізької Січі з гетьманським урядом спричинили до зміни місця її розташування. У 1652 році запорожці перенесли свою столицю з відкритого перед степом Микитиного Рогу ближче до Дніпрових плавнів, неподалік гирла р. Чортомлик. Новоутворена Січ існувала протягом 1652 – 1709 рр. Її називають Чортомлицькою.

Робота з контурною картою.

(Знайдемо на карті стор. 166, де була розташована Чортомлицька Січ і позначимо її на контурної карті в заліковому зошиті стор. 31)

Робота з історичним документом.

Тепер роздивимося зображення Чортомлицької Січі ( стор. 199) і слухаємо голос минулого ( аудіо фон –« стукіт копит»),чуєте, вершники мчаться з доповіддю російському цареві :

  • Зі звіту московському урядові: «Фортеця – Січ з її земляним валом стоїть у гирлах Чортом лика й Прогною, над річкою Скарбною. Заввишки вал у 6 сажнів; з поля, із Сумського боку й від Базавлука на валу влаштували частокіл і бійниці. З іншого боку, від гирла Чортом лика й від річки Скарбної, до валу влаштовано дерев’яні, насипані землею коші. У тій фортеці вежа, а в тій вежі є бійниці, а перед тією вежею, за ровом, споруджено земляну фортецю для гармат … Наближення неприятелів до фортеці – Січі можливе в літній час лише з поля, а з трьох боків, через ріки, ніяких дій проти неї чинити не можна. У зимовий час запорожці на тих ріках невпинно збивають кригу.»

  • Як була облаштована Чортомлицька Січ?

  • Що у фортифікації Січі вражало найбільше?

  • Де її було закладено?

Робота в заліковому зошиті над історичним поняттям:

на стор. 26 визначте поняття «Чортомлицька Січ».

Підсумок.

Проте й надалі відносини з владою складалися непросто, часом загострювалися аж до збройних виступів. Особливо виразно це виявилося після смерті Б. Хмельницького. За доби Руїни Січ прагнула повернути собі провідну роль у житті козацької України. При цьому запорожці не завжди виявляли мудрість і політичну далекоглядність, а часом навіть ставали на бік ворогів Української держави. Так було під час гетьманування І. Виговського. Ось так складалися відносини Запорізької Січі з Гетьманщиною.

2. Історичний портрет Івана Сірка

Учитель: А зараз ми познайомимося з найвидатнішим кошовим отаманом – Іваном Сірком. Він був таким яскравим героєм свого часу, що багато письменників, художників відобразили його у своїх творах. Наш слов’янський поет О. Дудка написав історичну поему «Кошовий Іван Сірко», уривки з якої ми сьогодні почуємо.

Під аудіо запис козацького маршу учні декламують 1,2 частини історичної поеми О. Дудки «Кошовий Іван Сірко».

1. У кожного народу є герої, живуть вони у пам’яті століть.

Хто ж вони є? Подвижники і вої, провидці та поборники людської

Звитяги й честі в роки лихоліть.

І Україна на таких не бідна, лиш придивись, оглянься повсібіч –

Яких людей великих, сильних, гідних вона зростила

На теренах плідних! Та візьмемо хоч Запорізьку Січ:

Тут Сагайдачний і Тарас Трясило,

І Байда , й Наливайко Северин, і Остряниця, й сам Хмельницький з сином…

Яка то й справді була дужа сила,

Та на Вкраїні був іще один –

Іван Сірко!

Цей довгожитель Січі постійно обирався кошовим,

Бив бусурманів, та не раз, не двічі,

А сто разів! Провів бої і січі,

І завжди перемога йшла за ним.

2. Неподалік від Харкова, в Мерфі, баби точили на базарі брехні

Про відьом т а про ще якісь дива.

А ще казали, що якась Сірчиха, (на щастя це містечку чи на лихо),

Дитину незвичайну привела.

Цей хлопчик з синьо – сірими очами відразу народився із зубами.

Не плакав як всі інші, не ревів.

Казали, що потягся він руками відразу до тарелі з пирогами,

Схопив один й увесь відразу з‘їв.

Про це дізнавшись говорили люди: ось так він вороженьок гризти буде,

Відразу видно вдачу козака.

Йому бажали швидше стать на ноги,

Батьки від нього ждали допомоги,

Але, підрісши, в Січ він поскакав.

3. Виступ учня з історичним портретом Івана Сірка.

Народився Іван Сірко близько1610 року на Вінниччині в родині дрібного українського шляхтича. Джерела свідчать про участь Сірка в Національно – визвольній війні, прикметним є те, що запорожці обирали його кошовим з 1663 року щонайменше 15 разів, в тому числі вісім разів підряд. Він здійснив 60 переможних битв проти військ Туреччини, Кримського ханства. Уважається, що під його керівництвом запорожці звільнили 100000 бранців. Іван Сірко не був писемним, але мова його була логічна, продумана й тому завжди близько сприймалася козаками, не мав освіти, але його підпис є на знаменитому листі турецькому султанові. Сірко володів багатьма бойовими мистецтвами. Його захопленням було бджільництво. Польський хроніст Віспасіан Каховський у своїй хроніці дав таку характеристику Сіркові .

Робота з історичним джерелом.

( читаємо джерело в підручнику стор. 202.)

  • На яких чеснотах кошового отамана наголошує хроніст?(досвідчений у воєнних вправах, хоробрий, мав бойову вдачу, не боявся ані морозу, ані спеки, терпляче зносив голод. Був рішучим, завжди тверезим. Не любив марнувати час.)

  • Про які прикмети зовнішності наводить свідчення?( на обличчі мав природний знак, ніби шмат пурпуру.)

  • Робота з реконструкцією портрета Івана Сірка

Так, учені – історики на основі відомостей, уміщених в історичних документах, реконструювали зовнішність Івана Сірка ( див. портрет І. Сірка – реконструкція). Найславетніший кошовий отаман мав зріст 174 – 175 см. Риси обличчя – правильні, ніс – рівний. На нижній губі з правого боку мав червону пляму. Сучасники вважали то Божою познакою, що відрізняла Сірка від людей.

3.ПОХОДИ НА ЧОЛІ З ІВАНОМ СІРКОМ

Своїми походами Сірко зажив слави непереможного полководця. Вважалося, що ніхто краще не може протидіяти турецько – татарським нападникам. Не випадково, коли 1672 року його за намовою недоброзичливців було ув’язнено й відправлено до Сибіру, про його повернення клопотався сам польський король. Повернувшись із заслання, кошовий отаман із головою поринув у вир воєнних дій.

Робота з картиною « Похід у Крим 1675 р. на чолі з І. Сірком»

(Читаємо художній текст в підручнику на стор. 200)

  • У чому виявився полководницький талант І. Сірка під час походу на Крим 1675 року? (в військовій хитрості)

Проводячи численні воєнні операції проти Туреччини й Криму, Сірко ніколи не відкидав можливості мирного розв’язання проблем міжнародних відносин. Джерела свідчать про гнучку дипломатичну діяльність кошового отамана, який особисто листувався з найвпливовішими тогочасними політиками.

Робота з картиною І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові».

І. Сірко ще за життя став героєм багатьох легенд. Фольклорна традиція пов’язує з ім’ям Сірка написання легендарного листа турецькому султанові. Народні перекази свідчать, що у відповідь на вимогу турецького султана Мегмеда ІV визнати залежність від Туреччини й підкоритися йому, запорожці на чолі з Сірком склали того дотепного листа. Художник І. Рєпін цієї події присвятив свою картину «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Працював він над нею 12 років з 1880 року. На великому полотні з’являлися все нові й нові козачі постаті. Ілля Юхимович Рєпін дружив з істориком Дмитром Яворницьким, вони обидва народилися й виросли на Харківщині. Яворницький допомагав Рєпіну, запропонував необхідні козацькі речі, знайдені археологами на розкопках Січі. Також він приводив своїх знайомих – прототипів, які позували під час створення картини. Образ писаря Рєпін написав саме з Яворницького. Проте довго шукав похожу людину на Сірка (портрета Сірка не збереглося). І ось на весні 1889 року Рєпіну пощастило, він зустрівся з генералом Драгомировим. Коли вперше його побачив, аж вигукнув: «Живий Сірко!» Незабаром роботу над картиною було закінчено. «Запорожці» - один з найпопулярніших творів Рєпіна, де блискуче показано волелюбний характер, щиру душу і непокірність січового козацтва.

Звучить аудіо запис «Звуки литаври», учень читає 5 частину поеми О. Дудки

Повернулись з дальнього походу козаки у Запорізьку Січ

Там пили горілку, ніби воду, і пісні співали цілу ніч.

А на ранок лист їм зачитали

Від Махмуда (був такий султан),

Ви, мовляв, занадто вільні стали,

Час привести в підневільний стан.

Я. мовляв, брат Місяця і Сонця,

Над царями цар, найвищий суд,

Лицар я й немає оборонця кращого, ніж я, султан Махмуд.

І весь лист у дусі отакому товариство тільки розсмішив.

Козаки гукали кошовому: « Відповідь султану відпиши».

Писареві нікуди діватись,

Сів між козаками у ту ж мить.

Як писати щоб і насміятись

Та ще й пиху у султана збить?

Козаки із гурту підкидають,той слівце, той репліку яку.

Голосно регочуть, уявляють,як цей лист читатимуть царьку.

Учитель: Зараз спробуємо відтворити ті події, які зображені на картині.

(інсценування)

4. Якою була політика московського уряду щодо Запорізької Січі

Царський уряд завжди ставився до Запорізької Січі упереджено, вбачаючи в ній загрозливе для себе вогнище вільнодумства і свободи. Тому Москва прагнула підкорити Січ і використати її військові та економічні можливості. Так у 1663 році у Чортомлицькій Січі була розміщена московська залога. Вона займалася розвідкою, воювала разом із козаками проти орд, а ще стежила за всіма подіями, що відбувалися на Січі і доповідала в Москву.

  • З якою метою царський уряд розміщував на Січі свої залоги?

Все проходить, все колись минає,

Що було – навіки відгуло.

Хто сьогодні достеменно знає, що було і як воно було?

Та тремтіла Порта й Кримське ханство,

Коли вів Сірко свої полки.

Україна, віра, християнство – ось за що вмирали козаки.

Їх могил давно уже немає,

Стали полем, лугом, солонцем.

Але Україна є! І знає, кому бути вдячною за це.

Тим, хто за неї став тоді горою,

Хто за першим покликом до бою йшов на бій.

На переможний бій!

Тож Іван Сірко – козак і воїн –

Був і залишається героєм!

ПІДСУМОК УРОКУ

  • Чого я дізнався на уроці?( метод «Мікрофон»)

  • Що найбільше сподобалося і запам’яталося вам?

Д.З. Опрацювати параграф 27, скласти історичний портрет І. Сірка.

Купріш Л. В.,

Андріївська ЗОШ І – ІІІ ступенів,

Донецька обл.




Схожі:

Тема. Запорозька Січ у другій половині Х
Запорозької Січі у другій половині ХVІІІ ст територіальний, політичний, економічний, військовий устрій; визначити причини її ліквідації...
Лівобережна Гетьманщина та Слобідська Україна в другій половині XVII...
Лівобережна Гетьманщина та Слобідська Україна в другій половині XVII ст. Урок з історії України для 8 класу із використанням ІКТ
4: Національно-визвольний рух у другій половині ХVІ
Тема 4: Національно-визвольний рух у другій половині ХVІ – середині ХVІІ ст. Держава Богдана Хмельницького 4 Тема 5: Козацьке державотворення...
Тема: «Запорозька Січ у другій половині ХVII ст Іван Сірко». Мета
Україну того часу можна назвати «ярмарком самолюбства», а владних осіб її – «самопожираючими драконами». Самим народом епоха після...
Урок з історії України у 8 класі за темою: «Гетьман Пилип Орлик та його Конституція»
Основним Законом України; розвивати вміння заповнювати текстову таблицю, формувати вміння давати оцінку діяльності історичній особі,...
Андрусяк І., Петренко Є. Блиск і злиденність української націонал-демократії...
України, членів Кирило-Мефодіївського братства, М. Драгоманова, Українська правова і політична думка в другій половині ХVIII – першій...
Урок №17. Тема: Виникнення українського козацтва. Запорізька Січ
Мета З’ясувати причини виникнення козацтва, Запорозької Січі. Створити в уявленні учнів образ козака-захисника рідної землі
Урок історії України у 10 класі
Романовський В. І. – вчитель історії, переможець ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року 2008» Колінковецького ЗНЗ І-ІІІ...
Наддніпрянська Україна в другій половині XIX ст., Наддніпрянська...
Позначте ім’я російського монарха, за часів правління якого було скасовано кріпосне право
УРОК-ПРОЕКТ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В 11 КЛАСІ «ОЛІМПІЙСЬКИЙ УРОК»
Мета і завдання проекту: Розширити й узагальнити знання учнів що до вивчення історії розвитку олімпійського руху, його ідеалів та...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка